|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
רוזן. גם הוא מחכה ליום שלו [צילום: פלאש 90] אולמרט וזקן. לא קל להפריד[צילום: AP]

יום גורלי בתיק הולילנד

הגינות, צדק, יעילות, פסיכולוגיה

בתיק בו גם הבלתי-צפוי ביותר הופך למציאות, אין טעם להסתכן בתחזיות לגבי החלטתו של השופט דוד רוזן בדבר הפרדת הכרעת הדין העדתה מחדש של שולה זקן. לכן, נסתפק הפעם בסקירת השיקולים המנוגדים הממלאים תפקיד בהחלטה
29/03/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
איתמר לוין
גם מוזס נטש את אולמרט

משפט, הגינות ואפילו פסיכולוגיה - כל אלו מעורבים בהחלטה שעל השופט דוד רוזן לקבל (יום א', 30.3.14): האם להפריד את הכרעת דינם של אהוד אולמרט ושולה זקן מזו של יתר הנאשמים במשפט הולילנד, כדי לאפשר לזקן להעיד שוב.

הכרעת הדין היא בת 600 עמודים ונכתבה במשך כמה חודשים. מן הסתם, היא בנויה לפי הפרשות השונות שבכתב האישום - הולילנד, הזרע, תעשיות מלח - ובתוכה מנתח רוזן את חלקו של כל נאשם. אולמרט וזקן מואשמים בשתי הראשונות, אך במיוחד אולמרט אינו עומד בפני עצמו. המדינה טוענת, כי שמואל דכנר שיחד אותו בשליחותם ובמימונם של היזמים והמנהלים באותם פרויקטים. לכן, אין מדובר ב"ניתוח" פשוט של הוצאת אולמרט וזקן, והותרת יתר הנאשמים.

יתרה מזו: יש גם עניין של ראיית הפרשות במבט-על, לצד הניתוח הפרטני של כל אישום. עד כמה ניתן להאמין לדכנר? מצד אחד, ברור שהוא שיקר לא מעט. מצד שני, יש ראיות מוחשיות ללא מעט מטענותיו. רוזן צריך להחליט בנפרד עד כמה הוא מאמין (אם בכלל) לכל פרט מעדותו של דכנר, אך עשוי להיות משקל מצטבר גם לכלל אמינותו. במילים אחרות: אם זקן מאשרת למשל את גירסתו של דכנר בנוגע למתן 500,000 השקלים ליוסי אולמרט, זה עשוי להשפיע על כלל אמינותו של העד המרכזי בכל התיק.

מבט-על שני נוגע למידת הכשרות או השחיתות בכל אחד מן הפרויקטים. שוב: לצד החובה לבחון כל תנועה כספית בפני עצמה, עשוי להיות משקל מצטבר לתפיסה הכוללת של הפרויקט. ככל שרוזן משתכנע יותר שפרויקט הולילנד (לדוגמא) הוא סיפור של שחיתות, כך הוא עשוי להשתכנע יותר באשמתם של הקשורים אליו. ואם זקן מודה שקיבלה שוחד בשביל לקדם את ענייניהם של היזמים, כך עשוי להתחזק הרושם שאכן התמונה כולה מושחתת.


גם חגורה וגם שלייקעס


כל זה נועד להסביר, מדוע קשה מאוד לקבל את בקשת המדינה כפשוטה: להקריא את הכרעת הדין של כל 11 הנאשמים האחרים. וחוץ מזה, גם רוזן הוא בן אדם, שמצפה לרגע השיא במשפט הגדול ביותר בקריירה שלו. ועוד לא אמרנו מילה על הסוגיה החשובה באמת: היבט ההגינות והצדק.

