|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

נפשה החלוקה <br>

אין הרבה חידוש באמירה שנפש האמן חלוקה ושסועה: בין החיים לאמנותו, בין החיים לדמיונו, בין צרכי היום לבין תשוקתו ואולי גם בין הפרוזה לשירה, בין השירה לציור, אבל בעיקר בשל השנִיוּת שבינו לבין עצמו וכך באה ומנסה כוכבה סרנגה לחבר את עולמותיה יחד בספרה-אלבומה "האישה האחרת"
17/02/2014  |   יוסף כהן-אלרן   |   מאמרים   |   תגובות
ציור

האישה האחרת היא ציור. האישה האחרת היא גם שיר. גם הציור וגם כותרת השיר מעטרים את עטיפת הספר. ומה קדם למה? אך השאלה הנשאלת מאליה במקרה שלנו, היא האם האישה האחרת היא מי שיושבת בתוכה. כי מתשומת הלב שניתנה לה, נראה לכאורה, שזה לב יצירתה ואולי מה שבורא בה את הגוונים כמו גם את המילים. עֵט ומכחול המצויים באותה היד עצמה, אותה היד הקשורה לנפש האחרת ההיא שבתוכה. ואני יכול להעיד כי כשם שיש בתוכנו את האני האחר, הרי האישה האחרת המתוארת אינה אלא כפילת עצמה. היא ההתעלות שבה כמו שהיא יכולה להיות מצוקתה.

הַלְּבָד שֶׁלִּי הוּא לִפְעָמִים,
הַמָּקוֹם הֲכִי קָטָן שֶׁיֵּשׁ לִי בַּלֵּב.
שֶׁבּוֹ אֲנִי מוֹצֵאת אֶת הַכֹּחַ
לִהְיוֹת בֶּאֱמֶת הֲכִי אֲנִי.
("הלבד", עמ' 8)

האחרת ההיא, היא אותה אחת בלתי נראית ששבה אתה לביתה לאחר יום עבודתה ומוצאת עצמה מתבודדת עם יצירתה. היא האחרת באותה שעה של התלבטות, שְבָּה היא בוודאי שואלת מה לקחת לידה, את העט או את המכחול. ושואלת האם לצייר את המילים או שמא לכתוב את הצבעים. כי זה בא מכאן ואלה באים מכאן, העט ממתין והבד מזמין. כך הם, ושניהם זורמים בה. ואם לחשוב היטב, הרי האישה האחרת מחולקת לשני תתי ישויות, כאמור גם היא, המשוררת וזו הציירת. פיצול על פיצול. ואז, בהתבודדות שלה, בהיותה לבדה, מתאפשר לה והיא מניחה לזו שבתוכה להגיע לביטויה. כי בבואה אל החוץ, אל הרחוב, ואולי לא פעם גם בתוך ביתה, בהיפרדה מתכניה, יש בה התחושה שהיא עוטה מסכה על פניה כדי להביא את הדמות המוכרת לאחרים, שאינם מצפים שתבוא אליהם עם עט או עם מכחול, אלא כסתם אדם, כרעיה לאיש שלה וכאם לילדיה.

נֵעוֹרָה לִקְרַאת יוֹמֵךְ
מְסִירָה אַתְּ קוּרֵי הַשֵּׁנָה.
קוֹלֶפֶת מֵעָלַיִךְ,
בַּעֲדִינוּת
אֶת פָּנַיִךְ אֶת עוֹרֵךְ.
אוֹחֶזֶת בָּהּ,
בָּשָׂר מִבְּשָׂרֶךָ.
עוֹטָה אוֹתָהּ
עַל פָּנַיִךְ.
(מתוך "עוטה אותה", עמ' 12)

ברגישותה היא חשה את בן-זוגה. אולי לעתים היא רואה איך הוא מביט בה במעורפל. אבל ייתכן שהיא מדמה זאת לעצמה, בשל תשומת לבה אליו. אולם היא מנסה להרגיש ולבטא את התוך שלו, את מה שהוא חש, ואת הרצון שלה לבוא אליו עם האמת שלה. להיות מסוגלת להיות היא עצמה, בלי המסכות שעטויות עליה בשעות היום בהיותה בין האנשים. הוא אינו ככלל האנשים, הוא המיוחד לה והיא רוצה לבוא אליו אמתית ומיוחדת לו. האם אכן הוא חש שלא תמיד מי שאתו, היא עצמה? שמא יש בה תחושה כלשהי של אשמה עצמית על כפל דמויותיה? שמא היא חשה כי אינה מקולפת דיה בבואה אליו?
היא אומרת, אפוא, במקומו, אולי מתוך גרונה שלה ואולי מגרונו:

אֲנִי רוֹצֶה, שֶׁכְּשֶׁתָּבוֹאִי אֵלַי, תִּלְבְּשִׁי אֶת עַצְמֵךְ
לְלֹא מִלִּים, תָּבוֹאִי אֵלַי
בְּלִי הַסְתָּרַת פָּנִים.
בְּלִי קוֹל
תִּכָּנְסִי אֶל תּוֹךְ הַחֶדֶר,
תִּתְקָרְבִי אֵלַי
וְהַכֹּל
יִהְיֶה בְּסֵדֶר.
(מתוך "משחק מקדים", עמ' 17)

