|   15:07:40
דלג
עיתונאית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
המכונה מסנוורת. ד"ר רוויטל שורץ סבירסקי (מימין) [צילום: אפרת פראנק/בלינקר]

מחכים לסיור במטרונית

בעמותת נגישות ישראל פנו למשרד המשפטים בטענה על ליקויי נגישות בפרויקט המטרונית שבו הושקעו 1.3 מיליון שקלים ביום שלישי יתקיים סיור שיבדוק את נושא ההנגשה, רגע לפני שהיא יוצאת לדרך
28/07/2013  |     |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
כמו בי-ם: נסיעות הרצה במטרונית - חינם

בשבוע שעבר התקיימה מסיבת עיתונאים גדולה לקראת ההשקה והפתיחה הרשמית של מסלולי המטרונית בחיפה והקריות בשבוע הבא. בינתיים המטרונית החלה בשלב הרצה והנוסעים לא יחויבו בתשלום. בפרויקט הענק, ששינה את פני התחבורה הציבורית בהקמתו הושקעו 1.3 מיליארד שקלים.

"הד הקריות" חושף לראשונה: בעמותת נגישות ישראל צפון לא מתכוונים לעבור לסדר היום וביום שלישי הקרוב צפוי להתקיים סיור בהשתתפות נציגי העמותה לאחר שהסיור שתוכנן לפני כשבועיים בוטל לאור הליקויים המהותיים: המטרונית אינה נגישה לתושבי האזור המרותקים לכיסאות גלגלים, לעיוורים ובכלל לבעלי מוגבלויות ואינם מוזכרים כלל בקמפיין ההסברה לקראת הפעלת המטרונית.

ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי איבדה את הסבלנות. כמנהלת עמותת נגישות ישראל במחוז צפון וחברת מועצת העיר קריית ביאליק, ד"ר רויטל סבירסקי אומרת כי ההזדמנות האחרונה תינתן בסיור שייערך לחברי הקהילה. "אנחנו לא מצפים להבטחות, אלא ליישום בפועל", היא אומרת.

כבר לפני שנה וחצי, בעת בניית המטרונית, הוזמנה ד"ר סבירסקי כיו"ר ועדת התחבורה של עיריית קריית ביאליק לסיור עם מהנדס העיר. כשהגיעה למקום נדהמה מהמצב בשטח: הפער בין הרציף למדרכה אינו אפשר לנכים המרותקים לכיסא גלגלים לעלות למטרונית. בנוסף, המכונות לרכישת כרטיסים ממוקמות גבוה, באופן שאינן נגישות לבעלי מוגבלויות.

"אנשים עם מוגבלות ידיים לא מתעסקים עם כסף מזומן אלא עם כרטיסי אשראי, אני שמתנהלת על כיסא גלגלים לא הצלחתי להגיע למכונה ולהעביר את כרטיס האשראי שלי", אומרת ד"ר סבירסקי, "בנוסף המכונה מסנוורת, כך שלא רואים את הסכום לתשלום ולא נערכו אמצעי הצללה למען אנשים כבדי ראייה. במקביל, ניסיתי לעלות על הרציף עם כיסא הגלגלים, וזו ממש סכנה. היה פער אדיר בין הרציף למטרונית וזה מסוכן מאד לשימוש. אני כמעט החסרתי פעימה וויתרנו מראש. כמו-כן, בתחנת העלאת נוסעים בכורדני אמורות להיות חניות לנכים בשיעור גבוה משמעותית מהממוצע כדי לאפשר העלאה קלה לרציף. אז הרמתי קול צעקה. לא האמנתי שלא ישקיעו בפרויקט כזה ולא יתחשבו באנשים עם מוגבלויות.

חברת יפה נוף לקחה לתשומת ליבה להתקין אמצעי שיגשר על הפער ולהתקרב עם המטרונית כמה שיותר קרוב לרציף. פניתי לראש עיריית חיפה יונה יהב, נפגשתי איתו לפני מספר חודשים. יהב היה אדיב וקשוב לנושא והבטיח לטפל".

יש חוברות - אין תשובות
"לא מצפים להבטחות" [אפרת פראנק/בלינקר]

ד"ר סבירסקי מוסיפה כי לפני חודשיים, נוכח התלונות הקשות מצד עמותת נגישות ישראל, נפגשו מתנדבי נגישות ישראל צפון עם שני נציגי הסברה של המטרונית. חברי העמותה חשבו שישמעו בשורה של ממש אבל התבדו.

"זה היה כל כך מאכזב, לא נתנו את התשובות", ממשיכה ד"ר סבירסקי, "הם הגיעו עם החוברות והסבירו לנו על הקווים החדשים, אבל לא קיבלנו כל תשובה על הבעיה עצמה. זו לא הייתה אמורה להיות פגישה תיאורטית. הודעתי לחברת יפה נוף שאני דורשת סיור, ב~17 ביולי הוא היה אמור להתקיים ובוטל בהתראה קצרה. זה עורר תחושה של אי נוחות, כאילו מסתירים ופוחדים מהחשיפה. על-פי חוקי הנגישות החדשים, כל מבנה חייב לעמוד בתקן נגישות על-פי החוק. לא ייתכן שמערכת הסעה ציבורית שבונים אותה מאפס תהיה בה בעיית נגישות.

