|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אדם לכול העת

חשוב להצביע על המלך. לא על בגדיו. עליו ועליו בלבד. הוא ראש הממשלה שלנו, והוא אחראי לכול הנעשה במדינה שלנו, בחברה שלנו, בכלכלה שלנו ובמעמדנו בעולם
23/05/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
מי אתה ב-א-מ-ת? [צילום: פלאש 90]

לא מדובר בסר תומס מור, הלורד צ'נסלור של אנגליה במאה ה-16, אשר סרב לחתום על בקשה לאפיפיור שיבטל את נישואיי הנרי השמיני לקתרין מארגון, ובשל כך הוצא להורג.המחזאי רוברט בולט והבמאי פול זיגמן הפיקו על מור את הסרט "אדם לכל עת" A man for all seasons וגילם את הדמות פול סקופילד הגדול, והסרט זכה בששה פרסי אוסקר.בעצם, תואר זה של סר תומס מור ניתן לו על-ידי בן תקופתו רוברט ויטינגטון. זאת על שום היותו של האדם איש ערכים ומצפון,נאמן לעקרונות שלו ולאמונתו ויהי המחיר אשר יהי. זה היה באמת המחיר הגבוה ביותר - חייו שלו.

לכן בכותרת הרשומה כתוב "אדם לכול הָעת", והכוונה שלי היא למנהיג בן תקופתנו, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. האיש מלווה אותנו, ללא הרף כבר שנים, לא מקריב עצמו למען עקרונות,ח י חיים טובים וצמוד מאוד לכיסא הרם והנישא. הוא מעסיק אותנו, הוא חג לקריקטוריסטים, למאיירים ולפובליציסטים בכול ימות השנה, למעט ים הכיפורים, בשעון הקיץ ובשעון החורף בכול אמצעי המדיה. הוא מזין ללא הרף את הנכתב עליו, את הנרשם עליו, את הנשמע עליו ואת הנצפה. איני חושב שהייתה כמוהו אי-פעם דמות כזאת שמככבת כול כך הרבה זמן בשמים האפורים של חיינו. אפילו לא בן-גוריון עם שיער הכנפיים שלו. אצל קריקטוריסטים הוא כמו קלידוסקופ. אתה רק צריך לנער קצת ותראה בכול פעם דמות חדשה, כולל הרקע. הרבה יותר צבעים מאשר לזיקית. אני מודע לכך שלא זו בלבד שאני לא מחדש מאומה, אלא שזה כבר מעייף.שבלוני, בנאלי, העלאת גירה. חכמה גדולה לעלות על ביבי. ככה עושים כולם ו"נחום תקום". אבל דווקא משום כך חשוב להצביע על המלך. לא על בגדיו. עליו ועליו בלבד. הוא ראש הממשלה שלנו, והוא אחראי לכול הנעשה במדינה שלנו, בחברה שלנו, בכלכלה שלנו ובמעמדנו בעולם. מתחת ל"אושר" שאליו התייחסתי ברשומה הקודמת ומתחת לעושר, נחלת מיעוט,יש כאן ריקבון בממלכה הזאת,שמדי פעם בפעם עולה ממנו צחנה. האחריות המיניסטריאלית והלאומית לכך היא של ראש הממשלה. הוא ולא אחר.

כול זאת, אם מנסים להציג מציאות שמשתקפת בצורה מעוותת לצורך הדגשת הדמות ולא המראה. אולם זאת תהיה טעות גדולה, אם ינסו לעשות את ההפך. כלומר לתאר את ביבי כמי שמשתנה מדי יום, מדי נסיבות - כמו בקריקטורה ובאיור .הוא לא. בכול תקופות מנהיגותו היו כאלה, ואלי ישנם עדין כאלה, אף שמספרם הולך וקטן, אשר חושבים, שאוט אוט אוט... ביבי יפתיע: "מחכים לגודו". יש כאלה שמייחלים לכך מהרהורי לב, ואני לקיתי לתקופה קצרה בווירוס זה, שכך אומנם יקרה. האיש יפתיע. אבל זאת לא טעות אופטית, זאת טעות בהבנת האדם, נכון יותר בהכרתו. לביבי יש מצבור אדיר של מסכות שהוא מחליף אותם, לעתים כמה פעמים ביום. תלוי במה שקורה מסביב, באווירה, בדמויות שעל הבמה. תלוי במה ובמי הוא רואה עצמו מאוים ברגע זה. ואצל ביבי כול רגע הוא נצח. אבל אם תפשיטו אותו מן התחפושות, תראו שהוא לבוש באותם מדים של החייל האמיץ שנמצא בשוחה ורואה מסביב עולם עוין. ובניגוד לאותו יפני שיצא מן המערה 30 שנה לאחר המלחמה ודגל לבן בידו, ביבי נשאר שם ואין דגל לבן. גם לא ייכנע אם כוכב הלכת שלנו כולו יעוף לו ביום אחד ויצטרף לגלקסיה האדירה. ביבי יילחם נגד הגלקסיה, בדרכו שלו,ובאמצעות קומץ חסידיו, "המשמר הפרטוריאני" שלו. ביבי הוא חלק מ"סלע קיומנו". וסלע עומד איתן. הבעיה היא שהוא גורר אותנו אתו.

