|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

לא על הגיל לבדו

האם היהודייה האולטימטיבית מדוע נקראת הפרשה בשם זה? מהו גיל המעשים וכיצד הוא קשור לשרה? הכל על שרה אמנו
25/10/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
אברהם ושרה במדליה של החברה למדליות ומטבעות

פרשת חיי שרה ראויה לציוּן מיוחד מבחינות שונות. בָּראש וּבראשונה זו היא הפרשה היחידה בתורה הקרוייה על שם אישה - שרה אמנו, האישה היהודייה האולטימטיבית, אֵם האומה הגדולה שהטביעה חותמה עליה ועיצבה את אישיותה לדורות. היא אינה רק אשתו- של, רעייתו הנאמנה של אברהם אבינו, אלא מנהיגה דגולה בזכות עצמה, ויש לכך משמעות סמלית ברורה. בַּכתובים ישנם שני ספרים הנושאים שמות נשים: רות ואסתר. גם בהם מדובר בשתי נשים מנהיגות מובהקות וגואלות העם, אסתר בגופה מגזירת המן, ורות - כְּאֵם המשיח העתיד לבוא.

יתר על כן, באורח פרדוכסלי בניגוד לשם "חיי שרה" הפרשה פותחת בפטירתה של שרה אמנו, הטעונה משמעות סמלית. חז"ל מצביעים על כך כי צדיקים וצדיקות במותם קרויים חיים, על שום מעשיהם הטובים שהורישו לעולם, והסמל והדמות - כמודל חיקוי אישי, ציבורי ומנהיגותי - יהיו חקוקים לדורות.

גיל המעשים

מֵעֵבֶר לכך התורה מציינת את איכות חייה של שרה אמנו שהיו רַבֵּי משמעות וספוּגים במעשים טובים. שְׁאֵלַת המַפְתֵּחַ בפסוק הראשון של הפרשה היא גם מילת המפתח, שנה, החוזרת כמוטיב מַנְחֶה: "וַיהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים". מילים חוזרות, בניגוד לשפה הלקונית המאפיינת את התורה, מצביעות על משמעות מיוחדת.

המילה 'שנה', החוזרת לאחר תיאור המאה, העשרות והיחידות של שנות חייה, אומרת דרשני והפרשנים, שנדרשו לכך, הציעו הסברים שונים ומגוּונים. נראה לי שהיא מציינת את המשמעות המלאה שהעניקה שרה לכל אחת משנות חייה הרַכִּים, הצעירים והבוגרים הגדושים במצוות. הפסיכולוג פרו' פרנקל דיבר על האדם המחפש משמעות, כְּשֵׁם ספרו הנודע המהווה רב מכר של כל הזמנים. מתברר ששרה אמנו, המשמשת מודל למשמעות הדתית שיש להעניק לחיים, הקדימה אותו בגירסה היהודית, ולא רק בגירסה האוניברסלית של הפסיכולוגיה הכללית.

חיי שרה, כְּשֵׁם הפָּרָשָׁה, מלמדים על עיקרון חשוב בחישוב הגיל: גיל החיים נקבע לא על-פי הגיל הכרונולוגי של האדם, אלא על-פי תוכנם והאיכות המוענקת להם. מדד המשמעות הוא הקובע את הגיל. המושג זמן איכות מקבל כאן אפוא משמעות חדשה. הוא מצביע על כך כי קְנֵה המידה לחיים נמדד לא על-פי כמותם, אלא על-פי איכותם. חיים מבוזבזים ללא מעשים טובים הם חסרי כל ערך ובלתי נורמטיביים.

חז"ל מספרים על עיר אחת שעל קבריה נהגו לציין את מספר השנים של המתים. אולם למרבה הפלא תוחלת החיים הייתה נמוכה מאוד ובאופן אופטימלי הגיעה לעשר שנים בלבד. אך לא די בכך. השָנים זכו לציון הערך המוּסף של חודשים, שבועות ואף ימים. לְפֶשֶׁר תמיהתם של המבַקרים במקום לתופעה המוזרה הוסבר להם כי מדד החיים מוכתב על-פי גיל המעשים , ולא לפי אורכם. הקריטריון העֶרְכִּי בניגוד למוסכמות הוא שהינחה את תורתנו הקדושה.

באופן מדהים אצל שרה אמנו, בדומה לאברהם ה"בא בימים" אשר כפי שמצביעים חז"ל כל ימיו היו מלאים במעשים טובים, גיל המעשים חפף את גיל החיים במלואם, אחד לאחד במלוא התנופה ובמאת האחוזים. האקולוגיה הרוחנית תאמה להפליא את הכרונולוגיה של חייה ואת היקף שנותיה. לא פלא שהחפץ חיים, כמו צדיקים רבים אחרים, ניהל יומן לרישום הזמן הפנוי, בכל שעה ובכל יום, וניצולם למצוות.

