|   15:07:40
דלג
אודי דקל   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"מפעל המאחזים" של סעודיה וכווית

נראה כי בית המלוכה הסעודי, אם אינו תומך ישירות אזי מעלים עין מפעולות המטיפים והאופוזיציה הווהבית, כדי להפיק את הרווחים במאבקו בציר השיעי וכדי להבהיר לעולם ולסביבה האזורית, מבלי להצהיר על כך, כי לסעודיה היכולת לחולל תהליכים שליליים שיגבו בעתיד מחיר מכל השחקנים המעורבים
14/02/2014  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
בוחשים בקלחת [צילום: AP]


רקע

מאז שפרץ האביב הערבי, חלו תהפוכות רבות ביחסי הכוחות של השחקנים האזוריים, עלו ונפלו כוחות ובריתות דוגמת האיסלאם הפוליטי ו"פרויקט הרנסאנס" של האחים המוסלמים, שסיסמתו הייתה "האיסלאם הוא הפתרון", פרויקט אשר קודם ומומן על-ידי טורקיה וקטר ונכשל. בנוסף, פעלה אירן במהלך התהפוכות בעולם הערבי בנמרצות להגנה ולחיזוק הציר השיעי. היא גייסה לציר זה את ראש ממשלת עירק, מאלכי, והפעילה את שלוחיה בסיוע למשטר אסד לשרוד - כוח קודס (מאירן), השביחה (כוחותיו של אסד) וחיזבאללה (מלבנון), וזאת כדי לנטרל ולהדוף, ראשית את המהפכנים ובשלב מאוחר יותר את הגורמים האיסלאמיסטיים הסונים, שהשתלטו על כוחות האופוזיציה.

ערעור היציבות באזור אם על-ידי "כוחות השינוי", הפועלים נגד המבנים המדינתיים, אם במלחמות העדתיות בין סונים ושיעים ואם על-רקע החשש באשר לנכונותה של ארצות הברית לתמוך בבעלות בריתה באזור ביום המבחן, הותיר את מדינות המפרץ בפני שוקת שבורה מבחינת מרחב הפעולה והתמרון שלהן. לאור זאת, נקטו סעודיה וכווית במדיניות של תמיכה בארגוני האופוזיציה האיסלאמיסטים הנאבקים באסד, מאליכי ונסראללה. בהדרגה התפתחה אצל הסעודים התפיסה כי עליהם לפתח זרועות של השפעה למרחב האזורי וכי ל-'כוח ההיזק' (ולא לכוחות בנייה) יש תפקיד גובר על עיצוב פני המזרח התיכון. זאת על-מנת להקים ציר נגדי - סוני אשר יאתגר וישבור את הציר השיעי.

"תוכנית בנדר" של בית המלוכה הסעודי

בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי ומי שכיהן שנים רבות כשגריר סעודיה בארצות הברית, אמון כיום על עיצוב המדיניות והאסטרטגיה של הממלכה בסוגית אירן. סעודיה אשר רואה באירן ובציר השיעי איום קיומי פועלת בכמה מישורים וערוצים מקבילים על-מנת לרסן ואף למנוע את שאיפותיה של אירן להשיג הגמוניה אזורית. שנה לאחר פרוץ המהפכה בסוריה והגלישה למלחמת אזרחים, התקבלה אצל הסעודים החלטה אסטרטגית ובבסיסה ההבנה, כי על הממלכה לפעול בכל האמצעים הדרושים על-מנת למנוע את ניצחון אסד ואירן. אי-לכך, חוברה תוכנית הפעולה המכונה ברשתות החברתיות "תוכנית בנדר", הכוללת שלושה מרכיבים: א. ייסוד תנועות אופוזיציה, גדודים וקבוצות מורדים מבית היוצר של סעודיה. כלומר, קואליציות, גדודים, וחטיבות שהוקמו, מומנו וצוידו על-ידי סעודיה (צבא סוריה החופשית הוחלף בחזית האיסלאמית וסלים אדריס הוחלף במנהיג סעודי בשם זהראן, מפקדו של צבא האיסלאם). ב. החדרה של סוכנים ולוחמים סעודים לשורות ארגוני אל-קאעדה קיימים (הוקמו גדודי עבדאללה עזאם, ארגון המסונף לאל-קאעדה בלבנון ובראשו עמד הג'האדיסט הסעודי, מאג'ד בן-מחמד אל-מאג'יד) ג. השפעה על גופים ג'האדיסטים שטרם חדרו אליהם, באמצעות העברת תכנים דרך המדיה החדשה ובפורומים אינטרנטיים. הוקמו שתי מפקדות תיאום ואימון האחת באירביד בירדן והשנייה בטאיף שבסעודיה, שתפקידן תאום הפעולות והעברת כספים ונשק ממדינות המפרץ לארגוני האופוזיציה השונים הלוחמים בסוריה. שנתיים לאחר שהחלה הפעלת תוכנית בנדר לסיוע ללחימה בסוריה, הערכת הסעודים היא שתכלית התוכנית לא הושגה, לאור הסטטוס-קוו בו שני המחנות ניצבים זה מול זה במעין "קרב חפירות" וללא הכרעה.

