|   15:07:40
דלג
  ישראל מידד  

  אלי פולק  
פרופ' לכימיה, מייסד ויו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בא חושך לגרש

אם התקשורת הייתה עושה את מלאכתה מן ההתחלה, ייתכן כי אולמרט וחבר מרעיו היו מבינים כי הפשע אינו משתלם. או אולי ציבור מיודע יכול היה לפעול או להצביע אחרת
04/04/2014  |   ישראל מידד, אלי פולק   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
יצחק. אור בחשיכת התקשורת [צילום: יוסי זליגר]

פסק הדין שהרשיע ראש ממשלה לשעבר באשמת לקיחת שוחד, מלמד כי ישראל היא דמוקרטיה, אבל לא מלאה. ההליך השיפוטי, שבמסגרתו הובאו בשנים האחרונות לדין נשיא לשעבר, ראש ממשלה לשעבר ושר אוצר לשעבר, מעיד על שחיתות מוסרית של אנשים רבים מדי הנמצאים בעמדות מפתח. אין זה מקור גאווה. במדינה שבה חופש הדיבור והמחשבה יותר חשובים מפוליטיקה קטנה, ייתכן כי התנהלות כזו לא הייתה מתרחשת. שכן תקשורת פתוחה באמת - מעמודי התווך של דמוקרטיה מלאה - המונחית על-ידי רצון לגלות את האמת, הייתה מונעת זאת.

במקרה של אהוד אולמרט, עיתונאי אמיץ אחד, יואב יצחק, הזהיר במשך שנים מפני מעלליו והעלה אותם על הכתב. היה זה ב-10 במאי 2006, חודשיים אחרי הבחירות לכנסת, כשבמסיבת עיתונאים תקף יצחק את אולמרט, שהיה אז שר, על העסקות הפיננסיות שהיו מאחורי רכישת הבית המפואר ברח' כרמיה שבירושלים. אולמרט היה אז בעמדה פוליטית איתנה מאוד, אך את יואב יצחק זה לא הרתיע.

באשר לפרשת הולילנד, מעורבותו של יצחק בה החלה ב-1996. הוא חשף את העובדה שהלל צ'רני (שהורשע בשוחד), הבעלים של 120 דונם במתחם הולילנד, קיבל הערכה פיקטיבית של שווי המקרקעים שבבעלותו. צ'רני ביקש להעביר בעלות מ"חברת הולילנד" - חברה זרה שהייתה בשליטתו - לחברה ישראלית שגם היא בשליטתו. כזו הייתה כרוכה בתשלום מיסים - מס רכוש ומס רווחי הון - גבוהים, והערכה נמוכה של הנכס הייתה מפחיתה את נטל המס. שני שמאים העריכו את שווי הנכס בסביבות 10 מיליון דולר, בעוד שהשווי הריאלי היה גבוה בהרבה. מלון הולילנד הישן עדיין עמד אז על תילו.

נדרשו שש שנים נוספות עד שוועדת האתיקה של איגוד השמאים קבעה את אשמתם של שני השמאים בגין הערכותיהם הפיקטיביות.

ב-28 ביולי 2008 חשף יצחק לראשונה כי אולמרט, ראש הממשלה דאז, קיבל שוחד בקשר למיזם הולילנד. נדרשה שנה שלמה לפני שהמשטרה, שקיבלה מיואב יצחק מידע נוסף שתמך בעדותו של עד המדינה שמואל דכנר, החליטה לפתוח בחקירה. והשאר - ידוע.

האם יצחק היה לבד? לא. ב-2002 מתח המקומון הירושלמי "קול העיר" ביקורת חריפה על אולמרט, במיוחד על נסיעותיו התכופות לחו"ל. אך ביקורת זו לא אפיינה את התקשורת. אין זה סוד כי במשך שנים היה ידיעות אחרונות תומך נלהב של אולמרט. אין זה מפתיע, אפוא, אם כי עצוב, שמרדכי גילת, התחקירן הראשי של העיתון, לא דיווח דבר על מעלליו של אולמרט, למרות שאחר כך טען כי ידע עליהם כבר ב-2007. היה זה רק אחרי שגילת עבר לעבוד בישראל היום שהוא החל לתקוף את אולמרט. במאי 2008 הוא התייחס להאשמות שונות נגד אולמרט, אך לא הזכיר את פרויקט הולילנד.