האם ניתן להכריע במשפט הולילנד מבלי לשמוע את עדותה של שולה זקן במלואה? פורמלית - כן. נאשם רשאי שלא להעיד כלל, הוא רשאי שלא להפליל את עצמו בתשובותיו. ודאי שאין לנאשם זכות מוקנית לבקש לחזור לדוכן העדים, אחרי שקיבל את יומו בבית המשפט. אבל יש עוד היבט פורמלי: זכותו של נאשם לחזור בו מכפירתו בכל שלב במשפט, כולל בעיצומה של הקראת הכרעת הדין. ועוד אבל: האם לנאשם יש זכות כזו גם כאשר הוא רוצה, תוך כדי הודאתו, להעיד נגד נאשמים אחרים? יש כאן היבט פורמלי-פרוצדורלי לא פשוט, אם כי רוזן כידוע ממש לא מגביל את עצמו לפי שיקולים אלו.

לרוזן חשובה המהות הרבה יותר מאשר הנוהל. מן המבט הזה, הוא יכול להחליט שברצונו לשמוע את זקן כדי לרדת לחקר האמת - תהא אשר תהא. אך גם מניעת עינוי דין היא עניין מהותי, במיוחד אצל שופט כמו רוזן שהלחיץ את כל הצדדים וניהל את המשפט בקצב שלא ייאמן. כך שגם כאן, השאלות סבוכות וכרוכות זו בזו.

קיימת הערכה, וגם כותב שורות אלו ציין אותה, לפיה אם רוזן יחליט שלא לשמוע את זקן - סימן שהוא החליט ממילא להרשיע את אולמרט ואינו זקוק לחיזוק בדמות השיבוש הנטען. אלא שגם כאן, כמו בכל הניתוח הזה, נכנסת המילה "אבל", כפי שמסביר גורם משפטי בכיר שאין לו שום קשר לתיק הולילנד:

"אפשר להחזיק מכנסיים על-ידי חגורה ואפשר על-ידי שלייקעס [כתפיות]. שופטים רוצים גם שלייקעס וגם חגורה; שיהיה. למה לוותר על ראיה, אפילו אם הגעת כבר למסקנה מסוימת? הרי אפשר לערער על פסק הדין שלך, ואתה רוצה לתפור אותו מכל הכיוונים, ועוד ראיה יכולה לסייע לך".


יש אפשרות שלישית


מה שכן אפשר לומר במידה רבה של ודאות הוא, שאם רוזן החליט לזכות את אולמרט - הוא יקבל את הבקשה. אם לא כן, תהיה למדינה עילה מצוינת לערעור, וטובים הסיכויים שבית המשפט העליון יחזיר את התיק לרוזן כדי שישמע את זקן, אז מובן שעדיף כבר לשמוע אותה עכשיו. חשוב להדגיש: המשוואה הזו עובדת לכיוון אחד בלבד. משמע, שאם רוזן יקבל את הבקשה, אין זה אומר בהכרח שהוא החליט לפני כן לזכות את אולמרט, ושאם ידחה אותה - הוא בהכרח החליט להרשיע אותו.

יש לרוזן אפשרות שלישית: לזמן את זקן לעדות, אך לתחם אותה מראש רק לעניין הטענה לשיבוש משפט הולילנד. החלטה כזו יכולה לאפשר לו לרבע את המעגל: לתת את הכרעת הדין בנוגע לנאשמים האחרים, או רובם, ולקבל את הראיות הרלוונטיות לגבי אולמרט.

צריך לשים לב מה נאמר בבקשת הפרקליטות להעיד שוב את זקן: האחרונה "מסרה ראיות חפציות מוצקות, לרבות קלטות, שעולה מהן חשד ממשי לביצוע עבירות שיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה בחקירה ובעדות על-ידי נאשם 8 [אולמרט] בהליך דנן. כן קיים בהן מידע נוסף הרלוונטי להכרעה בעניינם של נאשמים 9-8 בתיק דנן". הפרקליטות מבקש לזמן את זקן לעדות "על-מנת להגיש באמצעותה את הראיות החפציות החדשות ולהעידה ביחס אליהן. בקשה זו מוגשת מאחר שלשיטת המאשימה יש בראיות חפציות חדשות אלה, חשיבות רבה לצורך הכרעה בתיק דנן".

