|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

זקן רוצה "הסדר טיעון" בדקה ה-90

כשהבינה שולה זקן שהיא עלולה לשלם מחיר כבד על נאמנות עיוורת פנתה לקרש ההצלה האחרון "הסדר טיעון" תמורת עדות מפלילה על אולמרט ועונש קל לצדו
02/03/2014  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
שולה זקן. הסדר טיעון ברגע האחרון [צילום: פלאש 90]

"לצדק יש צורה אחת ולעוול הרבה צורות". (רש משה אבן עזרא)
"הצדק הוא כמו רכבת שתמיד מאחרת". (יבגני יבטושנקו)

משפט הולילנד על כל בעיותיו

המשפט מתחילתו היה בעייתי עבור הפרקליטות, מחמת חומר ראייתי רב אבל קשה להוכחה. ואם זה לא מספיק "עד המדינה" שהיה עמוד השדרה של התביעה, התברר כ"בעייתי" ביותר, הן מבחינת הראיות, המסמכים, הזיכרון וחלקו אף בסיפורי בדים.

עם זאת - חלק לא מבוטל מהעובדות והמסמכים, אומתו והוצלבו גם מעדויות של עדים נוספים, שהיו קשורים בפרשה הגדולה הזו, של חריגות, מתן הטבות בסתר ובגלוי, העדפות, תשלומי כסף בסכומים גדולים שנעו בין הנאשמים והעדים - דבר שאפשר לתביעה לבסס מערכת אישומים כלפי הנאשמים, כולל אולמרט ושולה זקן ויתר הקשורים בפרשה.

במהלך המשפט הדרמטי והמתוקשר - "עד המדינה" נפטר. מותו של העד המרכזי - הייתה מכה קשה לתביעה ושמחה לא קטנה לסנגוריה. אבל, מבחינה משפטית העדות שכבר נמסרה - והעד נחקר עליה בחקירה נגדית שרירה וקיימת ויחד עם העדויות הנוספות, נתונה להכרעת השופט המחוזי דוד רוזן, שיש לציין שמנהל את התיק ביד רמה ובוטחת.

האם ניתן להוסיף ראיות/עדויות בגמר הטיעונים - מבחינה טכנית ופרוצדורלית, אין בעיה להוסיף ברגע האחרון חומרים נוספים, בתנאי שהדבר יכול לשנות את מאזן הראיות אם לטובת התביעה או הסנגוריה.

עדויות וראיות של הדקה ה-90 - חייבות להיות דרמטיות ובעלות משקל עם אפשרות לשינוי בהכרעת הדין.

כלומר: אם עדותה החדשה של שולה זקן, תהיה בעלת משקל מהותי גדול, מספיק דרמטי, לחיזוק התביעה, ניתן לעשות את ההסכם.

הוויכוח בין סנגורי זקן לבין הפרקליטות - הוא על המחיר שהתביעה צריכה לשלם ולאור החומר הממשי שזקן צריכה לספק.

אין כל ספק - שולה זקן מזכירתו הנאמנה של אולמרט מאז היותה בת 17 ועד שהגיעה לעמדת כוח גדולה לצידו בכל הקריירה שלו, עד לשכת ראש הממשלה - יודעת הרבה והרבה סודות - והתרחשויות מעל השולחן ומתחת לשולחן. וכמו שצוטטה בתקשורת - כל שעשיתי למדתי ממנו.

מתי כדאי לעשות "הסדר טיעון"

"הסדר טיעון" טוב - הוא הסדר בו שני הצדדים יוצאים מרוצים. אבל יש הטוענים "שהסדר טיעון" - הוא הסדר שבו שני הצדדים יוצאים "נדפקים". להערכתי - מתוך ניסיון רב שנים, כאשר שני הצדדים לחוצים ובמצוקה, "הסדר טיעון" הוא פתרון טוב לשני הצדדים, למערכת המשפט ולמערכת הצדק.

