|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

אמריקה מודאגת

הגנרל האמריקני דיוויד פטראוס, שהתארח בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר שהפלת מסוק האפאצ'י בסיני מדאיגה: איום על התחבורה האזרחית תמיד היה הסיוט העיקרי של האמריקנים
09/02/2014  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
פטראוס. ראש ממשלת עירק סומך עליו [צילום: AP]

תהליך התפרקות
הפנטגון הודיע על תוכנית למכירת 24 מסוקי אפאצ'י לעירק. העירקים מעולם לא היו קרובים לארה"ב כמו המצרים, שקיבלו מהם מסוקים כאלה, אבל תהליך ההתפרקות בעירק מחריד את האמריקנים

הארגון הג'יהאדיסטי 'אנסר בית אל-מקדס', הנחשב קבלן הביצועים של אל-קעאידה בסיני, פרסם תיעוד של הפלת מסוק אפאצ'י של חיל האוויר המצרי. בסרטון שהופץ ברשת נראה פעיל אל-קעאידה משגר טיל לעבר המסוק. הווידאו עוקב אחר מסלולו של הטיל הפוגע במסוק וצולל לקרקע אפוף עשן.

מסוקי האפאצ'י של חיל האוויר המצרי הם זכר לתקופה שבה היו יחסים קרובים בין הממשל האמריקני לצבא המצרי. מצרים נחשבה אז בת ברית חיונית של ארצות הברית במזרח התיכון, שותפה שרמת הקרבה מזכה אותה באספקת מערכות נשק אמריקניות מתקדמות.

הסטנדרטים האלה, כמו הרבה דברים אחרים במזרח התיכון, משתנים עכשיו. שלושה ימים אחרי תקרית המסוק בסיני הודיע הפנטגון האמריקני על תוכנית למכירת 24 מסוקי אפאצ'י לעירק. העירקים מעולם לא היו קרובים לארצות הברית כפי שהיו המצרים, אבל עירק מציגה תהליך התפרקות שמחריד את האמריקנים.

בשלושת השבועות האחרונים מנהלת בגדד מאבק בארגון אל-קעאידה המקומי המכונה 'המדינה האיסלאמית בעירק ובלבנט'. הארגון הזה השתלט על הערים פלוג'ה וראמדי. פלוג'ה מרוחקת 50 קילומטר בלבד מבגדד. האמריקנים זוכרים כמה דם, יזע ודמעות הושקעו בהשתלטות על פלוג'ה - מה שמגביר את החשש מפני יצירת שטח הפקר חדש המחבר את המרחב שבין סוריה, ירדן ועירק.

המצב בפלוג'ה והשלכותיו על המרחב האזורי מהווים ניגוד חריף לניצחון על הטרור, כפי שהצטייר רק לפני שש שנים בעקבות יישום תוכנית התגבור האמריקנית בעירק. מטרת התוכנית הייתה להחזיר לתושבי עירק את חיי היומיום שנגזלו מהם בעקבות מלחמת האזרחים. בראש התוכנית עמד הגנרל דיוויד פטראוס.

הצלחת התוכנית יצרה את מה שנראה אז כבסיס להתפייסות אתנית ופוליטית בין הסונים לשיעים בעירק, והזניקה את הגנרל פטראוס לתודעה העולמית. מאז עשה הגנרל פטראוס כברת דרך ארוכה. הוא מונה על-ידי הנשיא האמריקני אובמה לראשות ה-CIA, אך נאלץ לפרוש מתפקידו לפני יותר משנה, בעקבות חשיפת הרומן שניהל עם הביוגרפית שלו, פאולה ברודוול.

מבצע התגבור כשל

פטראוס התארח בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. עמוס ידלין, ראש המכון, אירח אותו על במת הכנס לדיאלוג ידידותי. הרבה דברים נאמרו שם, אך בתגובה לאירוע הפלת המסוק בסיני, היה זה פטראוס שבחר להגדירו כ-big deal. לא בגלל השלכותיו הצבאיות המידיות, אלא בעיקר בשל האיום שהוא מסמן כלפי התחבורה האזרחית באזור.

"מאז ומתמיד, הסיוט העיקרי שלנו היה הפלת מטוס אזרחי על-ידי טרוריסטים נושאי טילים", אמר פטראוס. החשש הזה, אגב, הפך כבר לחלק משגרת האיומים על ישראל, שכוללת גם את סגירת המרחב האווירי באילת מפעם לפעם, מחשש לירי טילים מסיני.

האם האיום הזה מתרחב כעת גם לשטח הפקר חדש הנוצר במרחב שבין עירק, סוריה וירדן? אם כן, השאלה אינה אם גם בידי אל-קעאידה בעירק יש טילים נגד מטוסים, אלא מתי הארגון יתחיל להשתמש בהם.

