|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

העדפות לא-חוקיות לקצינים בכפר יונה

הוועדה המקומית אישרה ל-88 קציני צה"ל ומשרתי קבע קוטג'ים במקום דירות, ופטור מהיטל השבחה מבקר המדינה רואה בחומרה
22/01/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2012)   |   תגובות
דרעי, מ-3,000 ל-20 אלף תושבים

אפרים דרעי, 64, מהן זה 36 שנים ברציפות כיו"ר המועצה המקומית כפר יונה. בתקופתו, גדל הישוב מ-3,000 ל-20,000 תושבים, וגם החינוך ופעילויות אחרות התפתחו יפה. בתקופה זו גם בנו אלפי דירות. למרות גודלו של היישוב, עדיין אין לו ועדה מקומית לתכנון ובניה משל עצמו, וכל ההחלטות בנושאים אלו מתקבלות על-ידי הוועדה המקומית המרחבית "שרונים" (במועצה המקומית מקוים שבקרוב אכן תהיה להם ועדה מקצועית עצמאית). תוכנית מרכזית לפיתוח הישוב בעשור האחרון הייתה בניית 1,450 דירות בישוב. אחד הפרויקטים שנבנו במסגרת זו הוא 88 קוטג'ים לקציני צה"ל ומשרתי קבע.

מבקר המדינה יוסף שפירא חושף (יום ד',, 22.1.14) שהוועדה המקומית המרחבית שרונים אישרה הטבות מפליגות, חלקן לא חוקיות, לקבוצה של 88 קציני צה"ל ומשרתי קבע. News1 ריכז נתונים ועובדות נוספים ומגולל כאן את הפרשה החריגה.
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שרונים / דוח מבקר המדינה
מרחב התכנון המקומי שרונים (להלן - מרחב התכנון), שהוכרז בשנת 1962, משתרע על שטח של כ-44,000 דונם. מרחב תכנון זה כולל את תחום שיפוטן (להלן - תחום) של שש מועצות מקומיות, שמספר תושביהן בשנת 2011 היה כ-66,000. בעשר השנים האחרונות ניכרת בתחומן של מועצות אלה תנופת בנייה. לפי סעיף 17 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון והבנייה או החוק), לכל מרחב תכנון מקומי תהיה ועדה מקומית לתכנון ולבנייה. בסעיף 19(א) לחוק נקבע כי במרחב תכנון שבתחומו נמצאת יותר מרשות מקומית אחת (להלן - הרשויות המרחביות), יהיה הרכבה של הוועדה המקומית כלהלן: נציג הממונה על המחוז (יו"ר) ושבעה חברים שימנה שר הפנים מקרב מועמדים שהרשויות המרחביות המליצו עליהם.

הקצינים רצו קוטג'ים, לא דירות

ביולי 2000 אושרה תוכנית לבניית כ-1,550 יחידות דיור, כולל 192 קוטג'ים, בדרום-מזרח כפר יונה. המועצה המקומית דרשה להגדיל את מספר הקוטג'ים, אך משרד השיכון החליט אחרת. רשות מקרקעי ישראל – אז המינהל - החליטה להקצות שישה מגרשים לבניית 162 דירות בנות 100 מ"ר לעמותת "נאות השרון", של קציני צה"ל ומשרתי קבע. בין חברי העמותה נמנים חנן איסרוביץ, מור בן-דוד, זיו טרלבסי, ניסן יעקובי, אלי כהן, ברק נאור, איתמר קוהלי, גלעד שני. אגב, ייתכן שהעמותה בנתה בניינים נוספים בישוב, שאינם מענייננו.

אבל, קציני צה"ל רצו לגור בקוטג'ים, עם גינה, ולא בדירות רגילות. איך הופכים את הדירות לקוטג'ים? בשיטת סלאמי, תוך הטעיות מכוונות והפרת החוק. לשיטה פסולה זו היו שותפים לא רק חברי העמותה, אלא גם מנהלת המגורים באגף כוח אדם בצה"ל (שמעו שמעו!) וגם הוועדה המקומית. השיטה פעלה כך:

  • שלב ראשון: באמצע 2002 ביקשו להפוך את ששת המגרשים לארבעה, ולבנות עליהם 16 בניינים טוריים בני שלוש קומות, 10 דירות לכל בניין. מספר הדירות נשאר ללא שינוי - 162. הוועדה המקומית, אישרה את השינוי בינואר 2003.
  • שלב שני: בדצמבר 2002 ביקשו לקבל היתר בנייה למשהו שונה לגמרי: 88 קוטג'ים דו-משפחתיים, בני 170 מ"ר, ועוד גינה צמודה. זאת, במקום 162 דירות של 100 מ"ר ללא גינה. הוועדה המקומית הוציאה בתוך שלושה חודשים התרי בנייה, מבלי לאשר קודם לכן את השינוי היסודי בתוכנית הבנייה! המבקר רואה מחדל זה "בחומרה יתרה".
  • שלב שלישי: בינואר 2004, כשהבנייה עמדה בפני סיום, "נזכרו" צה"ל, "נאות השרון" והוועדה המקומית עצמה(!) לבקש אישור לתוכניות הבנייה! הוועדה המקומית אישרה את השינוי. הוא נכנס לתוקף באוגוסט 2006, הרבה אחרי שהבנייה הסתיימה.

