|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שישה בשישי

הדשא של השכן

תראו מה קורה בחורף רגיל במונטריאול, כיצד לאמריקנים אין ביטוח בריאות אבל יש מערכת משפט מטופשת, מה קורה בממשלת בריטניה, כיצד הגזענות מרימה ראש באירופה וכיצד האלימות משתוללת בברזיל. זהירות: טור אופטימי ואפילו מפרגן
20/12/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
שעות ארוכות ללא חשמל במונטריאול


שלג בקנדה
המפלסות ערמו את השלג ביציאה מהחניה

את התמונות המובאות כאן שלח לי השבוע בן-משפחה המתגורר במונטריאול. הוא ליווה אותן בהסבר ארוך, אותו סיכם במילים "בקנדה האמונה על סופות, סערות ושלגים, גם בה לא הכל מתפקד תמיד כמו שצריך". הנה חלקים מהדוא"ל שלו.

לפני חודשיים הייתה סופת רוחות עזה מאוד בקוויבק, ומאות אלפים נשארו יומיים – מליל שבת ועד יום ראשון – בלי חשמל. עצים קרסו וניתקו את המערכת, ככה אמרו. גם כאן חלק גדול מכבלי החשמל נמצאים בחוץ ולא מתחת לאדמה, שזה דבר לחלוטין בלתי הגיוני במזג אוויר כמו שלנו. לכן הפסקות חשמל הן לא דבר נדיר ביותר. כל כמה חודשים יש משהו. בחורף שעבר הייתה לנו הפסקת חשמל של 14 שעות. בחוץ היה 14-, ובלי החימום בבית היה קר מאוד. קררררררררררר מאודדדדדדדדדדדדד... לא בדיוק מה שהיית מצפה ממדינה מודרנית ומסודרת כמו קנדה.

אמש התחילה כאן סערת שלג. בין שמונה בערב להיום בשמונה בבוקר ירד קרוב לחצי מטר של שלג, וזו רק ההתחלה ל-24 השעות הקרובות. זה לא דבר בלתי רגיל כאן. המפלסות כבר עברו ליד הבית שלנו פעמיים, אבל החכמים הסיטו את השלג כך שנוצרו ערמות שמקשות מאוד על התנועה ברחוב. מה שמראה שגם כשמפנים את השלג, לפעמים עושים את זה בחלמאות. אני לא בטוח שאני יכול להוציא את המכונית שלי מהחניה, אם אצטרך.

בריאות בארה"ב
נאבק בציפורניים על טיפול רפואי נאות

הייתי השבוע בסניף מכבי שירותי בריאות. בתוך פחות מחצי שעה סיימתי במעבדה, בבית המרקחת ובמשרד. נכון, זה היה בשולי הסערה, אבל בכל זאת ראוי לציון. למשפחתי ולי יש רופאים המלווים אותנו שנים ארוכות. תורים לבדיקות מיוחדות ניתן לקבוע בטווח של שבועיים-שלושה.

לצד הביקורת המוצדקת על המחסור במיטות וברופאים בישראל, כדאי שנציץ למתרחש בארה"ב הגדולה של אמריקה. הנשיא ברק אובמה נאבק בציפורניים על רפורמת בריאות שתבטיח דבר פשוט: שכל אמריקני יוכל לקבל טיפול רפואי נאות. כן, בדיוק מה ששמעתם. והוא לא מצליח, כי הקונגרס הרפובליקני חוסם בשיטתיות כל הצעה – אותם רפובליקנים ששלטו בבית הלבן ב-20 מתוך 33 השנים האחרונות, ולא נקפו אצבע כדי להבטיח את המינימום הזה במדינה העשירה והחזקה ביותר בעולם במאה ה-21. אז מצבו של מי טוב יותר – של החולה הישראלי או של החולה האמריקני?

משפט בארה"ב
הלו, אמריקה! עברו 237 שנים! [ג'ון מורגן]

נישאר לעוד רגע אצל הדוד סם. אני לא מצליח להתחיל להבין מדוע ארה"ב דבקה בעקשנות בשיטת המושבעים. הרעיון המקורי היה אנטי-תזה לשלטון העריצות הבריטי, אבל: הלו, אמריקה! עברו 237 שנים! לא הגיע הזמן לחשיבה מחודשת? לא הגיע הזמן להבין שמשפט הוא תחום ושפיטה היא מקצוע? עוד לא קלטתם שהשיטה שלכם גורמת לכך שהרגש מכריע במקום ההיגיון ושהסתה יכולה לבוא במקום עובדות? לא כדאי שתבדקו מה הקשר בין השיטה המטופשת שלכם לבין חוסר היכולת המוחלט שלכם להדביר את הפשיעה?

