|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פסק דין ליברמן: עיון נוסף

חקירה בעייתית, תביעה מגמתית

פרשנות מרחיקת-לכת לגרסאות, התעלמות מדבריהם של עדי תביעה, עצימת עיניים לנוכח היגיון פשוט, התאמת העובדות לפרשנות הרצויה. בכל אלו לקו המשטרה והפרקליטות - קובע בית משפט השלום בירושלים
07/11/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת ליברמן   |   תגובות
התובעים מיכל סבאל-דראל וערן זלר

"ההחלטה להגיש את כתב האישום נגד אביגדור ליברמן בפרשת השגריר התקבלה ע"י היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שאימץ את עמדת צוות נרחב של פרקליטים ובראשם פרקליט המדינה, שהיו תמימי דעים כי קיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחת העובדות המפורטות בכתב האישום. התביעה סברה שעובדות אלה, המבוססות על הראיות שנאספו בחקירה, מגלות עבירה פלילית" - לשון הודעת דובר משרד המשפטים (יום ד', 6.11.13) בעקבות זיכויו של ליברמן.

האמנם? קריאת פסק דינם של השופטים חגית מאק-קלמנוביץ, יצחק שמעוני ואיתן קורנהאוזר מעלה בעייתיות בניתוח העובדות ובהצגתן בידי הפרקליטות. בחלק מן המקרים מגלה פסק הדין, כי עיון קצת יותר מעמיק בראיות היה צריך להביא את הפרקליטות למסקנות שונות או לכל הפחות לחשיבה נוספת. במקרים אחרים מצביעים השופטים על כך שהפרקליטות תיארה את העובדות בצורה בלתי מדויקת, אם להיות עדינים. לפניכם הדוגמאות הבולטות.
ת"פ 57926-12-12, מדינת ישראל נ' אביגדור ליברמן / פס"ד
זיכויו של אביגדור ליברמן מאשמת מירמה והפרת אמונים במינויו של זאב בן-אריה לשגריר ישראל בלטביה

גירסתו של זאב בן-אריה
"חלק משמעותי למעשה נסתר"
[צילום: פלאש 90]

האם זאב בן-אריה אמר לליברמן, שהמידע שהוא מוסר לו בנוגע לחיקור הדין בענייננו בבלארוס הגיע אליו מתוקף תפקידו כשגריר? הייתה זו שאלת מפתח, שכן אילו היה ליברמן יודע שבן-אריה נטל כזה סיכון עבורו – הייתה גדלה הסבירות שהיה רוצה לגמול לו על כך.

לבן-אריה עצמו היו כמה גרסאות, הן במשטרה והן בבית המשפט. "המאשימה ביקשה לאמץ את האמור בגירסה הראשונה לגבי השאלה השנויה במחלוקת, אך התעלמה מכך שחלק משמעותי בגירסה זו למעשה נסתר על-ידי בן-אריה מיד בהמשך חקירה זו", אומרים השופטים.

הם ממשיכים: "טענת המאשימה, כי בן-אריה חזר בחקירתו שוב ושוב על כך שהעביר לנאשם את מקור המידע, אינה עומדת במבחן הראיות. מדובר בפירוש ובהסקת מסקנות מתוך הראיות הקיימות, תוך אילוץ המילה הכתובה לתבנית חשיבה מסוימת, המובילה לתוצאה המבוקשת על-ידי המאשימה". במילים אחרות: הפרקליטות ירתה את החץ ואז סימנה את המטרה.

הלאה. "המאשימה ביקשה לבסס טיעוניה גם על כתב האישום בו הודה בן-אריה. עיון בת/27 מעלה, כי עובדות כתב אישום זה אינן מציינות שבן-אריה אמר, או הבהיר בדרך כלשהי באזני הנאשם, מהו מקור המידע אותו העביר לו". כלומר: המדינה ניסתה למכור לבית המשפט גירסה השונה מזו הכתובה במפורש במסמך משפטי רשמי שהיא עצמה הגישה.

מקור נוסף עליו ניסתה הפרקליטות להסתמך היה דבריו של בן-אריה לבודק הפוליגרף (שלא נחקר כלל). על כך אומרים השופטים: "גם במקרה זה מדובר בדרך פירוש והסקת מסקנות. עיון בתוכן הדברים מעלה, כי המאשימה עשתה כברת דרך פרשנית ומחשבתית על-מנת להגיע למסקנה זו. לא ניתן למצוא בתוכן הדברים או להסיק ממנו, את העובדה אותה מבקשת המאשימה לקבוע כממצא, ודאי שלא באופן חד-משמעי.

"כל שניתן לקבוע באופן חד-משמעי, הוא כי בן-אריה אכן אמר שמסר לנאשם על עצם עובדת הבקשה לסיוע משפטי וכן את פרטיה. אלה הם הדברים כפשוטם. הסקת מסקנות מעבר לכך הינה מרחיקת לכת, ודאי בנטל ראיה של המשפט הפלילי". דומה שהדברים אינם צריכים ביאור.

