|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

למרגלות הר געש

זהו הספר הצנום ביותר שלקחתי עד כה לידיי, ומדובר בספר קצר של שיזף עמיר, "לפרוץ למרחקים", שאך יצא מן הדפוס ודומה גם שאך התפרץ הישר מתוך לוע של הר געש שפולט ומזרה את הלבה הבוערת שלו לכול עבר, כמו להביור מקפץ שנטל את חרותו
03/10/2013  |   יוסף כהן-אלרן   |   ספרים   |   תגובות

מי שייכַווה ייכַווה, מי שיימַלט יימַלט. שמא כך רצה, שמא כך הלָבָּה שבו. לוהטת ומלהיטה את תוכו והיא נורית ממנו פלטים-פלטים מבלי שישלוט בה. ואולי הוא שולט אבל באיזה שלט רחוק שחבוי במקום כלשהו בתוך תודעתו, אולי אפילו בתת תודעתו, בלא מודע שלו, שאינו אלא הר געש מתפרץ, לבה מוטרפת גוונים. ושמא הוא עצמו תוהה על התוצאה, כי התוצאה, אם טובה ואם רעה היא עזה, מרתקת. יש בה משהו מדהים באותה מידה שיכולה להיות ברוב המקרים בלתי ברורה. כאילו מישהו יורה בך, ואתה מתלהב בצורה מוזרה מהיֵרי הזה לעברך.

אולי לפיכך, כדי שנבין מאין זה בא, באה ההקדמה לדברים מפי אמו דווקא, בגוף שני, אליו, מי שמביטה בו כעל יצירה שהיא יצרה, אך בתוקף המקרה אינה בשליטתה עוד אלא בשליטת העוצמות החבויות בתוך אותה היצירה. בתוכו.

"עליי להשלים עם העובדה שהילד המוכשר שלי עלול להיות מוגדר צמח, שאם יקום לא ידע לדבר, כי הפגיעה היא בפאזיה, האזור במוח האחראי לשפה. ובכלל... הספר שכתבת הוא כולו שלך, פרי רצונך, יצירתך, פרי מכמני לבך והווייתך, פרי שיזף העכשווי, שיזף שבנה לעצמו עולם שלם מתוך ההריסות שחולל הטבע..."

(מתוך "מילים של אם", עמ' 7)

אנו מבינים שקרו דברים שיצרו את הגעש, את לועו של ההר, ולא כאן המקום להרחיב. כי יש בספר פרק מקדים על הקורות אותו, על התהוותו של השצף שתוקף דף אחר דף את הבנת הקורא. ואני רוצה לכתוב שזאת פרוזה ואיני יכול, ואני רוצה לכתוב שזאת שירה ואיני יכול, כי זה יכול להיות הכול ולא כלום. הכול בעיניו של קורא זה או כלום בעיניו של קורא אחר. כפי שזה יכול להיות ביטוי של גאונות שאיננו מצליחים לחבור אליה במידה מספקת, וכפי שזה יכול להיות פרצים של תת תודעתו של המחבר. כי קל מאוד לאבד את הקו, את הרצף, ואתה תר אחר חומר שידביק את כל מה שקראת.

ראשון אביא קטע של השתפכות הנפש, מן הבהירים ביותר בספר. קטע יפה בעיניי עד מאוד, קטע שאילו באמת יכולתי והייתי בטוח בעצמי הייתי מחלק את שורותיו ומגדיר אותו שירה. אך כמובן זאת רק אמירה חסרת זכויות. כי ברור שמוטב לו כך, כפי שהוא, כפי שפרץ וכפי שנשפך מהר הגעש.

"ירדתי אל החוף, רוח קרירה נשבה, התהלכתי בשביל אל מפתנך, של אור חלומי, דשא ירוק שושנה לבנה, חום של תבשיל פרחוני, זרם של אור מתפנק, מטה רחבה עם סדינים מופלאים, ויד ענוגה הפורטת, אל אור מלבושך, העוטפת תוגה של אור כאבך, צפנתי לספר קולך, הרחקתי דמותך. והים הכסוף הרוגע, ושקשוק מתגבר של גלים בוהקים, הנופץ את סלעי תוכחות. הממיר את כבלי נפשותיי, המסחף אל שדות נביטה, הזוקף טעמי ניחוחך, הלוגמת אל היכל מרומך, הלוטפת אודי דמותך, השוזרת שושני ארגמן, אל חיקך, סוף".