אף שהעירקים באמת זקוקים למערכות מתקדמות ולכלי נשק כמו מסוקי אפאצ'י כדי למגר את הטרור של אל-קעאידה, יש כאן שאלת ביצה ותרנגולת קלאסית. די ברור שהכנסתם של מסוקי הקרב האמריקניים למערכה תגרור תמריץ ממשי לאל-קעאידה בעירק להצטייד בטילים נגד מטוסים.

עד כה פסחו האמריקנים על שתי הסעיפים. אומנם בקיץ 2013 הודיע הממשל האמריקני על עסקה למכירת נשק לעירק בהיקף של ארבעה מיליארד דולר, אולם עד לרגע זה נמנעו האמריקנים מלספק לעירקים מערכות נשק מתקדמות, ובכלל אלו מסוקי אפאצ'י.

חברי הקונגרס, ובראשם רוברט מננדז, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הביעו חשש כי ביום פקודה עלול המשטר העירקי להפנות את הנשק האמריקני אל אזרחי עירק. גם החשש מפני נפילת מערכות נשק אמריקניות מתקדמות לידיים אירניות היה עד כה גורם מרתיע. אולם כישלונו של הצבא העירקי בשבועות האחרונים להשתלט שוב על פלוג'ה מדליק כעת נורות אדומות ומזרז את הורדת החסמים.

בשבוע הקרוב יצטרך הקונגרס להחליט אם לאשר את העסקה. אך גם אם יינתן אור ירוק, עדיין צפוי פער זמנים גדול בין אישור העסקה לבין אספקת המסוקים. ככל הנראה, בשלב הראשון יחכיר הפנטגון לממשלה בבגדד שישה מסוקים שישמשו לאימון הטייסים העירקים. ובינתיים, עד שזה יקרה, הציע הסנטור מקיין לשלוח בחזרה את הגנרל פטראוס לעירק. "ראש ממשלת עירק, נורי אל-מאלכי, סומך עליו", אמר מקיין בתוכנית 'מצב האומה' של רשת CNN. מקיין היה רציני לגמרי. כאילו ייתכן שהנשיא אובמה יאמץ את הרעיון או שפטראוס יתפתה לו.

ובכלל, מה שנראה במונחים אמריקניים כהצלחה המסחררת של תוכנית התגבור לא באמת החזיק מעמד. הייתה זו יותר מיומרנות לחשוב שמבצע התגבור יוכל לגבור לאורך זמן על תהומות השנאה שעליהן מושתת הפילוג הבסיסי ביותר, באיסלאם בין הסונה לשיעה.

לא ניצחון, קמפיין

האריג נקרע
פטראוס: "הקמנו מוסדות ותשתיות עבור החברה העירקית, אך האריג שארגנו נקרע. קשה לי לראות מה שמתרחש כעת בעירק. האלימות חזרה למה שהייתה ב-2007. הדרך להתמודד היא תוכנית תגבור רעיונית חדשה"

זה, בין השאר, היה גם בבסיס השאלה שהציג ידלין לפטראוס בדיאלוג שקיימו השניים במסגרת הכנס. "איך אתה מגדיר את תוצאות המלחמה בעירק ובאפגניסטן?" שאל ידלין את פטראוס, "האם אכן הושגו המטרות האסטרטגיות של ארצות הברית?"

פטראוס היה זהיר. תמונתו של הנשיא בוש עומד על סיפון נושאת מטוסים ומכריז על ניצחון בעירק, שזכתה לאינספור אזכורים סאטיריים, חקוקה כנראה היטב בזיכרונו. "חשתי אז ואני מרגיש גם עכשיו שאין זה נכון להשתמש בהקשר זה במילים כמו ניצחון. מדובר בקמפיין מתמשך", אמר.

"אם באפגניסטן המטרה היא שלעולם לא תשוב להיות מחסה לאל-קעאידה, הרי שיש רק דרך אחת להשיג את המטרה – לאפשר לאפגנים, בדרכם שלהם, להשיג זאת.

"ובמה שקשור לעירק", המשיך פטראוס, "עזבנו אותה במצב די טוב. עיקרה של תוכנית התגבור ב-2007–2008 היה לא רק בהזרמת כוחות אמריקניים למלחמה בטרור, אלא בראש ובראשונה בדרך החשיבה שקידמנו, בפיוס בינינו לבין העירקים ובפיוס בין העירקים לבין עצמם – בין סונים לשיעים. לרקימתה מחדש של החברה העירקית באמצעות המאבק נגד אל-קעאידה ונגד הקיצונים מכל צד.

