|   15:07:40
  יורי מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: גדי דגון]
5 קילו סוכר

המצאת הסיפור האמיתי

קסם ההצגה הוא בכך שבסינתזה מלאה עם הקו שנבחר בהתחלה משתתפי ההצגה מנהלים אתנו דו-שיח חופשי על המתרחש, מראים בכנות את המריבות האומנותיות, מוסריות ואפילו אינטרסנטיות קטנוניות שלהם. לגימיק האמנותי הזה אני קורא: "הזמנת הקהל לשולחן העבודה של היוצר"
14/07/2013  |   יורי מור   |   כתבות   |   תגובות

עדיין לא יצא לכם לראות את ההצגה "חמישה קילו סוכר" בהאנגר של "גשר"? הפסדתם המון. כי מבחינתי זאת אחת ההצגות הטובות ביותר שראיתי ב-20 השנים האחרונות.

ההצגה מאלצת אותך להתנתק ממשענת של הכיסא ומרתקת אותך למתרחש על הבמה כבר בדקות הראשונות שלה. באופן פרדוקסלי דווקא לא קורה שם הרבה. השחקן שמזדהה בשם גור יוצא לקדמת הבמה ופונה לקהל בהצהרה לפיה זאת לא יצירה אמנותית אלא סיפור אמיתי שאין בו שמץ של המצאה. מסיבה זאת, מסביר גור, הוא מופיע על הבמה בשמו האמיתי וכהוכחה מציע ליושבי השורה הראשונה להציץ לתוך תעודת הזהות שלו ולוודא שהוא - אותו גור קורן שחתום כמחבר המחזה, נשבע שאין בטקסט שלו מילה שהוא המציא או הוסיף כדי לבדר את הקהל.

ואנחנו אכן זקוקים לשבועה זאת - כי מיד לאחר מכן מתחילים להתחולל נגד עינינו דברים בדיונים ומוזרים ביותר: הגיבור פוגש דמות אחרת שכבר פרשה לעולם שכולו טוב, מנהל איתה שיחה ומקבל משימה...

וכאן אני נוגע בהישג העיקרי של ההצגה בעיניי: יצירת הדמות שהיא בעצם הגיבור הראשי שלא ממש מופיע על הבמה. יוצרים אותו שאר השחקנים - רונה בקרמן, ציון אשכנזי, יובל ינאי, נועה קולר ואחרים - בחלל שבין במה לאולם תוך פעולה שהייתי מושל אותה ליצירת פסל הולוגרפי. והדמות בסופו של דבר יוצאת לא פחות "מציאותית", הייתי אומר כמעט "חומרית" - מאשר שאר הדמויות.

לא "אשרוף" לכם את הסיפור, רק אגלה שבתחילת ההצגה הגיבור מקבל משימה לכאורה קלה אשר בהמשך מתבררת כי היא בלתי ישימה מבחינתו, ובכל זאת הוא מקדיש מאמץ מרבי כדי לבצעה. במסעו הגיבור פוגש מגוון רחב של אנשים. הדבר מאפשר לתיאטרון להציג "חתך" של החברה הישראלית, לפרוס לפנינו גלריה ססגונית של דמויות שמוכרות לנו בנוף הישראלי. נוסף לכך כל מפגש כזה מגלה לנו פן נוסף של הגיבור הראשי "הנאלם". מצד שני מאפשר לשחקנים להפגין את הכישרון התיאטרלי שלהם.