(מתוך "התבוננות של בריאות הנפש", עמ' 11)

אבהיר מיד שאין כאן שגיאות דפוס, וברור שאני מניח לעצמי להיסחף אחרי הלהבה שלו, גולש עמו במורדות האש. והנה אנו עדים לכך שנפשו עורגת, כי מאחורי הכול יש סיפור על אהבה, על אישה נאהבת. אולם פה ושם יש התנכרות אליה, ויש בריחה אל תיאורי הטבע, אל גלים שמתנפצים ורוצים להוכיח. אותה להוכיח. לייסר אותה ולהתייסר עמה כאשר היד לוטפת והנפש כמהה. וכנראה שאכן כך, שכן התיאור כמעט אידילי, כמעט מאליל את דמותה, וניכרת בו אהבה פנימית גדולה, התרגשות בלתי נלאית. הערצה בלי גבול של מי שרוצה למצוא מנוח בחיקה וכנראה לא עולה בידו.

ואולם זהו הפתיח של ההתפרצות. הנפץ הראשון בלבד, והלבה האחת לאו-דווקא דומה ללבה האחרת, גם לא מובטח המשך לדברים. ואולי מוטב כך, ורק להיות עם הגעש הלוחך.

"אל ירושלים, אל היכל של ניחוחי היסמין, העוטפים והפורטים אל הנבל, הכופת במתינות הנוגה, את הרימון לזרות בזוהרה הנידחות. הוא יטווה מיתר עדין, את התאנה חנטה פגיה, אל שדמה של אשכולי גפנים דשנות, המבשמים את שושנת הלובן, אל הקדושה. פזמון - ומזער תרעלה המחלחל אל כותלך, הוא להטיל רעם המחרר, אל מחשכי קול תחינה זולגת, הוא יפקיע לבבות ישקיט שלווה, למעיין שטוף ערגה, המלפף רימון תאנה וגפן, אל הענווה."

(מתוך, "אל ירושלים", עמ' 17)

ובכן הנה אנחנו מהללים, אולי, את ירושלים, על הטוב ועל הרע שבה. כמעט שיר השירים שונה ומיוחד במינו, שלא מלך כתב אותו אלא בעל הגיגים שדבריו נורו בנחשול של לבה גועשת. מתוך הר געש שבמוח, שבלב. וגם פזמון לא השתכח מלהימצא כאן, בתחושה של אירוניה. אבל לא רק ירושלים. לפתע הוא עובר למוסקבה המושלגת, ובפעם אחרת אל הקיבוץ ואל המִשנָה שהייתה בו, כך הם הדברים, אינך יודע מה ומי מצפים לך בעמוד הבא, וגם מעין אגדה על ממלכה של דבורים. ואז הוא מוצא לפתע את אלוהים, והיכן אלוהים יושב אם לא בג'קוזי, טובל וחושק באישה. האם זו אותה אישה אלילית, מושא כמיהתו החבויה? אלילה שגם אלוהים חושק ביפעה שלה?

"במעלי לשחור כמשא ניצוצות הכוכבים תימריו להמוניו, בהעלות על גדותיו, כיפת הירחים של היכלו, האלוהים המשתכשך לטבול בזוהרם בג'קוזי, את שפתיך גומע לבו, בערטולך המכשפת את נעימות החלד, הגן המשכר בפירותיו, מלבושו גלימתו של זוהרך."