הוועדה המקומית אישרה תב"ע בניגוד לחוק

המבקר יוסף שפירא תוקף בחריפות בלתי רגילה החלטה זו. הוא קובע, שעל-פי החוק, רק הוועדה המחוזית, ולא המקומית, מוסמכת לאשר שינוי מהותי כזה בבנייה. לדבריו, "חברי הוועדה המקומית קיבלו החלטה בנושא מרכזי ומשמעותי בדיני התכנון והבנייה, ללא דיון וללא קבלת חוות דעת מקצועית. הם פעלו בניגוד להוראות החוק, כי לא הייתה להם סמכות לאשר תוכנית זו!"

  • שלב רביעי: כדי להוסיף חטא על פשע, אושרה בניית 88 הקוטג'ים תוך הסתרת עובדות עיקריות. לא צוין שהיא באה במקום התוכנית ל-162 דירות, שהיא משנה את אופי הפרויקט ומגדילה את השטחים הבנויים. אם מישהו, נניח שכנים, רצה להתנגד לתוכנית, הוא לא ידע את האמת ולא בא להתנגד.

משרד הפנים: "רב הנסתר על הגלוי"

גם הוועדה המחוזית, שלוחה של משרד הפנים, נשארה בערפל. באפריל האחרון אישרה למבקר שפירא, כי אכן השינויים המהותיים לא צוינו בורה ברורה בתב"ע החדשה, וכי "רב בה הנסתר על הגלוי".

בעוד קציני צה"ל חוגגים, התעוררה אצלם לפתע בעיה קטנה: תשלום הטל השבחה. בעצם, לא הייתה צריכה להיות להם בעיה. כי הוועדה המקומית החליטה באוגוסט 2006 לא לגבות הטל השבחה על עליית ערך הבתים. זוהי עוד החלטה מוזרה ולא תקנית: הפטור התקבל ללא דיון, ללא שמאי, ללא בדיקה.

השומה המוזרה של אלי כהן

רק אחרי יותר משלוש שנים, בינואר 2010, נזכרה הוועדה המקומית שעליה לבדוק את הנושא. היא ביקשה מאלי כהן, השמאי הקבוע, לערוך שומה. חוות הדעת של כהן, שהוגשה לאחר שלושה חודשים, היא שומת המקרקעין המוזרה ביותר שראיתי בימי חיי: בלי הסברים מקצועיים, בלי בדיקת מחירים של דירות וקוטג'ים סמוכים, ללא נתונים על עסקות אחרונות.

כהן גם טעה בנקודה מרכזית: הוא השווה את שווי הקוטג'ים לשווי 54 דירות גן שהיו כביכול בתוכנית - 16 הדירות. אלא שלא היו דברים מעולם, כי בתוכנית המקורית לא היו דירות גן, אלא דירות בקומת קרקע ללא גינה צמודה, כפי שציינתי למעלה. כמובן, שאם משווים קוטג' לדירת גן, הפרשי המחירים קטנים יחסית, וממילא גם ההשבחה וההיטל יהיו נמוכים. ואכן, כהן קבע הטל של 9,900 שקל בממוצע בלבד לכל קוטג'.

מוזר עוד יותר, שאלי כהן מאשר בכתב כי ערך את השומה "תוך התייעצות עם הגורמים המקצועיים בוועדה המקומית". סליחה, מי הם אותם "גורמים מקצועיים"? האם יש למועצה אנשי מקצוע בשמאות מקרקעין חוץ מהשמאי שלה? ומה שמו של אותו איש מקצוע עלום שם, אם הוא קיים בכלל? ומיהם אותם אנשי הוועדה המקומית שיעצו לאלי כהן איך לכתוב את השומה?!

קציני צה"ל לא היו מוכנים לשלם אפילו הטל פעוט של 9,900 שקל לקוטג'. 14 מהם ערערו על כך בפני ועדת הערר המחוזית, בראשות עו"ד כרמית פינטון. ועדת הערר קיבלה את טענותיהם וביטלה את ההיטל.