מי משתנה
הקטע שלהלן פורסם בבלוג זה ב-30 באוקטובר 2009.
▪ ▪ ▪

השאלה אם בני אדם משתנים מטבעם או מכורח הנסיבות, היא נושא בעל חשיבות עליונה לחוקרים במדעי החברה והרוח כמו סוציולוגים, אנתרופולוגים ופילוסופים. אם מנהיגים כמו ביבי נתניהו משתנים או לא, זה גם עניין שאנשים רבים בעולם עוסקים בו, אך בראש וראשונה עניין מן המעלה הראשונה לאזרחי ישראל. ומה שחשוב עוד יותר הוא האם הם משָנים.

רק באגדה של האנס כריסטיאן אנדרסון- ה"ברווזון המכוער" הופך לברבור, אך בעצם הוא ברבור מלידתו אלא ככול היצורים, ובייחוד בני אדם, כשהם נולדים הם מכוערים.אבל ברווז אמיתי הוא ברווז. מכאן האמירה של המשורר האמריקני ג'יימס וויטקום רילי: 1849–1916 "when i see a bird that walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, I call that bird a duck."... אם אני רואה עוף שהולך כמו ברווז, שוחה כברווז ומגעגע כברווז – אני קורא לו ברווז.

אנשים לא משתנים

לפי עניות דעתי, וממה שלמדתי בהיסטוריה ובדברי ימינו אלה, מנהיגים אידיאולוגיים קנאים, דתיים או חברתיים, שהופכים לעריצים, קרוב לוודאי שלא השתנו…. לדוגמה מנהיג סין, האומה הגדולה בתבל-מאו דזְה דונגׁ. לפי הספר ההיסטורי ביוגראפי של ג'ון צ'אנג ג'ון האלידיי( גרסה עברית הוצאת דביר 2007) שמכיל 860 עמודים- מנהיג סין נעשה קומוניסט פושר בגיל 17 ותוך 3 שנים הוא הוכיח עצמו כמארגן מעולה שמפעיל אחרים, מאניפולטור ותככן, פאראנואידי, בעל תכונות בריוניות והוא עצמו רודף נוחיות, רודף נשים, ואין כמעט דבר שעומד בפני רצונו. זה ממש אותו מָאו אשר בגיל העמידה היה רודן אכזר שהביא להשמדת המונים על מזבח המדינה הקומוניסטית, ובגיל 79 פתח ב"מהפכה התרבותית", הברוטאלית, שהופנתה בעיקר כלפי אלה שהיו קרובים לו במחיר הרס וחורבן החברה. זה אמור גם לגבי עריצים אחרים בתקופתנו

מנהיגים כמו אריק שרון, משה דיין ועזר ויצמן לא היו אידיאולוגים שהשתנו אלא אישים פרגמאטיים. שניים האחרונים הם שדחפו את מנחם בגין לעשיית שלום עם מצרים תמורת הנסיגה מסיני. שרון הוציא אותנו מרצועת עזה. מנחם בגין אולי היה ראש הממשלה היחיד שהונחה על-ידי אידיאולוגיה (וגם בדבֵקות שלו בחוק).בגין חשב לתומו שתמורת סיני יניחו לו את הנחלה ביהודה ושומרון. הוא טעה כמובן. גם אהוד ברק נמנה עם האופורטוניסטים.

בדרך כלל אנשים לא יודו שהשתנו, שכן ביסודה, זאת הבחנה נכונה. אבל בהתנהלותם יש שינוי, הם קרוב לוודאי יגידו כי הזמנים השתנו. ככה, למשל,משה דיין שבסיום הקדנציה שלו כשר הביטחון, התבטא בכמה הזדמנויות שהוא מכיר בכך שזמנים השתנו ודעות השתנו." רק חמור לא משתנה"-אמר . מן הסתם התכוון בין היתר לדעתו שלו. זאת אשר הביאה אותו לכניסה לממשלת בגין ולפרישה ממנה.

הרהוריי לב

אצל כולנו, או רובינו קיים מה שקרוי wishful thinking. בעברית: הרהורי לב, אף שהכוונה היא כמיהות פנימיות למשהו טוב יותר. עיתונאים כמו דן מרגלית או פובליציסט בולט אחר כמו ארי שביט הם לא יוצאים מן הכלל, ובמידה מסוימת פובליציסטים רבים, ואני ביניהם . זאת עד כדי כך שהם רואים במאמריהם קווי פעולה שלפיהם שלטון נבון צריך לנהוג. ואם הוא לא נוהג על-פי הרהורי לבם, הם מאוכזבים ונותנים לכך ביטוי. בכך אני לא מותח ביקורת על תכונה אנושית נורמאלית זאת..אך כאן מדובר בראיית מנהיג, יהיה זה אולמרט או ביבי, בעין המזוינת או הבלתי מזוינת של הכותב, או הקורא. אם ביבי מוציא שתי המילים הרוטטות מדינה פלשתינית, בשפתיים קמוצות, תוך התניית תנאים שלפחות בשלב ראשון במו"מ לא מקובלים על הפלשתינים - אז ביבי אליבא דעלמא כולה השתנה. אם בשותפות עם שר הביטחון שלו אהוד ברק, סופֶר אגוצנטרי כמוהו וחרד לכיסאו כמוהו, הוא לא מפנה מאחזים שלא לדבר מפסיק בנייה בהתנחלויות או לא יקים וועדת חקירה לאירועי עזה- אז זה אותו good ol' bibi .ואותו אהוד ברק - ה"זייגערמאכער".

