סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), קובע כי לא ניתן לתבוע חישוב מס נפרד כאשר קיימת תלות במקור הכנסת בני הזוג. במסגרת הסעיף נמנו מצבים שבהם יראו את הכנסות בני הזוג כתלויות זו בזו באופן שלא מאפשר חישוב מס נפרד. סעיף 66(ה) לפקודה מאפשר בתנאים מסוימים חישוב מס נפרד גם כאשר קיימת תלות במקור הכנסה אך עד גובה הכנסה של 49,680 שקל (בשנת 2013) בלבד.
ביום 1 בפברואר 2012 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון, ע"א 8144/09, 8297/09, 1177/10
מלכיאלי נ' פקיד שומה אשקלון (לעיון במבזקנו מיום 13 במרס 2012 על פסק הדין
לחץ כאן), בו קבע בית המשפט כי לא ניתן להפריך את התלות שנקבעה בסעיף 66(ד) גם במקרים בהם גובה ההכנסה של בן הזוג לא נבע משיקולי מס. יחד עם זאת בית המשפט היה ער לאי-הנוחות הרבה שבפסק הדין וקרא למחוקק לתקן את החוק ומכאן הצעת החוק שפורסמה.
בגדרה של הצעת החוק מוצע לבטל את סעיף 66(ה) לפקודה ולהחליף את סעיף 66(ד) לפקודה באופן שיאפשר החלת חישוב מס נפרד לבני זוג שמקור הכנסתם תלוי זה בזה בהתקיים כל התנאים (להלן: "התנאים") המוצעים שעיקרם כדלקמן:
1. יגיעתו האישית של כל אחד מבני הזוג נחוצה לייצור ההכנסה המשותפת.
2. הכנסתו של כל אחד מבני הזוג תואמת את תרומתו לייצור ההכנסה המשותפת.
3. כאשר ההכנסה מופקת מבית המגורים של בני הזוג - בית המגורים משמש דרך קבע את מקור הפקת ההכנסה המשותף של בני הזוג ומרבית הפעילות נעשית מבית המגורים.
עוד מוצע כי לשר האוצר תהא הסמכות לקבוע הוראות לעניין ביצוע הסעיף לרבות חובת הגשת הודעות ודוחות.
כמו-כן, מוצע להרחיב את הסמכות להטלת קנס גרעון בהתאם לסעיף 191 לפקודה כך שבשל גירעון בשיעור העולה על 30% מהמס שהנישום חייב בו והנובע מאי-התקיימותם של התנאים האמורים, ניתן יהיה להטיל קנס בשיעור 30% מסכום הגרעון.
תחולת התיקון המוצע הינה לגבי הכנסה שהופקה מיום 1 בינואר 2014 ואילך. עדיין לא ברור אם תוחל בסופו של יום, חקיקה רטרואקטיבית למועד מוקדם יותר.
לצפייה בהצעת החוק
הקלק כאן.