|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

החלום האירני: סכנה מוחשית

המומחה העולמי לענייני אירן, פרופ' דוד מנשרי, מתקשה להבין מדוע המערב, ובראשו ארה"ב, השיל מעליו את נכסיו אל מול טהרן הוא בטוח שפצצה גרעינית אירנית תשנה את חוקי המשחק במזרח התיכון ומעבר לו וטוען שהאיום על ישראל עשוי להיות קיומי להכיר את האויב
13/04/2014  |   דרור אידר   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
להכיר את תרבות המזרח התיכון. פרופ' דוד מנשרי [צילום: מיכל ראש בן עמי]

לפני המהפכה האיסלאמית היו לארה"ב בתוך אירן מומחים לכל דבר, רק לא מומחים לפרסים, אנשים הדוברים את השפה, מכירים את הרחוב ואת התרבות. לא פלא שהופתעו". הדובר הוא אחד המומחים החשובים לאירן בארץ ובעולם, פרופ' דוד מנשרי, מזרחן ונשיא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. באוקטובר הקרוב יהיה מנשרי בן 70. הוא נולד באירן ועלה לארץ בהיותו בן 5. מחקריו הענפים מקיפים סוגיות היסטוריות, פוליטיות, חברתיות, חינוכיות ותרבותיות, שלכולן מכנה משותף: אירן.

אחת ההתמחויות שלו היא החינוך באירן והבנת הדור הצעיר בקרב הסטודנטים האירנים, המשמשים אופוזיציה גלויה וסמויה למהפכה האיסלאמית. מנשרי מספר שיש דמיון מסוים בין אירן לישראל ביחס לבעיה ידועה: הפער בנגישות להשכלה הגבוהה. "אחד הדברים שאני רואה הוא שגם לאחר שפתחו מכללות, לרוב נשמר הפער בין תלמיד מכללה למקבילו באוניברסיטה".

על אירן הנוכחית הוא אומר שהמערב מבין שקיימת שונות תרבותית המכתיבה את מערכת היחסים עם העולם ואת ההתנהגות הפוליטית. "כשמישהו אומר שהמצב מורכב, השאלה היא ממה הוא מורכב; יש לתרגם זאת לשפת המעשה".


פרופ' מנשרי, מה דעתך על אופי המשא-ומתן של המערב עם אירן - האם הלהיטות להסכם לא מעלה את המחיר אצל הסוחרים האירנים?

"זו אחת הבעיות הקשות של המערב שנכשל פעם אחר פעם בהבנת התרבות של המזרח התיכון. לכן הוא תמיד מופתע, כי זה לא תואם את דגם המחשבה שלו. מה שקרה פה הוא שנוצר מפגש בין שתי מדינות עם מנהיגים חלשים. אירן חלשה בשל הסנקציות, המצב הכלכלי, הצעירים, המתח הפנימי, בחירת רוחאני, היחס לאחמדינג'אד בעולם, ירידת ערך המטבע והפגיעה בכבוד הלאומי. כשרוחאני רץ לבחירות הוא הבטיח לצעירים האירנים שני דברים: להחזיר את ערך הריאל, המטבע האירני; ולהחזיר את ערך הדרכון. הוא הבטיח להפוך את אירן למדינה מכובדת בעולם.

"החולשה האירנית פגשה בחולשה האמריקנית. ראה מה קרה בסוריה. אמריקה הייתה חלשה. פוטין הציל אותה. אם בסוריה לא עשתה ארה"ב דבר, מה תעשה באירן? הנשיא אובמה חיפש קשר עם אירן. זה היה חלק מסדר היום המדיני של אובמה במערכת הבחירות הראשונה. הוא חשק בקשר עם אירן.

"עם החולשה ההדדית, ארה"ב לא הבינה שבחוקי הבזאר הפרסי היא יכולה להשיג הרבה יותר, כי יותר משארה"ב רצתה באירן, אירן נזקקה לה - והיא לא גבתה את המחיר. העובדה שהאירנים לא הסכימו בסבב השיחות הראשון היא חלק מחוקי הבזאר. צריך להיות טיפש כדי להסכים בסיבוב הראשון. האירני לא יוכל לחזור הביתה. צריך לכעוס, לארוז את המזוודות ולעשות את כל ההצגה".

מה מרוויח אובמה מאירן?