החטא הקדמון: היתר הבנייה ניתן לפני אישור התב"ע

מדוע בוטל ההיטל? החלטת הוועדה, מ-11.4.11, נכונה מבחינה משפטית: ההיטל נקבע, על-פי החוק, בעת אישור תב"ע חדשה, המשנה את יעוד הקרקע. אבל, הקצינים קיבלו היתר בנייה במרס 2003, ללא שינוי יעוד. כשהוועדה המקומית אישרה את התב"ע החדשה, לקוטג'ים, ב-2006, היה זה לאחר גמר בניית הבתים, והוועדה רק אישרה מה שכבר היה בנוי, כלומר אישרה תב"ע ללא שינוי יעוד! לכן אין הטל! זהו החטא הקדמון שהוליד את הפטור מההיטל.

הוועדה המקומית ערערה, אך שופטת בית המשפט המחוזי מרכז לעניינים מנהליים, זהבה בוסתן, דחתה את הערעור ב-11.9.11. סוף פסוק, כנראה, מבחינה משפטית, אך לא ציבורית.

אבל מדוע בכלל נתנה המקומית היתרי בנייה ללא תוכנית מאושרת? מדוע אישרה את התוכנית בדיעבד, רק כשהבתים כבר נבנו? האם היה מישהו מחוכם, שתכנן זאת מראש, כדי לפטור את הקצינים מתשלום היטל? ומדוע שינתה פתאום הוועדה המקומית את טעמה – תחילה פטור, ואחרי כמה שנים החליטה לתבוע אותו בבית משפט? אין על שאלות אלו מענה, בינתיים. גם מבקר המדינה לא מצא את התשובות.

צה"ל ו"נאות השרון" מגיבים בפשטות: לא מגיבים

איך מגיבים השותפים לפרשה חמורה זו? הם פשוט אינם מגיבים. צה"ל מודיע שלא יתייחס, "נאות השרון" לא השיבה למכתבו של מבקר המדינה (ממש מנומס).

גורמים אחרים שהאחראים לנושא בוועדה המקומית כבר אינם בתפקידם, ואין (כאילו) את מי לחקור.

תאריך:  22/01/2014   |   עודכן:  23/01/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העדפות לא-חוקיות לקצינים בכפר יונה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טולסטוי
22/01/14 21:44
2
הנעימימ
23/01/14 20:28
3
ע.ג.
24/01/14 07:44
 
טולסטוי
24/01/14 08:53
4
עמותות צה"ל
25/01/14 16:33
5
לכל אשם יש שם
28/01/14 12:25
6
נ.נ.
28/01/14 17:35
7
יוסי100
29/01/14 22:06
פורום: דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2012) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח מבקר המדינה מצא ליקויים מהותיים רבים בניהול פרויקט המטרונית, אוטובוסים רבי-קיבולת בחיפה ובקריות (BRT), החל בדרג הממשלתי - משרד התחבורה - המשך ברשויות המקומיות וכלה בחברה המבצעת - יפה נוף.
22/01/2014  |  עידן יוסף  |   כתבות
"נשף מסכות" האופרה הנודעת של ג'וזפה ורדי, המועלית באופרה הישראלית, היא מפגן ססגוני וקולות שמימיים, המבוצעים על-ידי מיטב הכישרונות הישראלים, מחוזקים בידי זמרים אורחים מחו"ל.
22/01/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
מאז דצמבר, כשהסרט "היא" יצא לאקרנים תחילה בארה"ב ואחר כך מחוצה לה, נכתבו עליו ביקורות לרוב. החידוש בו היא האהבה המתפתחת בין אדם בשר ודם וישות וירטואלית. את דמותה של אהובתו - במקרה של אהבה רומנטית - בן האנוש לא יכול לראות אלא רק לדמיין (וההפך גם כן). רק את קולה הוא שומע ומבין את שפתה. החיבור ביניהם מתאפשר הודות לטכנולוגיה. בסרט משתמשת הדמות המרכזית באוזנייה כדי לתקשר עם אהובתו ובמצלמה כדי שהיא תוכל לצפות בו ובסביבתו המיידית ואף להיות "נוכחת" חברתית בערב של בילוי משותף עם חברים.
22/01/2014  |  תרצה הכטר  |   כתבות
מי שקורא בספריו של חיים ספטי, חש שהוא נמצא בדיאלוג מתמיד בין שכל לרגש, ולעיתים אנו חשים פער בין הקול הדובר בשיריו לבין נשמת המשורר הרוטטת.
22/01/2014  |  הרצל חקק  |   כתבות
פופאי המלח היה הפרזנטור של המוצר (תרד בקופסת שימורים) - בתחילה כדמות קומיקס ומאוחר יותר בסדרת סרטים מצוירים, שבה ברגע שהוא נקלע לצרה בדרך להצלת אוליב אויל אהובתו, אוכל תרד מקופסת שימורים, שריריו מתמלאים ברזל, והוא מנצח גם חזקים וגדולים ממנו.
22/01/2014  |  איילת נדיב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il