לביבי נתניהו שמורות הזכויות הרבות על מדיניותו כשר האוצר, מדיניות אשר מזערה את הנזקים במשק הישראלי, כאשר המשק העולמי כמעט מט ליפול, וישראל יצאה ממנו יחסית קל ותוך התאוששות מהירה.זאת יש להזכיר שוב ושוב. אבל פה מדובר במנהיג של מדינה.במצב הנוכחי, עם הקולאז"' הקואליציוני הקיים וההרכב האנושי של ההנהגה, וציבור תוהה ומבולבל, אין שום סיכוי להסדר בינינו לבין הפלשתינים. אם ביבי חפץ לשנות(להשתנות הוא לא השתנה ולא ישתנה) כדי לסמן ציון דרך היסטורי, יש חלופה אחת בלבד והיא שינוי הרכבה של הממשלה. אם זה יקרה, אז זאת הדרך לשינוי, וזאת המטרה, ולא השתנותו של המנהיג לעצמה. מנהיג גם אם לא משתנה- יכול לשנות נסיבות. אצלנו הוא חייב., אם פניו לשלום אמת ושינוי סדר היום הלאומי.

כותרת הרשומה במקור הייתה: אם הוא נראה כמו ביבי, מתנועע כמו ביבי ונואם כמו ביבי אז זה ביבי. לכן כל הטענות המושמעות כלפי ביבי, על מעשה זה ועל מחדל זה, הן לא הוגנות. זה לא מה שביבי עושה או לא עושה. זה ביבי. הוא הסוגיה הלאומית הגדולה.

השינוי יבוא. לא אם ביבי יקבל חבטה עזה מסוג כלשהו. הוא מקבל הרבה חבטות. הוא חסין מפניהן. הוא יבוא, לצערנו הרב, אם העם יקבל את החבטה. אז ורק אז יבוא השינוי, כי ביבי לא ינהיג את המדינה האהובה והזועקת.
פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  23/05/2014   |   עודכן:  23/05/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אדם לכול העת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
23/05/14 18:26
2
ירדנה
24/05/14 10:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחי מדינה שומרי החוק חייבים תודה גדולה לשופט המופת דוד רוזן על כך שהתמודד לראשונה בגפו ביסודיות נחישות ואומץ עם העבירה החמורה של מתן שוחד לנבחרי ועובדי ציבור בכירים, כינה אותם בביטויים קיצוניים וגזר עליהם ועל נותני השוחד ומתווכיו עונשי מאסר כבדים.
23/05/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
שאלת השפעת התקשורת על פסיקת בתי המשפט זוכה בשנים האחרונות לדיון ציבורי נרחב ונוקב, ובכלל זה גם בפסיקת בתי המשפט עצמם. מטבע הדברים, מרבית הדיון עוסק בתקשורת ה"מסורתית" (עיתונים, ערוצי הטלוויזיה והרדיו), ופחות באמצעי תקשורת "צעירים" יותר דוגמת המדיה החברתית, והאינטרנט בכלל (אף כי ייתכן שפרשת אייל גולן מסמנת תפנית בהקשר זה).
23/05/2014  |  עו"ד אייל דורון   |   מאמרים
למקרא פסק הדין בעניינו של אולמרט לא נותר אלא להביע דאגה מהלך הרוח השזור בו.
23/05/2014  |  יראון פסטינגר  |   מאמרים
העובדה שהפרטיות נשחקה עד דק בעידן הווירטואלי, היא בגדר מוסכמה ותיקה. יש מי שמקריב אותה מרצונו, יש מי שמאבד אותה בעל כורחו. אך דווקא פסיקה של בית המשפט העליון בעניינה של מדיה קדומה בהרבה - ספרים - עשויה להוות אבן דרך ואולי אפילו נקודת מפנה בהחזרתה של הפרטיות לחיינו.
23/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לקראת ביקורו של האפיפיור פרנסיסקוס בישראל: מדוע לוותיקן כל כך קשה היה להכיר בישראל, למה הוא מצניע את החלקים המדיניים של הביקור, מהו המסר שעולה באופן עקיף מהכותרת שלו, איזה תקדים קבע הרב יצחק נסים, מדוע בקשת סליחה של האפיפיור לא מעניינת אותי וכיצד ניתן להנציח את פיוס ה-12
23/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il