קסם ההצגה הוא בכך שבסינתזה מלאה עם הקו שנבחר בהתחלה משתתפי ההצגה מנהלים אתנו דו-שיח חופשי על המתרחש, מראים בכנות את המריבות האומנותיות, מוסריות ואפילו אינטרסנטיות קטנוניות שלהם. לגימיק האמנותי הזה אני קורא: "הזמנת הקהל לשולחן העבודה של היוצר" (או - "למטבחו" - אם תרצו). התיאטרון באופן אמיץ מזמין את הצופים להציץ לתוך התהליך הקסום הנקרא "יצירה אמנותית". בפשטות לכאורה, בנאיביות מחושבת היוצרים מגלים לנו את צד הביטנה של ההצגה, את "התפרם" שלה שבדרך כלל מנסים להסתיר תוך מאמץ עילאי. באופן גלוי מספרים איזו התלבטויות ליוו אותם במהלך הכתיבה והבימוי. הם כאילו בעצמם נותנים ציונים מהצד למחזה, לסצנות, לתפאורה, מפסיקים "מרוץ ההצגה", כדי לריב, לפרגן או לבקר. גור הגיבור, כמו בחזרות, פונה לתאורן, מתחלף ברפליקות שלא שייכות למחזה עם הגיבורים הנוספים וכו'. כל זה נעשה בגבולות של טעם טוב, במינון שלא מעורר שעמום. המבנה מאפשר ליצור לא מעט סיטואציות הומוריסטיות, רפליקות מצחיקות. הצגה מלאת הומור, קריצות, חיוכים.

בדיון שנערך לפני זמן מה אחרי ההצגה היו כאלה שהביעו אי-שביעות רצון ממספר סצנות אשר נראו להם "ארוטיות" מדי. יש קריטריון ברור לשימוש לגיטימי או פסול ב"חומרים רגישים" מסוג זה. ובמקרה של "חמישה קילו סוכר" הסצנות האלה הכרחיות משום שהן - חלק טבעי ובלתי נפרד ממערכת האמצעים הפיגורטיביים. התעניינות מופרזת לכאורה בחזהה של אחת הגיבורות מצדו של הגיבור האחר - פרט הכרחי כי אנחנו חייבים לראות את הנטיות של הגיבור כדי לעמוד על גודל ההקרבה שלו למען ההצלחה במשימתו. בלי המחשה של סדר העדיפויות שלו הסיטואציה נשארת בגדר ספקולציות. שלא לדבר על צבעים נוספים שמוסיפות סצנות אלה לדמותו של "הגיבור ההולוגרפי".

ייחודה של ההצגה היא בהרמוניה מושלמת שבין המחזה להצגה. כשועל ותיק באולמות התיאטרון אני יודע לזהות מיד איפה בהצגה תרומתו של המחזאי, איפה - "העבודה" של הבמאי (בימוי: יבגני אריה), איפה השקעתם של השחקנים. ואני מודה שב"חמישה קילו סוכר" לא הצלחתי להבחין בגבול בין התחומים. נוצר אצלי רושם שהמחזה נכתב תוך כדי החזרות, והחזרות התנהלו תוך כדי הכתיבה. כי לא פעם במהלך ההצגה אמרתי לעצמי שלא יתכן שהקטע הזה נכתב זמן רב לפני שנמצא פרוש בימתי בשבילו, ושהמסע הזה של השחקן לא צוין במחזה מראש... אין סדקים בין התחכומים, לא הצלחתי להכניס סיכה. ההרגשה כאילו המחזאי והבמאי הצליחו לחבור לגוף אחד וילדו יצירה משובחת ומושלמת. ולא נשאר לי אלא לחזור שוב: ההצגה הטובה ביותר שראיתי בשנים אחרונות.

יחד עם כל השבחים ומחמאות, יש לי הסתייגות אחת. התאכזבתי קלות כשלא התממשה הציפייה שלי כאשר 5 השקיות של סוכר, אותן הגיבורים תלו באופן מופגן וחגיגי בתחילת ההצגה - לא שיחקו בהמשך תפקיד כלשהו. חבל שלא מומש הפוטנציאל הטמון בהן, הן נשארו בין הארץ לשמיים במערכת המטפורות של ההצגה. הרי לא לחינם הן מופיעות גם בכותרת...