גירסתו של אביגדור ליברמן
"אין המדובר בגירסה כבושה"
[צילום: פלאש 90]

המדינה טענה, כי ליברמן סתר את עצמו בשאלת המפתח לגבי מקור המידע של בן-אריה. אך גם כאן קובע בית המשפט, כי המציאות שונה: "קריאת שתי התשובות בהקשר בו ניתנו מלמדת על כך שהנאשם הכחיש, בדומה לדברי בן-אריה וגרסאותיו השנייה עד הרביעית, שנאמר לו דבר מה מהותי לגבי הפתק עצמו, האמור בפתק, ונסיבות הגעת המידע לידיעת בן-אריה. הנאשם לא טען שבמהלך כל הפגישה לא נאמרה מילה בינו לבין בן-אריה. לפיכך, איננו מוצאים באמור לעיל סתירות כלשהן... איננו מוצאים את אותן סתירות מהותיות להן טענה המאשימה, בין הודעות הנאשם בחקירותיו במשטרה, לבין עדותו בבית המשפט". למקרא הדברים עולה התמיהה, האם בפרקליטות קראו את הודעותיו של ליברמן.

אותה תמיהה עולה לנוכח המשך פסק הדין, כאשר השופטים עוסקים בדבריו של ליברמן לפיהם הביע תמיהה על כך שהמידע בנוגע לחיקור הדין בכלל הגיע לידיו של בן-אריה: "המאשימה טענה בסיכומיה, כי מדובר בגירסה כבושה, ולכן אין לקבלה. בהתחשב בפירוש גירסת הנאשם בחקירתו במשטרה, כאמור לעיל, אין המדובר בגירסה כבושה".

המינוי לצוות המדיני
זה לא קידום [צילום: איציק וולף]

המדינה טענה, כי מינויו של בן-אריה לחבר בצוות המדיני של ליברמן הייתה בבחינת קידום וגמול על המידע שמסר. אלא שגם כאן העובדות שהוכחו הן הפוכות, כפי שנאמר בפסק הדין – המסתמך בין היתר על עדי תביעה:

"אין בתפקיד יועץ במטה המדיני קידום כלשהו בדרגה, בתואר ובשכר. עדי התביעה יוסי גל ושמעון רודד, ועד ההגנה פיני אביבי, העידו כי הקידום נעשה על-פי כישוריהם של המועמדים ולתפקיד של יועץ אין משקל של ממש בעניין הקידום. אביבי אף הגדיר את הטענה שמינוי זה היווה קידום לבן-אריה כ'קשקוש'. יש לזכור שמדובר בבכירי משרד החוץ.

"הוכח בדוגמאות שהעלו העדים השונים, כי מי שממלאים תפקידי יועצים הם עובדים צעירים שאלה להם תפקידיהם הראשונים או תפקידים לאחר חזרה משליחות ראשונה. קודמתו של בן-אריה מילאה את התפקיד כתפקידה הראשון לאחר סיום קורס צוערים, ולאחר עזיבתו לא נמצא מי שיחליף את בן-אריה במשך כשנתיים". ושוב: האם הפרקליטות לא הייתה ערה לעובדות אלו, שלא היו שנויות במחלוקת?

ועדת המינויים
"שלל זאת פוזיטיבית" [צילום: אתר משרד החוץ]

המדינה טענה, ובמידה רבה זו הייתה ליבת האישום, כי ליברמן לחץ על חברי ועדת המינויים למנות את בן-אריה לשגריר בלטביה. הבה ונראה מה אומר בית המשפט בנקודה זו על עדי התביעה, יוסי גל ושמעון רודד:

"שני העדים היו נציגי הנהלת המשרד בוועדת המינויים. שניהם העידו כי באופן שגרתי מתקיימות ישיבות הכנה של חברי הנהלת המשרד, במטרה להגיע למועמדים מוסכמים במידת האפשר. שניהם העידו כי לעיתים מביע שר החוץ עמדה בנוגע למינויים הרצויים בעיניו, בעיקר כשמדובר במינויים משמעותיים, וכי ניתן משקל לרצונו של השר. עם זאת, בנוגע למינוי בן-אריה שני העדים לא זכרו הבעת עמדה או העברת מסרים כלשהם על-ידי הנאשם או מטעמו, ואחד מהם [גל] אף שלל זאת פוזיטיבית". נדגיש שוב: מדובר בעדי תביעה.