מה זה "הסדר טיעון" ולמי זה מועיל, סקירה

"הסדרי טיעון", או כפי שנהוג לכנותם בלשון עממית "עסקות טיעון" הם חלק בלתי נפרד וחיוני, מפעילות התקינה והשוטפת של המערכת המשפטית. אבל עד היום הנושא לא הוסדר בחקיקה, למרות שהצעת חוק בנושא כבר הוכנה לפני שנים - והיא בחזקת פרקטיקה שהתפתחה בשל כורח המציאות ופסיקת בתי המשפט.

טול מהמשפט את "הסדרי הטיעון", והדבר יכול לגרום ל"פקק" משפטי, התמשכות דיונים, עיכוב במתן החלטות ופסקי דין, שסופם תסכול, זעם ועשית צדק איטית שגובלת בזילות.

המוסד של "הסדרי טיעון" קיים ברוב מערכות המשפט המודרניות הן בפן הפלילי והן בפן האזרחי ועוזר להניע את גלגלי מערכת המשפט בצורה יעילה. יש הטוענים כי עדיף פחות צדק, אבל בהסדר מהיר והחלטתי על צדק שבא באיחור ולאט שתוצאותיו לא יעילות.

בארה"ב הגדולה, הסטטיסטיקה מורה שבין 80%-90% מהמשפטים הפליליים והאזרחיים מסתיימים ב"הסדרי טיעון" - דבר שמאפשר למערכת אורך נשימה והתנהלות יעילה ומהירה, ולמרות זאת הצדק גם נעשה וגם נראה.

בישראל, שבה מעט תושבים יחסית לארה"ב או ארצות אסיה ואירופה - מספר המשפטים והמתדיינים ללא כל פרופורציה לאוכלוסייה, בגלל שהישראלים אוהבים להתדיין - ולכן המערכת סובלת מזה שנים רבות מסחבת, איטיות במתן החלטות - ופסקי דין שניתנים שנים רבות לאחר גמר הדיונים ויש תיקים שנמשכים 15-10-7 שנה, ובתנאים אלה זה לא משפט ולא צדק. לכן, "הסדרי הטיעון" - הם הכרח כדי לתת למערכת לזרום ולתפקד. גם הנטייה בשנים האחרונות, כולל פסיקה וכולל חקיקה מתאימה ליעל ולקצר הליכים ע"י הפניה לבוררות ולגישור - זוכה בהצלחה לא מבוטלת וככל שהנושא של גישור יתפתח ויצלח, כן ויטיב למערכת המשפט, שהרי הגישור, פישור ובוררות שייכים לענף ההסדרים המהירים והיעילים במשפט.

עקרונות ההסדר פשוטים למדי:


א. שני הצדדים, מבינים ע"ס הראיות העדים והמסמכים שבידיהם שלא ישיגו את מלא מבוקשם ולכן כדאי להתפשר ולסיים בהסדר סביר והגיוני.

ב. ההליך הקצר - טוב לשני הצדדים.

ג. כל צד יודע לפעמים, על ראיות עדים ומסמכים שלא ידועים לצד השני והם לא תמיד לטובתו - במקרה כזה כדאי למהר ולסיים את התיק בהסדר - לפני שהקלפים הגרועים יתגלו.

ד. אם התוצאה הסופית המקווה, קרובה בתוצאה למקסימום שניתן להפיק מהתיק - כדאי לקצר את ההליך - שהרי טוב ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ.

ה. שני הצדדים חייבים לוותר ולהתפשר - אחרת אין "הסדרי טיעון".

ו. בהסדר בהסכמה, ניתן להגיע להסדר כספי במשפט אזרחי לתוצאה סבירה ובמשפט פלילי לעונש מאוזן המתאים לנסיבות המקרה - ובכל מקרה יותר קל מהעונש הצפוי, במקרה הרשעה.

ז. בהסדר - ניתן להגיע לחפיפה בעונשים, להפעלה של מאסר על תנאי באופן חופף לעונש שמוטל בפועל.

