|   15:07:40
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רפורמה הכרחית בביטוח הבריאות המסחרי

יש לאפשר לקופות החולים לכלול במסגרת הביטוח המשלים שלהן כיסוי לתרופות, ניתוחים וטיפולים נדרשים בארץ ובחו"ל שאינם נכללים בסל הבריאות וכן שירותים חיוניים נוספים שאינם בסל
30/03/2014  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   תגובות
לכלות כיסוי לתרופות [צילום: AP]

הסדרי ביטוחי הבריאות בישראל הם חלק חשוב בנושאים שעליהם הופקדה ועדת שרת הבריאות יעל גרמן ועל-פי פרסומים שונים הסדרי הביטוח המשלים הנוהג בקופות החולים והסדרי ביטוח הבריאות המסחרי הם נושאים חשובים בסדר יומה של הוועדה.

ברצוני להציע לוועדה רפורמה חיונית להצלת הרפואה הציבורית. הרפורמה המוצעת היא פשוטה- יש לאסור בחוק על שיווק פוליסת ביטוח בריאות מסחריות לפרטים או לקולקטיבים (מעט לקולקטיב של מבוטחי קופת חולים) שתכליתן כיסוי עלויות טיפולים המסופקים במוסד רפואי ציבורי שבבעלות המדינה או של אחת מקופות החולים(כמו בתי החולים אסותא והרצליה מדיקל סנטר).

אין הכוונה לאסור בחוק שיווק פוליסות לכיסוי טיפול רפואי בחו"ל, או במוסדות רפואיים פרטיים לחלוטין, דהיינו כאלו שאינם בבעלות, או בשליטת המדינה, או קופות החולים. אין גם כוונתי לאסור למכור לחברי קופת חולים ביטוח קבוצתי כפי שאכן נעשה.

כמו-כן אין כוונתי שיש לאסור שיווק כיסוי לצרכים הנובעים ממצב בריאות, שאינם מסופקים כלל במסגרת הביטוח המשלים או המסחרי.

יש לאפשר, בניגוד לעבר, לקופות החולים לכלול במסגרת הביטוח המשלים שלהן כיסוי לתרופות, ניתוחים וטיפולים נדרשים בארץ ובחו"ל (לרבות השתלות איברים) שאינם נכללים בסל הבריאות וכן שירותים חיוניים נוספים שאינם בסל.

במידה ויחליטו קופות החולים לשווק כיסויים אלו באמצעות רכישת פוליסת ביטוח קולקטיבית לחברי הקופה, ראוי להקפיד שפוליסה כזו תירכש לאחר מכרז קפדני. פוליסה כזו חייבת להיות נתונה לכל המגבלות הכלולות בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ביחס להפעלת שירותי הבריאות הנוספים (מחיר אחיד והיעדר סלקציה) והגורם האחראי לקביעת זכאות המבוטח חייב להיות הקופה ולא חברת הביטוח.

(גילוי נאות יש לי ביטוח משלים במסגרת קופת החולים וכן אני מחזיק בפוליסת ביטוח פרטית -קבוצתית שנערכה לחברי לשכת עורכי הדין. הייתי מיוזמיה של תוכנית ביטוח זו לפני כ-12 שנים וכל עוד לא מוצע לה תחליף ראוי נכון להמשיך בביטוח למרות ספקות גדלים והולכים ביחס לנחיצותו וחששות גדלים שלי ביחס לנזק החברתי והרפואי אשר תוכניות ביטוח אלו גורמות).

אנסה להסביר מדוע מוצעת על-ידי רפורמה זו ולשם כך יש לחזור מעט להיסטוריה.

מדוע התפתח שוק ביטוח הבריאות המסחרי? שוק זה התפתח כתוצאה מכמה כשלים וחסרים במערכת הבריאות הציבורית שהתגלו עוד בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת והמשיך להתפתח ככול שהציבור למד על הפערים שבין רמת ביטח הבריאות האופטימלית בעיניו לזו המסופקת במסגרת סל שירותי הבריאות על-פי החוק.

מצב דברים זה קיים במידה מסוימת עד עצם היום. מזה ימים אחדים אני זוכה אחת ליום יומיים להצעת ביטוח בריאות פרטית שכותרתה "מערכת הבריאות הציבורית קורסת". ביטוח הבריאות המסחרי ניזון תמיד מתעמולת הפחדה חסרת רסן ביחס למתרחש במערכת הרפואה הציבורית בישראל כי אין כמו פחד מוות להניע אנשים לעשות מעשה.

הליקויים במערכת הבריאות הציבורית שאותם מתיימר ביטוח הבריאות המסחרי לפתור תמורת דמי ביטוח ראויים הם בעיקרם אלו.

1. תור ארוך לניתוחים אלקטיביים (במועד מוזמן מראש) במערכת הציבורית וכן תור אורך לחלק מבדיקות ההדמיה.

2. אי-יכולת לבחור זהות מנתח ורופא אחראי מטפל.