השייח'ים הווהבים והסלפים: מפעל 'המאחזים' של אל-קאעידה

במקביל לתוכנית בנדר אשר לא הצליחה עד כה להשיג הכרעה בין הציר הסוני לציר השיעי ולבסס את כוחם של ארגוני האופוזיציה הסורית, החלו השייח'ים הווהבים והסלפים וכן גם תורמים פרטיים בסעודיה ובכווית לגייס ולממן את הלוחמים ואת ארגוני הג'האד הקיצוניים בסוריה, בלבנון ובעירק. התוצאות החלו להתקבל בהופעת מפקדות של ארגון אל-קאעדה וגרורותיו לאורך כל "הסהר השיעי": המדינה האיסלאמית של עירק ואל-שאם (דאע"ש) וחזית אל-נוסרה, אשר מלבד הבסיסים בסוריה בנו מפקדות בטריפולי ובצידון שבלבנון ובמחוז אנבאר (רמדי ופאלוג'ה) בעירק. בעוד הלוחמים מגיעים ממספר מדינות ערביות ואירופאיות ורובו של המימון, וכן ההכוונות וההדרכה הדתית מגיעים מערב הסעודית וכווית.

מתוך השיח ברשתות החברתיות ומתוך מעקב אחר מטיפי הדת הווהבים והסלפים כגון: ד"ר ג'מען אל-חרבש (כווית), ד"ר שאפי אל-עג'מי (כווית), סלמאן אל-עוודה (סעודיה), אחמד אל-שוגיירי (סעודיה), ד"ר עוואד אל-קרני (סעודיה), עדנאן אל-ערעור (סעודיה) וד"ר מחמד אל-עריפי (סעודיה), עולה הקשר ההדוק בין ארגון אל-קאעדה וגרורותיו והתנועות הג'האדיסטיות-סלפיסטיות לאותם מטיפי דת. בכל דרשותיהם ביוטיוב הם קוראים למלחמת ג'האד בתנועות ובמנהיגים השיעים, המכונים בפיהם "תכפירים" (כופרים), חיזבאללה מכונה "מפלגת השטן", ראש ממשלת עירק, מאליכי, מכונה "הכופר", העלאווים מכונים "ספאווים, (שייכים לאימפריה השיעית מהמאה ה-16) ואסד מכונה "בן מוות". הם דורשים מקהל העוקבים שלהם (שמסתכם בכחמישה עד שבעה מיליון בטוויטר ובפייסבוק) להתגייס למלחמת ג'האד. כמו-כן הם מקיימים חוגי בית המכונים "דיוואניה" ובהם מגייסים כספים על-מנת לשלוח לגדודים בשטח. האנשים בשטח מצלמים באמצעות היוטיוב קטעים שבהם מתועדים השאהידים שלהם ומוצגות ברכות ותודות ל"תורמים הפרטיים" אשר שולחים את הכספים.

נראה כי בית המלוכה הסעודי, אם אינו תומך ישירות אזי מעלים עין מפעולות המטיפים והאופוזיציה הווהבית, כדי להפיק את הרווחים במאבקו בציר השיעי וכדי להבהיר לעולם ולסביבה האזורית, מבלי להצהיר על כך, כי לסעודיה היכולת לחולל תהליכים שליליים שיגבו בעתיד מחיר מכל השחקנים המעורבים.

ה'מאחזים' של אל-קאעדה לאורך גבולות מדינת ישראל

בראשית שנת 2014 ניצבת ישראל מול אתגר מתפתח. בשל היחלשות מדינות הלאום, תופסים ארגונים לא מדינתיים וכוחות ג'האדיסטיים וסלפיסטיים מאחזים במדינות השכנות לישראל (הג'האד האיסלאמי בעזה, אנסר בית אל-מוקדס בסיני, כולל פעולות בערי התעלה ובקהיר, החזית הסלפית והמפקדה של החזית האיסלאמית הסורית בירדן, דאע"ש וחזית אל-נוסרה בסוריה, גדודי עבדאללה עזאם, מפקדת אל-נוסרה והתנועה הסאלפית - בלבנון). כוחות אלו פועלים בשלושה שלבים: הראשון - המאבק מול הציר השיעי ובמטרה להפיל את משטר אסד; השני - סילוקם של המנהיגים הסונים החילוניים והקמת חליפות איסלאמית; השלישי - העיסוק במערב ובישראל.