בשלוש השנים האחרונות יצא לי לראות כ-100 משופטי ישראל כמעט בכל בתי המשפט וכמעט בכל הערכאות. אני אומר לכם באחריות: השופט הגרוע ביותר בישראל עולה לאין-ערוך על המושבע הטוב ביותר בארה"ב. וזה לא בגלל שהישראלי בהכרח יותר חכם או יותר משכיל; הוא פשוט עוסק במקצוע שלו, בניגוד למושבע שמגיע השד-יודע-מאיפה וצריך לפסוק לפי חוות דעת פורנזיות ובחילוקי דעות בין מומחים ולהחליט האם פלוני רצח או הרג והאם אלמוני אנס או בעל בהסכמה. כל הטענות שיש לנו על מערכת המשפט שלנו, לא מתקרבות לליקוי הבסיסי של מערכת המשפט האמריקנית.

ממשל בבריטניה
השרים הולכים והפקידים שולטים

למי שמקנא במסורת הממשל הבריטית המעונבת והמנומסת, זו ששלטה באימפריה בה השמש לעולם לא שקעה, אני מציע לחזור ולהעיף מבט ב"כן, אדוני השר" וב"כן, אדוני ראש הממשלה". הרעיון המרכזי: הפקידים עושים מה שהם רוצים, בלי שום קשר לתוכניותיהם והחלטותיהם של הפוליטיקאים הנבחרים. הפקידים נמצאים בווייטהול לכל החיים, בעוד שרים שורדים לא יותר מכמה שנים. וכך, הביורוקרטיה כשמה כן היא: שלטון הפקידים.

אני מעדיף את הפוליטיקאים על כל השטויות והגחמות והאינטרסים שלהם, מסיבה אחת פשוטה: הם נבחרו בידי הציבור. אתם יודעים, הדבר הזה הקרוי דמוקרטיה. לכן אני מתנגד בכל תוקף למשפטיזציה המעבירה גם אצלנו עוד ועוד נתחים מידי הנבחרים לידי הממונים. ואגב עניבות ונימוסים: בפרלמנט הבריטי כבר היו מכות; אנחנו עוד לא הגענו לזה.

גזענות באירופה
האנטישמיות לכל היותר מחליפה תחפושת [צילום: AP]

ודאי שיש לנו בעיה של חוסר סובלנות כלפי מיעוטים – בין אם אלו עולים מאתיופיה או חרדים ממאה שערים. אבל אנחנו בכלל לא מתחילים להתקרב לקצה של הגזענות המשתוללת באירופה. הישגים אלקטוראליים מרשימים למפלגות גזעניות ופשיסטיות נרשמים בעשורים האחרונים בצרפת, אוסטריה ויוון. טורקים מותקפים בגרמניה. בערי בריטניה פורצות מדי פעם מהומות מצד מהגרים מאפריקה. שלא לדבר על האנטישמיות שמעולם לא נעלמה, ולכל היותר מחליפה תחפושת וכעת מופיעה מדי פעם בדמות של "אנטי-ציונות" או "ביקורת על ישראל".

זה קורה ביבשת המתיימרת להיות ערש הציביליזציה המערבית ומקום הולדתה של הדמוקרטיה. זה קורה ביבשת שהייתה אמורה ללמוד על בשרה את מחיר הגזענות, האנטישמיות ושנאת הזרים. זה קורה ביבשת המטיפה לנו מוסר על היחס שלנו לפלשתינים שהכריזו עלינו מלחמה. האירופים הללו יכולים לבוא ללמוד מאיתנו.

אלימות בברזיל
מונדיאל במדינה מושחתת ואלימה [צילום: AP]

מי שלא עוקב אחרי תחום הספורט, מן הסתם פספס את האלימות הקשה שהייתה לפני שבועיים באצטדיון כדורגל בברזיל, ואשר הסתיימה בשורה של פצועים קשה. זה קורה חצי שנה לפני המונדיאל ושנתיים וחצי לפני האולימפיאדה, ששניהם יתארחו בברזיל. והכי מדאיג הוא, שזו ממש לא הייתה הפעם הראשונה בה צופים יצאו ממשחק כדורגל עם ראש פתוח וגפיים שבורות.

