השבוע החמיצה התקשורת את סקופ השנה: נתגלה דוברו של היושב במרומים, ושמו
ישראל אייכלר, איש סיעת יהדות התורה. השבוע חשף הח"כ שנטל לעצמו את המינוי השמיימי המכובד לדברר את בית דין של מעלה, ידיעה מרעישה בדבר אופן ניהול חשבונותיו של הקב"ה. כך בדיוק אמר:
"היום נפגשתי עם ראשי הבית היהודי, ואמרתי להם, שהקב"ה שלח להם כמה אזהרות ברורות: מסעו של שר החוץ האמריקני לעקירת ישובי יהודה ושומרון, והחלטת האיחוד האירופי בצום תשעה באב על החרמת ההתנחלויות. העיתוי נועד להרתיעם, שלא יתנו יד ולא ירימו יד כנגד תורת ישראל ולא ירעיבו את ילדי תלמודי התורה. אני מקווה שהם יבינו את המסרים הברורים מהשמיים, כי שום דבר אחר לא יכול לעזור. אני מקווה שהיראים לדבר ה' מקרב בוחרי הבית היהודי והליכוד יעצרו את גזירת הגיוס בטרם פורענות".
מעניין מניין שאב אייכלר את עזות המצח למנות עצמו להיות דוברו של בורא עולם, לדברר את "המסרים הברורים משמיים", כלשונו. היתכן שזכה בהתגלות נבואית? או נחה עליו רוח הקודש? ואולי המלאך גבריאל לחש לו רז זה?
שהרי אחרת, אי-אפשר להבין כיצד פתר ידידנו ועמיתנו אייכלר בהבל פיו סוגיות שבכבשונו של עולם, תהיות שחכמי כל הדורות לא הצליחו לפתור. הם, כל חכמי הדורות שלפניו, הותירו שאלות אלה פתוחות תחת הכותרת: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך?", וניחמו עצמם בכך ש"אין אנו יודעים חשבונות שמיים" (כך ניחם הגר"ח קנייבסקי משפחה שכולה ברחובות, שאיבדה בדליקה נוראה אב וחמשת ילדיו), ובפסוק כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם, וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. אפילו החכם מכל אדם לא הצליח להבין את החשבונאות האלוקית: אֶת הַכֹּל רָאִיתִי בִּימֵי הֶבְלִי יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ (קוהלת ז', ט"ו).
אבל אייכלר מבין. נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא. מַחֲזֵה שַׁ-דַּי יֶחֱזֶה
וכך פתר הדובר המיומן והרהוט צ'יק-צ'אק את התעלומה: החרם האירופי והלחצים של קרי אינם אלא עונש משמיים. נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵ-ל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן, מַחֲזֵה שַׁ-דַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם. אייכלר יודע שזה עונשם של שותפים לדרישה לחייב גם את בני המיגזר החרדי לקיים בפועל את מצוות הכל יוצאין למלחמת מצווה להצלת ישראל מיד צר, שעליה נאמר שאפילו חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה.
נכון אומנם שמובטחים אנו שיש דין ויש דיין, ויש מערכת שכר ועונש: "והיה אם שמוע תשמעו", ו"אם בחוקותי תלכו", וכך גם במקומות אחרים. ואולם באף מקום לא לימדה אותנו התורה כיצד בדיוק פועלת המערכת. ומתי קורה מה. בוודאי שהיא אינה פועלת, כפי שכמה פתאים חסרי דעת נוטים לחשוב, כמערכת דמויית מכונת קוקה קולה, שפולטת אוטומטית פחית משקה בתגובה מיידית להטלת מטבע לתוכה. שיטת תן מטבע וקבל פחית, אינה דרכו של בי"ד של מעלה. לא כל מי שמחלל שבת בפרהסיה חוטף בו במקום מכת ברק קטלנית. ולא כל מי שממית עצמו באוהלה של תורה, מקבל מיד משמים שולחן של זהב. מערכות שמים אינן מתיישבות כלל עם קוצר השכל האנושי ועיני הבשר.
יכולים אומנם אייכלר וחבריו להיתלות בדברי חז"ל: "הרואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו" (ברכות ה' א'), אבל דוק ותמצא, ידידי אייכלר, כי הדברים נאמרו לגבי חשבון הנפש האישי של האדם עצמו. לא במכונת קוקה קולה אוטומטית. ולבד מזאת, טוב לו לאדם שיפשפש במעשיו-הוא, ויניח לאחרים לפשפש במעשיהם. יכה אדם תחילה על לוח ליבו, לא על לבם של אחרים.