3. היעדר כיסוי לתרופות חדישות ויקרות שאינן נכללות בסל הבריאות וכן לבדיקות מיוחדות כמו למשל בדיקות חדישות להתאמת טיפולים למחלות הסרטן.

4. היעדר כיסוי לטיפולים וניתוחים מיוחדים שאין די ניסיון או יידע נצבר בישראל ביחס אליהם.

5. היעדר כיסוי להשתלות בחו"ל גם כאשר קיים קושי רב להשיג תרומת איברים בישראל.

6. היעדר מתן שירותי סיעוד ברמה הנדרשת בגיל זקנה.

הביטוח המשלים של קופות החולים שהתפתח מאוד מאז שנות התשעים החל לצמצם את הפערים בין סל השירותים המוצע לבין דרישות הציבור. ביטוח זה מאפשר לקבל טיפול בבית חולים פרטי, לבחור מנתח מתוך רשימת מנתחי ההסכם עם קופה, לקצר תורים ועוד. כמו-כן החלו הקופות לשווק כיסוי ביטוח סיעודי שמשווק היום באמצעות תוכניות ביטוח קבוצתיות. בתי החולים "הפרטיים" של שבשליטת /בעלות קופות החולים [אסותא, הרצליה] הם הנהנים הגדולים מהרחבת שירותי הביטוח המשלים.

הביטוח המשלים עדיין אינו מספק בהיקף הראוי שירותים אחרים כמו סיעוד וכיסוי לתרופות שאינן בסל (ראה סעיף 10 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי) אלא באמצעות רכישת תוכניות ביטוח מצומצמות ממבטחים פרטיים. בנקל ניתן להרחיב את שירותי הביטוח המשלים כך שיכללו כל מה שמוצע בתחום זה בפוליסות הביטוח הפרטיות ואם עומדים על כך ששירות מסוים יסופק באמצעות ביטוח עדיף שיהיה זה ביטוח קבוצתי, שירחש באמצעות קופות החולים, שכן הכוח הצרכני שלהן ומעמדן מול חברותה ביטוח חזק ביותר.

כאן תועלה השאלה מדוע שלא לאפשר הרחבת הביטוח המשלים ובמקביל גם לאפשר שיווק פוליסות ביטוח פרטיות וקולקטיביות? התשובה לכך היא כפולה.

א. המצב הקיים יוצר כפל ביטוח בממדים גדולים וגורם לבזבוז כספי הציבור על רכישה של אותו שירות תוך העשרת בעלי חברות הביטוח והסוכנים.

ב. במסגרת הביטוח המשלים קופות החולים חייבות לקבל כל מבוטח ולגבות פרמיה אחידה לפי קבוצת גיל. בביטוח מסחרי ניתן לקבל רק מבוטחים בריאים על בסיס סלקציה ובכך לפגוע בביטוח המשלים.

על-מנת לבסס את ההצעה שהוצעה יש להראות כי למבוטח הממוצע משתלם הרבה יותר להיות חבר בביטוח משלים מאשר לרכוש פוליסת ביטוח מסחרית. הוכחה כזו נמצאה במחקר משותף של מכון ברוקדייל ואוניברסיטת חיפה (החוקרים שולי ברמלי - גרינברג ופביאן ישראל) ממחקר זה עולים הנתונים הבאים.

ראשית יש לציין כי לכ-80% מאזרחי ישראל יש ביטוח משלים במסגרת קופות החולים ולעומת זאת ל32% יש ביטוח מסחרי. מבחינה זו הביטוח המשלים רלוונטי לרובם המכריע של אזרחי המדינה ומכאן חשיבותו החברתית העצומה. כן יש להדגיש כי כמעט לכל מי שיש ביטוח מסחרי יש בנוסף גם ביטוח משלים.

שיעור ההחזר למבוטחים בביטוח המשלים, ביחס לפרמיה הנגבית מהם, הוא כ-80% לעומת זאת שיעור ההחזר הממוצע בביטוח המסחרי הוא פחות מ-50% הנתון חמור הרבה יותר בפוליסות הביטוח לפרטים (להבדיל מביטוח קבוצתי של קבוצות עובדים גדלות וכיו"ב) בהן ההחזר למבוטח הוא כ-17% בלבד מהפרמיה.

ברור אם כן שהביטוח המשלים נותן תמורה טובה יותר בהרבה למבוטח אולם כאן אסור להתעלם מהסכנה. הביטוח המשלים אינו סלקטיבי ואינו גובה פרמיה לפי סיכון. מכאן שלמרות תפקידו החיוני כמרכיב ברפואה ציבורית חברות הביטוח יכולות לפגוע בו קשות בעתיד על-ידי הצעת תוכניות ביטוח אטרקטיביות במיוחד למבוטחים עם סיכון נמוך.

המסקנה לדעתי היא על כן ברורה. יש לחזק את הביטוח המשלים (ששייך במהותו לרפואה הציבורית) של קופות החולים ולהרחיבו כך שיכלול את כל הסיכונים הניתנים בפוליסות הביטוח המסחריות ויש לאסור על חברות הביטוח לשווק פוליסות ביטוח בריאות שנועדו לכסות טיפולים הניתנים ברפואה הציבורית.

