|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אורקל מזרח תיכוני

יש סבירות גבוהה שאסד החביא את הנשק הכימי שברשותו, ואולי אף הבריח אותו לחברו הטוב בעירק נורי אלמאליכי. מה אם כן יתקפו האמריקנים, והיכן?
30/08/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
סוריה בין השטן האמריקני והשד העלווי [צילום: AP]

קולם של תופי המלחמה הולך ומתחזק, הולך ומתקרב. השעות העוברות מקרבות את המזרח התיכון אל רגע האמת, אל נפילת המסכות, אל המתקפה האמריקנית על אסד. בעת כתיבת שורות אלה, כל אמצעי התקשורת הערביים מרוכזים בדבר אחד: המתקפה האמריקנית על סוריה הצפויה להתקיים בימים הקרובים.

בעת הזו מתחדדות העמדות ומתבהרות הגישות אצל הערבים והמוסלמים, כי לא ניתן עוד להימלט מן השאלות הנוקבות, כמו האם אתה תומך במתקפה על סוריה - מדינה ערבית עם רוב איסלאמי - או מתנגד לה? האם אתה תומך באסד או באמריקנים? האם המזרח התיכון יהיה במצב טוב יותר אם אסד ייפול או לא? מי יפיק תועלת מהתקפה זו?

דוברים ערביים רבים מזכירים את ההתקפה הדומה במארס 2003, על סדאם, עוד "קצין קישור של הערבים עם גן העדן", שהושלך אל פח האשפה של ההיסטוריה, לא לפני שהביא על עמו ועל סביבתו סבל שלא יתואר. אז התנגד בשאר אלאסד להתקפה על סדאם, שכן הבין כי התערבות זרה בענייני המזרח התיכון אינה יכולה להניב תוצאות טובות. ייתכן אף שבשאר חשש שיום יבוא והוא עצמו יעמוד בפני כיתת היורים המערבית בהנהגה אמריקנית.

ההשוואה למקרה העירקי מעלה לזיכרון גם את הכאוס שהשתלט על עירק בעקבות סילוקו של סדאם: טרור מתאבדים שהביא עד היום למותם של עשרות אלפי בני אדם, סכסוכים אין קץ בין שבטים, ארגוני ג'יהאד, מיליציות, עדות וקבוצות אתניות, שכתוצאה מהם התפרקה עירק ושקעה לבִּיצה של דם, אש ודמעות.

השאלות המלוות בתקשורת הערבית את המתקפה הצפויה גדולות וחשובות:

  • האם אסד יצליח לשרוד אחרי מתקפה? מרבית הדוברים קושרים את התשובה עם סוג התקיפה, היקפה ומשכה: אם התקיפה תהיה קצרה, ממוקדת ולא קטלנית, סביר להניח שאסד ישרוד וימשיך לטבוח בבני עמו באמצעים קונבנציונליים, כאלה שהביאו עד היום לחיסולם של למעלה מ-100 אלף סורים, שכן לאמצעי קטל כאלה העולם המערבי, הצבוע, מסכים.לעומת זאת, אם ההתקפה תהיה רחבת היקף בשטחה ובמטרותיה הצבאיות והאזרחיות ותימשך זמן רב, אזי הסיכוי שאסד ישרוד קטן, שכן צבאו יוחלש, חיזבאללה ייפגע ומיליציות המורדים ידאגו לארגן לו סוף הדומה לזה של מועמר קדאפי.

  • האם הצבא הסורי והקבוצה השלטת ימשיכו להיות נאמנים לאסד שהביא עליהם את המתקפה? סביר להניח שיהיו עריקות נוספות בין אנשי הצבא והאזרחים, אך לא זה מה שיביא את אסד לקץ שלטונו, אלא חוסר יכולתו למלא את מקום העורקים ברוצחים אחרים.