(מתוך "האלוהים בג'קוזי", עמ' 33)

לקחתי לידיי את אתגר הספר הזה ואיני יכול לומר טוב או רע. ואין הבדל אם זו פרוזה או שירה או הגיגים, או התפלספות או פרצי גאונות. ואולי מישהו יבוא, כאמור, ויאמר כי רק גיבובי מילים הם הדברים. אך אני יכול לומר כי אפשר לחוש את הכוח שבהם ואיני מבקש הסברים. כי מי שיורה אינו צריך להסביר את נשקו. כי סבור אני שדומה הדבר לאדם שבא לסעוד ומוגשת לו ארוחה שהוא מתפלא על טעמיה השונים, המוזרים, מרתקי החיך. ואז הוא שואל מה בעצם הביא אל פיו, ומי שרקח זאת משיב לו ואומר, מה חשוב ולמה חשוב ממה רקחתי את מה שאכלת, עיקר שהרגשת את הקפצוץ בחיך הנרגש שלך ועל לשונך. לפי כך אני יכול לומר שגם אם לא הצלחתי להגדיר את הדברים וגם אם לא הצלחתי להגיע לעומקם, הרי שבמקרה המיוחד הזה לא זה העיקר, וכי העיקר כאן זו התחושה הגועשת והעזה והלא מעט מוזרה ומרתקת שנצברת עם הקריאה.

"והערב יבוא אל חלון שקיעתך, והסבך העבות, השטוף את דמותך, והעץ האילן האסוף, המוריד ענפים שאולה, הוא געש את אדמת הנכר. פזמון - ושחוח מפתן קורתך, הוא מוחץ את אורי לבבי, ותהום ירכך הנופץ את חומך, הוא נישא על עבי שחקים, הוא קוצף את חומו, אל אדמת ילדותך".

(מתוך "אל הילדות", עמ' 47)

כך, לפני הסיום, הוא חוזר אליה. היא שקועה בו, בנבכיו. באותם נבכים שאם עדיין לא נחקרו הרי שהם ראויים להיחקר. כי אני, כאותו סועד שהזכרתי קודם, מודה שאיני מבין מה רקחו לי, ורק יודע כי זו אינה מרקחת של יום-יום.

  • שיזף עמיר, "לפרוץ למרחקים", הוצאת "צבעונים" 2013, 50 עמודים.

תאריך:  03/10/2013   |   עודכן:  04/10/2013
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבל כל זה התרחש בשעות הלילה. בשעות היום, העולם שדני הכיר היה עולם מסוג שונה, אכזרי, לא-מתפשר, רווי ביצרים - והכללים שהוא פעל לאורם היו ללא פשרות. למעשה, זה היה עולם ללא-כללים. עולם שבו החזקים שורדים - וכל האחרים משלמים. משלמים - ובגדול.
02/10/2013  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
הספר "ההר" יצא במקור בשנת 2002 ולאחרונה בהדפסה מחודשת (2013) כחלק מהדפסה חוזרת של ספרי מלחמת יום הכיפורים לציון שנת הארבעים למלחמה. ההדפסה הנוכחית זהה להדפסה הראשונה וטוב שכך.
30/09/2013  |  עפר דרורי  |   ספרים
אורלי לוק השתתפה בעונה הראשונה של תוכנית הריאליטי "אמא מחליפה" ב"קשת", בערוץ 2. התוכנית והחיים עצמם מתוארים בחן ובהומור בספרה הראשון "מי מנקה את תקרת הזכוכית?".
30/09/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
ענת ברקו חקרה את נושא המחבלים המתאבדים במשך שנים רבות במיוחד את המתאבדים שהם נשים וילדים. עיקר המחקר מבוסס על שיחות רבות שקיימה ברקו עם מחבלות בבתי סוהר ישראלים לאחר שלא צלחו את רצונם להתאבד.
29/09/2013  |  עפר דרורי  |   ספרים
תמר ודני היו נשואים למעלה מעשר שנים. לפני זאת, הם גרו ביחד בדירה שכורה במשך תקופה ארוכה למדי. דני עבד, חלקית, בחנות לכלי-עבודה. תמר לא עבדה. הוריה נתנו לה את חלקה בשכר-הדירה. כשדני החל לעבוד כעורך-דין, לאחר שהוא עבר בהצלחה את בחינות הכניסה ללשכת עורכי-הדין, מצבם הכלכלי השתפר במעט – והם החליטו למסד את הקשר ביניהם.
29/09/2013  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il