|   15:07:40
דלג
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קיר הכניסה לינקולן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

ביקור בית אצל דאלי

לאחר שהוקסמתי מהתערוכה המוצלחת של דאלי בישראל (ראו כתבתי כאן "ציירי לך שפם"), בחרתי לבקר את דאלי בעירו פיגרס, ובתערוכה מקיפה שלו המתקיימת עכשיו במדריד
16/06/2013  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   כתבות   |   תגובות

התערוכה במדריד

התערוכה נערכת בשיתוף מוזיאון פומפידו - שם הוצגה קודם-לכן, בשיתוף מוזיאון המלכה סופיה במדריד ובשיתוף מוזיאון-תיאטרון גאלה ודלי בפיגרס, ספרד.

לדברי האוצרים, מטרת התערוכה במדריד היא הערכה מחודשת של דאלי כהוגה, כותב ויוצר של מבט מיוחד על העולם. התערוכה היא מסע לקריירה של האמן דרך כל שלביה.

דרך יותר מ-200 פריטים, התערוכה מציגה את יצירתו של דאלי באופן כרונולוגי, על כל שלביה וההשפעות שספגה והעניקה: קוביזם, סוריאליזם, פרוידיזם, מיצבים, סרטים, ועוד. האמנות של תחילת המאה ה-20 התאפיינה בזניחת החוקים של האמנות המערבית ואימוץ טכניקות ונושאים שעלו עם הקידמה של המהפכה התעשייתית.

בתקופה זו, המונח "מודרני" התבסס על השינויים בתרבות והנגישות של ההמונים לפוליטיקה, חינוך וצריכה. המתח בין שני הזרמים - הקלאסי והמודרני (תרבות ההמון) מאפיין את תחילת המאה ה-20 בכלל, ואת עבודתו של דאלי בפרט. דלי נמשך ל"אמנות ההמון" ובשנות ה-20 שיבח את עשיית הסרטים, הצילום והפרסום, ואף ועסק בהם.

בניגוד למקובל לחשוב, פרויד אף פעם לא תמך בסוריאליסטים או בעבודותיהם. הוא אף התלונן על כך שהם אימצו אותו כפטרון שלהם. יוצא מהכלל היה דאלי, עמו נפגש ב-1938. פרויד הסכים כי הציור של דאלי "המטמורפוזה של נרקיס" הוא מסמך מצוין לניתוח פסיכואנליטי.

דאלי ידוע כאחד מעמודי התווך של הסוריאליזם (דאלי: "הסוריאליזם זה אני"). הסמלים, המטפורות, הרמזים, מקשים על פענוח יצירותיו ואתרכז כאן בשתי יצירות חשובות:

פני המאונן הגדול
פני המאונן הגדול
Visage du Grand Masturbateur
▪ ▪ ▪

ציור זה המוביל את התערוכה, הוא סמל לאובססיה הסקסואלית של דאלי, וצויר בקיץ 1929, כאשר גאלה ובעלה המשורר פול אלוארד, ביקרו אותו בביתו בקטלוניה, יחד עם חברים נוספים.

זהו ציור אוטוביוגרפי של דאלי הממחיש את תשוקתו של דאלי לגאלה אשר עזבה את בעלה למענו והפכה לאשתו ובת זוגו של דאלי לאורך כל הקריירה שלו (בניגוד לפיקסו שהחליף נשים והתחתן ארבע פעמים). החרגול בציור מזכיר את העובדה שהנקבה טורפת את הזכר עמו הזדווגה.

דאלי הרבה לצייר את גאלה והעריץ אותה כמוזה שלו. הוא אף קנה לה ארמון בפובול, חירונה. היא מופיעה בציור ענקי בחזית הקיר באולם הכניסה למוזיאון דאלי בפיגרס. הוא השתמש בה לציור מדונה ונושאים דתיים. היא מופיעה יחד איתו בציור התקרה ב"אולם הרוחות" בפיגרס. בתמונה ידועה נראית גאלה חושפת שד אחד, בתמונה אחרת היא מופיעה בעירום מלא כדמות אלה, תמיד יפהפיה ואצילית.