"אירן מדינה חשובה. היא בעיה גדולה של המערב, אבל גם תקווה: 75 מיליון תושבים, מדינה שמשחרת לטכנולוגיה ולעסקים; המערב מחכה לזה. אגב, בעניין הסרת הסנקציות - אי-אפשר להסיר אותן רק לשישה חודשים; ברגע שהסרת, אינך יכול לחזור. אז אני שואל אותך, למה קל יותר לאירן להסכים - לעצור את פרויקט הגרעין או לנהל שיחות ישירות עם ארה"ב?"

לנהל שיחות עם האמריקנים?

"לא. לדחות את תוכנית הגרעין. לא לוותר, לדחות. הוויתור הפיך. לעומת זאת, תמונה של אובמה עם חמינאי או רוחאני, היא בלתי הפיכה. בתודעה הציבורית זאת חציית סכר בן 35 שנה, של לא לדבר עם האמריקנים, השטן הגדול. 35 שנה הם משננים 'מוות לאמריקה' עבור מהפכה שהייתה לכישלון גדול.

התקווה של העם האירני ב-1979 לא הייתה המהפכה האיסלאמית, אלא לחם וחירות. אין היום יותר חופש פוליטי מאשר בימי השאה. חייתי באירן בשנתיים האחרונות לשלטון השאה. לדבר אז נגדו היה פשע, והיום לדבר נגד המשטר באירן זה חטא. האם להמוני האירנים יש יותר רווחה? המהפכה לא ענתה על זה".

ואויב המהפכה הוא המערב, האמריקנים?

"מבחינתם, העולם המערבי עמד על שני יסודות עיקריים - הקומוניזם הסובייטי והקפיטליזם האמריקני. האחד נפל; התור של השני קרוב. האיסלאם הוא האידיאולוגיה של המחר. כך הם רואים את זה. עבור האירנים ישראל היא כמו בביטוי הפרסי "קיר נמוך", שאפשר לדרוך עליו. הם מנצלים אותנו לצורך המאבק שלהם לשליטה אזורית".

אתה מתאר תשוקה הדדית, וזה עומק חולשת המערב שמתייחס לאירן כשווה אליו...

"לכן התשוקה של אובמה להיפגש עם רוחאני היא שגיאה. רוחאני צריך להיפגש עם קרי, ואילו אובמה צריך להיפגש עם חמינאי, ראש המדינה. חמינאי אינו מלכת אנגליה; הוא דמות פוליטית עם סמכויות חוקתיות, שבסופו של דבר קובעת את מדיניות הגרעין ומדיניות החוץ והביטחון של אירן".

אמריקה לא מכירה בעוצמתה

"הגיע הזמן שיישבו יחד אמריקנים ואירנים, אבל אובמה - תכיר בעוצמתך! אתה מייצג את הדמוקרטיות המערביות, אתה המעצמה הגדולה ואינך ברמה שווה לאירנים!"

כשאנחנו נפגשים עם האמריקנים, עם כל המחלוקות, קיימת תשתית ערכית משותפת. כשמנהיג מערבי נפגש עם מנהיג אירני, באיזו רמה מתקיים המפגש באמת - האם נוצר אמון או שזה מפגש בין סוחרים?

"גם וגם. השאלה מה גובר על מה. מראשית המהפכה באירן, בכל פעם שהייתה התנגשות בין העקרונות המהפכניים לבין האינטרס הלאומי - האחרון גבר. מנהיג המדינה צריך לספק לחם ל-75 מיליון בני אדם, ולכן חייב להיות פרגמטי. משום כך, כל המנהיגים הפוליטיים, בשלב זה או אחר, הגיעו לחיכוך עם המנהיג העליון. כי יש פער בין הטוהר האידיאולוגי למי שצריך להאכיל אזרחים. חומייני עצמו אמר, לפני שהגיע לאירן, שבמדינה אירנית לא ישלמו עבור מים וחשמל. אז מה, הם לא משלמים? בוודאי שמשלמים.

"שני הצדדים יודעים שהם צריכים לצאת מהמפגש כשהם אינם שבעי רצון במידה שווה. אין פה ערגה להסדר שבו שני הצדדים מרוויחים מאה אחוז. אבל הם רוצים לפתור בעיות. אירן נמצאת במצוקה - ראה כיצד הידרדר ערך הריאל רק בשנתיים האחרונות, מצב התעסוקה, בוגרי האוניברסיטאות. יש באירן שני מיליון סטודנטים. איפה יקלטו אותם? הם יודעים כיצד חיים בעולם. הנוער האירני הוא הכי חילוני בעולם הערבי. הוא לא מאמין יותר לסיסמה שהאיסלאם הוא הפתרון. האיום הקיומי על המשטר האירני הוא לא אנחנו ולא האמריקנים, אלא הנוער האירני.