נניח בצד את השאלה כיצד נותנים למדינה אלימה ומושחתת כזו לארח את שני אירועי הספורט החשובים ביותר בעולם (רמז: פיפ"א והוועד האולימפי הבינלאומי הם לא בדיוק דוגמה ליושר ויושרה), ונזכיר שגם אצלנו יש אלימות במגרשי הכדורגל. קשה, מכוערת, מסוכנת – אך לא בממדים של מדינת הכדורגל מספר אחת בעולם. זה לא מנחם ובוודאי שזה לא צריך להרדים אותנו, אך זה אולי נותן קצת פרופורציה.

תאריך:  20/12/2013   |   עודכן:  20/12/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדשא של השכן
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פ.ר.
20/12/13 10:00
2
אהוד פרלסמן
20/12/13 10:13
 
בני בנקר
21/12/13 11:04
 
המומחה
21/12/13 19:43
3
הזההצרות של כולם.
20/12/13 12:33
4
ברוריה מקרית חיים
20/12/13 14:54
5
מערכת המשפט
20/12/13 15:24
6
אליהו מץ מיץ
20/12/13 17:12
7
פנחס
20/12/13 18:36
8
ומדרדרת את השירות
21/12/13 06:18
9
ראובן גרפיט
21/12/13 13:08
10
אזרחית רגילה
21/12/13 19:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. נתחיל מהסוף: במקום להגיב, יש ליזום. חוקים המבקשים לעצור את מכונת ההסתה של ארגוני השמאל נגד ישראל ערכם לא גדול. חשוב לכתוב נגד הדומיננטיות השמאלית בשיח התקשורתי או הטירוף האנטי-ישראלי באקדמיה; חשוב לחשוף את פעילות הקרן-לשינוי-אופייה-היהודי-דמוקרטי-של-ישראל המכונה הקרן החדשה לישראל. אלו נושאים שהוזנחו שנים רבות וטוב שיותר אנשים נחשפים אליהם.
20/12/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בפתיחת דוח העוני לשנת 2012 כותב ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון בביטוח הלאומי את הדברים כדלהלן: "בשנת 2012 הייתה צמיחה כלכלית נאה בסביבה מאקרו-כלכלית יציבה מבחינת המדיניות התקציבית ויציבות המחירים, להוציא את עליית מחירי הדיור והנדל"ן, שניזונים מריביות נמוכות בישראל ובמקומות אחרים. יש סימנים לכך שבשנת 2012 היה שיפור מסוים במצב העוני והאי-שוויון הכלליים, ובפרט של צעירים ושל משפחות קטנות עד בינוניות. מאידך הייתה החמרה במצב העוני של זקנים.
20/12/2013  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הגשם השנה איחר להגיע; וכשכבר הגיע, הוא בא בעוצמה גדולה מאוד, עוצמה שהפתיעה את החזאים כמו גם את האזרחים התמימים. כבר די התרגלנו לעובדה שתחזיות כאלה ואחרות אינן מתגשמות והפסקנו להתרגש מזה. כמו למשל: הבטיחו לנו שלום לדורות או לפחות שתשקוט הארץ ארבעים שנה; נו, אז הבטיחו, מי בכלל זוכר!? אבל הפעם התחזיות התבדו בתוך זמן קצר וזה היה מביך. וגם מסוכן. כעת מחפשים את האשמים, דורשים להקים ועדת חקירה ומבקר המדינה כבר הודיע שיחקור. אבל מזוית הראייה שלי כאזרח מן השורה, אין כל כך מה לחקור כאן. יש להפיק לקחים ביחס ליעילות התמודדות עם מצבי קיצון, אבל לא הרבה מעבר לכך. כי לא ניתן להיערך למצבים כאלה מראש, העלויות גבוהות מדי, מה שצריך זה להיערך לטיפול נכון לאחר מעשה.
20/12/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
על סערה שלא הייתה, חשמל שלא סופק, זיהום באיכילוב, חוק העמותות ועל הארמון החדש של שרה
19/12/2013  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
כאשר ידידים שאלו אותי מה דעתי על כתבה מסוימת ששודרה בערוץ 2, או בערוץ 10, הרמתי גבה. לא ידעתי למה הם מתכוונים. לאחר שהמשיכו להביע תמיהה על שאני לא בעניינים, אמרתי להם שאני צופה במהדורת החדשות של ערוץ 1 - "מבט". הם התבוננו בי כאילו הייתי אותו יפני אשר שלושים שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה יצא מן המערה ודגל לבן בידו.
19/12/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il