|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
באחריותנו להושיב כל ידוען במקום הנכון. מעריצות של ג'סטין ביבר במקסיקו סיטי, נובמבר 2013 [צילום: AP]

שליחותו של הליצן

לנבחר ציבור לא היינו מתירים לשרת רק את עצמו, אז מדוע זמר מפורסם ומורם מעם אינו מחויב בתרומה לחברה? הרהורים על תרבות, אחריות ועצמאות בעידן שמקדש את הפסלים במקום לנפצם
22/11/2013  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
ערך מוסף
הנה ההזדמנות של האמן לשוב למימדיו הנכונים: משרת ציבור, מחנך זוטא. גם האמנים הפרועים יכולים לתרום ערך מוסף למוצר האמנותי - למשל, טקסטים טובים

1. האם יש חוזה סמוי, בלתי כתוב, בינינו לאמנים? האם העובדה שהאמנים ניזונים מתשו/אותינו ומקניותינו, וככלל עלו בזכותנו מאנונימיות לאיגרא רמא שהכל משחרים לפתחם - מחייבת אחריות מצידם כלפינו?

אנחנו נוהגים לערבב בין ידוענים: ליצנים ופילוסופים, אנשי רוח והגות לצד כלים ריקים שהתפרסמו בזכות פרסומם. דן שילון הכיר את הנוסחה עוד בשנות ה-90. במעגל הידוע ישבו רב ויצאנית, פילוסופית ודוגמן, זמר ומנתחת לב, פוליטיקאית לעת מצוא ואחד המתגורר בצוותא עם זברה במיטתו. השאלות היו אותן שאלות. התשובות לא עניינו. כולם שימשו ליצנים במשחק. "ישחקו הנערים לפנינו". מחיר ההשתטות נקבע מראש, אבל גם התמורה.

פרסום שווה מעמד וכסף ולעתים חילץ קריירה כושלת מתהום הנשייה. מעט מאוד שאלנו, מה המחיר ששילמנו כחברה לתוכניות הטלוויזיה הללו בתמורה להזניית ההיררכיה התרבותית?

אנחנו העלינו את גיבורי התרבות המעסיקים את ילדינו. בזכותנו הם שם, בפיסגה. משום כך, יש לנו זכות לתבוע מהם אחריות כלפי התרבות שלנו. עוד לפני שהתפוצצה פרשת ה"זמר מפורסם" (בכוונה אינני נוקב בשמו, משום שאני מעוניין בתופעה ולא באדם המסוים), חשבתי להיפגש איתו. נחשפתי להשפעתו על הנוער באמצעות בני. רציתי לדבר איתו על האחריות העצומה שהופקדה בידו. לומר, שבצד התצלומים העסיסיים במדורי הרכילות, אפשר וראוי לתרום לחברה.

אינני מתכוון לתרומה כספית או למופע התרמה, אלא, למשל, להוצאת תקליטור שירי משוררים עבריים. חישבו על ההשפעה החיובית על ילדינו - אם "הוא" שר כאלה טקסטים, סימן שחשוב וכדאי לזכור אותם בעל פה. אני זוכר כילד את ההשפעה הרבה שהייתה לצביקה פיק, שעה שהלחין את יונתן רטוש ("על חטא"), נתן יונתן ("נאסף תשרי"), שאול טשרניחובסקי ("שושנת פלאים"), אלכסנדר פן ("לא אני") ועוד. טבעי היה בעינינו לשיר את המשוררים האלה לצד טקסטים כ"מרי לו" ו"אהבה בסוף הקיץ" (שניהם מאת מירית שם-אור).

חישבו על הפקת תקליטור של מוזיקה ופרקי תנ"ך. לא רק יוסי בנאי שר תהילים, אלא גם "הזמר המפורסם". ולא רק הוא, אלא רבים במעמדו. רצית השפעה? קיבלת. עכשיו תן בחזרה.

2. נשמע לכם רחוק, מה? בדיוק. כדי כך התרחקנו מפשטות המחשבה. הרי לא היינו מתירים לנבחר ציבור לשרת רק את עצמו. וכי זמר מפורסם אינו נבחר ציבור? מאז ראשית המאה ה-19, עם פרוץ הזרם הרומנטי, הלכה והתגבשה דמות האמן כמין גאון מיוסר המואיל לחלוק מחוכמתו לפשוטי העם; וגם אם נראתה טיפשית להפליא, למדנו לצקצק דברי התפעלות.

