רוני ליבוביץ' כיכב כפרזנטור בקמפיין הטלוויזיה של
ראובני פרידן IPG לחברת אלבר (אלבר מוטו). הסרטון נפסל תחילה לשידור על-ידי
הרשות השנייה בנימוק שהוא חותר להפוך עבריינות למודל תרבות. לאחר מכן הותר בגרסה מקוצרת ומצונזרת. הטיעונים שלו ושל אנשי הפרסום בזכות הסרטון עוררו תחושה שמוסר, כיום, זה בעיקר שם של דג.
מאתלטי לפתטי
רוני ליבוביץ', הידוע בכינוי האופנובנק, היה בחור אתלטי וכריזמטי כאשר ביצע את שוד הבנקים בשנות התשעים. לאחר ששדד 21 בנקים באופן סדרתי, מהם נמלט על קטנועו, דבק בו הכינוי השרמנטי האופנובנק. השבוע נראה בתקשורת רופס ופתטי כאשר היתמם והתרעם על הפסילה בכלי התקשורת.
יש לציין שכיכב בסרטון שבו מובלעת תזכורת מובהקת למעלליו בעבר. בקמפיין הוא מצולם יוצא מסניף בנק חבוש בקסדה כשבידו שטרות. הוא מלמד את הצופים כיצד לבחור קטנוע נאות ועל-רקע שירת הסירנות של המשטרה הוא מפטיר "סתם שודדים אותנו"; נכון, בעיקר הוא והפרסומאים, שודדים את האינטליגנציה של קהל הצופים.
ההילה שנקשרה למעשיו כבר התיישנה והופכת אותו לבלתי רלוונטי מן ההיבט האסתטי ברמה הקונקרטית ומן הבחינה האתית. מאז שהחזיר את חובו לחברה עסק בסוג של הרחבה מקצועית כאשר בנה אתר המכפר לכאורה ומפאר למעשה את מורשת עבריינותו. לכן, למרות שהחזיר את חובותיו לחברה בריצוי המאסר ובהשבת הכספים, הוא פותח בחסות ראובני פרידן באוברדרפט ערכי בהון האנושי.
מהתפוז לחפוז המכני
כשנשאל ליבוביץ' לדעתו על צנזור הפרסומת, טען (28.3.14) ש"מישהו ברשות השנייה חסר חוש הומור וחסר קשר למציאות". נהפוך הוא, המציאות מלמדת שדמויות פליליות הפכו בציבור זה מכבר מקור לחיקוי במקום מטרה לגינוי. ב-1998 עלה לאקרנים הסרט העלילתי "באאז" (בימוי
אלי כהן). הסרט מבוסס על סיפורו של נהג המונית דרק רוט שנורה למוות בידי שני נערים בשנת 1994. הוא נוצר במקור כדי להוות תמרור אזהרה על אלימות גואה בקרב בני נוער ולכן הוקרן בבתי הספר. למרבה ההפתעה ולמרבה הצער, רבים מבני הנוער שצפו בו הזדהו דווקא עם העבריינים. מול האקרנים הם מחאו להם כפיים במקום לגנות אותם אפיים.
המגמה הזו מוכרת. עשרים שנה לפני כן יצא לאקרנים הסרט תפוז מכני (באנגלית: A Clockwork Orange). סרט רווי אלימות על נער מתבגר בבריטניה, אשר מבצע יחד עם חבריו מעשי אלימות מתוך סדיזם לשמו. לימים התברר שבהשראת הסרט בוצעו מספר פשעים. העבריינים לא הותירו מקום לספק למקור ההשראה כאשר עטו על פניהם בעת ביצוע הפשע מסכות הזהות לאלה של גיבורי הסרט. הבמאי סטנלי קובריק גנז את הסרט ובחר לוותר על תמלוגים נכבדים בחייו לטובת נכסי צאן ברזל (לשימור המיתוס נייתר את הפרט שבנוסף לחוש מוסרי מפותח גם איימו על חייו). עתה, ב-2014, בעידן החפוז המכני, כשמפרידים באופן צדקני בין הפלילי למוסרי, חזרנו לקדש פדיון קופות.
סלב ידגמן כובעונים
בתרבות שבה הפרסומת מקדשת את האמצעים, נותר לקוות שלא יבחרו בקרוב בסלב רב-חשק ודק-מוסר שמככב בערב העצמת נשים, לככב כפרזנטור של חברת כובעונים (קונדומים). ובנימה זו נאחל לציבור חג חרות שמח נטול הפקרות, גם כשהיא לא מוגדרת כעבירה פלילית.