|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"כתב לו אלף בית - ולמדה"

אתוס הלמדנות עד כלות נשמר בקפדנות בכל תפוצות עמֵנוּ. הוא התפרץ ברעש גדול אל עולם הדעת המערבי, כאשר הותרו היהודים ללמוד באוניברסיטה והם החלו להתערב בחברה הכללית. אי-אפשר לתאר דמויות כמו שפינוזה, מנדלסון, מרקס, פרויד, איינשטיין - ששינו פרדיגמות חשיבה והובילו את האנושות לתחומי ידע ודעת שלא נודעו במאות קודמות
04/09/2013  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
לימוד תורה בחדר. הלימוד הוא העיקר [צילום: פלאש 90]

האצבע הקבועה בספר
הסיפור על האצבע הקבועה בספר, שהובא לעיל, הוא גם משל למסורת הלמדנות היהודית. הרב אלישיב המשיך ללמוד מהמקום שבו פסקו רבותיו, שאף הם בתורם למדו מהמקום שבו פסקו רבותיהם, אחורה במעלה הדורות רב החתחתים וקדימה במרחבי הדעת העכשוויים. עַם הספר אנחנו. הספר כרוך בשאלות הקיום והזהות שלנו.

1. הילדים נכנסו בחרדת קודש לחדרו המסוגף של הרב שהיה שקוע בלימודו. הוא ננער אליהם תוך שהוא תוקע אצבע ימין בשורה שבה עמד בספר. בזה אחר זה ניגשו הילדים, והוא שביקש ללחוץ את ידם, החליף ידיים. עתה הייתה תקועה אצבע שמאל בדף, בעוד ימִינוֹ לוחצת ידֵי הקטנטנים. כמעט רגע ייצאו הילדים והוא ייבלע שוב בשורה שבה הפסיק עם כניסתם.

ראש השנה בפתח, סתיו יהודי בארץ אבותיי שולח אלי זה כמה שבועות רמזי אלול ומבקש לפייס את הלבה הרותחת של יחסי חרדים-חילונים. חשבתי על דמותו של הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, שבקיץ האחרון מלאה שנה לפטירתו. לרובנו מוכרת דמותו בהקשריה הפוליטיים בלבד. ככזאת הייתה דמות שטוחה, שפעלה במסגרת השיח הפוליטי והתקשורתי המקומט. אבל ראש השנה דוחק בנו לפתוח חלון למבט נוסף לתופעה העתיקה שייצג.

הרב אלישיב גילם באישיותו את האתוס בה"א הידיעה של העולם היהודי לדורותיו - הלמדנות. הוא העמיד במרכז חייו הארוכים - יותר ממאה - עניין אחד בלבד: לימוד. במשך עשרות שנים נהג לקום בשתיים אחר חצות ולמד עד כלות. בעיקר למד לבדו, אף זה תוצר גניוס מיוחד: אוטודידקטיות. הלימוד היה הציר שעליו סבבו מגעיו עם סביבתו. לא רק במובן זה שמשם שאב את תשובותיו, אלא בכך שהלימוד היה העיקר ואילו המגעים - חריגים, גם אם ארכו זמן רב. כזה היה מנהג האיש שנים רבות. גם כששכב בבית החולים אחרי ניתוח קשה, הקפיד לקום באמצע הלילה להמשיך בלימודו.

2. מי יְגַל עפר מעיניך, ח"נ ביאליק, שבשירך "המתמיד" קוננת על עולם שנראה כעומד להיכחד: "ובצאתךָ יחידי לעִתות בלילה... / וְשמעו אוזניךָ מרחוק קול הומֶה / וְרָאוּ עיניךָ מרחוק אור נוצץ / בחלון, וּבעדוֹ דמות אדם הדומֶה / לצִלוֹ של מֵת מתנועע, מתרוצץ / מתרוצץ, מתנודד..." מה שראה ביאליק היה "מתמיד באחד מבתי הכְּלָאִים מְאַחֵר בַּנֶּשֶׁף (לומד מאוחר בלילה)". עבור ביאליק ודורו דמה בית המדרש לכלא, באשר צרר את החיים החברתיים והמדיניים. אבל ביאליק לא התייאש מבית המדרש ולא מהאוצר הכביר שהורישה המסורת היהודית לצאצאיה. בשירו "על סף בית המדרש" נקלע שנית לבית מדרש נעוריו הישן והחרב. "הָאֵבְךְּ לחורבנךָ, אם אֵבְךְּ לחורבני?" הוא שואל ונשבע בסוף השיר: "לא תָּמוּט, אוהל שֵׁם! עוד אֵבְנְךָ וְנִבְנֵיתָ". ביאליק דיבר על התחדשות ועל רנסנס יהודי שכמותו אנו חווים בעשורים האחרונים; אבל הרב אלישיב, על מאות אלפי שומעי לקחו, לימד שקינתו של ביאליק על המתמיד הכלוא, שיקפה רק מקטע מסוים של בני דורו. מסתבר שהמתמיד למד ללא הפסקה, משוחרר מתמיד, ברחוב חנן 10 בירושלים.