"ב-2009, המשטר דיכא באכזריות את המהפכה הירוקה, משום שהכוח נמצא בידי האחרים - חמינאי, משמרות המהפכה, הרדיקלים והחוגים המשיחיים. החוגים המיסטיים הללו מסוכנים; הם עלולים לחשוב שכדי להחיש את בואו של המהדי, יש לפתוח במלחמה עולמית. ובכל זאת, צריך להפריד, יש צבעים שונים גם בתוך המחנה הרדיקלי".

יוצא מדבריך שהעלאת אירן על סדר היום של המערב והסנקציות, עזרו לחזק את האופוזיציה. אז רגע לפני שקוצרים את הפירות, בא המערב ואומר: לא, אל תתפרקו, בואו ונעזור לכם?

"לכן אמרתי שנדהמתי באיזו מהירות השלנו מעלינו את נכסינו ומיהרנו להגיע להסדר, בלי להפיק את מלוא התועלת מהמצב. אומנם המהלך של קיום מגעים עם אירן הוא חיוני. הגיע הזמן שיישבו יחד אמריקנים ואירנים - אבל תכיר בעוצמתך! אתה מייצג את הדמוקרטיות המערביות, אתה המעצמה הגדולה ואינך ברמה שווה לאירנים!"

האם אירן מאיימת על המערב ועל ישראל, לא רק ביחס להשגת פצצה גרעינית, אלא בכך שהיא משמשת מופת להמוני הרדיקלים בעולם האיסלאם שכך ראוי להמשיך?

"בוא נפריד. על המערב האיום הוא בעיקר פגיעה בלקוחות שלו. אם איום הוא חיסול ארה"ב, הם לא יכולים לעשות זאת. ביחס לישראל, ודאי שהאיום קיים. השאלה האם ישתמשו בגרעין נגדנו, דומה לדיונים ביחס לסדאם חוסיין - חלק חשב שישגר טילים וחלק סבר שלא. אנחנו לא צריכים להשאיר בידיהם את ההחלטה אם להשתמש בנשק הגרעיני נגדנו, אבל האיום הגרעיני רחב יותר. צריך לחשוב כיצד נחיה עם אירן גרעינית - אפילו בהנחה שלא תשתמש בפצצה.

"מה תהיה חוצפת חמאס וחיזבאללה תחת מטרייה גרעינית? מי יקבע את מחירי הנפט במפרץ הפרסי? ברור שאם לאירן יהיה נשק גרעיני, היא לא תהיה האחרונה להשיג נשק כזה. יתחיל תהליך של התפשטות נשק גרעיני באזור. אתה רואה את היציבות של המשטרים, איך הם נופלים בזה אחר זה ולידי מי הנשק הזה עלול להגיע בסופו של דבר. זאת בעיה.

"יש גם האיום של הרדיקליזם האיסלאמי שמחפש היכן להיכנס. הרעיון שאחרים יחקו את הדגם האירני לא הצליח. אירן לא הפכה לגן עדן עלי אדמות. היכן היא הצליחה? במקומות שהמשטר המרכזי התמוטט, נוצר חלל שלטוני והיא נכנסה. כך אירע עם חיזבאללה ועם חמאס. שתי התנועות לא קיימו יחסים עם אירן, ועם התמוטטות המערכת השלטונית, אירן נכנסה. באפגניסטן ובעירק היא נכנסה בעקבות האמריקנים. באופן די אירוני, ארה"ב שירתה את האינטרס הלאומי האירני בכך ששברה את הכוח הצבאי של אויביה של אירן".

ישראל היא חזית המערב

"הדחייה של ישראל בחוגים הפונדמנטליסטיים מושתתת על תפיסה אידיאולוגית. מבחינתם, אין ליהודים זכות למדינה. המאבק הוא טוטאלי ואין לו פתרון אלא בחיסול האחד כדי שהאחר יתקיים"

נראה שלולא התעקשותה של ישראל, גם אירן לא הייתה מגיעה לסדר היום העולמי...

"נכון. פה הדילמה: אם ישראל לא מדברת על הגרעין האירני, העולם ישכח. ואם היא מדברת - היא מקבעת את המחשבה שזאת בעיה שלה בלבד".

אפשר להניח שאם נאפשר להם להחזיק פצצת גרעין, נעזור לשמור על המשטר?

