|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ניירובי מחפשת תשובות

איך הוברח לנשק לתוך הקניון, למה האזהרה הישראלית לא זכתה להתייחסות, ואיך יוסברו הכשלים של כוחות הביטחון. קניה מלקקת את הפצעים האירנים נבוכים: מותר לצעוק "מוות לאמריקה"?
08/10/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הפיגוע בניירובי. הרבה סימני שאלה [צילום: AP]

אחריות הקנייתים
כוחות הביטחון הקנייתים השתמשו במטולי RPG בדרכם להסתער על הקניון שבו היו לכודים בני הערובה – מה שמעלה תהיות לגבי אחריותם למותם של חלק מבני הערובה

כשבועיים לאחר הטבח בניירובי, עדיין יש יותר שאלות מתשובות. זאת אף שהפרלמנט הקנייתי, בצעד דמוקרטי מרשים, הורה בשבוע שעבר לראשי ארגוני הביטחון להתייצב לפני ועדה פרלמנטרית ולתת תשובות, כואבות ככל שיהיו, על השאלה מה הוביל לכישלון המהדהד.

השאלות רבות. התשובות החלו לטפטף. לא מהשימוע הפרלמנטרי, אלא בעיקר מהדלפות מסיביות של גופי המודיעין והביטחון הקנייתיים השונים. הפרטים שדלפו מפתיעים, שלא לומר מזעזעים. כך, למשל, התברר שהמחבלים, חברי ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, שכרו חנות בתוך הקניון שבועות רבים לפני הטבח. תחת אפה של ממשלת קניה הם הזרימו אל החנות בחשאי כלי נשק, חומרי נפץ ואמצעי לחימה. עוד התברר שהכוחות הקנייתים השתמשו במטולי RPG בדרכם להסתער על הקניון שבו היו לכודים בני הערובה - מה שמעלה לא מעט תהיות לגבי אחריותם למותם של חלק מבני הערובה ואולי גם לקריסת המבנה.

אולם הפרט היותר מתמיה שדלף והתברר בהמשך כמדויק הוא ששעות ספורות לפני תחילת הפיגוע נערך במקום סיור מקיף של כוחות הביטחון. יתרה מזאת, מתוך דוח מודיעין שהודלף בשלמותו לתקשורת הקנייתית ושחלקים ממנו פורסמו בהרחבה עולה שהמידע על כוונות לפיגוע בקניון ווסט-גייט קיים מזה כשנה. גופי המודיעין הקנייתיים עקבו מקרוב אחר פעילי א-שבאב בקניה, בייחוד בתוך מחנות הפליטים. היה בידיהם גם מידע קונקרטי על ניסיון להחדיר את אנשי הארגון לקניה במסווה של פליטים, ולהעניק להם תעודות שיאפשרו להם לנוע בחופשיות ברחבי המדינה. אך למרות כל המידע הזה, לא עלה בידי גופי ביטחון-הפנים להתחקות אחר פעילותם ולסכל מבעוד מועד את ההכנות לטבח בקניון ווסט-גייט.

אחד הפרטים שצף במסגרת מלחמת ההדלפות, עוד בעיצומו של הפיגוע, הוא שישראל ידעה והתריעה מראש בפני ממשלת קניה על כוונה לפגע בקניון, שהבעלות על חלק ממנו בידיים ישראליות. אך דווקא ההדלפה זו, שישראלים רבים היו שמחים להתהדר בה, אינה נכונה. ככל הנראה, מקור ההדלפה הוא באזהרת המסע הסטנדרטית שמפרסם המטה ללוחמה בטרור מדי שנה לקראת חגי תשרי. בתמונת המצב שפרסמה יחידת הלוחמה בטרור (הלוט"ר) ב-19 באוגוסט, הוערכה רמת האיומים בקניה כבעלת "איום פוטנציאלי מתמשך", וההמלצה לישראלים הייתה "להימנע מביקור בלתי חיוני במדינה". לכך התווספה אזהרה כללית מודגשת שלפיה "גבר האיום לפיגועים גם נגד יעדי חברות עסקיות ישראליות ברחבי העולם, בדגש על אפריקה", ובכלל זה "מדינות קרן אפריקה". קניה חולקת גבול משותף עם שלוש מתוך ארבע מדינות קרן אפריקה ובהן סומליה. זה, אם כן, הרקע להדלפה.