"החידה (האניגמה) של היטלר"
החידה (האניגמה) של היטלר

ציור זה גרר הרבה ניסיונות לפענוח ופירוש, שכן חשוב להבין מה יחסו של דאלי להיטלר. בשעה שפיקסו מצייר את יצירת האלמוות שלו "גרניקה" בה הוא מתאר את זוועות המלחמה באדם ובחיה, יחסו האמביוולנטי של דאלי, אומנם כראוי לסוריאליסט, מבקש הסברים.

בניתוח התמונה למרכיביה נראה, כי במרכזה צלחת עגולה על מצע של נוף הררי, ימי, סוריאליסטי. בצלחת זרוק צילום קטן ומקומט של היטלר - הרמז היחיד לנושא המדובר, וחמש שעועיות. מעליה תלוי "עץ החיים" נבול, וממנו משתלשלת אפרכסת טלפון שממנה נוטפת טיפה (דמעה?). בצד הימני - מטריה (סמל לביטחון?) ומאחריה דמות אישה. בקצה הצלחת עטלף הקשור למין עכבר. הצד השני של האפרכסת נראה ככובע אכול שוליים (תקשורת גרועה?).

האם התמונה כולה, המצוירת בגוונים של אפור, מעידה על הסתאבות חברתית, אובדן המטריה הביטחונית כלכלית (חוסר תעסוקה מתרחב באירופה), והשתלטותו של הרודן היטלר דרך אמצעי התקשורת?

דאלי עצמו כתב, כי המטריה היא בעקבות זו של צ'מברליין והציור העגום נראה לו נבואי. "אני מודה שעד עתה לא הצלחתי לפתור את החידה של היטלר".

זהו ציור אחד מתוך שלושה העוסקים בהיטלר. פסיכואנליטים מסבירים, כי העיסוק בהיטלר נובע מחיים בפחד בצילו של אבא שתלטן (אמו מתה כשיהיה בן 17). יש הרואים בכך פחד מאימפוטנציה ויש הרואים בתמונה רמזים לחינוך ללאומניות של היטלר, נושא ששבה את ליבו של דלי. מכל מקום, הסוריאליסטים, אליהם השתייך דאלי, ובראשם הסופר והוגה המניפסט הסוריאליסטי, אנדרה ברטון, האשימו את דאלי בהאדרת שמו של היטלר, ודאלי נודה והודח מהקבוצה.

בשנת 1940, תחילת מלחמת העולם השנייה באירופה, עברו דאלי וגאלה לארה"ב, שם גרו שמונה שנים. ב-1947 חזר לספרד ואת שארית חייו העביר דאלי בקאפ דה קרוס, קטלוניה, שם התגורר עד מות אשתו. העובדה שבחר להתגורר בספרד תחת שלטון פרנקו, משכה אליה ביקורת קשה מצד אמנים רבים.

דאלי תמך בפאשיזם של פרנקו, אשר שלט בספרד בעזרת היטלר ומוסולוני. בניגוד לפיקסו שהצהיר (וכך עשה) כי לא יחזור לספרד כל עוד פרנקו בשלטון. דאלי חזר לקטלוניה בתום מלחמת העולם השנייה, התקרב לשלטונו של פרנקו ואף הכריז כמה הצהרות שתמכו בדיכוי שביצע משטרו הפשיסטי של פרנקו. דאלי שלח מברקים לפרנקו, שבהם בירך אותו על חתימתו על גזרי דין מוות לאסירים פוליטיים.

משטר פרנקו גילה סובלנות לאקסצנטריות של דאלי, ולו גם משום שהיה בין האמנים היחידים בעלי שם עולמי שהסכימו לגור בספרד הפשיסטית. עם זאת, הפגין דאלי חוסר ציות פומבי בכך שהילל את המשורר פדריקו גרסיה לורקה, גם בשנים שעבודתו של לורקה הייתה מוקצית ואסורה בספרד. יש הרואים בהתנהגותו של דאלי המשך לקו הרציף של גישה אגוצנטרית, נהנתנית, שהדריכה את דאלי במשך חייו.

