|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הגיגים קפ"ו

האחד במאי - יום זכרון

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - נתפסו, עוד קול, רדיפה, יום זיכרון והמיתוסים של יום הכיפורים שבת שלום וחודש טוב
01/05/2014  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
הרצחנות האדומה[צילום: AP]


א. אי-אמון

המחאה הציבורית נגד ענישת החייל מהנח"ל צריכה להבהב כמו אור אדום מעל למטכ"ל. היא מסמנת אי-אמון כבוש של חיילים ושל אזרחים נגד הפיקוד הבכיר של צבאנו, שנתפס שוב כשמכנסיו מופשלים.

אומרים, שיותר מחמישים אלף איש סימנו "לייק" למודעות התמיכה בחייל. עכשיו עוסק הצבא בבקרת נזקים, ומתחיל להשמיץ את החייל, שנשלח לכלא כביכול על הכאת מפקדיו.

אין זה סוד, שכבר הרבה עשרות שנים איני מאמין בצבאנו המסואב - גם בדיווחיו המבצעיים - ומנסה לבדוק את פרסומיו.

המקרה של הנחלאווי מזכיר לי אירועים אחרים של רצח אופי, שניהל הצבא נגד חיילים ונגד קצינים, שחשפו ברבים את ערוותו. באחד מהם התברר לבסוף בבית המשפט, שראש אכ"א (כיום - לאסוננו, ח"כ) הדליף לחברו העיתונאי (כיום - לבושתנו, שר) את תיקו האישי של חייל, שהביך את הרמטכ"ל.

ב. חופש העיתונות

אם אתה רוצה חופש עיתונות - קנה לך עיתון, לימדו אותי מוריי בקולג' לתקשורת באוניברסיטה של טקסס. אלא שלאורה של המסורת הבולשוויקית, שניסתה להרוס אותנו, מנסה המדינה להתערב גם בזכות הקניין של בעלי העיתונים.

למרות גישתי הליברלית, אני מסכים, שיש מעט סיבות למנוע מגורם מסוים לקנות עיתון, ויש שיקולים למה לא להתיר לעסק להיות מונופול. דרך אגב, הסיבות הללו לא מנעו ממשפחת מוזס להפוך למונופול דורסני בתחום העיתונות, שיש לו בעלות צולבת על אמצעי תקשורת שונים.

האישור (שהתעכב מדי) למכור את מעריב ואת מקור ראשון הנו צעד מבורך. בתור קורא, שמתארח לפעמים על דפי מקור ראשון, אני שמח. חשוב, שיישמע עוד קול מעבר למקהלה המצומצמת שנותרה מהעיתונות הכתובה הישראלית, שהיא מאוד מונוטונית, ומביעה במעט קולות דעה מוצקה ואחידה.

ועוד הערה לגבי חופש עיתונות - למה לאסור על שלדון אדלסון לחלק את עיתונו, ישראל היום, חינם?! הרי המחיר האמתי של עיתון בארץ (לקורא נבון) אפסי (כמעט כמו רמתו). במרכול מנסים לדחוף לי את העיתון של מוזס חינם כל אימת שאני קונה ביותר מחמישה שקלים, ואותו הדבר ברוב תחנות הדלק.

המונופול האימתני של מוזס תפס את הח"כים בזקנם, וכופה עליהם לחוקק חוק אידיוטי, אנטי-דמוקרטי, כדי להציל את האימפריה של מוזס, שכבר הוכיחה, שאינה עוצרת באדום.

ג. נגד העיתונות

ממשל אובמה ממשיך להחריף את צעדיו נגד עיתונות חופשית בארצות-הברית.

ג'ימס ר' קלאפר, מנהל המודיעין הלאומי האמריקני, אסר על עובדי סוכנויות המודיעין האמריקני לשוחח עם עיתונאים על נושאים, הקשורים לעבודת המודיעין - גם אם אינם מסווגים. מי שיפרו את ההוראה ייענשו בסיום מיידי של הקריירה שלהם ובשלילת סיווגיהם הביטחוניים. מי שיעבירו מידע מסווג, קובע קלאפר, יעמדו לדין פלילי.

קלאפר שלח את הוראתו לפני כחודש, אך זו פורסמה רק עתה על-ידי אגודה, הנאבקת בחשאיות הממשלתית בארצות-הברית.

לפי הוראת קלאפר, רק מנהל סוכנות מודיעין, סגנו ומנהלי יחסי ציבור בסוכנות רשאים לשוחח עם עיתונאים על ענייני מודיעין, גם אם אינם מסווגים כלל. לפי הוראתו, מוגדר עיתונאי בצורה רחבה למדי כמי שעוסק באיסוף מידע, בעיבודו ובהפצתו.