הוא מצטייר כאיש מבין. נראה שהוא יודע כי האמתית שלו מצויה ליד המכחול, ליד שולחן הכתיבה. לפי כך הוא מבקש שתתלבש בלבושה האמתי כאשר היא באה אליו. בַאָני הפנימי שלה. באָני החבוי בה.
וכשקורה ברגע נדיר של חסד, לאור היום, והיא חשה את עצמה משוחררת וללא עכבות, בתחושה של רגע בו נשרו מעליה המסכות - היא מבקשת להנציח את הרגע למען עצמה. כדי לראות לאחר מכן איך היא נראית בהיותה גלויה ובַמערומים של נפשה. שאולי תוכל לצייר בשעת רצון את תוכה. את האמת של עיניה. את הגוון של עורה. את השקיפות של שערה.
האם כל אלה נראים שונים, מזוקקים, בשעות ההן שלה? והיא חשה בזאת ומפצירה:

צַלָּם / צַלֵּם אוֹתִי / אֲנִי כָּאן. / אַתָּה רוֹאֶה, / מְנַפְנֶפֶת אֲנִי לְךָ. / מְעַפְעֶפֶת לְרֶגַע / וְעוֹמֶדֶת. /
לֹא מְמַצְמֶצֶת. / תַּקְפִּיא אוֹתִי / בַּתְּמוּנָה. / אֲנִי קְפוּאָה / בְּצַלְמִי וּבִדְמוּתִי / אֲנִי כֹּ(ה)
גְּלוּיָה.
("צלם", עמ' 27)

גלויה מצולמת היא מוכנה להיות. גלויה שמשתמרת. כי השנִיוּת שבה היא חיה מוסיפה תמיד להתעמר בה. מַתַת האֵל של הכישרון, למי שניתנה, כדי שיהיו אמנית או אמן אינה מקלה על חייה. דומה שהאמנות ניתנה כדי שאמן יזין בה את נפשם של אחרים. לא ניתנה לו למען עצמו. זוהי מתת דורשת, תובעת, מחייבת, ומטבעה היא גם בלתי מסופקת. תמיד דורשת עוד, תמיד שואפת ליותר גבוה, שואפת לצאת מהאמן החוצה. זו הדילמה של האמנות - משא פנימי ששואף להיות חיצוני, נראֶה, נשמע, מוחשי, והרצון שמנקר באמן הוא לאפשר איכשהו לדחף שבו להתנתק מכבליו ולזכות בטוטליות ממכרת.

לוֹ הָיִיתִי יוֹצֵאת מִגּוּפִי,
הָיִיתִי נִשְׁאֶבֶת אֶל תּוֹךְ הַחֹר.
מַנִּיחָה לְכֹחוֹת הִמְשִׁיכָה עָלַי לִפְעֹל
לֹא מִתְנַגֶּדֶת, לֹא נֶאֱבֶקֶת נוֹתֶנֶת הַכֹּל.
מִתְרַחֶקֶת מִיּוֹם הַמָּחָר מִיּוֹם הָאֶתְמוֹל.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
לוֹ הָיִיתִי יוֹצֵאת מִגּוּפִי,
הָיִיתִי נֶעֱלֶמֶת וּמִתְעוֹרֶרֶת אוּלַי
בִּדְמוּת אַחֶרֶת
וְאָז, אוּלַי
אֲנִי לֹא הָיִיתִי אֲנִי -
(מתוך "לו הייתי", עמ' 52)

אביא לכאן אלו אמירות שאהבתי, כלקט כמעט מקרי מן השירים: "זכרונות, הם האור שמדליק את הגעגוע." (עמ' 8); "תְכול עיניים / שַט בַאוקינוס עולם הדממה." (עמ' 30); "אתה כל כך קרוב אלַי / בַריחוק ההזוי הזה." (עמ' 36); "אתה מציֵר בי את זמַמְךָ / צובע אותי בצבְעי מלחמה. (עמ' 42); "אני מציֵרת בשביל לדעת / את נפשי ההומה." (עמ' 60); "התפשטי מתוך מציאות / ולבשי כסוּת חלום / ביום בו אבוא אל פִתחֵךְ." (עמ' 72); "בְגן המשחקים של אלוהים / יש פרפרים / מבעד לשער הגן הנעול." (עמ' 109);
נותרים לאחר כל זאת השאיפה, הדימויים, השבי בעולמה של האמנות שיונקת את האמן, הרצון להשתפר ולהתעלות - כי כל אשר יושג לא יהיה מספיק. ומתוך שהיא שואלת את עצמה איך תוכל להתעלות עוד ועוד, היא נוהגת דמיון של חומרים מוחשיים כדי לתאר את רצונותיה הפנימיים.