"לא תהיה פעימה ללא הסדר לנכים. אני אומרת זאת חד וחלק. נאסוף רשמים ונגיע עם קבוצה גדולה של מתנדבים מחתך מוגבלויות שונה, אני לא אתן שיטאטאו את הנושא הצידה. פנינו גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים שאמורה לאכוף את החוק. לא ניתן למטרונית לפעול ללא כל האמצעים הדרושים להנגשה לנכים, וזה אומר גם חניות נכים ביחידות הקצה".

לאחרונה יצא קמפיין הסברה על המטרונית על קוויה החדשים ושינויי התנועה. בקמפיין הושקע סכום כסף לא מבוטל על-מנת להסביר על המהפך התחבורתי בחיפה והקריות, אולם אין בו כל מידע על נגישות. "אני לא אעבור על כך לסדר היום", אומרת ד"ר סבירסקי המאוכזבת, "נהגי המטרונית כלל עברו הכשרה לטפל באנשים עם מוגבלויות שנוסעים מדי יום בתחבורה ציבורית. היום כל חברות האוטובוס יודעות לקבל את השונה, והמאבק מול חברות התחבורה הציבורית נמצא כל הזמן על סדר היום.

"זו גם מכה קשה לעיוורים. מאז בניית המטרונית חייהם של העיוורים הפכו לקשים מנשוא. הם צריכים ללמוד את כל הכבישים מחדש עם השינויים החדשים, ולקחת מורה מלווה שיקומי שיכוון את דרכם".

יוסי טובול מקרית ביאליק, חבר קהילה נגישה בביאליק, כבד ראייה, מוסיף: "אני מקווה שהסיור הזה ייתן את המענה. אני מכיר את כבישי הקריות ויכול להתנהל לבדי, וממה שאני מרגיש מהשטח לציבור העיוורים זו תהיה מכה קשה, ממש טלטלה. הנגישות תהיה קשה שבעתיים". טובול אומר שעיוור שצריך להגיע מקרית ביאליק למטרונית כדי לנסוע לחיפה, יצטרך לעלות על קו פנימי ולרדת בקריית חיים או בקריית מוצקין, לחצות כביש פנימי ולחפש את התחנה הייעודית ולחכות לאוטובוס הנכון. "אנחנו נתנסה ונראה", הוא אומר, "מה שלי מפריע זה למה צריך לשאול אותנו עכשיו אחרי מעשה. למה לא לקחו את זה בחשבון בהקמה. עכשיו אחרי מעשה זו לא חוכמה, וצריך להתמודד עם מה שיש. בקהילה יש ציבור רחב שמבין עניין ואולי ימצאו פתרונות שיקלו עלינו את הבעיה. "בצומת צבר למשל, יש תחנות לפני ואחרי הצמתים ויש המולה שמפריעה לריכוז. אז נצטרך להיצמד לרמזורים ולחפש עמודים רוטטים, כיוון שאת תקתוקי העמודים אי-אפשר לשמוע מפאת הרעש וזה יכול לגרום לתאונה בקלי קלות".

ד"ר סבירסקי וחבריה בנגישות ישראל מחוז צפון מקווים שהסיור ביום שלישי הקרוב ישנה את המצב בכל מה שקשור להנגשה.

תגובות
[צילום: אפרת פראנק/בלינקר]

מחברת יפה נוף נמסר בתגובה: "מערך התחבורה הציבורית החדש של מטרופולין חיפה יופעל בצורה מדורגת בשבועות הקרובים, פרויקט כולל שיפורים ושינויים בקוי האוטובוסים ברחבי המטרופולין והפעלת המטרונית, שתנוע בשלושה מסלולים מצפון הקריות ועד המבואות הדרומיים של חיפה. 90 מטרוניות, חלקן היברידיות ( בעלי הנעה כפולה – סולר וחשמל), ינועו על כ-40 ק"מ של מסלולי מטרונית ו143 רציפי מטרונית. הפרויקט כולו תואם ותוכנן בתיאום ובהנחיית גורמי הנגישות של משרד התחבורה ועומדים בתקנים המחמירים ביותר הקיימים בארץ בנושא הנגשה לבעלי מוגבלויות.

כל רציפי המטרונית מונגשים, קיימות מערכות כריזה בצמתים ובמעברי החציה החוצים אל הרציפים, כמו גם מערכות כריזה המודיעות על הגעת מטרונית והיעד אליו היא נוסעת. כיתוב ברייל נמצא על הרציפים ומערכות הכרטוס, חשוב להדגיש שעיוורים לא נדרשים לשלם ולהם עולים ישירות למטרונית. המטרוניות נצמדות לרציף עם הגעתן והדלת השנייה מקדמת המטרונית מיועדת לעליה עם כיסאות גלגלים, כשגובה המדרכה זהה לגובה המטרונית. בסככת ההמתנה יועד מקום מיוחד לכיסא גלגלים וגם בתוך המטרוניות יועדו מקומות לנוסעים על כסאות גלגלים.