מוזר גם יחסו של דאלי אל האמן לואי בונואל, ידידו ושותפו לסרטים "הכלב האנדלוסי" ו"עידן הזהב". בשנת 1942 פעל דאלי לסילוקו של בונואל מעבודה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. הוא הוקיע את בונואל כקומוניסט ואנטי דתי. בונואל נאלץ לעזוב למקסיקו, שם נשאר רוב הזמן.

דאלי, המופע והקולנוע:

דאלי נמשך לאמנות הקולנוע המאפשרת לו לחקור את הבלתי נודע דרך המידיום הרב-מימדי שהקולנוע מציע. הזכרתי את שני סרטיו יחד עם בונואל. בנוסף, עבד עם היצ'קוק על סצנת החלום בסרט Spellbound דאלי העריץ את האחים מרקס ואת הרפו המיוחד. הוא יצר סטים ומיצבים בהם הופיע בעצמו ובכך היה לאמן 'הפרפורמר' הראשון. בתערוכת היריד העולמי בניו-יורק (1939) הציג מיצב בשם "החלום של ונוס" הכולל במה ואנשים חיים שעורר "רעש" ותגובות רבות.

מבקרים רבים ראו ביצירות המאוחרות שלו, בעיקר בארה"ב, קיטש, מסחריות. כיום רואים בו אמן שהקדים את זמנו ובישר את זרם הפופ ארט שעתיד לכבוש את האמנות המודרנית של שנות ה-70-60 (אנדי וורהול ועוד).

בהערכה מחודשת זו נראה, כי השפעתו של דאלי על ההיסטוריה של האמנות נראית עכשיו חזקה יותר מתמיד, והקסם שלו רק ממשיך להתעצם.

מוזיאון-תיאטרון בפיגרס

מוזיאון-תיאטרון גאלה ודלי בפיגרס הוא אכן המקום האולטימטיבי להכיר את דאלי המופרע / הגאון - שני תארים המתחברים אצלו להפליא. כאישיות מוחצנת במופגן, אין הוא נרתע מהאקסטרווגנדי, הצבעוני, המצועצע, חסר הרסן. הידע המופלא שלו באמנות קלאסית ועכשווית בדורו, מתבטא באלוזיות ורמזים ליצירות אלה ביצירות שלו. הוא יכול להשתעשע או להתעמר ביצירות קלסיות ולברוא עולם אחר. ממש כמו מרסל דושן אחריו, שלקח את "המונה ליזה" המכובדת והנערצת של לאונרדו דה וינצ'י והוסיף לה שפם.

מה שהיה תיאטרון וניתן לדאלי וגאלה לעיצוב כמוזיאון בו אף גרו בסוף חייהם - הפך ל"מקדש מעט" ליצירתיות של דאלי.

בחצר הכניסה למבנה העגול, מוצב הקדילק שנת 1941 של דאלי שאומרים כי היה שייך פעם לאל קפונה. על-ידי הכנסת מטבע, יורד גשם על שתי הדוגמניות במכונית. מעל המכונית ניצב פסל הענק "מלכת אסתר" שהוענק לדאלי על-ידי חברו האמן האוסטרי ארנסט פוקס. הסירה על העמוד בסמוך הייתה שייכת לדאלי וגאלה, והקונדומים הכחולים המשתלשלים ממנה מסמלים דמעות. כיפת הזכוכית הגבוהה מעל הבניין, פרי דמיונו של דאלי, היא סימן היכר בולט בפיגרס.

גאלה / לינקולן: באולם הכניסה ניתן להבחין בעניין של דאלי בהולוגרמים ופיקסלים, חידושים שהעסיקו אותו אז. ציור של קוביות משתנה עם התרחקות ממנו והופך מדמות של גאלה בעירום לפורטרט של אברהם לינקולן.

1974 - הפנים של מיי ווסט אשר משמשים גם כדירה: במיצג המתפרש על חדר שלם מוצגים חפצים מסוימים אשר תוך כדי מבט דרך עדשה גבוהה מתקבלים פניה של מיי ווסט כפי שצייר אותה דאלי בעבר.

