|
נמל חיפה העתידי [צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה]
|
|
|
|
|
לאחרונה הועלתה טענה מוזרה כאילו אין צורך בנמלים חדשים כי נמלי ישראל כיום גם כך לא מנוצלים עד תום. הטענה מזכירה את הופעתו של
ביל גייטס ב-1981 בסיאטל, בה אמר כי "זיכרון מחשב בגודל 640 קילו-בייט צריך להיות מספיק בשביל כל אחד" וב-1994 הוא אמר: "אני רואה פוטנציאל מסחרי זעיר לאינטרנט בעשר השנים הבאות". גם מומחים בתחומם לא מעריכים עד כמה הגידול בענף שלהם יכול להיות מרשים.
נמל אוקלנד במפרץ סן פרנסיסקו בשנים 2007, 2008 ו-2009 ירד בכמות הפעילות שלו עד שב-2009 הוא הגיע לירידה של 8.4%. בשנת 2009 הסתיימה העמקת מי הנמל כדי לקבל אוניות גדולות יותר ואז ב-2010 הייתה בבת-אחת צמיחה של 13.9%.
כעת יש כוונה להעמיק את מי הנמל בחיפה ובאשדוד. בעקבות ההעמקה יוכלו הנמלים להתחרות עם נמלים בטורקיה ובמצרים. נמלים עמוקים יאפשרו גם עגינה של אוניות גדולות עבור סחורות לירדן ואולי עבור עוד מדינות באזור. זאת ועוד, אם יאפשרו לאוניות גדולות להגיע ולא יצטרכו לעבוד רק עם אוניות קטנות, מחיר ההובלה יקטן ובעקבות המחיר הנמוך, יותר מסחר ייהפך לכדאי כלכלית וכמות ההובלה תגדל עוד. יתרה מכך, נמלי ישראל אינם מצטמקים בפעילות כמו נמל אוקלנד ועוד חמש שנים כאשר יהיו יותר תושבים בישראל והמשק יצמח, גם בלי ההעמקה של מי הים, תהיה יותר פעילות.
כדאי גם לשים לב שבוויכוח הזה כל צד מייצג את ציבור שולחיו. ישראל כ"ץ הוא נבחר ציבור שמייצג את אזרחי ישראל. ועדי הנמלים נבחרו על-ידי עובדי הנמל ומייצגים רק את האינטרס שלהם גם אם הוא נוגד את האינטרס של כלל אזרחי ישראל. כל צד מייצג נאמנה את האינטרס של שולחיו.
נמל נבנה במשך מספר שנים. האם יש צורך לחכות עד לדקה התשעים ואז פתאום לעמוד בפני שוקת שבורה? צריך להודות לשר כ"ץ ולמנכ"ל יצחקי שהם כבר עכשיו דואגים לעוד מספר שנים קדימה. וכפי שאמרו זקני הנגב לאלכסנדר מוקדון: "איזהו חכם? הרואה את הנולד".