הדגש הוא על הטענה לשיבוש, אבל נאמר שיש ראיות נוספות שיכולות להשפיע על ההכרעה בתיק הולילנד - ושימו לב: אלו אותן "ראיות חפציות לרבות קלטות". רוזן יכול לבקש מהמדינה לומר לו בארבע עיניים במה מדובר, או אפילו בלי זה להחליט: אני מוכן לשמוע רק את מה שנוגע לשיבוש, אני מוכן לשמוע שוב את אולמרט, אני מוכן לשמוע שניים-שלושה עדי הזמה וזהו. נאמן לאופן בו ניהל את המשפט כולו, רוזן מסוגל גם לומר לצדדים: יש לכם שבוע להתארגן, בשבוע שלאחר מכן נקיים שתיים-שלוש ישיבות, ופסק הדין יינתן מיד אחרי פסח, בעיכוב מינימלי של שלושה-ארבעה שבועות.

מה יחליט רוזן? אם למדנו משהו מהאירועים בימים האחרונים בתיק הולילנד, זה ששום דבר בו לא צפוי והכל יכול להתרחש בו. זה נכון במיוחד כאשר מדובר בראשו של אדם אחד. לכן, לא נסתכן הפעם בהערכות. ממילא בעוד כמה שעות נקבל את התשובה.

תאריך:  29/03/2014   |   עודכן:  29/03/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   ממשלת ישראל / Israel Government   משה  ישראל   משה שמיר   נחום ברנע   סימה קדמון   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגינות, צדק, יעילות, פסיכולוגיה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן הגון באמת
29/03/14 22:50
 
אהוד פרלסמן
29/03/14 23:46
2
ברוך שאמר
29/03/14 23:05
3
עידןסובול
30/03/14 02:14
 
הנ"ל
30/03/14 12:52
4
אבנר אברהם
30/03/14 08:38
5
דודי30
30/03/14 12:04
 
הגינות במשפט
30/03/14 13:48
 
צורי
30/03/14 15:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
הלל צ'רני ואביגדור קלנר, נאשמים 1 ו-2 במשפט הולילנד, מתנגדים בכל תוקף להפרדת הכרעת הדין בעניינם של אהוד אולמרט ושולה זקן משל יתר הנאשמים בתיק. בכך הגיבו השניים (יום ו', 28.3.14) על בקשת המדינה להפרדה כזו, כך שניתן יהיה להחזיר את זקן לדוכן העדים.
28/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השבר שהביא את זקן להפנות עורף ל"פרויקט חייה" הטעויות של אולמרט שלא חשב שזה יכול לקרות הצעדים של בלכר שהרתיחו את זקן הייצוג בידי ברטל ששינה את התמונה המהלך של ניצן שחשף את "האקדח המעשן" ההחלטה של רוזן שעשויה לשדר מהי הכרעתו
28/03/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
החלטת הפרקליטות לחתום על הסדר טיעון עם שולה זקן, המואשמת בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, מעלה חשש כבד להמשך הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט מצד פרקליטות המדינה.
27/03/2014  |  עו"ד אסף אבן-חן  |   מאמרים
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, חשוד בשיבוש הליכי משפט, בהדחה בחקירה ובהדחה בעדות. כך הודיעה המדינה (יום ה', 27.3.14) בבית משפט השלום בראשון לציון.
27/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן והפרקליטות חתמו על הסדר טיעון, במסגרתו תרצה זקן 11 חודשי מאסר בפועל ותעיד נגד אהוד אולמרט, במיוחד בנוגע לטענה לשיבוש מהלכי משפט. זקן תודה בכתב אישום מתוקן בתיק הולילנד, ממנו תימחק עבירת הלבנת ההון. היא גם תשלם קנס וחילוט בשווי של 100,000 שקל ותחזיר מתנה ותכשיטים שקיבלה משמואל דכנר.
27/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
"זקן עוברת תהליך של היפרדות מאולמרט"  /  איתמר לוין
"אולמרט הוקלט לוחץ על זקן"  /  איתמר לוין
בג"ץ דחה את העתירה להסדר עם שולה זקן  /  איתמר לוין
זקן, אולמרט, השיבוש והולילנד  /  איתמר לוין
שחקי על החלומות  /  ישראל רוזנבלט
רוזן וזקן: סיבוב שני?  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il