|   15:07:40
דלג
  רועי אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

התוכנית החדשה לחיזוק זכרון השואה

התוכנית גובשה על-ידי ועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, שבה ישבו מומחים מתחום הוראת השואה, צוותים חינוכיים, פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים
29/04/2014  |   רועי אורן   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
הגננת תסביר [צילום: פלאש 90]

ביום חמישי האחרון (24.4.14) הציג משרד החינוך את תוכנית "בשביל הזיכרון" ללימוד שואה במערכת החינוך.

בהודעה שהוציא המשרד נכתב, כי במסגרת כינונה של התוכנית החדשה, "הגננת תבחר דרך מותאמת להצגת יום הזיכרון לשואה ולגבורה לילדי הגן בהתייחס לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים, לידע שאתו מגיעים הילדים אל הגן, לאישיותם ולרגישויותיהם".

הסיבה להחלת התוכנית בגן-הילדים

חשוב לציין כי מדובר בתוכנית שמונחת על שולחנו של משרד החינוך כבר כמה שנים, ובביקורו האחרון בפולין הודיע שר החינוך הרב שי פירון שברצונו ליישם אותה החל מגן הילדים ועד בתי הספר התיכוניים.

עד היום, לימוד השואה מגני הילדים ועד חטיבות הביניים לא היה מוגדר.

גננות, מורים ומנהלי בתי ספר הרגישו צורך לטפל בנושא לקראת יום השואה, אך לא הודרכו עד היום כיצד לעשות זאת.

לאורך השנים דיווחו אנשי חינוך על מקרים רבים שבהם ניסו לשוחח על הנושא או ללמד אותו, אולם תלמידים צעירים התקשו לעכל ולהכיל זאת.

על-רקע זאת, מסבירים במשרד, עלה צורך בקיומה של תוכנית מסודרת.

התוכנית גובשה על-ידי ועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, שבה ישבו מומחים מתחום הוראת השואה, צוותים חינוכיים, פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים.

המתווה מתייחס לכל שכבות הגיל, ובהתאמה ליכולתם הרגשית והקוגניטיבית של הילדים להתמודד עם הנושא ומשמעותו. העיסוק בנושא יתבצע לאורך השנים, כך שנדבכי הידע ייבנו באופן מוסדר, נגיש, מובנה והדרגתי.

ההחלטה בדבר גיבושה של התוכנית החדשה התקבלה על-רקע המציאות, שבה דור ניצולי השואה האחרונים הולך ונעלם. מציאות זו דוחקת בנו, כמערכת האמונה על חינוכו של הדור הצעיר, להנציח באופן ראוי ומשמעותי את זיכרון השואה.

מה כוללת התוכנית

על-פי התוכנית, בעת הצפירה יהוו הגננת והמבוגרים מודל לעמידת דום. בנוסף, יוצע גם לילדים להצטרף לעמידה, אך אין לצפות מהם לעמוד לכל אורכה או לבטא עצבות.

לפי התוכנית, "הוראת השואה בכיתות א'-ב' תכלול לימוד מבוקר של פרק השואה מתוך ההנחה שחשיפה מותאמת ומבוקרת יכולה להגן מפני טראומה ולמנוע השלכה לא נכונה של המושגים המרכזיים בנושא.

בכיתות אלו חשוב להתמקד בסיפורו של היחיד תוך שימת דגש על 'עוגנים נפשיים' שיקלו את ההתמודדות.

בעזרת המפגש עם דמות מרכזית אחת תיווצר אמפתיה שתאפשר להכיל את הנושא ולהכיר מושגי יסוד ראשוניים.

וכן, כדי להגיע אל המשמעויות הערכיות ועם זאת לא להציג מציאות מאיימת שאין ממנה מוצא, מוצע לטוות עם הילדים את הסיפורים האנושיים; להכיר את אשר אבד - משפחות, אנשים, וכן להכיר סיפורי התמודדות, גבורה והצלה.

בכיתות ג'-ד' העיסוק החינוכי בנושא השואה מתמקד בסיפורה של המשפחה והיחיד בתוכה. כמוכן, עצם ההתמקדות בעולמה של המשפחה מאפשרת עיסוק במסגרת אנושית שמוכרת לתלמידים ושכלפיה הם יכולים לחוש אמפתיה.