ח. בהסדר ניתן למחוק סעיפי אישום או להחליפם בקלים יותר.

ט. בהסדר - ניתן למנוע העדת עדים פרובלמטיים לשני הצדדים ובעיקר במקרים של עבירות מין, תקיפה מינית, אונס, גילוי עריות, מעשי סדום, בו מעורבים קטינים, ילדים חריגים או אנשים עם בעיות נפשיות - מלהביאם לבית המשפט ולהעבירם את מסלול החקירה הראשית והנגדית שעלולה לפגוע בהם, במשפחתם ויציבותם הנפשית.

י. אם אתה כסניגור בטוח או צופה זיכוי במשפט, לעולם אל תסכים ל"הסדר טיעון", ההחלטה הסופית כמובן בידי הנאשם או המתדיין במשפט אזרחי.

מאחר שבתי המשפט, מודעים לעיקרון ותומכים בו - פסיקת בית המשפט העליון בנושא זה עקבית וברורה והיא מחייבת כהנחיה וכתקדים.

פסק הדין המנחה והחשוב ביותר בסוגיה זו, ניתן בהרכב מיוחד של 9 שופטים ע"פ 1958/98 וזאת בשל חשיבות הסוגיה וריכוז וסיכום כל פסקי הדין בנושא. במקרה זה, ביקשו הצדדים ב"הסדר טיעון" להטיל על הנאשם עונש של 9 שנות מאסר בפועל על סדרה ארוכה של עבירות מין ומעשים מגונים בתוך המשפחה. בית המשפט המחוזי בחיפה בראשות הנשיא לינדנשטראוס דחה את ההסדר והעונש והטיל עליו עונש של 15 שנות מאסר בפועל + 2 שנות מאסר ע"ת.

על גזר דין זה הוגש ערעור לעליון - שכאמור בשל חשיבותו של הנושא נשמע בפני הרכב מיוחד של 9 שופטים בראשות הנשיא השופט ברק.

בית המשפט סוקר את הגישות השונות ביחס להסדרים כמו גישת "העונש הראוי" - ראה פסה"ד עפ 442/91 - דינים עליון, כרך טו 799 מפי השופט גולדברג לעומת "בחינת שיקולי התביעה" - מפי השופט מצא - וגישות הביניים של השופטים חשין וקדמי שעקרה שבית המשפט חייב בכבודה של הפרקליטות והמשטרה שנלחמים בפשע.

אך הגישה השולטת המובילה בבית המשפט העליון היא "גישת האיזון" - ששמה דגש על מלאכת האיזון הנעשת בבית המשפט בנוגע לגזירת העונש וחורגת מההיבט של ביקורת שיקולי התביעה כשלעצמם. גישה זו בוחנת אם נתקיים האיזון בין טובת ההנאה שמעניק הסדר הטיעון לנאשם, לבין התועלת שיש בעונש המוצע במסגרת ההסדר לאינטרס הציבור.

התוצאה: הערעור נתקבל והעונש הועמד על 9 שנות מאסר בפועל + 3 שנים ע"ת כפי שהצדדים הגיעו אליו ב"הסדר הטיעון" - תוצאה שיש בה גם עיקרון האיזון, וגם כיבוד הסכמים.

הפרוצדורה בנושא "ההסדר" היא שמביאים את ההסדר על כל חלקיו לידיעת בית המשפט, לפני תחילת הדיון. בית המשפט מונחה ע"י הפסיקה לקבל ולכבד את ההסכמים, אלא במקרים שבית המשפט סבור ש"ההסדר" אינו הגיוני, לא סביר ופרופורציונלי לעובדות כתב האישום - ואז הוא רשאי לסטות מההסכם תוך מתן נימוקים מפורטים בכתב - כדי שיעמדו בביקורת הערעור.

שני הצדדים להסכם חייבים להיות מודעים לעובדה שבית המשפט, רשאי במקרים חריגים לא לקבל את ההסכם בין הצדדים.