הכל לטובה

מוטיב השנים מְכַכֵּב גם בסיפא של הפסוק, מֵעֵין אֶפילוג או משפט סיכום לרעיון הקודם. אולם מֵאַחַר שהתורה כאמור חסכנית במילים, פרשנים מצביעים על פירוש נוסף, המתמצה בדברי רש"י "כולן שווים לטובה". אומנם חייה של שרה לא תמיד זכו לעֶדנה, והיא ידעה לא מעט מצוקות, הָחֵל מֵעקרוּת דרך הקונפליקטים עם הגר וישמעל, הרעב וההגירה למצרים, השבי בבתי פרעה ואבימלך, ועד לשיא - מותה בעקבות עקידת בנה יצחק. אולם שרה הצדקת קיבלה את הכל לטובה.

דומני כי מילת המפתח בדברי רש"י היא המילה "כולן". מֵעֵבֶר לתפיסה כמותית היא מצביעה על תפיסה כוללנית, הוליסטית, של ההשגחה הפרטית. גם אם דברים מסויימים אינם מתנהלים כשורה, הרי בכללותם, בראייה הגלובאלית, הם מתבררים כמכוּוָנים לטובת האדם. גם בפרשתנו התורה מעידה על אברהם, למרות עֲשֶׂרֶת הניסיונות, כי ה' ברך אותו בכול. הצהרה דומה נשמעת מפי יעקב, למרות העימות בינו לבין עשיו, "יש לי כול" והוא הדין ליצחק. מֵעֵבֶר להסתפקות במועט היא משקפת הַשְׁלָמָה עם הגורל מתוך אמונה וראייה אופטימית. תפיסה חיובית זו איפיינה את חכמינו.

אם נחום איש גמזוּ היה אומר על כל מאורע "גם זו לטובה", ומכאן שמו, הרי תלמידו רבי עקיבא פיתח תפיסה פרטנית זו של רבו המובהק, לכדי תפיסה כוללנית "הכל לטובה". המקרה הקלאסי היה כשהחמור והתרנגול שהיו עימו נטרפו ונרו כבה ובסופו של דבר התברר כי הצילו אותו משבי. תפיסה זו חוזרת גם בברכת המזון "ודורשי ה' לא יחסרו" מדוע? כי "כול טוֹב" בראייה מקיפה.

השוויון בין אברהם לשרה בא לידי ביטוי בתכנים הרוחניים המלאים של חייהם, כפי שראינו בפרשה, כמו גם במנהיגות הרוחנית שלהם "הנפש אשר עשו בחרן", שאברהם מגייר את האנשים, ושרה את הנשים" (רש"י). וכיצד מתיישבת פעילות דתית זו של הפצת שם ה' בעולם עם התפיסה "שרה באוהל"? לדעתי בדומה לפסוק המַנְחֶה בתהילים "כל כבוּדה בת מלך פנימה", דהיינו כבוֹדה וכבוּדה (עושרה) של בת ישראל הוא בפנימיותה, המלווה אותה לכל מקום שהיא הולכת ומגינה עליה מפני השפעות שליליות - כך שרה נוטה את 'אוהלה' הפנימי בכל מסעותיה עם אברהם.

לעומת זאת שרה הנביאה, המצטיינת ביתרון רוח הקודש על פני בעלה, רואה את הנולד וצופה לטווח ארוך את הסכנה הלאומית הטמונה במגורים המשותפים של יצחק עם ישמעאל, ועומדת על דרישתה האסרטיבית להרחקתו - מהֲלך שאושר על-ידי הקב"ה בדבריו לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה, שְׁמע בקולה".

היא שימשה מודל חיקוי לרבקה שדרשה את הַפְרָדַת יעקב מעשיו ואת קבלת הברכות מאביו כְּסֵמֶל למורשת ישראל.

שבת שלום!

