|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

דרמה במצרים

הדרמה הכפולה במפגש בין יהודה ליוסף ובין יוסף לאחיו מה בין ראובן ליהודה ומה לומדים ממפגשים אלה וגם: בית תלמוד במצרים
08/12/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יחסי אנוש


פרשת ויגש

במרכז הפרשה עומדת הדרמה של יוסף המתגלה לאחיו והפיוס ביניהם, והפגישה המחודשת עם יעקב אביו לאחר נֶתֶק מוחלט של 22 שנה. אולם בעוד יוסף, הפורץ בבכי עז המהדהד בכל בית פרעה, נחשף ברַכּוּתוֹ ה'נשית', יהודה הוא דמות הגיבור הפותחת את הפרשה ומככב בה בפרק הראשון כאישיות כאריזמטית רַבַּת עוצמה ובעלת השפעה.

מעניין לציין קווי דמיון בין המפגש המוּדע, של האחים יעקב ועשיו, למפגש הבלתי מודע של יהודה עם אחיו יוסף. יהודה, בדומה לאביו, כפי שמצביעים חז"ל, התכונן אף הוא לתפילה, לפיוס ולמלחמה, כמודל טקטי ואיסטרטגי ביחסים בין עמים וביחסי אנוש בכלל. המלחמה, האופצייה האחרונה, נלקחת תמיד בחשבון כברירת מחדל בלבד. אכן, בצד האסרטיביות שמפגין יהודה כלפי יוסף, מושל מצריים, והדברים הקשים שהוא משמיע באוזניו, כדי לשחרר את בנימין, ניכרת בדבריו הקפדה על גינוני מלכות: דיבור בגוף שלישי תוך הצגתו כעבד בפני אדונו. כדיפלומט מבריק, הניחן ביכולת ריטורית, הוא לא פוסח גם על שלב ההסברה ומגולל ברהיטות את הרקע וההיסטוריה המשפחתית.

ראובן, יהודה ומה שביניהם

שני בני יעקב, ראובן הבכור ויהודה הגיבור, אבי המשיח והעם היהודי, הם השחקנים הראשיים בפרשת מכירת יוסף, שנטלו תפקיד מכריע בה. שניהם "תופסים פיקוד" ומגלים אחריות כלפי אחיהם יוסף, למנוע את הריגתו, וכלפי אחיהם בנימין בן הזקונים, שהיו ערֵבים לחייו להחזירו מהשבי המצרי בידי יוסף אל אביו. אולם דרכי הפעולה השונות של שני האחים משַקפות את ההבדל היסודי בתכונותיהם.

ראובן הוא איש פזיז ונמהר, שלא תמיד מגַלה שיקול דעת ומכלכל צעדיו בתבונה.

מעבר לחפזונו בפרשת בלהה, כפי שציין יעקב בברכתו, כוונותיו הטובות גם בפרשת יוסף היו הרות אסון. הוא השליך את יוסף לבור, כדי להצילו מאחיו המבקשים להורגו, לחלצו אחר כך ולהשיבו חי אל אביו. אולם הוא לא בדק את תכולת הבור, שהיה אומנם ריק ממים, אך מלא נחשים ועקרבים שהיו עלולים לטרוף את יוסף. לעומת זאת, יהודה הפרקטי, המעשי והשקול שהציע למכור את יוסף למצרים הבטיח את הישארותו בחיים. במבט היסטורי הוא גם סלל את הדרך לגלוּת מצריים ואל הגאולה בעקבותיה, המשמשות אֵם- טיפוס לשאר הגלויות ולגאולה העתידית.

הוא הדין בפרשת בנימין, שנלקח כבן ערובה בידי יוסף. ראובן עָרב לחיי בנימין בפני יעקב תמורת חיי שני בניו שלו. ובכן, במה הועיל בערֵבוּת זו - בקטילת חיים אחרים, שרק יוסיפו צער לאביו, בשלושה קורבנות במקום אחד, חלילה? אומנם יש להניח שהצעתו נבעה מתוך אמונה שלימה בהצלת בנימין, ומתוך תקווה שהערבוּת לא תתממש, אך מדובר בנטילת סיכון כפול. לעומתו יהודה, המגלה כושר מנהיגות מרשים בהתייצבותו לפני יוסף ובדרישתו הבלתי מתפשרת לשחרר את בנימין, מוכיח גם הפעם גישה פרגמטית, ומציע הצעה מעשית לשבת בכלא במקום אחיו, ולא ערבוּת בנפש כראובן.