אימוץ הרפורמה תאפשר לרובו המכריע של הציבור לרכוש ביטוח משלים מקיף ולהימנע מהוצאות עתק לרכישת כפל ביטוח וכך יתאפשר לציבור להפנות משאבים אלו למטרות מועילות יותר. אימוץ הרפורמה גם ינתב את הביטוח המסחרי להציע תוכניות ביטוח לשירותי רפואה פרטיים באמת ולא לשירותים הניתנים "בשילוב " עם הרפואה הציבורית ומביאים להאמרת מחירי השירות.

מהרפורמה המוצעת גם נגזרת לדעתי מסקנה ביחס לשר"פ הנוהג כיום בבתי החולים הדסה ושערי צדק ויש הזוממים להרחיבו לכלל מערכת הרפואה הציבורית. לטעמי יש לאסור לחלוטין על השר"פ בכל בתי החולים. ניתן לאפשר לרופאים לעבוד בבתי חולים פרטיים לגמרי ואם ברצונם לעבוד בבתי החולים "הפרטיים" של קופות החולים כמו בית החולים אסותא, יהיה עליהם לעשות זאת במסגרת תעריפי הביטוח המשלים בלבד.

מכל מקום אסור לאפשר מימון שר"פ באמצעות הביטוח המשלים או המסחרי. ייתכן בהחלט שכמה בתי חולים ציבוריים יאבדו מספר רופאים "כוכבים" עתירי שכר. לדעתי צריך לשלם באומץ לב מחיר זה. להבנתי לאחר אימוץ מדיניות נוקשה בנוגע לשר"פ נגלה שלכל כוכב במערכת הציבורית שפרש לרפואה הפרטית נמצא רופא מחליף מעולה שכעת ניתן לו סיכוי טוב להתקדם במערכת הציבורית.

תאריך:  30/03/2014   |   עודכן:  30/03/2014
גולדבלט משה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפורמה הכרחית בביטוח הבריאות המסחרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היעלמותו המסתורית של המטוס ממלזיה למשך שבועיים, הציתה את דימיונם של רבים. אולי ישנם כבר בימאי סרטים זריזים שהתחילו לעבוד על התסריט. משהו בסיפור הזה מאוד מאוד לא הסתדר לנו. הרי אנחנו בני דור המידע, הידע, הידענות. כל המאגרים חשופים בפנינו בפס רחב מאד, אז איך ייתכן שאנחנו לא יכולים לדעת היכן נמצא מטוס ענק על מאות נוסעיו?! זו סיטואציה שממש מטריפה את הדעת של כל צרכני המכשירים החכמים, שיודעים ליידע אותנו בכל מה שקורה בכל מקום ובכל זמן – הרי מדובר במטוס רגיל לחלוטין ולא באיזשהו עסק מיסטי מעומעם של מכשפות וקוסמים, אז מה קרה ליכולת הידע האנושי?! כנראה שלא הכל ידוע.
30/03/2014  |  שי אלבוגן  |   מאמרים
יש בתקשורת מי ששנאתם מעבירה אותם על דעתם, שהשנאה מובילה אותם הרחק הרחק, ובלבד שמושא שנאתם ייפגע. במה דברים אמורים? בשנאתם של אנשי תקשורת בכירים אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, עד כדי כך שהם יעדיפו לתמוך בכל מי שבנסיבות אחרות לא היה זוכה לאהדתם.
30/03/2014  |  רון בריימן  |   מאמרים
מעת לעת מזדעקת הארץ, רועדות אמות הסיפים של החברה הישראלית, ומתחיל מחול שדים של האשמה עצמית, הכאה על חטא וניסיון להבין מה בעצם קרה כאן: איך ייתכן שנערים יוצאי בתים 'נורמטיביים'- היו שותפים לפגיעה מינית מתמשכת בנערה בת 13?
30/03/2014  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
ביום שלישי ה-18.3, ציין העולם את יום העובד הסוציאלי הבינלאומי. מדינות, דתות, ארגונים ופרטים, עצרו לרגע את מרוץ החימוש הבלתי פוסק וציינו במשותף יום שכולו מוקדש למקצוע העבודה הסוציאלית. פתיחה זו מצטיירת כמו תחילתה של בדיחה או בדיה. אולם לשמחתנו אין זהו המצב.
30/03/2014  |  דנה מרמרי  |   מאמרים
כבר בקדנציה הקודמת החלה השתוללות של חוקים פופוליסטים שכל מהותם לחוקק חוקי תאווה ללא מחשבה תחילה. מסתבר שגם בקדנציה הנוכחית ממשיכים הפרלמנטרים הפופוליסטיים בחקיקת חוקי ה"רובין הוד" - קודם יורים ואח"כ מסנים מטרה, לכל עבר בלי להבין כי אותם מחוקקים יפגעו גם בעצמם ראה "חוק המשילות" ותומכיו מ"התנועה" המתפוררת...).
30/03/2014  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il