באקדמיה מכנים את התופעה "מצוינוּת", מין אליטיזם למדני שמצמיח אחרי עשרות רבות של שנות עמל, מלומדים בסדר גודל בין-דורי. בראיון אצלנו לפני כחודש, תלה פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, את סוד החדשנות המדעית של היהודים גם בערך העליון של לימוד תורה. לא בכדִי הוזכרה האקדמיה. האוניברסיטה מתייחדת (אמורה להתייחד) בהצבת רף מצוינות למוריה, מתן היתר להתכנס במגדל השן, להתעלם ממהומת החיים המפריעה לקשב הפנימי, המחקרי, ולהתמקד בלימוד, בפיתוח המחשבה והרעיון. לכן חובת פרסום המחקרים והמאמרים כקריטריון כמעט בלעדי להתקדמות מקצועית. במידה רבה, מוסד הישיבה, במיוחד הליטאי, של מאות השנים האחרונות מקביל למגדל השן האקדמי. מכאן תובן המחלוקת ביחס למיהותו של הרב הראשי: מי ראוי לכתר "ראש הרבנים" - רב קומוניקטיבי או למדן אליטיסט.

3. האתוס הזה לא יובא מהאוניברסיטאות באירופה, למרות 1,000 שנות קיומן. הוא נטוע עמוק במסורת הלימוד של עמֵנוּ, בהתפעלות האינסופית סביב מפעלם הספרותי והמחקרי של ענקים כרש"י ורמב"ם, הגאון מווילנה ור' שניאור זלמן מלאדי, הרב קוק והרב ישעיהו קרליץ ("החזון איש") ועוד. אתוס הלימוד הולך אחורה לדמותו של גדול התנאים ר' עקיבא בן יוסף, שלקראת סוף המאה הראשונה לספירה החל בגיל 40 את מסעו המטאורי, עת הצטרף לכיתת תינוקות של בית רבן. כך מסופר במדרש הארץ-ישראלי, "אבות דרבי נתן": "הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות, אמר לו: 'רבי, למדני תורה'. אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח, כתב לו אלף בית - ולמדה, אלף תיו - ולמדה... עד שלמד כל התורה כולה... רבי שמעון בן אלעזר אומר... למה הדבר דומה? לסתת שהיה מסתת בהרים. פעם אחת נטל קרדומו בידו והלך וישב על ההר, והיה מכה ממנו צרורות דקות. ובאו בני אדם ואמרו לו: 'מה אתה עושה?' אמר להם: 'הרי אני עוקרו ומטילו בתוך הירדן'. אמרו לו: 'אי אתה יכול לעקור את כל ההר'. היה מסתת והולך עד שהגיע אצל סלע גדול, נכנס תחתיו, סְתָרוֹ ועקרו והטילו אל הירדן ואמר לו: 'אין זה מקומך אלא זה'. כך עשה להם ר' עקיבא לר' אליעזר ולר' יהושע (רבותיו)".

4. הסיפור על האצבע הקבועה בספר, שהובא לעיל, הוא גם משל למסורת הלמדנות היהודית. הרב אלישיב המשיך ללמוד מהמקום שבו פסקו רבותיו, שאף הם בתורם למדו מהמקום שבו פסקו רבותיהם, אחורה במעלה הדורות רב החתחתים וקדימה במרחבי הדעת העכשוויים. עַם הספר אנחנו. הספר כרוך בשאלות הקיום והזהות שלנו. מעולם לא הושבנו את הטקסטים על מדף במוזיאון, לשוב אליהם לעיתים רחוקות כדי לאַבֵּק את הדפים המתפוררים. זָר כי ייכנס לאחד מבתי המדרש, גם אם לא יבין דבר, יוכל להאזין לזמני הפועַל הנקוטים - הווה בינוני: ר' עקיבא "אומר", רש"י "אומר", הגמרא "אומרת" וכן הלאה. מרחב טקסטואלי עצום הפזור לאורך אלפי שנותינו מקיף כאן ועכשיו את דוברי העברית, והם מנהלים איתו שיג ושיח מתוך ואל תוך עולמם.

