|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

העוול שנעשה לרמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים

אחרי 40 שנה הגיע הזמן לתקן ולהעמיד דברים על דיוקם ההיסטורי והצבאי
08/12/2013  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
עוול. דוד (דדו) אלעזר [צילום: דוד רובינגר (לע"מ)]

עצומה של 200 קצינים בכירים ביותר של צה"ל, מכל המלחמות והתקופות, פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה לתקן עוול היסטורי שנעשה לדדו.

ועדת אגרנט הפילה על צה"ל ועל הרמטכ"ל, את כל תיק הכישלון ההתחלתי, עת פרוץ מלחמת יום הכיפורים 1973, למרות שבתוצאה הסופית מדובר בניצחון גדול. בין החותמים: אהוד ברק, מופז, דיכטר, חלוץ, קהלני (גיבור ישראל), יאנוש בן-גל ועשרות אחרים בכירים ולוחמים מצטיינים מכל החילות.

אחרי 40 שנה - הגיע העת - לתקן ולהעמיד דברים על דיוקם ההיסטורי והצבאי.

"מנהיג - הוא אדם המקבל עליו אחריות, הוא אומר: "הוכיתי" לא "אנשי הוכו".
(אנטואן דה סנט אקזופרי)
"הניצחון - הוא נחלת המתמידים". (נפוליון בונפרטה)


גם ניצחון בסוף הדרך, יכול להרוס את המנצח

דדו, הוא דוגמה מאלפת, לאדם, קצין, חייל, שגם ברגעים הקשים, כאשר הייאוש הראשוני השתלט על חלק מהמנהיגות המדינית, דוגמת משה דיין, שר הביטחון דאז, לא נשבר, לא התכופף והשרה סביבו ביטחון ועוצמה.

בראיונות שנתן במהלך המלחמה ניתן היה להרגיש בקולו ובשפת גופו את הביטחון השקט, האמונה בכוח צה"ל, חייליו וקציניו לנצח במערכה, ואכן הובילם לניצחון דרמטי והיסטורי.

ועדת אגנרט שגתה במסקנותיה

על ועדת אגרנט ומסקנותיה, נכתבו עשרות מאמרים ומחקרים, כאשר המסקנה המובילה הייתה שהוועדה שגתה, בהטילה את כל כובד תיק הכישלון הראשוני על צה"ל והרמטכ"ל.

הדרג המדיני - ניצל אך לא טוהר

כישלון ועדת אגרנט נעוץ בעיקר בהתרחקות ובהתחמקות אלגנטית, מלהאשים את הדרג המדיני ובעיקר גולדה מאיר ז"ל ומשה דיין ז"ל, בחלקם המכריע בקבלת ההחלטות השגויות וביניהן, מניעת תקיפות פתע ראשונות ו/או גיוס חירום מלא לאחר קבלת מידע והתראות מראש המוסד על כוונת מצרים במשולב עם סוריה וירדן לפתוח במלחמה.
יתרה מכך - גולדה מאיר ז"ל, קיבלה מידע ונתונים גם ממלך ירדן, בפגישה סודית, אך היססה, לא רצתה או פחדה להרגיז את העולם, שלא יגידו שישראל הייתה הראשונה שתקפה, משמע התוקפנית בנוסח מלחמת ששת הימים 1967.
ץנת
פרסום הפרוטוקולים

הפרוטוקולים שמתפרסמים עכשיו מוועדת אגרנט מוכיחים בבירור, שאמ"ן עמד במרכז הדרמה של יום כיפור, עם הקונספציה השגויה של "סבירות נמוכה" - שהיא האימא של האימא של כישלון הפתיחה וההפתעה של המלחמה.

שלא להזכיר את אי השימוש ב"אמצעים המיוחדים" שעמדו לרשות אמ"ן ולא הופעלו ע"י ראש אמ"ן דווקא ברגעים קריטיים, בניגוד לדעתם של קצינים נוסח תא"ל יואל בן פורת ואחרים - שהתריעו וצעקו אך צמרת המודיעין לא שמעה להם.

הפרוטוקולים הסודיים שמתפרסמים בימים אלה, מציגים תמונה של כישלון קונספטואלי, פרשנות מוטעית מבחינה צבאית של מערכי ומטרות האויב, ע"י הממשלה וקובעיה גולדה ודיין. לרמטכ"ל דדו ז"ל - נעשה עוול היסטורי וצבאי כשהטילו עליו את כל מחדלי מלחמת יום כיפור. הגיע זמן חשבון נפש והוצאת מסקנות גם לעתיד הקרוב. אורות וצללים - במלחמה הקשה עד למהפך ולניצחון.