"יהיה אז קשה הרבה יותר לעשות שינוי. זה אינטרס של המערב לא לאפשר להם להשיג פצצה. נשק גרעיני בידי אירן הוא כאב ראש אדיר למדינת ישראל. אני לא אומר איום קיומי - לא נכון להשתמש בזה, כי בכך אתה משדר לצעירים שאם תהיה לאירן פצצה, כדאי להם לברוח מכאן".

בקריאת הספר שחומייני כתב בגלות "שלטון חכמי הדת" בסוף שנות ה-60, מתקבל הרושם שהבעיה הגדולה של האיסלאם היא ישראל. מה זה?

"הדחייה של ישראל בחוגים הפונדמנטליסטיים מושתתת על תפיסה אידיאולוגית. מבחינתם, אין ליהודים זכות למדינה, לבטח לא במזרח התיכון ועוד יותר לא בירושלים, משום שיהדות היא דת ולא לאום. המאבק הוא טוטאלי ואין לו פתרון אלא בחיסול האחד כדי שהאחר יתקיים.

"ברובד אידיאולוגי נוסף הם רואים בישראל חוליה קדמית של האימפריאליזם המערבי, שהביא לחלוקת המזרח התיכון למדינות קיקיוניות כדי שיוכל לשלוט בהן, ושם את ישראל בלב האזור למען הגשמת מטרה זו. גם שיתוף הפעולה של ישראל בזמנו עם השאה מחזק את התפיסה הזאת; הנה, הישראלים תמכו באויב העם האירני.

"מבחינה מעשית לאומית - אין להם סיבה לסטות מהקו הזה, כי זה לא פוגע באינטרס הלאומי. ראשית, הם מופיעים כמייצגי העולם המוסלמי. אתה רוצה להיות מנהיג העולם המוסלמי? עליך להניף את הדגל של ירושלים; אתה רוצה להיות בלב המזרח התיכון? החזק בחיזבאללה, בחמאס, בג'יהאד האיסלאמי והתעסק בבעיה הפלשתינית. אגב, בתוך אירן נשמעה ביקורת על כך ש'הפכנו יותר פלשתינים מהפלשתינים עצמם'. אם הם מנהלים מו"מ עם ישראל - מה הסיבה שנתנגד? יש מימרה בפרסית על הצלחת שהפכה יותר חמה מהמרק.

"מול זה, בסביבה הקרובה לה, אירן התנהגה בפרגמטיות. מסביב לגבולותיה אירן יותר מתונה. כשזה רחוק מהגבול, הם יכולים להרשות לעצמם להתלהם. הם ייצאו את האידיאולוגיה המתלהמת לא רק לישראל. פעולת ההתאבדות - יציאה לפעולה בידיעה מראש שאין סיכוי לשרוד - לא הייתה ידועה במזרח התיכון עד להופעתו של חומייני. כיום, העולם די השלים עם הטרור האיסלאמי".

עד למהפכה הבאה

מבחינה רוחנית ותרבותית, איך זה שהאיסלאם הפך לדת שמפחידה ומאיימת על העולם - מבחינת התפיסה שלהם, מבחינת העמידה של המוסלמי מול אלוהיו?

"האמונה מבחינתם היא שהעולם המוסלמי הוא המפותח והמתקדם ביותר. אבל הם מסתכלים סביב ורואים שזה לא כך; שהמערב הוא הכוח והעוצמה הפוליטית, הצבאית והמדעית. במידה מסוימת זה יוצר תסכול וקנאה. הם שואלים עצמם, 'אם יש לנו הדת הנכונה ביותר וגם אוצרות נפט - כיצד המערב יותר חזק?' זה יוצר דילמה, והזעם כלפי המערב נובע מכאן - חוסר היכולת לגשר בין האידיאל של האיסלאם בעולם החדש לבין המציאות הנחשלת. בכל המדדים מדינות האיסלאם יותר חלשות".

כיצד אתה רואה את העתיד של המהפכה האיסלאמית?

"קשה לחזות. סבתי הייתה אומרת: 'היום העתיד זה לא מה שהיה פעם'. האויב הגדול של המהפכה הוא הנוער האירני. רוחאני לא נקרא להיות נשיא כדי לשנות את המהפכה; הוא נקרא לדגל כדי להציל אותה. למעשה, הוא דחה את הקץ. לעם האירני יש מסורת של יציאה לרחובות ושינוי מדיניות וממשל. במשך 120 השנים האחרונות היו ארבע מהפכות: 1891, 1906, 1951, 1979. אני כבר לא מדבר על מה שאירע ב-2009 אלא על תנועות עממיות שהבשילו לכדי מהפכה.