בְּתוֹךְ הַחֲדָרִים שֶׁל לִבִּי
הֶחְלַטְתִּי לַעֲשׂוֹת שִׁפּוּצִים.
לֹא כָּל כָּךְ הָיִיתִי צְרִיכָה
אֲבָל אַתֶּם יוֹדְעִים, מִתְחַדְּשִׁים.
אֶת כָּל הָרָהִיטִים הַיְּשָׁנִים, זָרַקְתִּי
בָּעֲלִיָּה, שָׁבַרְתִּי תַּ'רִיצוּף
הֶחְלַפְתִּי עוֹרָקִים
וְלַמְרוֹת שֶׁלֹּא דָלַפְתִּי, תִּקַּנְתִּי
גַּם צִנּוֹרוֹת בַּפְּרוֹזְדוֹרִים.
(מתוך "שפוצים", עמ' 118)

יש שירים לא מעטים בספר, אך התעכבתי כמובן רק על מקצתם: רק על אלה שמצאתי בם את המשוררת-הציירת עצמה. שירים אחרים, בחלקם הם כאלה שנכתבו ברוח הציור בדף שמולם, ובחלקם המועט שירים ארוטיים מובהקים. אני נותן שוב דעתי לכך שמירב הכתיבה הארוטית, ביחס, מצויה דווקא אצל כותבות נשים, ומשהן כותבות הן אף נועזות יותר מן הכותבים הגברים. שמא זו תעוזה של הכותבות מצד אחד, מול זהירותם של הכותבים מצד שני. ואולי אני טועה ולא נחשפתי דיי.

ולבסוף איני יכול שלא לומר מילים אחדות על הפקת הספר הזה: הספר יפהפה ואפילו יש לו אחיזה נעימה ביד, אינו אלבומי בממדיו ונוח שכך, וכולו מודפס, למען הציורים שבו, על נייר כרומו משובח. הציורים היפים, המצולמים, חלקם ארוטיים, שיַד עדינה ציירה אותם במכחול רך ובצבעים חמים ואפלים מעט, מעוררי אינטימיות. ואכן מגיעות מחמאות לכל אלה שנתנו ידם במלאכת ההפקה.

תאריך:  17/02/2014   |   עודכן:  17/02/2014
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפשה החלוקה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה אהרונו קרפנוס
17/02/14 20:37
 
כוכבה סרנגה
19/02/14 15:26
2
יוסף כהן אלרן
17/02/14 22:16
 
כוכבה סרנגה
19/02/14 15:35
3
חיים ספטי
18/02/14 00:44
 
כוכבה סרנגה
19/02/14 15:51
4
אילנה מושכל
18/02/14 02:59
 
כוכבה סרנגה
19/02/14 15:58
5
כוכבה סרנגה
18/02/14 14:20
6
יוסף כהן אלרן
18/02/14 15:12
 
כוכבה סרנגה
20/02/14 15:09
7
אדלינה קליין
18/02/14 15:58
 
כוכבה סרנגה
20/02/14 15:24
8
חיה בנצל
18/02/14 17:09
 
כוכבה סרנגה
21/02/14 17:03
9
יהודית מליק-שירן
18/02/14 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את אחד הרגעים המעוררים ביותר בחיי חוויתי תוך כדי כיתות רגליים בשבילי העולם. בבית קפה קטן וזנוח, שמחטט באחד הכוכים ה"סרוחים" בהרי ההימלאיה ומשופד על צלע הר גבוה, היה לי רגע בו השכל נדם, רגע שלא היה נגוע במחשבה. הנחתי את מבטי על הקרום הקצפי שנדבק לדפנות הכוס, חייכתי חיוך דק והבנתי שאלוהים, הוד קדושתו בכל תפארתו, נמצא בקפה.
17/02/2014  |  שי זדה  |   מאמרים
לא שוחחתי על המשבר הקשה במקום עבודתם עם הפרופסורים איל יצחיאק וחוסה כהן, מנתחים בכירים במחלקה הנוירוכירוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
17/02/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אילו מריו פוזו היה מגיע לביקור במדינת ישראל, היה עומד נדהם בנסותו להשוות בין יצירו דון ויטו קורליאונה, גיבור הרומן הענק שלו "הסנדק", לדון הישראל פיניטו, צאצא לשבט נוכלים -קדושים מדורי דורות. מריו פוזו יילד מתוך המציאות האמריקנית של המאה ה-20 תיאור מבריק של חצר תוססת אירועים עוצרי-נשימה של רב-פושע אמריקני, אחד מחמשת רבי הפושעים של ניו-יורק הנחשבים למאפיונרים המסוכנים ביותר. אולם מה זה דון קורליאונה, אפילו בעיצובו המבריק של מרלון ברנדו, לעומת הדון הישראלי פיניטו הקדוש התמים והישר, העילוי הנודע לתהילה?
17/02/2014  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
מופעי-בידור מרתקים של הפנוט היו פופולריים מאוד בארץ עד לשנות ה-80 של המאה החולפת. מאחוריהם עמדו לא יותר מאשר שרלטנים, שראו את עצמם כמי שאלוהים חנן אותם בחוש השישי. למופעים עוצרי הנשימה האלה נהר קהל-צופים רב מכל שכבות האוכלוסייה.
17/02/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לאור החיסולים בחודש האחרון, עברנו את סיציליה ובגדול.
17/02/2014  |  מרק בריל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il