חכמים ראו בקריאה הנרגשת של יהודה "איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי" משמעות סמלית. הפסוק מצביע על הפער בין הדורות, כשהנוער של ימינו מנותק מכל זיק למסורת אבות. הוא בקי היטב בכל רזי תוכניות הריאליטי של 'האח הגדול', אך מנוכר מכל וכל למושגי יהדות. מה הפלא שבשאלון בקיאות, השיבו תלמידים כי 'מעריב' הוא שם של עיתון, ולא של תפילה כמובן. יתר על כן, בעלייה לתורה כשנתבקש נער מגוּדל לציין את שם אביו - אקט סמלי המסמל את העברת המורשת היהודית מדור לדור - בן מי הוא, השיב ברוב בורותו בן כמה הוא, כלומר את גילו.

למרות הדאגה לאֶחיו חפזונו של ראובן גרם אפוא לשלילת מנהיגותו, כבכור הראוי לכהונה ולמלכוּת, לטובת יהודה המחוּשב, השקוּל והפרגמטיסט, המפגין אחריות כלפי הסביבה, נחישות מעשית ותכונות של מנהיג.

הכל לטובה

בהתגלותו הדרמתית של יוסף לאחיו בולטים מספר אלמנטים. אלמנט אחד הוא אלמנט הבושה של האחים מפני יוסף שחשף את זהותו האמיתית: "ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו". מֵעֵבֶר להלם חז"ל מצביעים על הבושה האנושית של אחי יוסף, עקב מכירתו, כמבחן לעוצמת הבושה על מעשים רעים בפני הבורא "הוי לי מיום הדין, הוי לי מיום התוכחה". רבי יוחנן בן זכאי ברך את תלמידיו לפני מותו "יהי רצון שיהא מורא שמיים עליכם כמורא בשר ודם". כך מסופר על החפץ חיים, שהעיר ושָנה לאיכר שגנב תבואה בדרך, כי 'רואים אותו'. לפשר תמיהתו של האיכר שהפנה את ראשו שוב ושוב ולא ראה איש סביבו, השיב כי ה'(!) הוא הרואה אותו גונב.

אלמנט נוסף הראוי לציון הוא ההבלגה של יוסף לנוכח מעללי אחיו כלפיו, מתוך עוצמת אמונתו בבורא, וראייה מובהקת של המהלך האלוקי המושך בחוטים סמויים ומוביל את ההתנהלות האנושית. האמונה בהשגחה הפרטית מביאה להכרה הבלתי נמנעת כי 'הכול לטובה', ומכאן הדרך סלולה להתפייסות עם אחיו. "ועתה אל תיעצבו", פונה יוסף לאחיו הנדהמים, "כי למחייה שלחני אלוקים לפניכם", וכי גם אם אתם חשבתם לרעה, ה' חשבה לטובה במינויו למושל מצריים. יוסף ממשיך את מורשת האבות והאימהות הקדושים, כפי שציינו בפרשות קודמות, לקבל ייסורים באהבה מתוך תפיסה אנושית מוגבלת לעומת התפיסה האלוקית הרחבה והכוללנית.

אלמנט אחר בפרשה הוא כיבוד הורים. יוסף מבקש מאֶחיו למהר להביא את אביו אליו (אימו רחל מתה), תוך הבלטת ההשגחה העליונה בסוגיית מכירתו שהובילה אותו להיות מושל במצריים. אך למרות מעמדו המלכותי הרם, כאדון על הארץ, הוא מבקש מאביו "רדה אלי" . כבן נאמן ועניו מכול יוסף רואה את עצמו כפוף למשמעת אביו, ובמעמד נחות לו, וכי אביו הוא המושל האמיתי בו.

כשנודע זאת ליעקב, לאחר 22 שנות אבלות על בנו החי (בניגוד למת, אשר מצווה שישתכח מן הלב), הכתוב מציין כי רוחו חיה בו. עם זאת, בעוד שיוסף נופל על צווארי אביו ומחבקו בהתרגשות רבה, יעקב אבינו הרואה את עצמו ואת מסכת חייו ככפופים למושל עליון, לא הגיב ברגע דרמתי זה, וביטא את עומק אמונתו, הכרת תודתו והתרגשותו בתפילת קריאת שמע היהודית הקלאסית מדורי דורות. זאת גם כפי שראינו בהתאם לאמונתו של יוסף.