מייד עם פרסום ועדת אגרנט - כתבתי מאמר ובו ציינתי (ע"ס העובדות והמסמכים שהתפרסמו אז) - כי נעשה עוול אישי ומשפטי לדדו. לעומת הדרגה המדיני, כמו שר הביטחון וראש הממשלה (דאז), שיצאו נקיים יחסית, למרות שהעובדות והמסמכים הראו אחרת.
הימים הראשונים למלחמת יום הכיפורים (1973) - היו מלאי כישלונות צבאיים, חרדה, ייאוש ואובדן עשתונות אצל המנהיגות הבכירה בממשלה. אותה מנהיגות שהעם מצפה ממנה, תעצומות נפש, תקווה ועידוד במצבים הקשים של המלחמה.

מנהיגות צבאית ואזרחית: נמדדת בגודלה, בעוצמתה והשפעתה בימים קשים ונוראים כשנדמה שהכל אבוד, ושהעם מאבד את ביטחונן. מנהיג בסדר גודל כזה שהוציא את הציבור מהייאוש והפיח תקווה, קור רוח, סבלנות, כושר ספיגה וסבל ובמיוחד רוח של תקווה ואמונה בניצחון, היה ווינסטון צ'רצ'ל, במלחמת עולם ה-II, ראש ממשלת בריטניה.

לנו, במלחמת יום הכיפורים - הייתה חסרה דמות כזאת או דומה לה.
ההיסטוריה מלמדת - שצבאות קטנים שהעזו, שתקפו, ללא מורא ופחד, הביאו לניצחונות גדולים.

דוד מול גוליית - דוגמה קלאסית לכך. לוחם צעיר, ללא שריון קל תנועה עם "קלע דוד" - מפתיע ממרחק את הבריון המשוריין, הבטוח בעצמו.

אכילס - גדול לוחמי יוון (על-פי המיתולוגיה), לחם לבדו מול ענקי האויב ולוחמי טרויה ויכול להם.

אלכסנדר מוקדון - הכובש הגדול, הלוחם האמיץ האסטרטג הצבאי המוכשר, הצליח עם צבא של 45,000 לוחמים מיומנים, נאמנים ואמיצים, להכניע צבא פרסי שמנע כ-200,000 לוחמים במהלכים של תעוזה ומכת פתע - וכך כבש את כל המזרח.

ג'נגיס חאן - כבש את אירופה בסערה במהלכי פתע ובהפתעה צבאית.
אפשר להמשיך, בדוגמאות גם מהיסטוריה קרובה יותר של מלחמת עולם ה-II ופעולות צה"ל עד מלחמת יום הכיפורים.

המסקנה - מכל הדוגמאות, גם כשאתה בנחיתות מספרית, גם כשאתה במצב קשה צבאית ומדינית, עמידה איתנה - אמונה בעם ובצבא ובעיקר כשהמנהיגות משדרת ביטחון ודוחפת לניצחון, הדבר מביא לתוצאות חיוביות.

מלחמת יום הכיפורים

המעבר מייאוש לניצחון הצליח בסופו של דבר בשל עמדתו האיתנה של הרמטכ"ל דדו, מפקדים כמו שרון, ברן, רפול, טליק, מח"טים כמו בן-שוהם ז"ל, ינוש בן-גל, אמנון רשף, קהלני ובודדים כמו צביקה (כוח צביקה) - ורבים וטובים אחרים.

יש עדיין מחדלים וכשלונות - שמרמזים שלא הפנימו מספיק את לקחי העבר.

כשקוראים את דוח וינוגרד על מחדלים מודיעיניים וצבאיים במלחמת לבנון ה-II או על משט "המרמרה" לעזה, נראה שעדיין לא למדו מספיק את לקחי העבר. מה חבל ומצער.

מסקנה - רק אנשים עם כוח אמונה, כושר עמידה, דבקות במטרה ואהבת המולדת, בעיתות משבר ובזמנים קשים - מביאים לידי ביטוי את כושר מנהיגותם והיכולת לסחוף אחריהם באמונתם ומעשיהם את הציבור, את הקצינים והחיילים למעשי גבורה.

מסקנה משנית: דדו, לא היה נקי לגמרי, בהתנהלותו והחלטותיו שלפני פרוץ המלחמה, סמך יותר מדי, על אמ"ן ולא הפעיל שיקול דעת עצמאי ואמיץ יותר אפילו מול גולדה מאיר. אך בניהול מלחמה, כשפרצה, הפגין מנהיגות, נחישות, ביטחון וכוח עמידה - שהיא מנת חלקם של מנהיגים גדולים והיא שעמדה לנו בניצחון הזה שהוביל את ישראל מחושך לאור.

לפיכך דרישת הקצינים לתיקון עוול היסטורי לדדו, הוא מוצדק, במקומו ויש לעשותו.