אחרי מלחמות העולם קרסו אלילי הזהב המודרניים והיו למושאים לגיטימיים של ביקורת ולעג. האמן ירד ממעלתו והיה לאחד האדם, אבל תקשורת ההמונים החזירה את ההילה לראשו.

הנה ההזדמנות של האמן לשוב למימדיו הנכונים: משרת ציבור. בצד ההנאה מזוהר התהילה, הוא יכול לקבל על עצמו להיות שליח ציבור, מחנך זוטא. גם האמנים הפרועים ביותר יכולים לתרום ערך מוסף למוצר האמנותי שלהם - למשל, טקסטים טובים. אפשר להרחיב את התרומה לפי הדמיון והצורך.

לא מזמן שמעתי בגל"צ את יהורם גאון בהופעה. זה לא היה מופע בידור גרידא אלא תרומה לחברה ולתרבות, לשפה, להיסטוריה ולמסורת. ממש מופע חתרני... גם להקת כוורת בזמנה, עם כל מרדנותה, תרמה תרומה כבירה לתרבות העברית.

אוהבים ללעוג לרני רהב, אבל מול שלושת השופטים האחרים (אינני זוכר את שם התוכנית - כולן דומות בעיניי), הוא היחיד שמשלב אמירות כלל ישראליות ערכיות. בתחילה זה נשמע מגוחך (בעיקר על-רקע הקריקטורה שלו ב"ארץ נהדרת"), אבל הֱיוּ סמוכים ובטוחים שככל שינקוף הזמן וגם אחרים יתבטאו בכיוון דומה, ישוב לשיח הציבורי מה שאיבדנו לא מזמן.

3. אבל, וכאן האבל הגדול, גם לנו יש אחריות. אנחנו אוהבים להפיל את האחריות לחיינו על הממשלה, על מוסדות החינוך, התעשיינים, התקשורת ועל הזמרים המפורסמים. שלא כמקובל במסורתנו, אנחנו מתעקשים להכות על חזה הזולת.

באחריותנו להושיב כל ידוען במקומו הנכון. לא לכל זמר יש כלים נפשיים מתאימים להתמודד עם המעמד הרם שהגיע אליו. רבים נולדו בלילה אחד וגילו שהם מכשפים רבי כוח; קהלים עצומים נעים לפקודתם, נערות בנות יומן קורסות בהתרגשות פסיכוטית אל הבמה. רק אתמול היית רועה צאן, נמלטת מצרות החיים, והיום אתה משה על הר סיני. מה תבחר לעשות - להוריד לעם את לוחות הברית או להפוך לעגל זהב?

אין צורך להמתין לזמר שיבין בכוחות עצמו. לא לכולם יכולת רפלקטיבית, כוחות נפש ואינטלקט לביקורת עצמית, לברור את הבר מהתבן של מעמדם. עלינו לעשות זאת עבור ילדינו: לספק להם מסננים בפני המציאות הניבטת מהמסך הכחול.

זאת אחריות עליונה ללוות את מה שניבט מהמסך עם הערות ביקורת, כאלה המקטינות למידה הנכונה את ההילה המוקרנת. כל ביקורת שילדינו ישמעו על ההתרחשות הטלוויזיונית טובה. עדיף כמובן, לנמק, אבל חשוב לתרגם את המראות לתופעה רגילה, אנשים בשר ודם, פשוטים ומורכבים, עם פחדים ובעיות, הצלחות וכישלונות כמו לכולנו.

לפני שנים לימדתי ספרות בחטיבת ביניים ובתיכון. לא רק ספרות "רגילה" למדנו, אלא התייחסתי לכל טקסט כאל ספרות. הרעיון היה לא לספק רק דגים (טקסטים), אלא חכות - ארגז כלים לצרכנות נבונה של תרבות. כך, בצד הסופרים והמשוררים הקנוניים, למדנו שירים ששר זוהר ארגוב, פרסומות בערוץ 2, סדרות בידור, סרטי קולנוע ואפילו אופנות לבוש.