פניתי ללוט"ר ושאלתי אם ננקטו המלצות או פעולות ישראליות כלשהן בנוגע לפיגוע בקניון ווסט-גייט. זו התשובה שהתקבלה: "אזהרות המסע של הלוט"ר משקפות כוונות לפיגועים נגד יעדים ישראלים בחו"ל ברמות חומרה שונות. אם יש מידע לגבי גורם ספציפי, האיום מועבר לו באופן ישיר. לאזהרה מתלוות המלצות למניעת האיום או לצמצום-סיכונים מרבי בעטיו. גם השנה הופצו הנחיות לקראת חגי תשרי ליעדים הרלוונטיים. יודגש כי לא היה בידינו מידע ספציפי המתייחס לקניה. עם זאת, הועברה בקשה למקומיים בקניה, לאבטחת מוסדות ישראלים ויהודים סביב חגי תשרי, בדומה לשאר המדינות בעולם".

נראה שהמלצות הלוט"ר לא נלקחו ברצינות המתבקשת בידי הגורמים המקומיים, בין אם מדובר בממשלה או באבטחה האזרחית המתבקשת - מה שככל הנראה אפשר למחבלים להחדיר לחנות ששכרו בתוך הקניון כלי נשק ואמצעי לחימה.

יהיה מעניין לבדוק אם מה שהתרחש בווסט-גייט יכול לחזור על עצמו בקניונים ובמרכזי קניות ישראלים. זה אתגר מסוג האתגרים שאִפשר להחדיר לכנסת אקדח שיוצר במדפסת תלת-ממד.

שת"פ ישראל-קניה

בכל הנוגע לשאלות על שיתוף פעולה בין ישראל לבין הרשויות בקניה בעיצומו של הפיגוע, הרי שגם בישראל וגם בקניה מקפידים מאוד לשמור על פרופיל נמוך. בין המדינות קיים הסכם לשיתוף פעולה במלחמה בטרור. מי שמעוניין בפרטיו יוכל למצוא אותו באתר משרד החוץ הישראלי. על-פי פרסומים זרים, ישראל שלחה לקניה משלחת גדולה שכללה מומחים לענייני מודיעין, משא-ומתן, חילוץ וחבלה, והם סייעו לכוחות הקנייתיים במהלך הפיגוע בעיקר בייעוץ, אך לא השתתפו בחילוץ עצמו. הלוט"ר הבהיר ש"אין בכוונתנו להרחיב בנושא".

שוחחתי עם יקי לופז, מספר שתיים בשגרירות ישראל בקניה, שריכז את העברת המידע במהלך הפיגוע. לדבריו, החיים בניירובי החלו לחזור לשגרה. הישראלים שהיו בקניון בעת הפיגוע עדיין שוהים בניירובי, מתאוששים לאטם מן הטראומה. הישראלי היחידי שנפגע פיזית שוחרר בינתיים מבית החולים ומתאושש גם הוא.

הלקחים הרחבים יותר מהטבח בניירובי נוגעים לדינמיקה של המלחמה בארגון טרור מסוגו של א-שבאב. עד לאחרונה רווחה הדעה שארגון הטרור הסומאלי הוכרע במלחמה בסומליה, בין השאר הודות לפעילותם של הכוחות האפריקניים בסומליה ובראשם הצבא הקנייתי. אולם הפיגוע בקניון ווסט-גייט הוכיח שהארגון, שפשט צורה בסומליה, לבש צורה חדשה בעלת אופי גלובלי, לא רק חי וקיים, אלא גם בועט ונחוש לנקום בקניה על חלקה במלחמה נגדו.

