|
קנסות דרקוניים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
בימים אלה מקבלים עובדים בחברות תחבורה הציבורית סמכויות לשמש כפקחים לביקורת כרטיסים בתחבורה הציבורית. לפני חודשיים נחתם צו שמטיל קנסות הנעים בין 100 ל-180 שקלים על נוסע שלא שילם [על הצו האמור דווח בהרחבה לראשונה ב-News1. ראו משמאל].
אולם עד עתה לא נעשה שימוש בצו למרות שנחתם. ככה זה בישראל, קודם חותמים, ורק אחר כך הולכים לבדוק איך בדיוק זה יתבצע.
כוונת הרשות הארצית לתחבורה היא שפקח שתפס נוסע שהתפלח יאפשר לו קבלה של הקנס באחת משתי אפשרויות - ברירת משלוח קנס בדואר או תשלום בו במקום באמצעות כרטיס אשראי.
אבל גם עם סמכויות, התקנה החדשה נועדה יותר להרתיע מאשר לגרום לנוסעים עבריינים לשלם. גורמים בחברות התחבורה השונות עימם שוחחתי אומרים שמדובר במהלך לא נכון, מכמה סיבות:
- הפקח אינו שוטר ואינו יכול לדרוש כלום מהנוסע, בפרט לא מנוסעים אלימים שאינם משלמים. בניגוד לרכבת הקלה או לרכבת הכבדה, אין באוטובוסים מאבטחים שיגנו על הפקחים.
- פדיון הנסיעה שייך כולו למדינה. כאשר אף שקל לא הולך לחברה המפעילה, אין לפקחי המפעיל שום תמריץ לגבות את התשלום על הצד הטוב ביותר, מלבד החשש שייתפסו על-ידי משרד התחבורה - אירוע שהסיכוי שיקרה נמוך מאוד. מוקדם לדעת אם אכן תתקיים השביתה עליה הכריזו עובדי חברת קווים שלא יגבו תשלום מהנוסעים, אולם עצם היוזמה לקיימה מראה שלא תמיד יש למפעיל ולרגולטור זהות אינטרסים.
- כל חברה, ובפרט אגד, עושה בקרה פנימית על טיב השירות. אולם הפיקוח על התשלום צריך להיות בידי הרגולטור, קרי: משרד התחבורה. הדבר יאפשר לחברות להפנות כוח אדם שינסה לאתר את צורכי הנוסעים ויפעל כדי לשרת אותם. המפגש בין פקח לנוסע לא תמיד מלבב, ולפעמים מוציא את החברות לא טוב תוך פגיעה בתדמית החברה.
- מספר התקלות בכרטיסי הרב-קו אדיר. לא אחת קורה שנוסע מחויב כפליים בגלל באג במערכת. להתחיל לקנוס את הנוסעים התמימים שאפילו לא ידעו שחויבו סתם ביותר מ-100 שקלים זו פשוט חוצפה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ מתפאר בכך שאינו מטיל אגרות גודש, שהוא מתנגד לגביית אגרה על רדיו ברכב ומתנגד לחלק ממצלמות המהירות שנתפשות בעיניו כמסחטת כספים. ככה זה כשהשר שלנו מתעניין בעיקר ברכב הפרטי, ושיקפצו נוסעי התחבורה הציבורית, שרובם אנשים דלי-אמצעים.
כמעט כל נוסעי התחבורה הציבורית העוברים דרך הנהג משלמים. גם כאשר החל פיילוט בכמה אוטובוסים של
חברת דן (לפני תחילת העלייה מדלת אחורית בקו 51) - 95% שילמו! אין צורך בקנסות דרקוניים כאלו כדי לגבות עוד כמה שקלים, ואם בכל זאת סבור משרד התחבורה שיש להפעיל מערך של פקחים שיכניסו לקופת המדינה כמה גרושים - יתכבד ויעשה את העבודה השחורה בעצמו.