אחת הנקודות שחזרתי עליה ללא סוף הייתה שאסור לנו להתנהג כמו זומבים מול המסך, משום שמאחורי התוכניות נמצאים אנשים המעוניינים לשבות את תודעתנו, הרוצים שנציית לגחמותיהם, שנאהב מה שהם חושבים שצריך לאהוב, שנצפה במה שהם רוצים ולא במה שטוב. שלחתי אותם הביתה עם תרגיל - לכבות את הטלוויזיה באמצע משהו אהוב. מדוע שישלטו בכם, שאלתי, שילטו אתם בהם. היו עצמאיים.

שוחחתי איתם על הדיבר האברהמי "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"; אל תהפוך את עצמך או את מחשבותיך - ובוודאי לא מחשבות של אחרים - לפסל, לקיבעון מחשבתי שיש לסגוד לו. אברהם אבינו הבין זאת מוקדם בחייו ושבר את הפסלים של אביו. הוא היה יודע כיום להשאיר את הידוענים במקומם כליצני החצר, וחלילה לא להופכם למלכים, איקונות לסגידה. כולנו בני אברהם.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 22.11.13)
תאריך:  22/11/2013   |   עודכן:  22/11/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שליחותו של הליצן
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כוונתך טובה
22/11/13 11:32
2
ספוילר
24/11/13 07:25
3
אי שם מפה.
24/11/13 12:52
 
בומוקי
24/11/13 16:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברה מהלימודים טסה לגרמניה, לברלין. כשראיתי את הפרסומים שלה בפייסבוק לא יכולתי שלא לתהות אם המחשבה המיתית שהתקשורת מייצרת סביב ברלין היא אמיתית. ישראלים נמשכים לעיר הזו. זה אמיתי. למה זה קורה? אני לא יודע. לא מבין איך אפשר לדרוך על אדמת גרמניה. השבוע, בשיעור המשותף שלנו, ראיתי אותה לראשונה מאז חזרה. השהות שם לא הייתה ארוכה במיוחד, היא שהתה שם במשך שבוע, אפילו פחות. בפניה מצאתי דוק של עצבות. "אני בדיכאון", היא אמרה.
21/11/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
אייל גולן כבר מזמן הפך לאייקון תרבותי, לנושא הערצה הממוקם באופן טבעי בלב המיינסטרים הישראלי.
21/11/2013  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
רציתי להיות זבוב על קיר באולם המפואר בקרמלין בו שוחחו בארבע עיניים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. מה נתניהו אמר לפוטין בעניין הגרעין האירני?
21/11/2013  |  יורי מור  |   מאמרים
העמדה שהאחריות מוטלת על כתפי המבוגר האחראי היא חד-משמעית הן מבחינת חוק והן מבחינת מוסר. אולם ההתנהלות של הקטינות המעריצות מעוררת שאלה גם לגבי מידת אחריותן. ההצהרות של נערות אינטליגנטיות ובשלות מבתים "נורמטיביים" על ערגתן לקשר, עוררה בתקשורת הדיון על הגבול החמקמק שבין יחסי כפייה ומרות לרצון, בין ניצול מחפיר לתרבות עדכנית בין סלידה מהסלב להטלת דופי במידותיה של המעריצה.
21/11/2013  |  דפנה כצנלסון בנק  |   מאמרים
תחקיר של "דה-מרקר" על תעשיית בתי הקולנוע הישראלית, שראה אור הבוקר, טוען שרשתות בתי הקולנוע הצליחו למחוק כל סימן לתחרות מחירים ביניהן. מבדיקת ארגון אמון הציבור עולה כי ברוב הגדול של בתי הקולנוע בישראל קיים מחיר אחיד - בבתי הקולנוע של סינמה סיטי, יס פלאנט, רב-חן ולב מחיר כרטיס רגיל הוא 38 שקל, ובגלובוס מקס 39 שקל. גם העמלות עבור ההזמנה המוקדמת של כרטיסים דומות - 3.9 שקלים בלב ובסינמה סיטי, 4 שקלים בבתי הקולנוע של יס פלאנט ורב-חן (שניהם בבעלות תיאטראות ישראל) ו–4.5 שקלים בבתי הקולנוע גלובוס מקס. עוד מצא התחקיר, שבעוד שבעולם מתחרות רשתות בתי הקולנוע על מחיר, בישראל החליטו הרשתות הגדולות להסתפק רק במה שהן מכנות 'חוויה קולנועית עשירה'.
21/11/2013  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il