|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הכרעת הדין בפרשת הולילנד

מארג לתפארת

רוזן בנה את פסק הדין על ראיות והתרשמות - מה שמקטין מאוד את הסיכוי שיתהפך בערעור בדרך גם נקבע תקדים חשוב בנוגע להעסקת מאכערים כדאי לשקול הליך גילוי מרצון שיחשוף עוד מקרים של שוחד ההישג של התביעה, הכישלון של סניגורי אולמרט וההתנהלות המטרידה של דני דנקנר
01/04/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אולמרט וזקן. לא מחליפים מבט [צילום: AP]

עוד שתי הערות
א. רוזן הפך 10,000 עמודי פרוטוקול, 1,500 עמודי סיכומים ואלפי עמודים של מסמכים ל-700 עמודי פסק דין בתוך שלושה-ארבעה חודשים. זהו הישג מדהים.

ב. רוזן החזיר לשמואל דכנר חלק ניכר מכבודו, לצד הביקורת הרבה שמתח עליו – ביקורת שדכנר עצמו היה שותף לה – לאחר שהסניגורים רמסו אותו בתוקפנות ואפילו בלעג.


ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / הכרעת דין
הכרעת הדין במשפט הולילנד, 31.3.14. המורשעים: הלל צ'רני, אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי לופוליאנסקי, אורי שטרית, אהוד אולמרט, שולה זקן, אלי שמחיוף, אברהם פיינר, דני דנקנר. המזוכים: שמעון גלאון, אמנון ספרן, יעקב אפרתי
ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני / תמצית הכרעת הדין
תמצית הכרעת הדין במשפט הולילנד, 31.3.14. מורשעים: הלל צ'רני, אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי שטרית, אורי לופוליאנסקי, אהוד אולמרט, שולה זקן, אלי שמחיוף, אברהם פיינר, דני דנקנר. מזוכים: שמעון גלאון, אמנון ספרן, יעקב אפרתי

סיכוי קלוש לערעור
סתירות כתוצאה מטעויות אנוש [צילום: פלאש 90]

משפט הולילנד ייגמר בבית המשפט העליון. אהוד אולמרט לבטח יערער על הרשעתו, סביר להניח שכמותו יעשו רוב אם לא כל יתר המורשעים. המדינה תצטרך לשקול האם לערער על הזיכויים, שהם מחמת הספק ואפילו הספק הקל. אך כבר עכשיו ניתן לומר, כי קלושים הסיכויים שהתוצאה תתהפך באופן משמעותי.

השופט דוד רוזן טווה מארג לתפארת של ראיות והתרשמות מעדים – ובאלו ערכאת הערעור כמעט לעולם אינה מתערבת. האמירות החשובות ביותר בנוגע לשמואל דכנר היו, שלצד השקרים הברורים שלו – רוב הסתירות בדבריו היו תוצאה של טעויות אנוש סבירות. זו התרשמות מובהקת, המבוססת על 67 ישיבות בהן ראה רוזן את דכנר במשך חמש שעות כל פעם ממרחק של שני מטרים. ההרשעות מבוססות בראש ובראשונה על מסמכים שאין חולק על אמיתותם ועל אמרות הנאשמים עצמם, וגם לזה לא צפוי בית המשפט העליון לצלול.

אז מה כן? שתי סוגיות משפטיות עיקריות יוכלו לעלות בערעור. אולמרט, אלי שמחיוף, אברהם פיינר ודני דנקנר יוכלו לטעון נגד ההסתמכות על דכנר לאחר שסניגוריהם לא חקרו אותו בחקירה נגדית. אבל רוזן סגר גם את הפינה הזאת, כאשר הבהיר שבנוגע לנאשמים אלו – דכנר אינו מהווה ראיה אלא רק ביסוס מסוים לראיות אחרות. דנקנר יוכל לצאת נגד הקביעה התקדימית לפיה העסקת מאכער פירושה מתן שוחד – אבל רוזן קבע שניתן להרשיע אותו גם בלי הקביעה הזאת, רק על סמך סכומי העתק הבלתי-מוסברים שנתן למאיר רבין. מכאן החשיבות העצומה של פסק הדין: סביר להניח שהוא ייוותר על-כנו.