ולפני שאסיים, אדגיש: למרות כל מה שכתבתי קודם זאת לא הצגה ריאליסטית מאוסה. תמיד מסקרן לדעת מה קורה בעולמות אחרים... אני מתאר לעצמי שבשלב זה אתם הלכתם לאיבוד עם "האמיתי" ו"ההולוגרפי" ו"העולם הבא", עם התפרים הגלויים והנסתרים... לא יכול לעזור לכם כי אין לי רשות להחליף את התיאטרון ובמקומו לספר את סיפורו - לכו ותראו את ההצגה בעצמכם.

[צילום: גדי דגון]
[צילום: גדי דגון]
תאריך:  14/07/2013   |   עודכן:  14/07/2013
יורי מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לדברי הפילוסוף ז'אק דרידה, מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 הייתה חלק מ"תיאטרון האלימות העתיק", דהיינו של העולם הממשי והנראה, שבו מלחמות מתנהלות ביבשה, בים ובאוויר. כיום, הסביר, המרחב הקיברנטי הפך לשדה קרב המציב איום בלתי נראה, שקט ומהיר בלא שפיכות דמים המאיים על מרקם החיים החברתיים והכלכליים שכולנו קשורים בו, כשכל אחד מאיתנו הפך ליעד נחשק של ארגוני טרור, כנופיות פשע ואף פרטים הפועלים מתוך מניעים אישיים או אנרכיסטיים. עקב היותנו קשורים למערכות תקשורת ומחשבים, נראה כי היכולות של המדינות לפעול במרחב הקיברנטי, הן לצרכי הגנה והן לצרכי מתקפה, יתפסו בעתיד מקום משמעותי, לצד היכולות הצבאיות הקלאסיות והמוכרות.
14/07/2013  |  נחמן פביאן  |   כתבות
בית המשפט העליון האמריקני פסק שצמצום המונח 'משפחה' דווקא לברית בין גבר ואישה סותר את עקרונות החוקה האמריקנית. זהו שלב נוסף בסחף של המערב אל אימוץ גורף של העמדות המתירניות הליברליות, אלה שרואות בפגיעה בזולת את המגבלה היחידה שאפשר להחיל על יחסי מין, ושמבקשות 'לפתוח מחדש' את כל המושגים הבסיסיים ביותר של התרבות המוכרת לנו בכל הקשור למשפחה: מושגי הגבריות והנשיות, המשפחה וההורות.
14/07/2013  |  יואב שורק  |   כתבות
חוק הגיוס, 'חוק פרי', יאושר בקריאה ראשונה ב-22 בחודש, ולמחרת יועבר לטיפולה של ועדה מיוחדת בת שמונה חברים בראשות יו"ר סיעת הבית היהודי, איילת שקד. הקמת ועדה מיוחדת להכנת הצעת חוק לקריאה שנייה ושלישית היא אירוע חריג. לרוב מטפלת בכך ועדה (או שתיים) מוועדות הכנסת הנוגעת בדבר. זו תהיה הוועדה השלישית המטפלת בחלופה לחוק טל. ועדת פלסנר נכנסה כזכור למבוי סתום בקיץ שעבר, אחריה באה ועדת פרי שהוקמה אחרי הבחירות, ועכשיו ועדת שקד.
13/07/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, מנהיג שס אריה דרעי, ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני ופעיל הליכוד עזרא בנימיני שמונה לאחרונה על-ידי שר האנרגיה והמים ליו"ר מקורות - כולם עקפו את החוק בדרכים שונות ומתוחכמות
12/07/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מהנדס החשמל שי פורת, 47, איננו יזם נדל"ן. בכל זאת, הוא ופעילותו הכלכלית מספקים מקור הכנסה, שחשיבותו הולכת וגדלה, לבעלי נכסים מניבים – בנייני משרדים, מרכזים מסחריים ומחסנים. פורת הוא המנכ"ל של חברת ענבר, הגדולה בארץ (לדבריה) בייצור מתקני אנרגיה סולארית, המוצבים על גגות. בשבוע הבא יחנוך פורת את המתקן הגדול ביותר של החברה עד היום, כמסופר בהמשך.
12/07/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il