  • האם ההתקפה תצטמצם למטרות צבאיות או שמא היא תכלול מטרות אזרחיות ותשתית אזרחית וכלכלית? מרבית הדוברים הערבים נוטים להאמין כי המתקפה תתמקד, לפחות בשלב הראשון, במטרות צבאיות. אך אם ייווצר הרושם שאסד הופך את התבוסה לניצחון, כנראה המתקפה תמשיך ותתרחב למטרות שלטון.

  • מה תהיה תגובתן של רוסיה ואירן? אלו כבר הזהירו שלא יישבו בחיבוק ידיים. רוסיה כנראה תימנע מתגובה צבאית ישירה כדי לא להידרדר למלחמה בינה ובין ארה"ב. אירן, לעומת זאת, עלולה להסלים את האווירה במפרץ, ואולי אף ליזום פיגועים בכמה מתקני נפט. הדבר עלול לגרום לבהלה במשק הנפט, שתתבטא במחירי הדלק בעולם.

  • האם ינסה אסד לנקום בארה"ב באמצעות תקיפת ישראל? ייתכן, ועל ישראל להיות במצב הכן. בנוסף, קיים סיכוי גדול להתגברות פעולות טרור אירניות נגד שגרירויות ארה"ב ומתקנים צבאיים אמריקניים ברחבי העולם כנקמה על הפעולה בסוריה.

  • האם ישתמש בנשק השמדה המונית נגד ישראל? סביר להניח שלא, שכן אז ישראל תביא לסיום שלטונו.

  • האם בעידן שאחרי אסד תתפרק סוריה כמו עירק? סוריה ממילא איננה מתפקדת כמדינה מאוחדת: הכורדים בצפון מזרח המדינה כבר קוראים לחבל שלהם "כורדיסטן המערבית", ואזור זה נהנה בדרך כלל משלווה בשנתיים האחרונות, למעט כמה התנגשויות בין הכורדים והג'יהאדיסטים המנסים לגייסם נגד אסד.

  • האם ינקום אסד בטורקיה וירדן שכנותיו על סיוען למורדים? ייתכן, אם בשעתו האחרונה הוא יירה את כל מלאי הטילים שיש ברשותו כדי לקחת עמו לגהינום מספר מרבי של אויבים ויריבים. התסריט הזה אינו מופרך.

בעולם הערבי מתלוות למתקפה שאלות עמוקות הנוגעות למעטפת כולה: מדוע אין אנו - הערבים והמוסלמים - מסוגלים לטפל בעצמנו בסכסוכים שאצלנו? מדוע אנו זקוקים לכוחות המערביים, הכופרים, שיבואו ויושיעו אותנו מיד עצמנו? מדוע תפקידה הקבוע של הליגה הערבית הוא להזמין את כוחות נאט"ו שיעשו עבורה את העבודה המלוכלכת שהאומה הערבית חייבת אבל אינה מסוגלת לעשות?



"ירחם אללה על הגולן"


שאלה דומה עלתה במצרים בספטמבר 1994, על-רקע הוועידה של ארגון הפיתוח והאוכלוסין של האו"ם (UNPD) שהתכנסה בקהיר ועסקה, בין היתר, בזכויות נשים. עמדות המשתתפים בוועידה היו קוטביות: הנציגים המוסלמים התנגדו להרחבה של זכויות נשים, ואילו נציגי מדינות-המערב ניסו בכל כוחם לקדם זכויות אלה. היבה סעד א-דין, העורכת של מדור "קול הנשים" בעיתון "אלשעב", ביטאון "האחים המוסלמים" במצרים, העלתה אז שאלה מביכה: "מדוע דווקא אויבי האיסלאם (כלומר מדינות המערב הנוצריות, הכופרות) הם אלו הנאבקים למען זכויות הנשים המוסלמיות? האם לא היה ראוי שהשייח'ים והאימאמים שלנו יגנו על זכויות נשינו יותר מאלה השואפים לקעקע את העולם האיסלאמי?

