|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הדרך אל החופש מפוטין

המגה-אוליגרך הרוסי שהפך לאסיר ביקש שהדיפלומט הקשיש והנבון מגרמניה יסייע לשחררו מהכלא. הקנצלר מרקל תמכה. גם מחבר הביוגרפיה של פוטין גויס. כל השלבים בדרך לשחרורו של מיכאיל חודורקובסקי
28/12/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חודורקובסקי. התחייב להימנע מפעילות פוליטית [צילום: AP]

לא בגדר איום
הדיפלומט הוותיק נקט בקו פרקטי: לא ביקש דבר. לא טרח להתייחס לשאלת אשמתו או חפותו של חודורקובסקי, אלא להשלכותיה. פניו של פוטין נותרו חתומות. ואז הוסיף טיעון שפעל: חודורקובסקי כבר אינו בגדר איום

צ'ק-פוינט צ'ארלי. אין כמעט תייר שפקד את ברלין בשנים האחרונות ולא ביקר במוזאון החומה. שם, במקום שבו עבר קו הגבול בין מזרח גרמניה למערבה, הותנע לפני שנתיים המהלך לשחרור מיכאיל חודורקובסקי. באותו מקום גם הסתיים השבוע, במסיבת עיתונאים רועשת, התהליך החשאי שהביא לשחרור האסיר הפוליטי המפורסם ביותר בעולם.

איך זה קרה? מי היה מעורב ומה היו האינטרסים שהביאו לשחרורו של חודורקובסקי? בעבודת פאזל שמבוססת על שיחות רקע עם מקורבים וראיונות שנתנו השבוע גיבורי הפרשה לעיתונות הגרמנית והרוסית, אנו חושפים כאן לראשונה את האנטומיה של התהליך הדיפלומטי החשאי.

"הצעד הראשון", אומר מקור ברלינאי, "התרחש בראשית 2012. חודורקובסקי נכנס אז לשנתו השמינית בכלא. פוטין נבחר מחדש לנשיא רוסיה, לשש שנים נוספות. לעורכי דינו של חודורקובסקי היה ברור: היחיד שיכול לשנות את גזר דינו של הלקוח שלהם הוא ולדימיר פוטין לבדו.

זה היה הימור נועז. הלקוח שלהם אומנם התקרב למיצוי עונשו, אך בצנרת התביעה הרוסית היה משפט נוסף נגדו. המשמעות הייתה עוד שש שנים בכלא, נוסף על העשר שכבר נפסקו לו. לשם כך היה צריך ליצור קשר ישיר עם פוטין. אבל איך? בשלב ראשון, היה עליהם למצוא את האיש הנכון - אדם שיוכל ליצור קשר בגובה העיניים עם נשיא רוסיה, שבעצם נוכחותו ייצג אינטרסים רחבים בהרבה משלו, אך גם ידע להשרות את אווירת האמון החיונית לקידום המשימה הרגישה.

לחודורקובסקי הייתה היכרות קודמת עם הנס דיטריך-גנשר, שר החוץ המיתולוגי של גרמניה במשך כשני עשורים. הפעם האחרונה שבה נפגשו הייתה מסיבה לרגל יום הולדתו ה-75 של גנשר במלון בברלין.

חודורקובסקי, המגה-אוליגרך הרוסי שהפך לאסיר, ביקש מעורכי דינו שיפנו לדיפלומט הקשיש והנבון גנשר, כדי שיתווך במגעים לשחרורו המוקדם מהכלא.

שנות ה-70 וה-80 היו שנים סוערות של משברים בין ברית המועצות למערב. אולם כשר חוץ, השכיל אז גנשר לפתח את היחסים המיוחדים בין גרמניה לברית המועצות. מאז הוא נחשב לאחד הארכיטקטים הבולטים של תהליך הקירוב בין מזרח למערב.
גנשר פרש ב-1992, אולם שמר על קשריו הפוליטיים. "עיקר קסמו של גנשר", אומר המקור הברלינאי, "הוא יכולתו להשרות אווירת אמון ולתת לכל צד במשא-ומתן את התחושה שקיבל מה שרצה".