עליה: קומה שלמה מוקדשת לציוריו על תקומת עם ישראל, ספינת העלייה, צמיחה, המנורה, פני הצעיר המביעים תוחלת על-רקע דגל ישראל, גם דוד בן-גוריון זוכה לאיור. חבל רק שאין הסברים לתמונות ולסידרה כולה, כדי שגם אחרים יבינו את המשמעות.

תכשיטים: אגף שלם מוקדש לתכשיטים של דאלי - עולם שאולי לא היה ידוע כל-כך. גם כאן הדמיון העשיר מהמם במקוריותו, במימד הפיסולי שלו. דאלי משתמש בתכונות של האבן או המתכת לעיצוב התכשיט, בעיטורים מעולם הצומח והחי.

מוזיאון דאלי בסנט פטרבורג, פלורידה, מבטיח גם הוא מבט נרחב על אמנותו של דאלי. גם בכיכר האמנים על-ידי כנסיית "הלב הקדוש" בפריז, יש מוזיאון פרטי המוקדש לדאלי.

לדה האטומית
תאריך:  16/06/2013   |   עודכן:  17/06/2013
מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקור בית אצל דאלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נעמי ל.
16/06/13 23:22
2
ניצה
17/06/13 14:58
3
אזרחית
18/06/13 12:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להתעלם מהעובדה כי המדיום הטלוויזיוני מהווה חלק ניכר בשגרת יומם של בתי אב רבים בישראל. בימים בהם הטכנולוגיה זמינה, מספר הערוצים כמעט בלתי נגמר, והתכנים הטלוויזיוניים הינם רציפים לאורך כל שעות היום, הרי שקשה לתאר מצב שבו נהיה אנחנו, או ילדינו מנותקים לחלוטין מהקופסה השחורה הזאת שנקראת טלוויזיה.
16/06/2013  |  ד"ר מוחמד מחאג'נה  |   כתבות
יש להניח בוודאות כי בודדים מבין מיליוני המצביעים בבחירות לנשיאות אירן המתקיימות היום מודעים לכך שעל שניים מתוך חמשת המועמדים - מוחסן רזאאי ועלי אכבר ולאיתי - מוטלים חשדות כבדים בדבר מעורבותם הפעילה בייזום ובתכנון הפיגוע בבנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, שהתרחש לפני כ-19 שנה וגרם למותם של 85 איש ולפציעתם של יותר מ-300 נוספים.
16/06/2013  |  נחמן פביאן  |   כתבות
בקרב חוקרי המזרח נקוט המונח "סושי" כקיצור לביטוי "סוני-שיעי".
16/06/2013  |  מרדכי קידר  |   כתבות
האויב מתחלף אבל המלחמה אינה נגמרת הזמן נוקף, וחיזבאללה ומנהיגו מאבדים גובה והופכים להיות יותר ויותר שנואים על מרבית הלבנונים, על נטילתם חלק במלחמה בסוריה למען משטרו של בשאר אסד, כהיענות לתכתיב האירני
16/06/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
יוסי שריד, שר החינוך לשעבר ויושב-ראש מרצ לשעבר, המשיך גם השבוע בטורו-בלוגו באתר ובעיתון הארץ במתקפתו על נשיא המדינה, שמעון פרס [נשיאים כנשאים, הארץ, 14.05.13]. שריד פצח במתקפתו בעקבות תרומת קק"ל בסך חצי מיליון דולר שניתנה למימון גיוסו של נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, כנואם מרכזי בכינוס לרגל יום הולדתו ה-90 של הנשיא פרס. שריד קובע, כי ראוי ונכון שהמדינה היא שתערוך ותממן את הכינוס השנתי, ולא מתרומות מבעלי עניין. אכן, יש טעם בכך, בתנאי שהכינוס ייערך כוועידה מטעם נשיא המדינה - ולא כחגיגת יום הולדת פרטית לשמעון פרס. על צביעותו של יוסי שריד נפרט בהמשך.
15/06/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il