בהעדר יכולת של ממשלת סומליה הנוכחית להגיע עמו לאיזשהו הסכם, הרחיב א-שבאב את מלחמתו אל מחוץ לגבולות סומליה, והגביר את פעילותו במרחב האינטרנטי, במחנות הפליטים ובקרב קהילות מוסלמיות באפריקה וברחבי העולם. מארגון מקומי הפך א-שבאב לארגון בינלאומי שמושך אליו, בין השאר, גם מומרים טריים לאיסלאם. הללו שימושיים במיוחד עבורו בגלגולו הנוכחי, בעיקר בשל חזותם הבהירה ודרכוניהם שמאפשרים להם לנוע בקלות יחסית ברחבי העולם.

האתגר המרכזי שעומד לפני ממשלת קניה הוא לכידתם של המחבלים שחמקו בשלב החילוץ בחסות מנוסת בני הערובה. אולם היעד העיקרי היה ונותר המוח ששלח אותם: המנהיג.

אותה גברת בשינוי גלבייה

האימאם מאיספהאן:
"עבור אמריקה, מדינת ישראל היא קו אדום שאין לחצותו. אנחנו לעומתה דבקים בעמדת חומייני שיש למחות את ישראל מעל האדמה. נצמצם את העימותים בינינו בעזרת דיפלומטיה רכה"

הדיאלוג המלבלב בין ארצות הברית לאירן גורם לאזרחי הרפובליקה האיסלאמית מבוכה קשה. עם אחד מגילוייה ייאלצו להתמודד כבר היום, בלכתם לתפילות יום השישי ההמוניות. מיליוני אירנים תוהים אם ראוי להם לפצוח בקריאות "מוות לאמריקה" עם סיום תפילות יום השישי או לנצור את לשונם. זו אינה רק שאלה של טעם. תפילות יום שישי באירן אינן רק תפילות. הן עצרות פוליטיות לכל דבר ועניין. ובנתונים החדשים, לאזרחי אירן, החוששים תמיד, לא ברור אם קריאות "מוות לאמריקה" עדיין בתוקף או שמא הן עלולות להתפרש כהתנגדות לקו החדש של המשטר. הבלבול והחשש כה גדולים, עד שרבים צפויים היום ובשבועות הקרובים להתפלל בבית. עד שיתברר מה תקין פוליטית ומה לא.

הראשונה שהעלתה על סדר היום את שאלת היחס לאמריקה הייתה נכדתו של האייתוללה חומייני. הנכדה, נעימה אשרחי, אשת אקדמיה מוכרת היטב באירן, קראה לתת את הכבוד הראוי למשא-ומתן עם ארצות הברית, ולשים קץ למנהג הנלוז. במפתיע הצטרף לקריאתה האימאם השמרני של איספהאן, מוחמד טאקי ראהבר, וקבע שיש להפסיק לאלתר את הסיסמאות בעלות האופי ה"בלתי קוראני".

האימאם, שפסיקתו המפתיעה דווחה בהרחבה בעיתוןROOZ , אף טרח לתת להסבריו הקשר היסטורי: "בעבר נהגנו להשמיע גם את הסיסמה 'מוות לברית המועצות', אך חדלנו מכך", אמר. "אם יחסינו עם ארצות הברית ישתנו וידמו יותר ליחסינו עם רוסיה, ואם ארצות הברית תראה כלפינו רצון טוב, הרי שאין שום פסוק בקוראן המורה לנו להתמיד בקריאות 'מוות לאמריקה'".

אולם האימאם השמרני טרח להבהיר שההחלטה להפסיק את הקריאות הפוגעניות אינה מלמדת שהיחס הבסיסי כלפי ארצות הברית השתנה. "לא ראוי להציג את הדימוי שלפיו בעיותינו עם ארצות הברית נפתרו, והיחסים עלו על המסלול הנכון", הסביר. "כדי שזה יקרה, על ארה"ב להפסיק לעמוד על עקרונותיה או שעל הרפובליקה האיסלאמית לסגת מעקרונותיה. וזה כמובן אינו אפשרי.