כל הגורמים העובדים בפרויקט – אנשי הסברה ודיילים, אנשי תפעול ונהגים עברו הדרכה גם בנושא בעלי מוגבלויות, אנחנו מקיימים מזה כחודש מפגשי קהילה עם בעלי מוגבלויות והתנסויות שלהם על הרציפים ובקרוב גם בנסיעה במטרונית. הסיור שתואם עם נציגי הארגונים נדחה ולא בוטל, כדי שיוכלו להתנסות בחוויה מלאה הכוללת גם את רציפי המטרונית וגם עליה ונסיעה במטרוניות. לא ניתן למקם מקומות חניה לנכים בסמוך לרציפי המטרונית מהסיבה שהרציפים נמצאים באמצע הכביש. יחד עם זאת, כל מעברי החציה אל הרציפים הינם מונגשים, כדי לאפשר חציה בטוחה ונוחה לכולם.

למרות כל ההכנות וההתכווננות של מתכנני פרויקט המטרונית, אנחנו נבצע התאמות נדרשות גם במהלך ההרצה וההפעלה של המטרונית במידת הצורך.

מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נמסר: "נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פנתה לפני מספר שנים לגורמים הרלוונטים ובהם חברת יפה נוף, עיריית חיפה ומשרד התחבורה על-מנת לוודא כי המטרונית תעמוד בדרישת תקנות הנגישות בתחבורה ציבורית. מאז התקיימו מספר דיונים משותפים בנושא וסיורים בשטח.

משרד התחבורה קבע כי הרכב המשרת בקו יעמוד בסטנדרטים של אוטובוס עירוני נגיש ומכאן נגזרות התאמות הנגישות המחויבות על-פי חוק. בהתאם לכך, בכל אוטובוס מותקן כבש (נפתח ידנית), אשר הנהג יוכל לפתוח בעת הצורך על-מנת לאפשר לאדם עם מוגבלות להיכנס ולצאת. כמו-כן נעשה מאמץ ע"י הגורמים הרלוונטים לאפשר הפרש גובה ומרווח בדלת הקדמית כך שבמרבית המקרים ניתן יהיה להיכנס ולצאת ללא שימוש בכבש.

הנציבות סבורה שיש מקום לקדם גם התאמות משלימות נוספות, בין היתר, לדאוג למקומות חניה נגישים לבעלי תג נכה, רמזורי שמע לעיוורים, כמו גם הפצת חומר הסברה המפרט את אמצעי הנגישות לציבור הרחב וביצוע הדרכות לנהגים, על-מנת להבטיח שימוש מיטבי במטרונית. בכל מקרה אנו סבורים כי אין לאפשר לנהג שלא עבר הדרכה מתאימה לשמש בקו. מפקחי הנציבות יעקבו בהמשך אחר יישום התקנות בפועל, כפי שהם מפקחים גם עתה על ביצוע תקנות הנגישות באוטובוסים עירוניים".

פורסם במקור: הד הקריות
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
רותם כבסה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחכים לסיור במטרונית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יגאל פרוינד
30/07/13 20:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
זמן ההמתנה בעלייה לאוטובוסים מרתיח את הירושלמים. פעילים חברתיים מתכננים לנקוט (יום ב', 29.7.13) במחאה אקטיביסטית - להתחפש לפקחים ולהעלות נוסעים גם מהדלת האחורית של האוטובוסים.
28/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשעה טובה הסתיימו במוצ"ש לפנות בוקר העבודות להחלפת שלושה גשרים בתוואי מסילת הרכבת בתוואי החוף, שבגללן הושבתה תנועת הרכבות למשך ארבעה ימים במקטע הרצליה-בנימינה, ולמעשה שיבשה את תנועת הרכבות בכל הארץ.
28/07/2013  |  עידן יוסף  |   מאמרים
משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית בישראל עברו על שורה של סעיפים בחוק ועל תקנות. כך עולה ממסמך שהכין ד"ר יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת חברת הכנסת תמר זנדברג, העומדת בראש השדולה לתחבורה בת-קיימא, שהשבוע קיימה דיון בנושא אי-ישומו של תיקון 98 בפקודת התעבורה המחייב מסירת מידע בתחבורה הציבורית.
27/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
באיחור של כמעט חודשיים, החלה (יום ה', 25.7.13) ועדת האיתור לתפקיד הממונה החדש על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הרכבת הוועדה התעכבה לנוכח ניגוד עניינים שנמצא אצל שניים מחבריה. כפי שנחשף ב-News1, פרסמה ועדת האיתור את הקריטריונים לבחירת מועמדים לתפקיד עוד בטרם הוקמה, ובכך הפרה החלטת ממשלה.
25/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
התחבורה הציבורית לכפר קרע שבמשולש, המונה כ-16,000 תושבים, תשופר בקרוב משמעותית. כך התחייבו דרור גנון מאגף תחבורה ציבורית ועדי גמליאל מאגד, במסגרת הכינוס השני (יום ג', 23.7.13) של השדולה לתחבורה בת-קיימא בכנסת.
25/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il