אתוס הלמדנות עד כלות נשמר בקפדנות בכל תפוצות עמֵנוּ. הוא התפרץ ברעש גדול אל עולם הדעת המערבי, כאשר הותרו היהודים ללמוד באוניברסיטה והם החלו להתערב בחברה הכללית. אי-אפשר לתאר דמויות כמו שפינוזה, מנדלסון, מרקס, פרויד, איינשטיין, קפקא וענקים נוספים - ששינו פרדיגמות חשיבה והובילו את האנושות לתחומי ידע ודעת שלא נודעו במאות קודמות - ללא אתוס הלמדנות היהודי, ללא האצבע הקבועה בספר חיינו.

פורסם במקור: 'ישראל היום' (4.9.13)
תאריך:  04/09/2013   |   עודכן:  04/09/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כתב לו אלף בית - ולמדה"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל400
4/09/13 09:46
2
צנחן
4/09/13 11:08
3
בן טוב
4/09/13 13:51
 
ראיס-פוטין-טיל400
5/09/13 10:18
4
מעלי גירה
6/09/13 10:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה ניתן פס"ד בבית המשפט השלום שדחה את תביעתו של עו"ד שטוב לפיצויים בגין החרמתו על-ידי ביה"ד הרבני במשך שנים רבות.
04/09/2013  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
הנשיא אובמה החליט על פעולת עונשין מוגבלת, מתוחמת בזמן ובהיקף, כדי להרתיע את משטר אסד משימוש נוסף בנשק כימי. פרשנים רבים בארץ ובעולם מותחים עליו ביקורת בשל ההחלטה הזאת כשהנימוק העיקרי שלהם, הוא שבמלחמת האזרחים בסוריה יש כבר למעלה מ-110,000 הרוגים, שחלק גדול מהם אזרחים, ובכל זאת ארצות הברית לא נקטה בכל פעולה צבאית להפסיק את הטבח הזה. מדוע העובדה, שהאזרחים שנהרגו בפרברי דמשק והומתו בנשק כימי, מחייבת התייחסות שונה של הנשיא? למתים ומשפחותיהם הרי לא משנה כיצד נהרגו. מבקרים אלו מתחלקים לשתי קבוצות. חלקם מבקשים להביא למסקנה שכפי שארצות הברית לא נקטה בפעולה צבאית כתגובה למעשי הרג קודמים, בשל שורה של סיבות טובות כן היא אינה צריכה לנקוט בפעולה צבאית גם הפעם. החלק האחר מבקש להביא למסקנה שארצות הברית צריכה להחליט על מעורבות צבאית הרבה יותר נרחבת במלחמת האזרחים על-מנת להפיל את המשטר ולהפסיק את ההרג. מטרת מאמר זה להסביר מדוע בכל זאת השימוש בנשק כימי מחייב התייחסות מיוחדת ואחרת.
04/09/2013  |  שלמה ברום  |   מאמרים
בפרוס השנה החדשה מרבים לשוחח על דה והא וגם על נושאים מהותיים. בתוכנית ברשת ב' בהנחייתה המצויינת של ענת סרגוסטי, התנהל אתמול דיון שהתמקד ב"תיקון עולם". נאמר בין היתר שלקראת תחילתה של שנה חשוב במיוחד להרהר בתיקן עולם ולחפש דרך הן במישור האישי והן בציבורי כדי להגשים או לפחות לנסות להגשים זאת, המרואיינים נשאלו לדעתם
04/09/2013  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
על-רקע משברים מדיניים וסכסוכים אלימים המתחוללים בעולם מתגייסים מיד הדיפלומטים המקצועיים, הרואים את עצמם כ"מתקני עולם", המסוגלים לפתור בעיות ומחלוקות באמצעות נוסחאות משפטיות והנמקות מילוליות. זו "תעשיה" המעסיקה מאות דיפלומטים עם כוונות טובות, המשווקת בפועל אשליות במסכות של כביכול פתרונות.
03/09/2013  |  מתי דוד  |   מאמרים
ביום 11.08.2013, ניתנה ע"י ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, מפי עו"ד גדרון, החלטה חשובה עקרונית בעררים שהוגשו כנגד תוכנית רג/מק/340/ג/א/1 (להלן-"התוכנית").
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il