תאריך:  25/10/2013   |   עודכן:  25/10/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרוסים כועסים. ביום א' 13 לאוקטובר הופיע לפתע פתאום בעיר הפולנית גדנסק פסל חוצות המתאר חייל סובייטי מתקופת מלחמת העולם השנייה אונס אישה בהריון מתקדם. יוצר הפסל הוא אמן בן 26 בשם יזי' ז'ומצ'יק אשר ביקש למחות באמצעי אמנותי זה על עשרות אלפי מעשי אונס שביצעו החיילים הסובייטים תוך שהם מזנבים בצבא הגרמני הנסוג בשלהי מלחמת העולם השנייה, ולתת ביטוי לכאב וסבל קורבנות אונס באשר הן שם. המשטרה הפולנית סילקה את הפסל שעות ספורות לאחר הצבתו, וז'ומצ'יק צפוי לעמוד לדין על-פי סעיפים מסוימים בחוק הפולני המתייחסים להסתה גזענית (במקרה זה נגד הרוסים). השגריר הרוסי בוורשה אלכסנדר אלכסייב הוציא הודעת גינוי נזעמת לפיה האמן חילל את זכרם של 600,000 החיילים הרוסיים אשר "מסרו נפשם למען שחרורה ועצמאותה של פולין". אכן, גדול היה זעמו של אלכסייב לנוכח העובדה שז'ומצ'יק הציב את פסלו סמוך לאנדרטה לזכר החיילים הסובייטים המוצבת בגדנסק עוד מימי השלטון הקומוניסטי.
25/10/2013  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
ההכרזה של טורקיה ב-26 בספטמבר 2013 על זכייתה של החברה הסינית CPMIEC במכרז לרכישת מערכת הגנה אווירית לטווח ארוך התקבלה בהפתעה לא מבוטלת בקרב שותפותיה בברית נאט"ו (אם כי עוד קודם לכן היו שמועות שזו תהיה ההחלטה), ובתרעומת רבה. ההצעה של החברה הסינית נבחרה כעדיפה על פני הצעות של חברות אמריקניות (יצרניות מערכת הפטריוט), חברה רוסית (יצרנית ה-S-300 ו-S-400), ושותפוּת איטלקית-צרפתית (יצרנית ה-SAMP/T Aster 30). אמנם, נשיא טורקיה, עבדוללה גול, אמר שההחלטה עדיין אינה סופית ונותר עוד שלב גיבוש וחתימת העסקה, אך לפי תנאי המכרז טורקיה מחויבת להתקדם עם סין ונראה שיידרשו יותר מאשר עוצמת הגינויים הנוכחית מצד חברות נאט"ו כדי לשכנע את טורקיה לשנות את החלטתה. יתרה מכך, ההחלטה עצמה התקבלה בפורום המנהל של התעשיות הביטחוניות, בו משמש ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כיושב-ראש, ומכאן שההחלטה התקבלה בגיבוי מלא מצדו.
קיים הבדל מהותי בין מינוי מומחה מטעם בית המשפט בהסכמת הצדדים לבין מינויו שלא בהסכמה. בעוד שבמינוי מומחה מוסכם אין חוות דעת הצדדים מהוות ראיות בתיק, ולפיכך בדרך כלל מומחי הצדדים לא מעידים בבית המשפט, הרי כשהמינוי אינו בהסכמה - אפשר להעיד את מומחי הצדדים וכמובן להגיש את חוות הדעת המקצועיות שלהם כראיות.
25/10/2013  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
את העובדה שפרוצדורות משפטיות אינן תופסות אצל השופט דוד רוזן את המקום הראשון (וגם לא השני וגם לא השלישי), למדו די מהר כל המעורבים במשפט הולילנד. הוא לא רק מתנהל כך; הוא גם אמר זאת בפירוש. אך באחד הדיונים האחרונים במשפט חשף רוזן עוד צד בתפיסתו השיפוטית: הוא ממש לא מפחד לקבוע תקדים רב-משמעות.
25/10/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הכתובת הייתה רשומה מזמן על הקיר. האלימות המילולית של עסקני "דגל התורה" ושל ביטאונם , "יתד נאמן" , היא זו שהביאה את בומרנג הזילות בגדולי ישראל. הוצאות השם רע לרבנים ולאברכים - רק משום שבחרו במחנה השקפתי שונה, הביאו לשנאה ולהתרת רסן האלימות. וחמור מכל - הניסיון של עסקנים להתסיס את האווירה בשלהוב שקרים והסתה לפני גדולי ישראל כדי שהאחרונים יצאו למלחמות אישיות שלא לצורך, היא זו שיצרה את הזילות בגדולי ישראל ומה שאירע ברחוב ה"חזון אי"ש" 5 בבני ברק - תקיפתו של הגראי"ל שטיינמן, היה סימן מאת ה' לחזור לפרופורציות של ויכוחים תורתיים והשקפתיים על-פי דרך הנועם והטוב , שהרי רק משיח צדקנו יכריע מהי האמת, ועד אז כבר נאמר ש"האמת נעדרת".
25/10/2013  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il