הפרויקט של רכבת לאילת, לצרכי תיירות, הובלת סחורות אל ומ-נמצא על סדר היום הכלכלי, מזה שנים רבות. אסור לשכוח שלפרויקט יש גם היבט ביטחוני לא מבוטל של אפשרות שינוע כוחות, אספקה, כלים ואלמנטים נוספים חיוניים למדינה. פרויקטים גדולים, עם מעוף ויוזמה - מתחילים בגדול בהתלהבות אבל דועכים מהר מדי ומוקדם מדי.
רכבת מהירה לירושלים
כבר היו מספר וועדות, מספר הצעות מעשיות ומספר ויכוחים אין סופי. התוצאה - יש תוואים אין רכבת מהירה, שגם לה אגב אלמנטים חיוניים של ביטחון, כלכלה ותעסוקה.
רכבת תחתית בת"א או רכבת קלה - זוכרים ראש עיר בשם
רוני מילוא, שיזם, שדחף להקמת פרויקט רכבת תחתית. עשו חגיגה, צילומים, אפילו הניחו אבן פינה לתחילת הפרויקט - האבן עדיין שם - רכבת תחתית - אין.
רכבת קלה בת"א והפרברים מראשון עד רעננה - הסיפור חוזר על עצמו, תוכניות, ועדות - הצעות ותוצאות אפס.
אפרים קישון ז"ל ובומה צור ז"ל - עשו זאת יותר מהר ויותר בהצלחה כשחפרו באלנבי וכמעט הפכו חלום למציאות. חבל - שזה היה רק סרט.
פרויקט בסדר גודל של רכבת לאילת, תחתית בת"א או רכבת פרברים יכול להרים רק חברה בינלאומית גדולה שמתמחה בתחום וכבר עשתה כמה וכמה פרויקטים בעבר, בסדר גודל דומה ואולי יותר מכך.
כמובן שצריך החלטת ממשלה וערבויות מדינה. אף חברה רצינית, לא תממן פרויקטים כאלה, בלי ערבויות מדינה ובלי חוזים של חכירה לטווח ארוך. מקובל באירופה ובעולם הרחב שחברות שבונות פרויקטים של תשתיות ותעבורה גדולות ומסובכות, כמו כבישי אגרה שחוצים מדינות, הרים, גבעות ומנהרות. כמו רכבות או סכרים, מבקשות חוזי חכירה ארוכי טווח, כדי לכסות עלויות תמורת חלק נכבד מתקציב הבנייה. חברות סיניות ידועות בכך שיש להם ניסיון בפרויקטים גדולים, אמינות, כוח אדם רב וזול ועמידה בלוח זמנים.
האולימפיאדה בבייג'ן ב-2008
המתקנים, הארגון המופתי, הביצוע המדויק ועמידה בלוח הזמנים, לא הפתיעו רבים, שהרי הסינים ידועים גם בגלל המשטר הכמעט קומוניסטי וגם כוח האדם הזמין, כמבצעים גדולים.
ראש המוסד לשעבר (הלוי) - מתנגד למסור פרויקט לאומי, לידי חברה שממשלתה תומכת באירן ובחמאס, מפחד של השפעה וחדירה לגופי השלטון והכלכלה בישראל. אסור לזלזל בנימוקים אלה, אבל מאידך, אם הסינים הכי טובים, הכי מתאימים והכי זולים, אסור לוותר על ההזדמנות.
על הצד הביטחוני כלכלי - ישראל, יש להניח, תוכל להתגבר בלי בעיות ובלי סיבוכים מיותרים.
אפקט הפרויקט יכול להיות חיובי
לדעתי, יש אפשרות שביצוע פרויקט כה חשוב ומרשים לישראל, יכול להביא להידוק יחסים עם ממשלת סין, עם הכלכלה הסינית לטובת שתי המדינות.
ולסיכום, אולי, אולי בעוד כמה שנים תהיה לנו בכל זאת רכבת לילה וגם יום - לאילת.
הערות לסיום:
"הירוקים" ביחד עם השר פרץ, כשר לאיכות הסביבה, נלחמים על עקרונות שחשובים לכלל הציבור ולקהילה. נופים הם לפעמים געגועים... מרחבים, צוקים, מדבר, מכתשים, הם טבע האדם וקיומו. אז טוב שהם נלחמים, ויש להם גם הצלחות לא מעטות, אבל יש להם גם הכשלות לא מעטות. בפרויקט הזה - צריך לגלות גמישות, מידתיות כי מדובר בפרויקט לאומי, כלכלי, ביטחוני שהוא לטובת המדינה ורווחת תושביה.