עיתונאי נוסף שנקט עמדה נגד אולמרט הוא דן מרגלית. כשאולמרט זוכה על חלקו בפרשות של ראשונטורס וטלנסקי, קרא מרגלית (11.7.12) ליועץ המשפטי לממשלה להגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון בציינו: "מי מאמין כי אהוד אולמרט לא ידע אלו מניפולציות עושות פקידותיו בכרטיסי הטיסה של ראשונטורס?".

אחרי הרשעתו של אולמרט, העמיד אותו מרגלית במקומו במאמר שכותרתו: "ראש חבורת פשע" (ישראל היום 1.4.14). אלא שחלקו של מרגלית בכל הפרשה כעיתונאי היה שולי ביותר, אם בכלל. מרגלית היה חבר קרוב מאוד של אולמרט במשך 35 שנה, אך בעקבות מלחמת לבנון השנייה, שבה היה אולמרט ראש ממשלה, החליט מרגלית לנתק את יחסיו עמו. בראיון שערכה עמו דורית קרן-צבי (הארץ 16.2.07), הסביר מרגלית: "אז הבנתי שהמלחמה מתנהלת בצורה שגויה. ועוד לפני שכתבתי על זה בעיתון, האנשים שנמצאים בסביבתו הקרובה ביותר שמעו ממני שלהערכתי הוא צריך ללכת. זה לא התפקיד בשבילו. לא כל אחד יכול להיות ראש ממשלה. ואני חושב, לא בשנאה אלא להפך, עם הרבה אהבה, שאהוד אולמרט נכשל במלחמת לבנון השנייה".



ידיעות אחרונות עשה כל שביכולתו להגן על אולמרט

מרגלית לא היפנה עורף לאולמרט בשל דרכיו המושחתות. למעשה, באותו ראיון אמר מרגלית "אני כל כך מתגעגע אליו. אין מה לעשות. אני פשוט אוהב אותו. אין יום שאני לא מגיע הביתה, ולפני שאני מכניס את המפתח בדלת, אני חושב על השיחה שאני עומד לעשות עם אהוד. ואז אני נזכר. פתאום אני אומר לעצמי אה, אי-אפשר. לזה אני הכי מתגעגע".

העיתוני מתי גולן טען ("גלובס" 12.3.13) כי מרגלית עזב את אולמרט היות שלא קיבל את משרת ראש הלשכה שבה מאוד רצה. איננו יודעים את האמת, אם כי דבר אחד ברור: מרגלית נכשל כעיתונאי חוקר. היה עליו לדעת, בהתחשב בעברו העשיר של אולמרט, שאולמרט קרוב לוודאי היה נוכל, והיה על מרגלית לנסות לחשוף זאת.

היום, מרגלית מדבר בגלוי על פשעיו של אולמרט בישראל היום, העיתון שמגן בהתמדה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, יריבו המושבע של אולמרט. יש לשבח אותו על כך שהגיע להבנה, אומנם באיחור, מי האיש שהיה חברו הטוב. יואב יצחק כותב כי "דן מרגלית הוא אחד העיתונים הטובים בישראל. הוא מקצועי. הוא סקרן. הוא אמיץ. הוא מבין עניין. הוא יודע היטב מה תפקידו של עיתונאי ושל איש ציבור בחברה דמוקרטית". אנו לעומת זאת סבורים, כי עמדתו הנוכחית ביחס לאולמרט הייתה מתקבלת כהרבה יותר אותנטית, לוּ היה מביע אותה במהלך שנות עבודתו הארוכות במעריב.

גילת ומרגלית הם קצה הקרחון של כשלונות הבכירים בתקשורת הישראלית בפרשת אולמרט. זה שנים שידיעות אחרונות עשה כל שביכולתו להגן על אולמרט. אך מאמציו הבלתי נלאים של יואב יצחק נשאו פרי, ולאחר שנים רבות, יתנו הפושעים את הדין על מעשיהם.

בסיפור זה היו שחקנים חשובים רבים אחרים, כמו פרקליט המדינה משה לדור, הפרקליטים שהכינו את התיק וחוקרי המשטרה. אך אם התקשורת הייתה עושה את מלאכתה מן ההתחלה, ייתכן כי אולמרט וחבר מרעיו היו מבינים כי הפשע אינו משתלם. וציבור מיודע היה יכול לפעול או להצביע אחרת.