גנשר יגשר
[צילום: AP]

בחורף 2012 פנו עורכי דינו של חודורקובסקי לאלכסנדרה הילדברנדט, מנהלת מוזאון צ'ק-פוינט צ'ארלי, בבקשה ליצור עבורם קשר עם גנשר. הקשר נוצר, וכפי שסיפר השבוע שר החוץ בן ה-86, הוא קיבל על עצמו את המשימה "מסיבות הומניטריות". היו לו שני תנאים, כך סיפר בראיון לטלוויזיה הגרמנית: שלא יקבל כסף תמורת שליחותו ולא החזר הוצאות.

משימתו הראשונה של גנשר, לפי המקור הברלינאי, הייתה לברר אם במשך השנים מאז משפטו של חודורקובסקי שכך מעט זעמו של פוטין.

נזכיר: כראש חברת הנפט הגדולה ברוסיה, חודורקובסקי נשפט על העלמות מס בערך של מיליארדי רובלים. המתח בין פוטין לחודורקובסקי נוצר בעיקר על-רקע שאיפותיו הפוליטיות. פוטין ראה בו מתחרה שיש לסלק מן הזירה. וגם זה: בין השניים הפריד ים של טוסטסטורון. חודורקובסקי היה צעיר יותר, גבוה יותר, משכיל יותר ועשיר יותר. הוא נראה ככוכב קולנוע. שמו נישא לתהילה כדבר הבא, ולא רק ברוסיה – גם במערב.
זעמו של פוטין לא שכך במשך שנים, כפי שהבחינו קנצלר גרמניה מרקל וקודמה בתפקיד, גרהרד שרודר. במשך השנים הם העלו את עניין חודורקובסקי בפני פוטין שוב ושוב, אך כשלו.

היה ברור שכדי שגנשר יצליח, לרוסים צריך להיות ברור שהוא פועל בתמיכת הקנצלר. זמן קצר לאחר שנבחר שוב לנשיא רוסיה, במארס 2012, הורתה מרקל לאנשי לשכתה ליצור תנאים למפגש ראשון בין גנשר לפוטין, שהתרחש בשולי ביקור פוטין בגרמניה, ביוני 2012. הדיפלומט הוותיק המתין לפוטין באגף ה-VIP של שדה התעופה הצבאי טגל בברלין. באותה שיחה נקט גנשר בקו פרקטי: הוא לא ביקש דבר. הוא אפילו לא טרח להתייחס לשאלת אשמתו או חפותו של חודורקובסקי, אלא להשלכותיה.

פרשת חודורקובסקי, אמר לפוטין, הפכה לנושא המעיב על יחסי רוסיה והמערב, פוגע באקלים ההשקעות ההדדיות, ומסבך את היחסים הפוליטיים. הגיע הזמן לסיים. פניו של פוטין נותרו חתומות. טיעון אחד כנראה פעל. חודורקובסקי, אמר גנשר לפוטין, כבר אינו בגדר איום.

שיחת טלפון בלילה
[צילום: AP]

החודשים נקפו. גנשר המשיך לפעול מאחורי הקלעים. מרקל המשיכה לגבות את מגעיו. פרט לאנשי לשכתה, הוכנסו בסוד העניינים גם אנשי שגרירות גרמניה במוסקבה. למעגל הצר של יודעי דבר, צירף גנשר את אלכסנדר ראהר, פרשן ואיש אקדמיה גרמני ממוצא רוסי המתמחה ביחסי רוסיה-גרמניה. ראהר גם כתב את הביוגרפיה של פוטין, שכותרתה "A German in the Kremlin” - פוטין, כידוע, דובר גרמנית שוטפת ובילה תקופה משמעותית בחייו כאיש KGB בדרזדן.

ראהר, דמות מוכרת במוסקבה, נפגש בעבר עם פוטין. הביוגרפיה שכתב מצאה חן בעיניו. גנשר נעזר בשירותי ראהר כמתרגם לרוסית של מסמכים שרצה לשמור במעגל מצומצם. פה ושם אולי גם בתובנותיו על פוטין.