"הקמנו מוסדות ותשתיות חדשים עבור החברה העירקית, אך האריג שארגנו שב ונקרע. קשה לי מאוד להסתכל על מה שמתרחש כעת בעירק. האלימות חזרה למה שהייתה ב-2007. הדרך לשוב להתמודד היא בעזרת תוכנית תגבור רעיונית חדשה".

ואם פטראוס בעד תוכנית תגבור נוספת, אז אולי הרעיון שזרק הסנטור מקיין לא כל כך הזוי כפי שנדמה היה בשמיעה ראשונה. אולי זו בכלל דרכו של פטראוס, שעד לפני שנה נחשב כוכב עולה בוושינגטון, ואפילו מועמד פוטנציאלי לנשיאות, לקמבק שיותיר מאחוריו את פרשת פאולה ברודוול. מצד שני, כדי שזה יקרה, הנשיא אובמה צריך לחשוב שזה רעיון טוב. אך כפי שרק לאחרונה פרסם שר ההגנה לשעבר רוברט גייטס בספר זיכרונותיו, אמון לא היה הצד החזק ביחסים בין אובמה לפטראוס.

בדיאלוג בין ידלין ופטראוס על הבמה אפשר היה לראות שהבחירה בפורמט של דו-שיח נובעת מהקשר שנוצר ביניהם. סוג של ידידות, אולי אפילו קרבה – מה שגרם לאורח לשאול את ידלין: "מה מדיר שינה מעיניך?" "אירן", השיב ידלין, "המשא-ומתן עם הפלשתינים וההתרחקות בין ישראל לארצות הברית. צריך להחזיר דברים לקדמותם".

ידלין הציג לפטראוס את השאלה שכל ישראלי שואל בזמן האחרון: מה קרה לארצות הברית במזרח התיכון? איך זה שכל בנות הברית שלכם אינן מרוצות מכם. "עייפות", השיב פטראוס לידלין, "עייפות. אחרי עשור של התחייבויות אדירות, עתירות מימון, התעייפנו. זה מובן. זה סינדרום וייטנאם. אז כן, יש דאגה. אך שלא יובן לא נכון: אין מה לפקפק ביכולתה של ארצות הברית להגן על האינטרסים שלה. וגם אם המלחמה בסוריה וההתלהמות סביב עניין הקווים האדומים בפרשת הנשק הכימי גרמה בישראל לדאגה, יש הבדל בינה לבין הקווים האדומים באירן".

"ואם יובאו לפני הנשיא אובמה הוכחות חותכות שהאירנים ממשיכים להעשיר אורניום או לייצר נשק גרעיני", שאל ידלין, "האם יורה על תקיפה באירן?"

"ודאי", השיב פטראוס.

איכשהו, למרות הנחרצות, באותו רגע זה לא נשמע כך. בכל אופן לא לאוזן הישראלית. עובדה: שום כותרת משכנעת לא יצאה מהאמירה החד-משמעית הזאת.

מי שמאמין
עמוס ידלין

לאחר המופע שלו עם פטראוס שאלתי את עמוס ידלין את השאלה שהוא שאל את פטראוס. מה באמת קורה לאמריקה במזרח התיכון? האם גם בשיחות אישיות האמריקנים נשמעים כמו שהם נשמעים? האם האידיאולוגיה של חירות ודמוקרטיה בכל מחיר במזרח התיכון – מאפגניסטן ועד הרשות הפלשתינית – זה מה שמניע את הגלגל וגורם לממשל האמריקני, דמוקרטי או רפובליקני, לחזור על אותן שגיאות במזרח התיכון?

"הייתי מגדיר את זה אחרת", השיב ידלין. "בבסיס זו אותה אידיאולוגיה, אולם שתי המפלגות מפרשות אותה באופן שונה. ממשל בוש האמין שאפשר להביא דמוקרטיה למזרח התיכון באמצעות שינוי משטר אקטיבי, כמו בעירק ובאפגניסטן. אם את שואלת אותי, הם התפכחו מזה לחלוטין. הבינו שזה לא גרמניה או יפן אחרי מלחמת העולם.

"בממשל אובמה", המשיך ידלין, "מאמינים בהבאת דמוקרטיה למזרח התיכון, אך רוצים לראות אותה מתרחשת מלמטה. לכן תמכו בשינוי המשטר במצרים. עם זאת, מהר מאוד הם נוכחו לדעת שבמקום דיקטטורה צבאית קיבלו דיקטטורה של האחים המוסלמים. אני מעריך שגם כאן חלה התפכחות.