"כך, למשל, אם עבור ארצות הברית מדינת ישראל היא בבחינת קו אדום שאין לחצותו, אנחנו לעומת זאת מאמינים שעלינו לדבוק בעמדתו של האימאם חומייני שהכריז שיש למחות את ישראל מעל האדמה. לאמריקה יש עמדה הגמונית יהירה מטבעה, וכלל איני אופטימי שנוכל לשנותה; אולם יש ביכולתנו להוריד את המתח ולצמצם את העימותים בינינו מבלי לוותר על עקרונותינו. זאת, על-ידי שימוש בדיפלומטיה רכה", הטעים האימאם.

"המדיניות החדשה היא מדיניות של הפגת מתחים. והמנהיג העליון כבר הסביר שאמנם איננו יכולים לבטוח בארצות הברית, אך עלינו לפתור את בעיותינו עמם בחיוכים דיפלומטיים, כדי להביא להקלת הסנקציות על העם האירני".

וזה בדיוק, אבל בדיוק, גם המסר שניסה ראש ממשלת ישראל להעביר בנאומו באו"ם. האיספהאני משמש כאן כאלטר-אגו המושלם לנשיא רוחאני. לא נותר למשרד החוץ אלא לאמץ אל חיקו בחום את האימאם מאיספהאן, ולהפיץ את דבריו ברחבי העולם ככתבם וכלשונם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/10/2013   |   עודכן:  08/10/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם גם אתם שוברים את הראש מאיפה להביא את 500 השקלים בשביל לשרוד איכשהו את החודש, איפה למצוא עבודה או הכנסה נוספת, אז במקום לבכות על הטייקונים שחונקים, המעסיק שמשלם מעט מדי ודורש יותר מדי, הינה הצעה מפתה שלא תוכלו לסרב לה: שיווק שותפים מציע לכם את האפשרות ליצור בהשקעה מינימלית - אפסית הכנסה ורווחים בעסק אינטרנטי בעבודת שיווק מהבית. איך להרוויח הרבה כסף, להגיע לעצמאות תעסוקתית ולצאת לעצמאות כלכלית, שתכניס לכם יותר מ-500 השקלים עליהם חשבתם!
07/10/2013  |  יואב לוין  |   כתבות
ספרו של פרופ' אלכס צפרירי, חוקר ממכון ויצמן, נכתב נוכח ספרות שוחרי זכויות בעלי-החיים ומתנגדי שימוש האדם בהם. "הספר שלפניכם" הוא כותב במבוא "נועד למלא את החסר בתחום זה בעברית. מטרתו לסקור בפירוט היבט אחד בקשרי האדם ובעלי-החיים - השימוש בהם לצורכי ניסויים מדעיים בתחומי המחקר הביו-רפואי למיניו. אף שהשימוש בבעלי-חיים לצורכי מחקר ביו-רפואי הוא מן המצומצמים ביותר, כשלוש מאיות האחוז (0.03%), הוא המדובר ביותר והמותקף ביותר על-ידי הקבוצות המתנגדות לכל שימוש בבעלי-חיים" (עמ' 12).
07/10/2013  |  יוסי ברנע  |   כתבות
המבחן הגדול הראשון של המפקחת החדשה על הביטוח, דורית סלינגר, מגיע שבועות אחדים לאחר שנכנסה לתפקידה: בקרוב יהיה עליה, ככל הנראה, להחליט, האם לאשר לשתי חברות סיניות לרכוש-למעשה את השליטה על כלל, חברת הביטוח מספר 2 של ישראל.
07/10/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
"הינשוף והחתלתולה" המועלה בתיאטרון הספרייה ברמת גן , מיסודו של בית צבי, הוא פנינה תיאטרלית עם ביצוע משובח של שחקנים.
06/10/2013  |  חיים נוי  |   כתבות
זאב ז'בוטינסקי קבע בשירו "שמאל הירדן" שארץ ישראל משתרעת על שתי גדות הירדן: "מִשְׂתָרַעֲת מִיָם יְשִימוֹנָה, וְהַיָּרְדֵן - בַּאֶמְצָע". כלומר - רוחב ארץ ישראל מתחיל מהים התיכון במערב עד ישימון המדבר במזרח, המהווה את גבול ירדן ועירק דהיום.
06/10/2013  |  זאב בן-יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il