בהמשך פסק הדין אנו קוראים: "כל חברי ועדת המינויים שנחקרו במשטרה (מלבד איילון) טענו שלא קיבלו כל הנחיה ולא היה כל ניסיון להשפיע על הצבעתם. גם אם אנשי הנהלת המשרד הם הדומיננטיים בוועדה, אין הם מהווים רוב בקרב החברים. על-מנת להבטיח את בחירת בן-אריה, היה על הנאשם לפעול גם מול חברי ועדה אחרים, אך הוכח כי הוא לא עשה כך. עובדה זו מעלה ספק לגבי הטענה שהנאשם פעל להבטחת מינויו של בן-אריה כשגריר". ספק זה, כך ברור מפסק הדין, היה חייב לעלות כבר לאחר חקירת המשטרה.

השופטים עומדים גם על נקודה שבהיגיון פשוט: "אילו היה הנאשם מעוניין לגמול לבן-אריה, היה באפשרותו למנות אותו לתפקידים משמעותיים בהרבה, בין לתפקיד בלנינגרד או במוסקבה, בין כמינוי פוליטי השמור לשר". ההיגיון הזה לא פעל משום מה מצידה של המדינה.

דני איילון
"השבר הגדול ביחסים" [צילום: פלאש 90]

בית המשפט מצביע על הבעייתיות הרבה הנעוצה בכך שדני איילון "נתקף בפרץ של אזרחות טובה" (כלשון השופטים) רק לאחר שהודח מרשימת ישראל ביתנו לכנסת. העובדות הבאות שמזכירים השופטים, היו ללא כל ספק גם לעיני התביעה – ובכל זאת היה איילון העד המרכזי שלה:

"בסמיכות זמנים לגריעתו מרשימת מפלגת ישראל ביתנו לבחירות לכנסת, אילון פנה למשטרה ולכלי התקשורת והשמיע ביקורת נגד ליברמן בנושא מינוי בן-אריה ובנושאים אחרים. זאת בניגוד ברור לעמדות שהשמיע לפני כן.

"על כך יש להוסיף עובדות חיצוניות לעדות: השבר הגדול ביחסים בין איילון לבין הנאשם, והשתלשלות העניינים באופן שאיילון העלה לראשונה את טענותיו ונחקר במשטרה בסמוך לאחר ששמו נגרע מרשימת מועמדי מפלגתו לכנסת; עובדה אשר גם לדבריו של איילון גרמה לו ליחס של תדהמה ואכזבה כלפי ליברמן.

"בנוסף לכל אלו, עדויותיהם של גל ושל רודד אינן תומכות בגירסת אילון בנוגע לחלקם שלהם באירועים, כך שגירסתו נסתרת בנושאים מהותיים שבליבת המחלוקת בתיק".

תאריך:  07/11/2013   |   עודכן:  07/11/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חקירה בעייתית, תביעה מגמתית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר אברהם
7/11/13 08:47
2
מישהו
7/11/13 09:24
3
עידןסובול
7/11/13 11:58
4
יעקב יעקב
7/11/13 21:39
5
אברהם שלום
7/11/13 23:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ליברמן
אין ספק כי בפרשת ליברמן מעורבות גם נטיות גזעניות, וגם הסתה שמקורה בעיתונות השמאלנית. ליברמן מצטייר עקב מבטאו ועקב תווי פניו ובעיקר עקב דעותיו, כדוב רוסי דורסני, בפועל מדובר באיש עם בלוטת שכל יתרה, איש מבריק וגאון פוליטי, אשר ניווט את המצוקה המשפטית אליה נקלע באורח מעורר כבוד, ויוצא ממנה חדש דנדש. איווט ניווט, וכנראה עוד ינווט.
06/11/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
שטויות. הרי לא באמת יש לכם מושג במה הואשם ליברמן וממה זוכה. כולה רק לא רציתם שחוליגן יהיה בעמדה משפיעה במדינה. אבל העם, הרוב המוחלט של העם, רוצה דווקא חוליגנים. ממש רוצה. התרגום של "חוליגן" לעברית הוא: "חזק". "מנהיג חזק!".
06/11/2013  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שב וברך את ח"כ אביגדור ליברמן על זיכויו המוחלט במשפט שהתנהל נגדו בפרשת מינוי השגריר בן אריה.
06/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
"ההחלטה להגיש את כתב האישום נגד אביגדור ליברמן בפרשת השגריר התקבלה ע"י היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שאימץ את עמדת צוות נרחב של פרקליטים ובראשם פרקליט המדינה, שהיו תמימי דעים כי קיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחת העובדות המפורטות בכתב האישום" - אומר משרד המשפטים (יום ד', 6.11.13) בתגובה לזיכויו של שר החוץ לשעבר.
06/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
החזרה של ח"כ אביגדור ליברמן אל שולחן הממשלה צפויה להוביל למשחת כסאות רחב היקף בקואליציה. מלבד עניין זה, צפויים בישראל ביתנו להכריע בקרוב בשאלה האם להישאר יחד הליכוד בסיעה מאוחדת או להיפרד לשתי סיעות.
06/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il