אנחנו, בניגוד לח"כ אייכלר, קטוֹנּוּ – מה לעשות - מלהבין חשבונות שמים. איננו יכולים לקבוע, למשל, שאסון הבונים הנורא, ב-1985, שבו נקפדו חייהם עשרים ושניים בני אדם, בהם 19 ילדים, אירע בשל חילולי שבת בפתח תקוה או מחמת מזוזות פגומות, כפי שניסו אז לטעון בני השקפתו של אייכלר. כל מי שמנסה כך להסביר את דרכי ההנהגה האלוקית, איננו אלא, במחילה, שוטה גמור.
הבגידה בארץ ישראל
זאת ועוד. אם כבר לנקוט בשיטת ח"כ אייכלר, למה לא לחשוב בדיוק הפוך, אבל ממש ממש הפוך? למה לא להניח למשל, שמה שמכונה 'גזירות על
עולם התורה', הן דווקא גזירות משמים על עולם התורה, שנתן ידו לעסקה המכוערת של נטילת שלמונים בסך 290 מיליון שקל 'למען עולם התורה', בתמורה לתמיכה בגירוש מגוש קטיף? למה שלא נחשוב, לשיטת אייכלר, שהחשבון הוא כזה: אלה שבגדו באורח כה מחפיר בארץ ישראל ומסרו נתחים ממנה לשלטון איסלמונאצי, ואלה שנתנו יד פושעת לעבירות כה חמורות שבין אדם לחבירו, כמו עקירה וגירוש וגזל והרס, ושליפת מתי ישראל מקברותיהם וחילול בתי כנסת וחורבן בתי מדרש הומי תורה, אולי באמת הם אלה שראויים לתגובה הולמת, תרתי משמע, מידי שמים?!
השבוע תהה אחד החרדונים, מאלה הנוהגים לפאר את הח"כים החרדים ולהכתיר את כולם ל'רבנים', איך לא רעדה ידם של ח"כי הבית היהודי כשהצטרפו למהלכים בעניין השיוויון בנטל. ושמא גם כאן, לשיטת אייכלר, השאלה צריכה להיות בדיוק הפוכה: איך לא רעדה ידכם, רבותי הח"כים החרדיים, כשתמכתם בחורבן ובגירוש ועקירת יהודים שומרי אמונים מאדמת ארץ ישראל, תמורת אתנן ומחיר כלב?
האם לא למדתם שארץ ישראל נוקמת ונוטרת בכל מי שפוגע בה? הלא הדברים מפורשים בתורה (פרשת המרגלים) ושנויים בנביאים ומשולשים בכתובים, וחקוקים בספרות התורנית, ההגותית וההלכתית לדורותיה. וּבַדָּבָר הַזֶּה אֵינְכֶם מַאֲמִינִים??? הלא עיניכם הרואות מה גורלו היום, 8 שנים בדיוק אחרי הגירוש, של מחולל הפשע
אריאל שרון, שמוטל זה 7 וחצי שנים כאבן שאין לה הופכין, ונשמתו עדיין מיטלטלת בכף הקלע, מפרפרת בין חיים למוות, בין שמים לארץ.
"כיבה מאור הדת"
ולמה לא לחשוב שהגזירות על עולם התורה באו בשל הפיכת התורה קרדום לחפור בה, או אמצעי להשתמטות מכל חובה חברתית-ציבורית אנושית, שעליה כבר פסק מורינו הרמב"ם, ש"כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם, ועוד ציוו ואמרו: אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד צוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות" (רמב"ם, הלכות ת"ת, פ"ג, ה"י). אולי דווקא זה הגורם לבואו של הסער הגדול הזה על הציבור החרדי, אם כבר מנסים לפענח את החשבונאות השמיימית?
ואולי דווקא בשל הפיכת הישיבות לערי מקלט המוניות לבטלנים ותמהונים, שאינם לומדים בהן אפילו חצי שעה ביום, אך רשומים כתלמידיהן רק כדי להשתמט מגיוס, באו עליכם הגזירות? או אולי משום שהפרתם אפילו את הנחיותיהם הברורות של החזון איש זצ"ל והרב שך זצ"ל, שקבעו במו פיהם, שמי שאינו לומד בישיבה והופך אותה לעיר מקלט, הוא בבחינת רודף עולם התורה ועליו להתגייס לצבא?
לו הייתי אנוכי הקטן מתבקש להשיא עצה לידידי ח"כ אייכלר, בטרם פסק את פסוקו, הייתי ממליץ להתרחק מהארגומנטציה הזו. שהרי אפילו לשיטתו שמתיימרת לדעת דעת עליון, עניינים כמו האיום האירופי (שלדעת מומחים אין לו כמעט שום משמעות מעשית) והשלום המדומה של קרי (שממילא לא יצלח בשל הסרבנות הערבית המתמשכת זה 120 שנה), הם באמת כסף קטן ולא עושים רושם על-אף אחד.