אגף תחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה מאשר את ביטולם של מוקדי מידע אותן מפעילות חברות התחבורה הציבוריות, וזאת ללא הליך מסודר ובניגוד לתנאי מכרזים בהם זכו החברות. כך עולה מבדיקת News1.
נוסעים של
חברת קווים, שלאחרונה זכתה במכרז אשכול חשמונאים, התקשרו למוקד המידע של החברה כדי לקבל מידע על זמני הנסיעות בתחבורה הציבורית באזורי השירות ונתקלו במענה קולי המפנה אותם לשירות "כל קו", מוקד המידע הארצי האחוד לתחבורה ציבורית, שמספרו כוכבית 8787. מוקד זה מופעל מזה ארבע שנים וחצי (ללא מכרז) על-ידי אגד.
על-פי תנאי ההפעלה להם נדרשות חברות התחבורה הציבורית, הן מחויבות ב"הפצה באופן שוטף של מידע לציבור הנוסעים, כנדרש במסמכי המכרז (פרסום בתחנות, הפצת עלונים, פרסום במקומונים,
מוקד טלפוני, אתר אינטרנט וכו').
בתנאי המכרז נאמר מפורשות:
- "...המפעיל נדרש להפעיל מוקד טלפוני אנושי למסירת מידע לציבור לגבי: מסלולים, תחנות, לוחות זמנים, תעריפים, אמצעי כרטוס ושיבושים בשירות הסדיר. המוקד יפעל בכל ימי מתן השירות, החל משעה לפני מועד תחילת השירות וכלה בשעה לאחר מועד סיום השירות."
במילים אחרות: תנאי
בסיסי לכך שחברת תחבורה ציבורית תוכל לעשות מיקור-חוץ לשירותי המידע שלה הוא שהגורם אליו יועבר השירות יהיה מחויב לאותן דרישות אליה היא מחויבת.
על-פי הכללים, אמור היה מוקד המידע להיות פתוח מ-04:00 בבוקר עד 02:30 בלילה (וזאת בהנחה שלא מחשיבים את קווי הלילה). אולם בפועל מוקד המידע האחוד פועל הרבה פחות. הוא מתחיל את פעילותו מאוחר (07:00) ומסיים מוקדם (23:00). בימי שישי הוא מסיים פעילות כארבע שעות לפני כניסת השבת למרות חוסר הוודאות של נוסעים רבים באותן שעות, ובמוצאי שבתות וחגים סיום השירות כרגיל - בשעה 23:00, למרות שבזמנים אלה יש קווים המופעלים בשעות מאוחרות יותר.
כל ניסיונותינו להבין מדוע לא מוודא משרד התחבורה כי המידע יימסר לפי הכללים אותם קבע לא נענו. פניית News1 למשרד התחבורה לקבל את האישור שניתן לחברת קווים נענתה בתשובה הבאה:
"לא ניתן אישור, מאחר שאישור כזה לא נדרש". חזרנו לתנאי המכרז, לבדוק האם אכן יכול מפעיל לנתב את כל השיחות לבקשת מידע למוקד האחוד בלי לקבל אישור ממשרד התחבורה, וראינו כי בדיוק להפך - הכללים אוסרים זאת, ונאמר בהם במפורש:
- "במידה שיינתן לכך אישור ממשרד התחבורה, יהיה רשאי המפעיל לנתב שיחות הנוגעות לקבלת מידע על מסלולים, תחנות וקווים שבשגרה בלבד, למוקד המידע המאוחד לכל המפעילים."
- דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה מסר: "חברת קווים מפעילה מוקד הנותן מענה לבעיות הקשורות לחברה עצמה, הפועל בשעות שנקבעו במכרז. המידע שהיה נגיש בעבר לציבור במוקד הטלפוני של חברת קווים בנוגע למסלולים ולוחות זמנים לא היה מקיף באופן מספק, ולכן בנושאים אלה בלבד, מופנה הציבור למוקד הארצי".
מ
חברת קווים נמסר כי משרד התחבורה אכן נתן את אישורו למהלך, אך לא ידעו לומר האם מדובר באישור בכתב או באישור בעל-פה. בקווים הוסיפו כי השינוי לא הביא לחיסכון כספי לחברה, אלא להפך - קווים משלמת למוקד האחוד ובמקביל הרחיבה את שעות הפתיחה של מוקד שירות הלקוחות. באשר לשאלת News1 האם לסגירת מוקד המידע של החברה יש השלכות על עומס השיחות למוקד האחוד, השיבו בשלילה משום שהמוקד מתורגל בתגבור כוח אדם, ובחברה אף נעשו שיחות מדגמיות כדי לוודא עמידה בסטנדרטים שירותיים.
יצוין, כי חשוב שיהיה קשר בין מוקד המידע לחברה. זאת על-מנת שהחברה תדע ביכן נתקעים נוסעים והיכן עליה לתגבר קווים. מוקד "כל קו" אינו עומד בקשר עם החברות המאפשר להן לתקן ליקויים.