ההוראה משקפת מגמות של ממשל אובמה לפעול נגד העיתונות האמריקנית על-ידי מלחמה עיקשת במדליפים מהממשל. המדיניות הוחרפה מאז נתפס חייל המודיעין מאנינג (אז - טוראי ברדלי; כיום - האסיר/ה צ'לסי) בהדלפת מאות אלפי מסמכים מסווגים לאתר ויקיליקס; ובמיוחד מאז הדליף אדוארד סנואדן את מסמכי ההאזנה האמריקנית ברחבי העולם.

ד. יום החגא האדום

זו השנה השלישית ברציפות, שאנשי התנועה הליברלית החדשה עורכים עצרת זיכרון לקורבנות הדגלים האדומים. חברי התנועה מתכוונים להרחיב את האירוע - באחד במאי, שהיה יום החגא האדום - על-מנת לעמוד מול הדגלים האדומים והססמאות, המייצגות, לדבריהם, אידיאולוגיה רצחנית.

בהודעה לתקשורת ציינה התנועה הליברלית החדשה, "לאורך ההיסטוריה גבו המשטרים הקומוניסטיים את חייהם של כמאה מיליון אזרחים. אל מול אלה שמרוממים את רוצחי העמים השפלים ביותר בהיסטוריה, יש צורך להעלות על נס את זכרם של עשרות המיליונים שכל חטאם היה שחיו תחת דגלים אדומים וסבלו מהניסוי החברתי הגדול בהיסטוריה. ראוי להפוך את האחד במאי ליום זיכרון".
חבל רק, שמארגני האירוע לא ציינו, שגם בארץ היו קרבנות לא מעטים לרצחנות האדומה, שלא בחלה באמצעים בדרכה אל הכוח.

ה. חדשני

"מלחמה כבדת דמים: טראומה, זיכרון ומיתוס" לתרצה הכטר הינו תוספת חדשנית ומקורית לספרות הענפה, המתמקדת במיתוסים פוליטיים. הכטר מפרקת את המיתוסים השונים, שהתפתחו סביב מלחמת יום הכיפורים, וחושפת את עקרונותיהם הפנימיים ובעיקר את המנגנונים המניפולטיביים של יוצריהם. בנוסף, מספק הספר תשובות חדשות ומפתיעות לסוגיות המרכזיות, המעסיקות את החברה הישראלית: מה גורם לישראלים רבים לדבוק בדימוי המיתי של מלחמת יום הכיפורים כ"מחדל "ולא כ"ניצחון גדול"? אילו מיתוסים נרקמו סביב המלחמה ובעיקר - מי יצר אותם ולאיזו מטרה? כיצד עיצבו המיתוסים זהויות קולקטיביות בחברה הישראלית והעמיקו את הפערים בה? ולסיום, מה מסביר אמונה עיוורת בנרטיבים לא מאומתים אמפירית בחברות מודרניות?

ספרה של תרצה הכטר מבוסס חלקית על מחקר מקיף ושיטתי לדוקטורט (1997), שכתבה באוניברסיטת בר-אילן ובמהלכו בדקה מיתוסים פוליטיים שרקמה החברה הישראלית-יהודית-חילונית סביב מלחמת יום הכיפורים. המחקר התמקד בהתפתחות המיתולוגיזציה של המלחמה משישה באוקטובר 1973 עד הסכמי אוסלו, בספטמבר 1993, על-רקע אירועים הנוגעים ליחסי ישראל-ערב ובכללם שניים המציינים - בניגוד למלחמת יום הכיפורים - שותפות ישראלית-ערבית וגם תוך-ישראלית במאמץ ליצור שלום באזור.

הספר מחדש בדיון בתהליך המיתולוגיזציה של המלחמה על פני ארבעה עשורים (2013-1973). מחקר המעקב (2013-1993) מתפרסם כאן בראשונה. הספר מראה, כי התפיסה המשותפת לישראלים רבים, של מלחמת יום הכיפורים כאירוע טראומטי קולקטיבי, הייתה פונקציונלית לחוגי ימין ושמאל פוליטיים, לחוגים אינטלקטואליים ולדורות סוציולוגיים מובחנים. האירוע עיצב תפיסות ועמדות מובחנות כלפי סוגיות בסכסוך הישראלי-ערבי בארבעת העשורים.

מיתוס הוא יסוד מעצב של תרבות וחברה. הוא נוצר על-ידי התרבות, אך גם יוצר אותה. בחברה בת-זמננו עלה משקלם היחסי של העיתונאים בקרב יצרני התרבות, ובספרה בודקת הכטר גם את חלקה של התקשורת כיוצרת מיתוסים. חשיבותם של מאמרים פרשניים, של מכתבים למערכת, של כתבות ושל ידיעות, שכוונו לשוות למלחמת יום הכיפורים מצג רצוי, אינה נופלת מהאמצעים המסורתיים ליצירת תרבות פוליטית, המופעלים בעיקר על-ידי היושבים בעמדות פוליטיות מרכזיות.