טרם התיישבותו בארץ גושן שולח יעקב בראש ובראשונה את בנו יהודה "להורות לפניו". חז"ל למדו מלשון זו, כי שלח אותו להקים בית תלמוד והוראה בארץ הנוכרית. זו הישיבה השנייה שיעקב ייסד לאחר ישיבת שם ועבר שלמד בה בארץ ישראל. בסוגיית קושיות ארבעת הבים בהגדה, הצביע הרב עובדיה יוסף על הבן החכם שדאגתו הראשונה במעבר דירה היא לנושאים הרוחניים, למצוא בית מדרש במקום מגוריו החדש "מה העדות והחוקים אשר ציווה ה' אלוקינו". זאת מתוך דבקות במסורת יעקב אבינו. לעומתו הבן הרשע, המטריאליסט, כשעובר דירה קודם לכול הוא דואג לחייו החומריים, למצוא עבודה פיסית, גשמית: "מה העבודה" היא סיסמת חייו האולטימטיבית. זאת בהתאם למודל של עשיו "אכול ושתה כי מחר נמות".

שבת שלום!

תאריך:  08/12/2013   |   עודכן:  08/12/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"המומחה התבסס בחוות דעתו על בסיס מחירון "דקל" שהוא הבסיס לקבלנים, ועיון בחלק ג' במחירון דקל, הדן באחוזי תוספות קבלן, מגלה כי קבועות בו תוספות קבלן בשיעורים נמוכים מאלה שנקבע ע"י המומחה. אולם המומחה אמד את עלות התיקונים על-ידי קבלן מזדמן בעלות התיקונים הבסיסית בתוספת של עד 50%, וקביעה זו אינה מופרכת".
08/12/2013  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
שורות אלה נכתבו בהשראת תוכניתם של אורלי (וילנאי) וגיא (מרוז) "הבוקר עם אורלי וגיא", ערוץ 10, מיום ד', 4.12.13. ברישא של התוכנית נאמרו משפטי פתיחה שמהם ניתן היה להבין שמנחי התוכנית ו/או עורכיה, סבורים שריבוי מקרים של התאבדות צעירים לאחרונה, הוא עוד נושא לטיפול הממשלה והמדינה. אני כופר בכך וגורס שהאחריות היא בראש וראשונה של ההורים, והמדינה אינה באה ואינה יכולה לבוא בתחום זה במקומם, אלא אך ורק לסייע במקרים חריגים.
08/12/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כידוע לכולנו, שר האוצר, יאיר לפיד, חתם על צו המפקיע את מתחם קבר הרשב"י במירון. המדינה מלאימה את האתר "נוכח הליקויים הרבים שאותרו בו". מה שלא ידוע לכולם הוא ההיסטוריה של הרעיון וההחלטה להפקיע את הקרקע ולא להסתפק בהקמת חברה ממשלתית ייעודית שתנהל את המתחם לרווחת המתפללים והציבור המטייל בצפון.
08/12/2013  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
הגילוי כי האפיפיור - בביקורו הקרוב, יקבל מהממשלה את מתחם הר ציון, על קבר דוד המלך ובית הכנסת שם, והמקום יועבר לכנסיות הפרנציסקאניות והדומיניקאניות המסונפות לכנסיה הקתולית (שהיא כידוע לנו אם האנטישמיות בעולם והיושבת על מקומה של רומי הקדומה - עם כל אוצרות העם היהודי, מימי רומי ועד אוצרות יהודי ארצות ערב "שנעלמו" עם בואם לישראל) הוא מצמרר אך העובדה כי האיש שחתם להעברת המקום לכנסיית השמד איננו רק ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אלא גם שר הפנים לשעבר, מר אלי ישי מש"ס, היא יותר ממצמררת.
08/12/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
יש כאלה מבין "מדעני" החברה המאמינים בדברי ההבל שהם מנסים להפיץ תוך שימוש במכשיר האוניברסיטאות כחותמת "הכשר מדעי". ואכן, בית מדרשוקן מפיץ דברי "מדע" אלה בדרך כלל תחת הכותרת הקבועה "מחקר חדש קובע...", שבה מוטבעות שתי אקסיומות: האחת, כי מדובר במדע (עליו לא יעז האדם הסביר לערער, קל וחומר "האנשים החושבים של הארץ"), והשנייה, כי בחדשנות עסקינן, ומי ירצה להיתפס כאויב הקדמה בטענו כי "המלך הוא עירום"...
08/12/2013  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il