הפגישה השנייה בין גנשר לפוטין נערכה ב-2013 במוסקבה. הפרטים עליה נותרו חסויים. כלפי חוץ לא השתנה דבר. חודורקובסקי המשיך בשלו, כולל מאמר ביקורת חריף נגד פוטין ב'ניו-יורק טיימס'. פוטין לא הניד עפעף. מבחינת גנשר, היו אלו חדשות טובות. המסר שלו, שחודורקובסקי כבר אינו בגדר איום, פעל.

ב-12 בנובמבר, הגיעו עורכי דינו של חודורקובסקי לפגישה תקופתית איתו. הם הביאו מסר: הדיפלומט הוותיק גנשר הורה שיכתוב לפוטין בקשת חנינה.

עד אותו שלב, סירב חודורקובסקי לבקש חנינה: המשמעות הנלווית הייתה הודאה באשמה, השלכות חוקיות פיננסיות נלוות והשלכות קשות על מעמדם המשפטי של אחרים בחברת 'יוקוס'. גנשר הציע לו: כתוב בקשת חנינה בלי הודאה באשמה, וצרף מסמך אישי נוסף לנשיא פוטין, ובו תנמק את בקשתך בנסיבותיך האישיות.

חודורקובסקי ידע שאמו בת ה-79 עוברת טיפולים קשים נגד מחלת הסרטן בברלין, ורצה להספיק לראותה. השבוע, במסיבת העיתונאים בברלין, סיפר חודורקובסקי שהנוסחה של גנשר הייתה הפתרון הגואל. הוא הוסיף שאף שלא נתבקש, הוסיף לבקשה התחייבות שלא לעסוק בפעילות פוליטית וכן לא דרש בחזרה את נכסי חברת 'יוקוס' האבודים.

מאותו רגע, זה היה עניין של שעות. בתום מסיבת העיתונאים השנתית שלו, אמר פוטין שבמסגרת החנינה הכללית לרגל 20 שנה לחוקה הרוסית החדשה, הוא שוקל לחון את חודורקובסקי. בשעה שתיים בלילה קיבל ראהר, המתרגם של גנשר, שיחת טלפון. ההוראה הייתה להתייצב בשדה התעופה שונפלד, לקבל את פניו של חודורקובסקי.

חודורקובסקי הוא כעת אדם חופשי. הנס דיטריך-גנשר הוא גיבור השעה. מבחינת פוטין, זה היה תרגיל יחסי ציבור מבריק במיוחד. לא בטוח שזה באמת כל הסיפור. פרשת חודורקובסקי הראשונה אולי הסתיימה, אבל השנייה כנראה רק מתחילה.

הצעד הבא של האסיר המשוחרר
[צילום: AP]

לשחרורו של חודורקובסקי יש כנראה גם היבטים פרסונליים ופוליטיים עמוקים. במוסקבה הורמו השבוע גבות בעקבות חילופי הדברים העוקצניים בין האסיר המשוחרר הטרי חודורקובסקי בברלין לבין איגור סצ'ין, צאר הנפט של רוסיה העומד בראש חברת ROSNEFT, שירשה את נכסי 'יוקוס' של חודורקובסקי.

סצ'ין התנגד לשחרור חודורקובסקי, פוטין החליט אחרת – מה שחושף פער בין פוטין לצאר הנפט שלו. חודורקובסקי לא מייד דרך על היבלות - הגדיר את ביצועיו של סצ'ין חלשים, והוסיף כי אל לו למתוח ביקורת עד שיגיע למקומו. במוסקבה פירשו את המילה "מקומו" כמושבת העונשין בה בילה חודורקובסקי.

סצ'ין, המקפיד על פרופיל נמוך, הגיב בסרקסטיות. חודורקובסקי מוזמן להגיש מועמדות לעבודה אצלי, אמר, אך ככל הידוע כל עמדות ההנהלה ב-ROSNEFT כבר תפוסות.

חודורקובסקי אינו היחיד שיש לו חשבון ארוך עם סצ'ין. גם לשותפו, ליאוניד נבזלין, שהספיק להימלט לישראל בטרם נעצר ברוסיה, יש חשבון פתוח איתו. נבזלין הפך בינתיים לחלק מהאלפיון העליון של החברה הישראלית. לאחרונה, בראיון לאמנון לוי, העריך את נכסיו במיליארד דולר. אבל זה רק חלק מהסיפור. נבזלין הוא שותפו ונאמנו של חודורקובסקי. ברוסיה היה נבזלין סגן יו"ר קבוצת MENATEP, בעלת השליטה ב'יוקוס', ובהמשך גם בעל המניות העיקרי בה בטרם פורקה.