הרשעת אולמרט
אישר שקיבל את הכסף

שתי נקודות נוספות לגבי הרשעתו של אולמרט. האחת: כפי שהיה ברור, הפרשה המרכזית היא חצי מיליון השקלים שנתן דכנר ליוסי אולמרט. כאן הייתה להגנה טענה מעניינת: הרשומות המוסדיות – חשבונות הבנק של דכנר – אינן מגלות שום עקבות לאותם צ'קים, אז לא משנה מה יוסי אמר, וצריך לקבוע שהכסף לא ניתן. רוזן לא התמודד במישרין עם הטענה הזאת, כי אפשר לטעון גם את ההפך: ברגע שיוסי אמר שהוא קיבל את הכסף, ממש לא משנה איך בדיוק זה היה. זוהי בהחלט נקודה שניתן להעלות בערעור, אם כי גם כאן מדובר בממצאי עובדה.

השנייה: עו"ד רועי בלכר יוצא מצולק מהכרעת הדין. רוזן טורח לציין כמה פעמים, שבלכר לא חקר את שולה זקן על פרט זה או אחר, שהוא לא הביא עדים שיכלו לבסס את טענות ההגנה, ובאופן כללי מדגיש את הטעויות שלו. נכון שדברים דומים נאמרים גם לגבי כמה מהסניגורים האחרים, אך הרושם שלי מקריאת פסק הדין הוא, שבלכר חוטף יותר מהאחרים. תוסיפו לזה את המהלכים שביצע בשבועות האחרונים סביב הסדר הטיעון עם זקן, ותסיקו שאם יש מישהו שתיק הדגל שלו קרס – הוא מצוי הפעם, לפחות בשלב זה, בספסלי ההגנה.

העסקת מאכערים
השחתה של הציבור הציבורי [צילום: פלאש 90]

כאמור, רוזן קובע בצורה תקדימית, כי מי שמעסיק מאכער מול עובדי ציבור או נבחרי ציבור – נותן בכך שוחד. הסעיף הזה קיים מזמן בחוק העונשין, אך לא הופעל. חשוב מאוד שהנושא יובא לפתחו של בית המשפט העליון, וחשוב עוד יותר מבחינה ציבורית שיינתן גיבוי כזה או אחר לגישה הזאת. כפי שרוזן אומר בצדק, מדובר בהשחתה של השירות הציבורי ובמתן יתרונות לבעלי ממון, שיכולים להפעיל את מי שכישוריהם מתמצים בקשריהם. רוזן גם הציע לתקן את החוק, כך שמאכערים יוכפפו לאותם כללים החלים על לוביסטים; בואו נראה אם יימצא מי שירים את הכפפה.

דני דנקנר
גם הוא היה מאכער [צילום: פלאש 90]

זה מוביל אותנו במישרין לדני דנקנר, שלא תפס הרבה תשומת לב במשפט הולילנד, אך מי שעניינו בהחלט צריך לעורר דאגה. כמו בתיק בו הורשע בנוגע למעשיו כיו"ר בנק הפועלים, גם התיק בו הורשע בנוגע למעשיו כיו"ר תעשיות מלח חושף התנהלות בעייתית ומדאיגה ביותר. דנקנר ניהל את שתי החברות כאילו מדובר באחוזתו הפרטית, תוך התעלמות מנוהלי בקרה בסיסיים, ומה שחמור עוד יותר – תוך ביצוע עבירות פליליות מתמשכות.

תעשיות מלח, כדאי להזכיר, הייתה באותה עת שותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים ודנקנר היה במקביל סגן יו"ר הבנק. כל זה לא הפריע לו לשכור שורה של מאכערים, כדי שיעשו עבורו עבודה מלוכלכת ובלתי חוקית במסדרונות השלטון. רוזן אומר די במפורש, שגם מיכה גולדמן, אריה דרעי ואברהם נתן – כמו מאיר רבין – נשכרו כדי לבצע פעולות שחוקיותן מוטלת בספק. כן, כן, אותו דרעי שהיום עומד בראש ש"ס.

מה שמטריד אותי במיוחד הוא, כיצד התאפשרה פעילות כזו בצמרת של הבנק הגדול ביותר בישראל באותה עת. איך יכול להיות, שלמרות הרגולציה הקפדנית ואף החונקת של בנק ישראל, עמד עבריין סדרתי בראש אותו בנק. איך יכול להיות, שאף אחד מגורמי הבקרה הפנימית בבנק הפועלים לא עלה על הצורה בה דנקנר מתנהל. ושאלת השאלות: האם זה לא יכול לקרות שוב?