בימים אלה, על-רקע המתקפה הצפויה בסוריה, מעלים דוברים ערביים שאלות דומות: מדוע דווקא האמריקנים, תומכי ישראל ואויבי הערבים, הם אלה המוכנים לצאת למלחמה ולהשקיע מהונם ומדמם כדי להציל אותנו, הערבים והמוסלמים, מציפורני הדיקטטורים צמאי הדם שלנו הרוצחים בנו ללא הבחנה? מנגד, יש המתקיפים את ארה"ב על כוונתה להפיל את אסד, שכן אם אסד ייפול, האם האמריקנים אינם מבינים שיחליפו אותו ארגוני ג'יהאד נוסח "אל-קאעידה", שיהפכו את חייהם של הסורים הנותרים לגיהנום עלי אדמות? ואולי האמריקנים מעוניינים להפוך את סוריה לאפגניסטן או לעירק במסווה של דאגה לשלום האזרחים הסורים? ומה תפקידה של ישראל בדחיפת האמריקנים לחסל את סוריה ואת האיום שזו הציבה על ישראל? מה יהיה אופיה של סוריה לאחר שאסד ייפול - האם היא תהפוך לגרורה אמריקנית? או אולי שטח נוסף להקמת התנחלויות ישראליות? אחד הדוברים ב"אלג'זירה" אמר באנחה: "ירחם אללה על הגולן", כלומר הגולן כבר מת, כי עכשיו אנו עומדים לשאת ולתת על יתרת שטחה של סוריה אחרי שארה"ב וישראל יכבשו אותה.

להתקפה הצפויה מתלוות גם שאלות המביעות דאגה עמוקה לגורל האזרחים הסורים חסרי הישע: האם תקיפת מחסן נשק כימי לא תיצור אסון סביבתי לכל המתגוררים בקרבתו, שיפיל חללים רבים בקרבם? האם ארגוני המודיעין של ארה"ב והמדינות המסייעות לה יודעים באמת מהן מטרות איכותיות ומה כבר לא? ומנגד, האם מישהו באמת חושב שאחרי שהאפשרות של תקיפה אמריקנית הפכה ממשית, השאיר אסד את כל הנשק הכימי שלו במחסניו הרגילים? ואולי כבר הבריח אסד את הנשק הכימי שלו לעירק, אל חברו הטוב נורי אלמאלכי, ראש הממשלה השיעי של עירק, בדיוק כמו שסדאם הבריח לסוריה את הנשק הכימי והביולוגי שלו לפני המתקפה של הקואליציה במארס 2003? אם כן, מה יתקפו האמריקנים ואיפה?

האם יאפשר משטר אסד לפקחי האו"ם לעזוב את סוריה לפני התקיפה, או שמא יעכב את יציאתם ואולי אף ישתמש בהם כמגנים חיים כדי להגן על מצבורי הנשק הכימי שנותרו בסוריה?

בתקשורת הערבית מצוטטים בהרחבה את דבריהם של דוברים רשמיים סורים האומרים שוב ושוב כי אם סוריה תותקף, תל אביב תיפגע. חלק מהפרשנים הערבים טוענים כי דברים אלה הם ביטוי נוסף לכך ש"השריר החזק ביותר בגופם של השליטים הערבים הוא שריר הלשון", כלומר כל כוחם הוא בדיבורים, לא במעשים, ואיומיהם על ישראל הם איומי סרק. הם אף מצטטים את דברי חלק מהפוליטיקאים הישראלים הטוענים כל הזמן שעדיף לישראל להשאיר את אסד המוחלש על-כנו, יותר מאשר להתמודד בגבולה עם "אל-קאעידה", שלא תכבד שום הסכם שאסד חתם עם ישראל. פרשנים ערבים אחרים אינם מסתירים את תקוותם שאסד אכן יתקוף את תל אביב, כדי להוכיח שישראל אינה בלתי מנוצחת וההי-טק של עייפי הנפש הישראלים ששמו את מבטחם במערכות נשק מתוחכמות, אינו טוב יותר מה"לאו-טק" הערבי, שבידי לוחמים נחושים ונאמנים למולדתם הערבית ולמטרתם ההיסטורית לחסל את ישראל.