לסיכום הנושא:

"הסדרי טיעון" חיוניים לפעולה סדירה ויעילה של המערכת. אין לעשות "הסדר" - אם הדבר לא חיוני ולא מתבקש מהראיות - ואין בו כדי לשרת את אינטרס הציבור. יש והציבור, מתרעם ולא מקבל "הסדרי טיעון" - במקרים מעוררי מחלוקת וסערה ציבורית כמו אונס קבוצתי, תקיפה ואלימות בתוך המשפחה ולפעמים גם רצח - אך יש והמציאות המשפטית - מחייבת פשרה כפי שהוסבר לעיל - ולכן יש ללוות תיקים אלה בהסברה מתאימה - כדי שלא יתקבל הרושם שנעשה הסכם בקלות ראש או בריחה מהתמודדות עם נושא קשה ומסובך.

"הסדר טיעון" טוב - הוא הסדר שמשרת את אינטרס הציבור מבלי לפגוע בצדדים מעבר לנדרש ומבלי לוותר על העקרונות של משפט הוגן וצודק.

הערות לסיום:


1. אם הפרקליטות תסכים ל"הסדר טיעון" עם שולה זקן, היא יכולה להרוויח עדה מרכזית, שאמנם התחמקה, שתקה ואף מסרה גרסה אנמית אבל כרגע שינתה פניה ומוסיפה מחץ לראיות התביעה.

2. שופט מנוסה יכול להעריך ולהאמין לגרסה מאוחרת, בהתחשב בנסיבות, ויחד עם עדויות נוספות לשקול את מהימנותה.

3. לציבור - חשוב לשמוע מה יש לשולה זקן לספר, שהרי מדובר בראש ממשלה, ראש עיר ומיניסטר חשוב.

4. מעניין, מה קורה בלשכת ראש ממשלה, זה תמיד חומר נפץ ציבורי. בהווה.

תאריך:  02/03/2014   |   עודכן:  02/03/2014
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הדקה ה-90 / Daka 90   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זקן רוצה "הסדר טיעון" בדקה ה-90
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
11/03/14 11:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
"אם אני אפתח את הפה - חבל על הזמן, אהוד אולמרט יישב בכלא". כך אמרה שולה זקן למקורביה, כפי שחושפת (יום ה', 27.2.14) סיון רהב-מאיר בחדשות ערוץ 2.
27/02/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
לזכותו של ynet יש לומר, בין יתר מעלותיו, שהוא אתר זריז מאוד היודע בדרך כלל להגיב במהירות. לכן, התפלאתי מאוד כאשר נדרשו לו (יום ד', 26.2.14) יותר משעתיים כדי להעתיק את הידיעה הבלעדית של News1 על המגעים בין שולה זקן לבין הפרקליטות.
27/02/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
יצא לי השבוע לראות קטע מסדרה טלוויזיונית, בו אמרה סניגורית ללקוחתה: "עסקה טובה היא זו ששני הצדדים מרגישים שנדפקו ממנה". זוהי עוד דוגמה לכך שהטלוויזיה הופכת את המציאות, כי עסקה טובה היא זו ששני הצדדים מרוצים ממנה, או באנגלית פשוטה: win-win.
27/02/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נסיונות להגיע להסדר טיעון בין שולה זקן לבין הפרקליטות מתנהלים בימים אלו. כך נודע ל-News1. הסדר זה עשוי להקיף לא רק את תיק הולילנד, אלא גם את התיקים שנוהלו בבית המשפט המחוזי בירושלים - ראשונטורס וטלנסקי. אחד הגורמים לנסיונות אלו הוא לחצים מצד בני משפחתה של זקן, להפסיק ולגבות את אולמרט שלטענתם בגד בה.
26/02/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, מתכנן לפרסם בחודש אפריל את פסק דינו במשפט הולילנד. רוזן אמר (יום ג', 25.2.14), כי הוא מקווה לפרסם את פסק הדין עוד לפני חג הפסח, החל השנה במחצית השנייה של חודש אפריל.
26/02/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il