מה שאיננו יודעים
רק כאן התגלגלו מיליונים של שוחד?

את אותה שאלה חייבים כמובן לשאול גם בהקשר הרחב של פרשת הולילנד. הרי הפרויקט הזה אינו היחיד שעצם קיומו מעורר תהיות. בשבוע שעבר הצבעתי על הסינמה סיטי בירושלים כדוגמה עכשווית למיזם בנייה שעצם מיקומו מחייב לבדוק מי ומדוע אישר את הקמתו. ויש כמובן עוד רבים כאלה: מגדל פה, דירות פאר שם, הקלות פה, הטבות שם. האם עלינו להניח, בניגוד לכל חוקי הסבירות וההיגיון, שרק בהולילנד התגלגלו מיליונים של שוחד? שהשחיתות קיימת רק בפרויקט אחד, בו היה למנהל יחיד אינטרס אישי לחשוף אותה? סביר להניח שלא. אלא שטיבן של עבירות שוחד, שקשה עד בלתי אפשרי לחשוף אותן.

כאן אולי שווה לחשוב על גישה מהפכנית, הלקוחה מן המשפט העברי. ההלכה קובעת ענישה רק למקבל השוחד ולא למי שנותן אותו, כדי שלמשלם יהיה תמריץ לחזור בתשובה ולחשוף את המושחת המקבל. החוק הפלילי שלנו גם הוא מבחין בין השניים, אם כי רק באופן יחסי: העונש המירבי למקבל הוא עשר שנות מאסר, ולנותן – שבע שנים. דומה שיש מקום לשקול, אפילו לתקופה מוגבלת, הליך גילוי מרצון בתחום השוחד: מי שיתוודה על מתן שוחד ויספק ראיות מספיקות – יקבל חנינה. שווה לעשות את זה כדי לנקות את השירות הציבורי, אפילו באופן חלקי וזמני.

ההישג של התביעה
שישה מול למעלה מ-40 [צילום: פלאש 90]

התביעה במשפט הולילנד רשמה הישג מרשים מאוד, בתנאים קשים מאוד. היה לה עסק עם עד מדינה בעייתי מאין כמותו, כאשר כבר ביום הראשון למשפט נאלצה להודיע שיומניו מפוברקים בחלקם ולא תוכל להשתמש בהם. אחר כך אותו עד הלך לעולמו, היה עליה להיערך מחדש ולהרשיע נאשמים בלא להסתמך עליו.

שישה עורכי דין התמודדו מול למעלה מ-40 סניגורים, רובם מהשורה הראשונה וחלקם ממשרדים גדולים ועתירי משאבים; לאהוד אולמרט ולדני דנקנר היו – לכל אחד – סניגורים כמספר התובעים. אנשי הפרקליטות עבדו כמעט מסביב לשעון, כאשר עליהם להכין את העדים ואת הראיות בנוגע ל-16 נאשמים בעת ובעונה אחת. ובסוף – הם ניצחו. ואלה שמות: ליאת בן-ארי שווקי, יוני תדמור, אתי בן-דור, ירון גולומב, אביבה חפץ-נוימן, עודד קם.


מחמאות מוצדקות
ציונים לצדדים [צילום: פלאש 90]

דוד רוזן פתח את ישיבת הכרעת הדין במשפטים הבאים, וכמי שליווה את המשפט לכל אורכו – אני יכול להעיד שהם מוצדקים לחלוטין:

"זה לא מקובל, אבל אני חייב לומר תודה לאיש המיוחד שמלווה אותנו מתחילת הדרך, לעופר. ועוד כמה מילים שלא מקובל ולא נכון לעשות, בטח לא בשיטה שלי, זה לתת ציונים לצדדים ולכן גם אני לא נותן אף פעם ציונים לצדדים, בטח לא בהכרעת הדין, אבל כאן אחרי שנה וחצי, אני חייב. אז קודם כל לתביעה, שגילתה מקצועיות לעילא, הגינות, פתיחות, מידתיות, ועל כך שהייתם כל כך קשובים. אני לא רואה צוות תביעה אחר שהיה הולך לקראתי כפי שאתם הלכתם, ויכול להיות שיש לזה גם מחיר. אני מאמין שלא. ולולא הייתם הולכים איתי, אין לי ספק שהיינו היום בעיצומה של פרשת התביעה, כשבסופו של דבר התוצאה לא הייתה שונה, להערכתי.