מנגד מתחילות להגיע ידיעות על כך שאסד טס בלילה שבין יום שלישי ליום רביעי לאירן, "להתייעצויות". אם הידיעות הללו נכונות והוא אכן עזב את סוריה, האם הוא ישוב אליה לפני פרוץ המתקפה, או שמא הוא יבחר לנהל את ההגנה על סוריה ממרחק, ממקום בטוח קצת יותר? ואם כוחותיו יגלו שהוא נטש אותם האם ימשיכו להילחם עבורו? ומה יעשו העלאווים אם וכאשר יגלו שנשיאם ברח? האם יכריזו על מדינה בהרי אנצאריה שבמערב סוריה, מקום מולדתם?

אבל המדד העיקרי ללחץ בעולם הערבי, כמו אצלנו, הוא שוק ההון. בימים האחרונים מתנהלים שוקי ההון הערביים בצורה תזזיתית, המאפיינת תקופות לחץ שלא ברור מה יהיה בסופן. וכיוון שעיקר הלחץ מתרכז במפרץ, בעיקר בגלל השכנה האירנית שבמזרח הקרוב להן, גם הבורסות של מדינות אלה מראות גוון אדום בולט. אך אל דאגה: מחירי הנפט המאמירים יפצו אותם על שערי המניות המתדרדרים...


פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
תאריך:  30/08/2013   |   עודכן:  30/08/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אורקל מזרח תיכוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המומחה
31/08/13 21:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
שר החוץ של ארצות-הברית הודיע בקול נחוש כי הנשיא נחוש לא פחות לבצע פעולת ענישה בסוריה - עונש על השימוש בנשק כימי, דבר האסור על-פי האמנות הבינלאומיות. ההחלטה נפלה למרות שמשלחת האו"ם שנועדה לברר אם אכן נכון הדבר, עדיין אינה מתקרבת לכדי יכולת להגיע למסקנות כלשהן. הקו אדום שהציב הנשיא נחצה, וגם אם היה זה קו אדום מטופש למדי, יש לעמוד בו, אמרו כל הדוברים המורשים של הנשיא תומך "האחים המוסלמים".
30/08/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
"תהיה תגובה בסוריה". כך הצהיר (יום ו', 30.8.13) שגריר ארצות הברית בישראל. דן שפירו. השגריר חזר על דברי הנשיא אובמה השבוע, ואמר "אין שאלה האם הייתה תקיפה בנשק כימי או מי אחראי - ברור שהייתה תקיפה, וברור שממשלת סוריה אחראית לה. כך תגלה כל בדיקה זהירה של העובדות".
30/08/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
סוריה הפכה להיות הזירה בה מתברר שארה"ב היא אולי המעצמה החזקה ביותר בעולם - אך כבר לא מעצמת-על הגורמים לכך חוזרים הרבה שנים אחורה ואינם מונחים רק לפתחו של ברק אובמה אותנו זה צריך להדאיג הרבה יותר מאשר השאלה אם יש או אין ערכות מגן
30/08/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
קיים ניסיון ליצור סדר בחיים ולהחזיר כל דבר למקום, מתוך מחשבה מה ניתן לתקן ולשפר. אלה ימים שקיימת מגמה לבדוק מה לא בסדר ולשפץ את הנתונים שיהיו טובים יותר. אנו בתקופה בה העין ביקורתית יותר, עם יכולת לסווג, לאבחן, להבדיל ולראות שגיאות בכל דבר. נדרשים לסדר ופשטות עם צורך להתייעל.
30/08/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
"מדינות הלבנט הן העלייה שלנו לגן עדן והן יהיו בתי קברות לאמריקנים". כך אמר (יום רביעי, 28.8.13) קסאם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה באירן.
29/08/2013  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il