המקורות לכתיבת הספר ולביצוע המחקר הם עיתונים וכתבי-עת מקומיים, העוסקים בהיבטים פוליטיים-חברתיים של מלחמת יום הכיפורים, כולל שלושה עיתונים יומיים בעלי תפוצה רחבה ועיתונות מקוונת. לצדם נסקר מגוון ביטאונים, המופצים בעיקר על בסיס דמוגרפי או נושאי, כגון עלוני בתי-ספר, ביטאוני צה"ל וחוברות הנצחה לנופלים במלחמה. חומר נוסף וחשוב לא-פחות - נאומים של אישי ציבור בכנסים ציבוריים ומפלגתיים ופרוטוקולים של ישיבות הכנסת והממשלה. הספר נעזר גם בסקרי דעת קהל, שפורסמו בספרות מחקרית מאותה התקופה, בעיתונות היומית או בדיווחים של מכוני מחקר בישראל.

הסיקור העיתונאי של האירועים בחזית ובעורף במלחמת יום הכיפורים הקיף הרבה ידיעות רשמיות, דיווחים מישיבות הכנסת והממשלה, מאמרי פרשנות, מכתבים למערכות העיתונים ומסיבות עיתונאים בהשתתפות מנהיגי המדינה ובכירי צה"ל. ההתייחסויות השונות למלחמה פזורות בעיתוני ישראל מכל ימי הקרבות ואחריהם. בפרק הזמן שבין המלחמה לחתימה על הסכמי אוסלו, ובמידת-מה אף לאחר מכן, בלטה מגמה ברורה של דרמטיזציה מתוקשרת סביב כל ההתרחשויות, שניתן היה לקשור למלחמת יום הכיפורים ולאירועיה. יתר על כן, החומר הכתוב הרלוונטי לה עשיר במטפורות, בסמלים ובדימויים מתולדות עם ישראל ומדינת ישראל, והוא שהעלה את הרעיון לבחינת ההשלכות של טראומת יום הכיפורים על הוויית החברה הישראלית. בכך מתחקה הספר אחר הדיאלוג בין הזיכרון הציבורי של המלחמה ואחר הלקחים, שהציבור הפיק ממנה, לבין העמדות והשקפות העולם המגוונות, שנוצרו בעקבותיה, ועיצבו את הוויית החברה הישראלית במשך ארבעים שנה.

תאריך:  01/05/2014   |   עודכן:  01/05/2014
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האחד במאי - יום זכרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרצה
1/05/14 23:27
2
מגיב ותיק
2/05/14 13:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני צריך להתוודות כאן על טעות: מאז פנייתו של אבו מאזן לאו"ם להתקבל כמדינה אני דורש מן הממשלה שתודיע רשמית על ביטול הסכם אוסלו, ועל לא דבר. ירדתי לסוף דעתם של שליטי רמאללה רק אחרי ששמעתי את נאומו האחרון של אבו-מאזן והבנתי שאין צורך שישראל תבטל את אוסלו, מפני שהיא מבוטלת ממילא - ה פ ל ש ת י נ י ם ביטלו אותה. הם אומרים לנו את זאת בפירוש ואנחנו מסרבים להבין!
01/05/2014  |  אלירים העצני  |   מאמרים
בעוד ארבעה חודשים בדיוק - בתאריך 31.8.2014 - ייתכן שירד המסך על אחד הכשלונות המפוארים ביותר של מערכת המשפט בישראל וכוונת הדברים הינה לפגישות המהו"ת שחייב כל צד בהליך אזרחי לעבור להמשך הדיון בעניינו בבית המשפט.
01/05/2014  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
מקובל לחשוב שתורת המשחקים נולדה רק בתחילת המאה העשרים למניינם, ואף הואצה בצורה משמעותית באמצע המאה האחרונה.
01/05/2014  |  חננאל ובר  |   מאמרים
חיילי צה"ל יודעים שאם ייחטפו – המדינה תעשה הכל כדי להחזיר אותם; אבל אם יאבדו את הסבלנות מול התגרויות בלתי פוסקות מפנים ומחוץ – יישלחו לכלא. את הנורמה הזאת צריך להפסיק
01/05/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בעוד כמה ימים עומדת להתחיל הסאגא הנוראה מכל על המסך הקטן שנכנס בגדול לתודעה התקשורתית בארץ – ויש להודות שגם בעולם. תוכנית הריאליטי "האח הגדול" תפתח שעריה תרתי משמע ויותר.
01/05/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il