"ועכשיו להגנה. אני ידעתי מראש שאני זכיתי בליגה הלאומית, לכן לא הופתעתי לא מהרמה, לא מהמיומנות הרבה, מהניהול הנינוח של המשפט, וגם אם היו התרגזויות פה ושם, הן באמת לא היו רציניות. אני יכול לומר שיש טובים כמותכם, אין טובים מכם. התרומה שלכם לנאשמים ולמשפט הייתה רבה ומשמעותית ביותר".


תאריך:  01/04/2014   |   עודכן:  01/04/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אתי בן-דור   בנק הפועלים בע"מ / Hapoalim Bank Ltd   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מאכערים   מיכה גולדמן   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מארג לתפארת
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
1/04/14 02:24
 
אמנון111
1/04/14 09:12
 
עידןסובול
1/04/14 10:46
 
הנ"ל
1/04/14 16:16
 
הנ"ל
1/04/14 17:03
 
הנ"ל
1/04/14 18:28
 
הנ"ל
1/04/14 19:04
 
זונגרה גולש
1/04/14 20:20
2
קורןנאוה טבריה
1/04/14 05:09
3
אבא גוריון
1/04/14 07:29
4
שמעון אמסלם
1/04/14 08:37
5
ספוילר
1/04/14 08:53
6
מאירנת
1/04/14 09:52
 
רמי.א.לוד
5/04/14 08:56
7
יעקב יעקב
1/04/14 10:38
8
"יזמים ותורמים"
1/04/14 11:06
9
עובדיה הוכמן
1/04/14 16:00
 
עידןסובול
1/04/14 22:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
"אנשיו של אהוד אולמרט ניהלו קמפיין נגד הפרקליטות ונגדי אישית, מתוך הנחה שאם אתה מצליח לפגוע באמון הציבור בפרקליטות - אתה אולי מצליח להשיג יתרונות עבור הלקוח". כך אומר (יום ב', 31.3.14) פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, בעקבות פסק הדין במשפט הולילנד.
31/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אמנון ספרן ושמעון גלאון, שהיו מבכירי קרדן ופולאר, זוכו מחמת "ספק קל" שנותר בליבו של השופט דוד רוזן במשפט הולילנד. מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי, זוכה גם הוא מחמת הספק (יום ב', 31.3.14).
31/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
גירסתו של סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר, אלי שמחיוף, בנוגע לצ'קים של שמואל דכנר שהגיעו לידיו -כאילו רק עשה טובה למאיר רבין - מופרכת מיסודה. כך קובע (יום ב', 31.3.14) השופט דוד רוזן בפסק הדין במשפט הולילנד.
31/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אורי שטרית יכול היה ללכת במסלול לגיטימי בקבלת עבודות פרטיות במקביל לתפקידו כמהנדס העיר ירושלים. במקום זאת, הוא בחר "להטביע רגליו בשלולית רפש כספי השוחד" - לשונו של השופט דוד רוזן, בפרק בפסק הדין במשפט הולילנד הדן בשטרית. "כל הסבריו של הנאשם בבית המשפט היו להג ופטפוט חסר ערך", קובע רוזן.
31/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאיר רבין ידע על הקשר המושחת בין אהוד אולמרט, אורי שטרית והלל צ'רני. בשל כך ביקש ממנו שמואל דכנר לפנות לשטרית, כדי שהלה יבקש מאולמרט ללחוץ על צ'רני להגיע איתו להסדר. כך קובע (יום ב', 31.3.14) בפרק העוסק ברבין בפסק הדין במשפט הולילנד.
31/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
"קלנר ידע שאולמרט מעורב בפרשת השוחד"  /  איתמר לוין
אולמרט יערער: הראיות מחייבות זיכוי מוחלט  /  איתמר לוין
עדותו של דכנר נגד צ'רני הייתה מדויקת  /  איתמר לוין
אולמרט המשוחד הסדרתי  /  אריה אבנרי
אמרנו לכם [1]  /  יואב יצחק
משפט דוד  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il