ב-2005, כבר בהיותו בכלא, העביר חודורקובסקי את חלקו ב-MENATEP לשותפו נבזלין. זאת על-פי תקנון החברה שלפיו אם חודרקובסקי ימות, יורשע או ייחטף או אם 'יוקוס' תאבד את אחד מנכסי הליבה שלה, השליטה תועבר לבעל מניות אחר.

בראיונות לתקשורת הבינלאומית אמר השבוע חודורקובסקי כי שוחח עם נבזלין ושבדעתו להיפגש עמו בקרוב. דוברו של נבזלין בישראל, רני רהב, נשאל מה טיב היחסים העכשוויים בין חודורקובסקי לנבזלין. רהב ענה ש"הם חברים טובים, ממש אחים". לעניין הקשרים הפיננסיים בין השניים, במיוחד בנושא הנאמנות, השיב: "אין תגובה". תגובה זו היא כנראה מהסוג שלא יוכל להישאר עוד זמן רב.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/12/2013   |   עודכן:  28/12/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במערכת המשפטית מדברים גבוהה-גבוהה על הצורך בשוויון בפני החוק ועל ההכרח לשפוט בלא מורא ובלא אפליה - דל כאביון, בכיר כזוטר. הכל שווים בפני החוק, כותבים שופטי ישראל בפסקי דין מפולפלים. אלא שהעובדות שונות.
28/12/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
תרבות השקר המושרשת כל-כך אצל עורך הדין יוסי כהן, הידוע כקונסיליירי, כרמאי עם קבלות וכמתערטל סידרתי, מתפשטת כמחלה מדבקת לעורכי דין נוספים במשרדו. מתרבות השקר נפגעים רבים וטובים, כולל שופטים, להם מוסרים יוסי כהן ואנשיו שקרים ועוד שקרים ועוד שקרים ו/או מחסירים מידע בכוונה להטעות.
28/12/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
שמעון נאור, 62, ובנו יצחק (צחי), 40, היו עד לאחרונה מתווכי מגרשים וקרקעות. בימים אלו הם מבקשים להיכנס ליזמות עירונית. האב ובנו רכשו 20 דונם במתחם ח-500 בדרום חולון - 8 דונם משורת פרטיים, ולפני כשבועיים עוד 12 דונם מחברת אברהם רובינשטיין. הם השקיעו ברכישות, על-פי הערכה, בין 25 ל-30 מיליון שקל, מזה 23 מיליון שילמו לחברת רובינשטיין הוותיקה. המגרשים מיועדים לבניית מאות דירות, כחלק מהתוכנית הגדולה של המתחם.
27/12/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
המהדורה הפולנית של המגזין הכלכלי "פורבס" אינה מורשית עוד לסקר את נושא השבת הרכוש היהודי שהוחרם בתקופת מלחמת העולם השנייה ולאחריה, כך טוען העיתונאי ניסן צור, כתב מעריב במזרח אירופה ומי שלקח חלק בהכנת תחקיר "פורבס" על הנושא. לדבריו, מדובר בהוראה מפורשת של הנהלת חברת ההוצאה לאור הגרמנית אקסל-שפרינגר, השותפה בזיכיון על הגרסה הפולנית של "פורבס". הוראה זו, מדגיש צור, ניתנה בניגוד לעמדת המערכת הפולנית של המגזין. בהוצאה לאור רינגייר-אקסל-שפרינגר-פולין מכחישים זאת.
27/12/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
ח"כ מירי רגב שייכת לקטגוריית האישים שהמטרה שלהם להתקרב אל ראש הפירמידה מקדשת אצלם את כל האמצעים, כולל אלו הפסולים גם דליה איציק הערמומית עושה בימים אלה מאמצים בלי נלאים ובלתי מרוסנים בניסיונה להיבחר כנשיאת המדינה
27/12/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il