"אין הרבה עמים שעשו שתי מהפכות גדולות במאה אחת: ב-1906 אירעה המהפכה החוקתית, וב-1979 המהפכה האיסלאמית. תנועה עממית, אינך יודע מתי תפרוץ. יש מכלול משקולות המכביד על הממשל, עד שמגיע הקש ששובר את גב הגמל. ראינו את מובארק וקדאפי נופלים לנגד עינינו - מי החכם שידע שזה עומד לקרות שבועיים קודם?

"חייתי באירן בשנתיים שקדמו למהפכה - לא הבנו שהשאה עומד ליפול. פתאום משהו מצית. יום אחד זה יקרה. מתי? איני יודע. חוסר שביעות הרצון של הציבור האירני מיכולת המהפכה האיסלאמית לענות על המאוויים שלו, ייצור לבסוף את המומנטום הזה".

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 11.4.14)
תאריך:  13/04/2014   |   עודכן:  13/04/2014
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החלום האירני: סכנה מוחשית
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דברים מענינים
13/04/14 14:52
 
מגיב ותיק
13/04/14 17:50
 
לזנוח את הציונות,
13/04/14 18:53
 
מגיב ותיק
13/04/14 20:14
 
הציונות הדתית,
13/04/14 23:27
 
מגיב ותיק
14/04/14 01:20
 
אין הגדרה אחת
14/04/14 12:49
 
מגיב ותיק
14/04/14 14:24
 
מגיב ותיק
14/04/14 02:04
2
מגיב ותיק
13/04/14 17:55
3
אהוד פרלסמן
14/04/14 01:39
 
מגיב ותיק
14/04/14 10:49
 
קצת הסטוריה
14/04/14 14:36
 
מגיב ותיק
16/04/14 16:17
 
הותיק הטיפש
18/04/14 21:03
 
בור וגם עצלן
18/04/14 23:32
 
הגנן
11/05/14 00:18
 
אהוד פרלסמן
15/04/14 12:09
4
עובדות יסוד
14/04/14 13:27
5
raz3377
14/04/14 14:01
6
גילה פ.
3/06/14 15:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן הגישה הצעה אשר תנמיך באופן משמעותי את ייצור הפלוטוניום בכור המתוכנן שלה. כך צוטט (יום ה', 10.4.14) בכיר אירני, באיתות על הגמישות של מדינתו בעניין מרכזי העומד בלב השיחות לסיום הסכסוך הגרעיני עם מעצמות עולם.
10/04/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מה נותר לתומס פרידמן, לאחר שאליליו הכזיבו? מה שיהודים עשו לאורך ההיסטוריה: הכו על החזה החבוט של עמם. אאוריקה, קרא פרידמן. מצאתי אנלוגיה מדהימה: שלדון אדלסון ועלי חמינאי שותפים - האחד אוהב את ישראל עד מוות והשני שונא אותה עד מוות, וביחד שניהם מובילים אותה לאבדון. יפה, לא? באדיבות העיתון לאנשים שהפסיקו מזמן לחשוב שהם חושבים.
07/04/2014  |  דרור אידר  |   מאמרים
האם דבריהם השבוע של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל מעלה שוב את האפשרות של ביצוע מתקפה צבאית על מתקני הגרעין של אירן בתקופה הקרובה, או שמא מדובר בניסיון למשוך תשומת לב מחודשת לתוכנית הגרעין - בתגובה לחוסר שביעות רצונה של ישראל מן המשא-ומתן הבינלאומי עם האירנים.
21/03/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כאשר קנאי מוסלמי קורא לחבריו לאהוב את ירושלים "כמו היהודים", הוא לא מתכוון לכיסופים ובנייה אלא לרצח ודם. ראו מה קרה בפעם הקודמת שנשמעה קריאה כזו
20/03/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
אחרי שהודיעה על סיפוח חצי האי קרים מאיימת רוסיה על מדינות המערב בשינוי עמדתה ביחס לשיחות הגרעין עם אירן. כך הודיע (יום ד', 19.3.14) סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב.
19/03/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
שני ישראלים נעצרו בחשד לסחר נשק עם אירן  /  עופר וולפסון
יצוא הנפט של אירן גדל ב-100 אלף חביות ליום  /  עופר וולפסון
אובמה הזמין את נתניהו לבית הלבן  /  איציק וולף
תפיסת ספינת הנשק Klos C - משמעויות והשלכות  /  יפתח שפיר יואל גוז'נסקי , אפרים קם , יורם שוייצר
הערכת מצב  /  אבנר גולוב
ארה"ב הודתה: טעינו!  /  ישראל רוזנבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il