דיון בנושא מאפשר לנו לעסוק בקשיים שבפניהם ניצבה המשהמשפחה בתקופה משברית זו לצד עוגנים נפשיים מתאימים, ואף להכיר מגוון רחב של דמויות ואת מארג היחסים שביניהן.

הרחבת הדיון במושגים היסטוריים בגיל זה מאפשרת לנו לדון גם בנושאים אוניברסליים שעוסקים בשאלות של נקיטת עמדה, כמו במקרה של חסידי אומות.

בכיתות ה'-ו' יתמקדו בסיפורם של ילדים אשר הנושאים ההיסטוריים נשזרים בו והם מתרחבים גם לסוגיות של גורלה של המשפחה ומגוון גורלות נרחב יותר.

בחטיבות הביניים ישוחחו המורים עם התלמידים על משמעותה של עמידה רוחנית עם שימת דגש על התמודדות של הפרט וקבוצות שונות, ובכלל זה תוך התייחסות מלאה של חיי הקהילה בתקופה שקדמה לשואה ובמהלכה.

על משמעותה של עמידה רוחנית והתמודדות של הפרט ושל קבוצות שונות, התלמידים בשלב זה טרם למדו את נושא השואה באופן נרחב, ולפיכך יש לעמוד על כך שלדיונים אלו תהיה אחיזה בהקשר ההיסטורי הרלוונטי.

ואילו בתיכון (י'-י"ב) יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם נושאים ערכיים ודילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי.

על התהליך החינוכי לאתגר את התלמידים לחשיבה מורכבת של אירועי השואה על-ידי הצגת חומרים ויזואליים מנקודת מבט שונות.

התוכנית תחל לפעול החל משנת הלימודים הבאה (תשע"ה).

לסיכום: מדובר סה"כ בתוכנית טובה רק חבל שמתחילים אותה בגן-הילדיםולא בכיתה א' שבה הילדים יותר בשלים לקלוט נושא כבד, חשוב, ומורכב זה.

המחבר הינו בלוגר ופובליציסט
תאריך:  29/04/2014   |   עודכן:  29/04/2014
רועי אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוכנית החדשה לחיזוק זכרון השואה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבוגרי התנורים
1/05/14 19:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
שר חינוך בישראל, פירון שמו, אומר לתלמידים, שבטקסים בפולין (אושוויץ ואחרים) הוא משתמש בריטלין כדי לעבור 3 שעות
29/04/2014  |  מרק בריל  |   מאמרים
ביום השואה אני מרגישה הכי קרוב לאמי ז"ל. היא נפטרה ביום שישי הסמוך לערב פסח. כנסייה נוצרית הסכימה לאכסן את הגופה לאחר ש"הדסה" סירבו מפאת חילול שבת.
29/04/2014  |  חוה מרגול  |   מכתבים/הערות
ניצולי השואה, אני כותב ופונה לכל אחת ואחד מכם באופן אישי, ואני רוצה להעביר אליכם ניצולי השואה מסר. המסר שאני רוצה להעביר אליכם הוא - ש"עשיתם את זה".
29/04/2014  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
כיצד מעבירים זיכרון? כיצד משמרים זיכרון? וכיצד עושים זאת בהקשר של השואה שחווה עמינו. יש שיתחברו לספר או למחקר אקדמי, יש שיעדיפו לצפות בסרט, יש שירצו הרצאה מלווה בשקפים. כל אחד על-פי טעמו והצרכים שלו.
29/04/2014  |  עפר דרורי  |   מאמרים
יום עצוב לספרות העברית, לאוהבי ספר, לתרבות העברית. במחקר הספרות היה לחנה יעוז, מקום מרכזי בחקר ספרות השואה, בחקר שירים שנכתבו על השואה. יעמדו תמיד לפנינו בפנתיאון השירה העברית - ספרה על השואה בשירת דור המדינה וספרה 'הניגון והזעקה' על שירת השואה של משוררי שנות הארבעים.
29/04/2014  |  הרצל חקק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
לשרוד את השואה  /  מחלקה ראשונה
אם תישאר בחיים  /  מחלקה ראשונה
"הסלחנות לאירן - כמו הסלחנות לנאצים"  /  עידן יוסף
מי היה מוכן להסתכן כדי להציל אותי  /  ליאורה קוזלובסקי
לכו לעזאזל   /  עמוס אריכא
אל תפסיקו לספר  /  שי פירון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il