ישראל אינה גאה בכך שמי שהיה ראש ממשלתה יישלח קרוב לוודאי לכלא. אך היא כן אמורה להתגאות באידיאליסטים כמו יואב יצחק. בנימוקי הפרס לביקורת התקשורת שהעניקה לו ב-10.10.2002 "האגודה לזכות הציבור לדעת" נכתב: "הפרס ניתן על היותו של יואב יצחק מוסד ייחודי בתקשורת, על עמידתו האיתנה מול ענקי התקשורת ועל תרומתו לדיון הציבורי בתחומי העיתונות והתקשורת". יהיה מתאים אפוא ביותר שיצחק יזכה בפרס ישראל לעיתונות.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
התפרסם באנגלית ב"ג'רוזלם פוסט".

תאריך:  04/04/2014   |   עודכן:  05/04/2014
ישראל מידד, אלי פולק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אשר גרוניס / Asher Grunis   אתי בן-דור   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   גלובס / Globes   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דן מרגלית   דני דנקנר   הארץ / Haaretz   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יהושע פולק   יואב יצחק / Yoav Yitzhak   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   ממשלת ישראל / Israel Government   מני מזוז / Meni Mazuz   מעריב   משה טלנסקי   משה  ישראל   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה שמיר   מתי גולן   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   פרשת כרמיה   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בא חושך לגרש
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כהן ישראל -חדרה
5/04/14 06:52
2
אזרחית
5/04/14 08:47
3
העתונאי מרגלית.
5/04/14 11:04
4
עזרא מנצור
5/04/14 11:04
 
לא בדק עד כה
5/04/14 14:27
 
בר ברע
8/04/14 14:37
5
א.ל. רמת-גן
5/04/14 16:01
6
אהרון שחר
5/04/14 19:40
7
משה מוסקל
5/04/14 23:22
8
וינטר הניה
6/04/14 07:10
9
ד"ר רון בריימן
6/04/14 08:00
10
צורי
6/04/14 16:56
11
ויתונאי לשעבר
7/04/14 06:36
12
קורןנאוה טבריה
8/04/14 05:23
13
ברלה
10/04/14 03:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
עליזה אולמרט, רעייתו של אהוד אולמרט, היא דירקטורית בקרן אלרוב -קרן הפילנתרופיה של אלפרד אקירוב. זוהי עדות נוספת למידת הקירבה שבין אקירוב לאולמרט, הקיימת עד היום.
04/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אלפרד אקירוב יזומן להעיד במשטרה בנוגע לתשלום שהעביר לשולה זקן. ככל הידוע, מדובר ב-80,000 שקל ששילם אקירוב לזקן. בעבר אישרה זקן, כי פנתה לאקירוב בבקשה שיסייע לאחיה יורם קארשי (ממורשעי פרשת רשות המיסים) לפתוח חנות בקניון שבבעלותו בנתניה.
04/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפרשה המרכזית בה הורשע אהוד אולמרט בקבלת שוחד במשפט הולילנד, היא 500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט, אחיו של אהוד, כאשר הלה הסתבך בחובות בשלהי 2002. ההרשעה מבוססת על שורה של אדנים, וממש לא על עדותו של דכנר - שהלך לעולמו בטרם נחקר בחקירה נגדית בידי סניגוריו של אולמרט.
04/04/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
איני יודע מה מלמדים המרצים, כיום, בשיעור בו נלמד כלל הסוב יודיצה. דבר אחד ברור לי, לחלוטין. במשפטים הפליליים השונים שהתנהלו נגד אהוד אולמרט, בעבר ובמשפט הפלילי המתנהל נגדו, כעת, בפרשת הולילנד נחצו, זה מכבר, הקווים האדומים, בכל הקשור להפרת כלל הסוב יודיצה. הפרה זו מתבצעת - לכאורה - בעת ובעונה אחת, הן בידי העיתונות הכתובה והמשודרת והן במעשיו ובהודעותיו לתקשורת של יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. יועץ תקשורת זה, מדברר - באופן שוטף - עמדותיו ותגובותיו של הנאשם, אולמרט, מעשה של שגרה ומפיץ אותן למדיה הכתובה והמשודרת.
30/03/2014  |  ד"ר חיים שטנגר  |   מאמרים
הולכים ומתרבים הסימנים שהפעם לא יעלה בידו של הטפלון אהוד אולמרט לצאת יבש מהבוץ הפלילי המצחין שהוא שקוע בו עד צוואר שוב: התנהלות בעייתית של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וכיצד נכשל פרקליט המדינה שי ניצן במבחן המשפטי המשמעותי שלו
28/03/2014  |  אריה אבנרי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי    / 
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
קצת אחרי (8)  /  קובי קמין
אפל הוא הלילה  /  יאיר הולנדר
יציאת מצרים - הגדה או אגדה?   /  שולמית כוגן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il