"ועירק, זה הרי שורש כל מה שהתרחש בהמשך, האמריקנים ציפו שהעירקים יזמינו אותם להשאיר בשטח כוח אמריקני, שיעזור להם להתמודד בהמשך עם האתגרים הביטחוניים, שיעביר להם הכשרת כוחות צבא ומשטרה. אולם האמריקנים נאלצו לעזוב לפני שכל זה קרה. העירקים לא הסכימו אפילו לנוכחות של כוח אמריקני סמלי, ולכן אל-קעאידה כעת בעלייה, ועירק מתפרקת".

עסקת מסוקי האפאצ'י לעירק לא ממש מטרידה את עמוס ידלין. הוא גם אינו מעריך שהירדנים יאפשרו לאל-קעאידה להתפרס מעירק אל שטחם ולהגיע לבקעת הירדן. "עד היום הם עצרו ולא אפשרו לאל-קעאידה או לארגוני טרור פלשתיני חדירה אלינו משטחם.

"מצד שני, איני פוסל את האפשרות שהתחזקות אל-קעאידה באזור והטלטלות העוברות עליו מייצרות סיכוי גובר לחדירה דרך ירדן, אולם זה איום טקטי בלבד. בעבר, הטיעון הביטחוני לנוכחות בגבול הירדן היה חזית מזרחית. כיום אין איום כזה".

האם המשמעות היא שאתה בוחן בחיוב את תוכנית קרי לנסיגה מבקעת הירדן?

"לא. מוקדם מדי להתבטא בעניין. אני לא ממש מכיר את הפרמטרים של התוכנית", אומר ידלין. "בקרוב אפגש עם הגנרל מאלן, האיש שהופקד על-ידי קרי על התוכנית. רק אז אפשר יהיה להבין טוב יותר במה מדובר".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/02/2014   |   עודכן:  09/02/2014
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמריקה מודאגת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברוריה מקרית מוצק
9/02/14 05:45
 
המצוי (לא כולם)
9/02/14 08:07
2
שוטים
9/02/14 13:31
3
קורןנאוה טבריה
10/02/14 06:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בספרו 'גוויעת הציוויליזציות' מלמדנו המומחה העולמי דיוויד גולדמן את העובדות: האנושות מכלה את עצמה ביודעין. האומות, רובן ככולן, מתמעטות והולכות, ובראש המאבדות עצמן לדעת - האיסלאמיסטיות. שקיעת האומות המודרנית המדהימה את כל החוקרים, היא תהליך הנעשה ביודעין, מתוך בחירה.
07/02/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
התערבות פומבית של ישראל במלחמה שהכריזה מצרים על ארגוני הטרור הפועלים נגדה עלולה לסייע להם
בעוד השליט בשאר אסד אינו עומד בהתחייבותו להשמיד את הנשק הכימי המצוי בארצו - מתחוור עכשיו יותר ויותר שבסוריה חבויים, עדיין, מאגרים מסוכנים של הנשק הזה, המאיים בין היתר, גם על שלומה של ישראל - דברים אלה משמיע הפרשן גד נחשון, עורך ה'ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, בראיון עמו.
03/02/2014  |  ראובן לייב  |   כתבות
בימים האחרונים נחשפה פעילות אינטנסיבית משותפת בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט, שניהלו פעילי חמאס ופעילי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית. עצם שיתוף הפעולה בין שתי תנועות "האחים המוסלמים" הללו, הישראלית והפלשתינית, חייב להדאיג מאוד כל אזרח ישראלי, ערבי כיהודי. שכן הפעילות המשותפת נותנת רושם כי לשתי התנועות יש מטרה אחת - להביא את קץ המדינה היהודית היחידה בעולם.
03/02/2014  |  מרדכי קידר  |   כתבות
"ההגות הדתית ואתגרי העידן המודרני" הוא שם הספר שכתב מי שהיה שר ההקדשים המצרי, הוגה הדעות מחמוד חמדי זקזוק. הספר שופך אור על המשבר הפוקד בימים אלה את העולם המוסלמי בכלל ואת זה הערבי בפרט, ובעיקר על מאבק הדמים המתנהל בין מוסלמים למוסלמים ובין ערבים לערבים.
02/02/2014  |  מנשה שאול  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
4 הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בלבנון  /  איציק וולף
האחים המוסלמים הוכרזו ארגון טרור  /  איציק וולף
דיווח בלבנון: יחידת "כידון" חיסלה את לאקיס  /  עופר וולפסון
איך שגלגל מסתובב לו  /  מתי דוד
הקרב על אנבאר - המלחמה על עירק  /  יואל גוז'נסקי, ארז שטרים
האודיסיאה של אל-קאעידה אל הג'יהאד העולמי  /  יורם שוייצר, אביב אורג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il