מדינת ישראל צפתה לאורך השנים במגמות ההתחזקות של כוחות הג'האד העולמי ובתוך כך גם בארגון אל-קאעדה. מאחר שישראל לא הייתה עד כה במוקד הפעולה והחתרנות של גורמים אלו (למעט ניסיונות פיגוע ספורים בעומק ישראל), אשר פעלו בעיקר במעגלים מרוחקים, ומתוך הערכה שאין זה איום קיומי, היא העדיפה לצפות מנגד בתהליכים המתפתחים, לחזק את מרכיבי ההגנה מבית ולאפשר לאחרים, בעיקר לארצות הברית, להתמודד ישירות עם תאי אל-קאעדה. בנוסף, רווחה תחושה, בעיקר לאור המאבקים בסוריה ובלבנון, כי גורמים אלו "עושים את העבודה" עבור ישראל ומחלישים את הציר השיעי בהובלת אירן.

נדרשת חשיבה והערכה מחודשת של האיום והשלכותיו לישראל בשל התעצמות המגמה של היחלשות המדינות והשחיקה של האפקטיביות השלטונית, יחד עם חדירת גורמי הג'האד ואל-קאעדה לוואקום ובניית 'מאחזים' סמוך לגבולותינו, אשר מאתגרים את יציבותן של מצרים, ירדן, לבנון והרשות הפלשתינית. עולה שאלה מרכזית: האם הימנעות ישראל מפעולה בהווה מובילה להתבססות גורמי ג'יהאד עולמי ואל-קאעדה סמוך לגבולותיה והיווצרות איום ממשי על מדינת ישראל בעתיד? בנוסף, אם ישראל חותרת ליציבות ולשמירת יחסי השלום עם מצרים וירדן, עליה לבחון האם 'העמידה מנגד', אי-ההתערבות בתהליכים האזוריים והימנעות מפעולה נגד מאחזי אל-קאעדה, שהייתה עד כה המדיניות הנכונה, מחייבת שינוי כדי למנוע את התוצאות השליליות של הרחבת מעגלי הכאוס באזור והתנפצותו כלפי ישראל.

תאריך:  14/02/2014   |   עודכן:  14/02/2014
אודי דקל , אורית פרלוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מפעל המאחזים" של סעודיה וכווית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מטבע לשון טבע המשורר חיים חפר ז"ל "רבותי ההיסטוריה חוזרת". מטבען של מטבעות הלשון שהן הופכות למעין אמת מקובלת אך אם נבחן את העובדות נגלה שזה ממש לא כך. ההיסטוריה אינה חוזרת, לפעמים היא אירונית ומתעתעת ובונה תסריטים חדשים מחומרים ישנים, כך גם ההיסטוריה האירופית שבימנו אלה רושמת פרק בעייתי מאוד לעמים שמרכיבים אותה.
13/02/2014  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
אחרי שעיצב את התנועה הלאומית הפלשתינית והקים את מסגרתה, ניהל המופתי מאבק עיקש נגד הבריטים והיהודים. למעשה, המאורעות שפרצו בפלשתינה המנדטורית באפריל 1936 נמשכו כשישה חודשים, וכתוצאה מהן הוקם גוף משותף שכלל את כל הפלגים במחנה הערבי - "הוועד הערבי העליון". ושוב זכה המופתי לתואר, נוסף על היותו המופתי של ירושלים ונשיאה של המועצה האיסלאמית - יו"ר הוועד הערבי העליון.
10/02/2014  |  אדי כהן  |   מאמרים
הארגון הג'יהאדיסטי 'אנסר בית אל-מקדס', הנחשב קבלן הביצועים של אל-קעאידה בסיני, פרסם תיעוד של הפלת מסוק אפאצ'י של חיל האוויר המצרי. בסרטון שהופץ ברשת נראה פעיל אל-קעאידה משגר טיל לעבר המסוק. הווידאו עוקב אחר מסלולו של הטיל הפוגע במסוק וצולל לקרקע אפוף עשן.
09/02/2014  |  פזית רבינא  |   כתבות
בספרו 'גוויעת הציוויליזציות' מלמדנו המומחה העולמי דיוויד גולדמן את העובדות: האנושות מכלה את עצמה ביודעין. האומות, רובן ככולן, מתמעטות והולכות, ובראש המאבדות עצמן לדעת - האיסלאמיסטיות. שקיעת האומות המודרנית המדהימה את כל החוקרים, היא תהליך הנעשה ביודעין, מתוך בחירה.
07/02/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
התערבות פומבית של ישראל במלחמה שהכריזה מצרים על ארגוני הטרור הפועלים נגדה עלולה לסייע להם
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
כיצד לסכל את איום החרם  /  מרק הלר
השיח החברתי בערב-הסעודית  /  אורית פרלוב, יואל גוז'נסקי
מציאות חדשה לקראת התחדשות השיחות  /  אמילי לנדאו , אפרים אסכולאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il