ולסיום פתגם שמדבר בעד עצמו: - "גם המנצחים נהרסים ע"י ניצחונותיהם". (ג'ון דריידן)

ברגע אחרון:

האלוף דני מט, נפטר בגיל 85, היה מגדולי לוחמי ישראל מאז מלחמת העצמאות דרך יחידה 101 האגדית עם הר-ציון ושרון, דרך חטיבת הצנחנים שחצתה ראשונה את התעלה במלחמת יום כיפור, כיחידת חוד של אוגדת שרון – שהובילה למפנה ולניצחון במלחמה.
האלוף דני מט – מופת ומודל לקצין וג'נטלמן צה"לי.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  08/12/2013   |   עודכן:  08/12/2013
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העוול שנעשה לרמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
8/12/13 14:49
 
שמ
8/12/13 14:55
2
ראיס-פוטין-טיל400
8/12/13 15:36
 
אמציה חן
10/12/13 12:14
3
שלמה בר-סלע
8/12/13 15:42
 
אוונגארד
8/12/13 18:10
 
יוא"ב
9/12/13 16:43
 
אהוד פרלסמן
10/12/13 02:21
 
פליליים.
10/12/13 11:46
 
שמ
11/12/13 01:03
 
אהוד פרלסמן
12/12/13 05:24
 
שמ
12/12/13 16:39
4
ועדה שיפוטית
8/12/13 21:05
5
עידןסובול
8/12/13 21:32
6
גור אריה יהודה
9/12/13 16:43
7
gershone
9/12/13 16:53
8
סאל אבי גור
10/12/13 11:54
9
סאל אבי גור
10/12/13 11:54
 
מגיב ותיק
10/12/13 16:57
 
ahronovich
11/12/13 15:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
אחרי מלחמת יום הכיפורים חיל הים כבר נתפס כחיל, המשתתף במלחמה, ולא רק שומר על החופים וכזרוע ארוכה למבצעים עלומים בין המלחמות.
לפרקים הקודמים של "ניצחון בסבירות נמוכה" - הקלק כאן
פרק 11 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: חמישה מפקדי חיל הים הובילו במשמרתם את הפיתוח ואת הייצור, מאז תחילת שנות השישים. כבר בקרבות הראשונים הופגנה העדיפות הטכנולוגית של ספינות-הסער, שפגעו ולא נפגעו. למצרים ולסורים לא היה לכך מענה, וחילות הים של האויב הסתגרו בנמלים
תפקידו הראשון בתורת המלחמה של חיל האוויר הוא השגת עליונות באוויר. עליונות זו הייתה ברורה, עוד לפני שהתחילו הקרבות, כי עצם היותו של חיל האוויר כפי שהיה מנע מראש פעילות אווירית ממשית של האויב נגד כוחותינו (The Air Force in being), והפוטנציאל הזה תורגם, כפי שכבר נאמר, להפלת מטוסי האויב כמעט כל פעם שניסו לגרום נזק לכוחותינו.
מאמרו [ראה משמאל] של (אל"מ) יעקב אגסי העלה לדיון מחודש את תפקידו של חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים. ביצועי חיל האוויר אכזבו את כוחות היבשה, שמצאו עצמם מופתעים ולא מוכנים למתקפות האויב וציפו לישועה מהאוויר שלא הגיעה. עם כל ההערכה הכנה לאומץ הלב ולנחישות, חיל האוויר לא נועד לשרת את כוחות הקרקע, על-אף שרבים חושבים שזה ייעודו, אלא ללחום בכוחות האוויר של האויב כדי להגן על המדינה ולסייע בהכרעת המלחמה. תורת הלחימה של חיל האוויר, שאושרה לפני המלחמה על-ידי הרמטכ"ל ושר הביטחון, העמידה במקום ראשון את תפקיד ההגנה על שמי המדינה. המשימה השנייה הייתה השמדת חילות האוויר של האויב, השלישית הייתה השגת העליונות האווירית בזירת הלחימה, והרביעית, רק לאחר השגתה של אותה עליונות אווירית בזירת הלחימה - סיוע לכוחות הקרקע!
14/11/2013  |  דן שיאון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמת יום הכיפורים  /  מי ומי  
תערוכה: מלחמת יום כיפור באלבומים אישיים  /  יפעת גדות
זעירא וזמיר באולם אחד  /  מחלקה ראשונה
ישראל תגן על עצמה מפני כל איום  /  איציק וולף
חיל-האוויר לא סיפק את הסחורה  /  אל"מ (במיל.) יעקב אגסי
שגיאה בפריסה ההתחלתית  /  ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין
בין "ברברוסה" ל"צריחים הגבוהים"  /  ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il