|   15:07:40
דלג
  נמרוד לירם  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

האיסלאם הרדיקלי - אויב העולם

האם נאום בלייר הוא סנונית המבשרת את בוא האביב?
30/05/2014  |   נמרוד לירם   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
לומד מנסיונם המר של חירט וילדרס ותיאו ואן-גוך [צילום: פלאש 90]

לפני קרוב לשני עשורים, בשלהי שנת 1994, פגשתי במהלך חופשה באילת קצין מהאו"ם - קולונל בחיל הרגלים של הצבא הקנדי ששירת במסגרת כוח האו"ם בדרום לבנון. הקצין, בשנות הארבעים המוקדמות לחייו, התגורר בנהריה ופיקד על יחידה קנדית שהייתה מוצבת בדרום לבנון. משהותרו חרצובות לשונו אחרי כמה לגימות בירה, נשרה משיחתו המנומסת עמי "התקינות הפוליטית". הוא סיפר כי זו לו השנה ה-17 שהוא עושה בשירות מבצעי במזרח התיכון, בעיקר בסוריה ובלבנון. נסיונו במהלך שנות שהותו במחוזותינו עתיר אירועים מכוננים, כגון "מבצע ליטני", השתלטות פתח בדרום לבנון, מלחמת של"ג ושליטת צה"ל ברצועת הביטחון. הימים (1994) היו ימי הסכמי שלום. השלום הוותיק יחסית עם מצרים, הסכמי אוסלו בני השנה והסכם השלום עם ירדן שעליו עוד לא יבשה הדיו. בשלב מסוים שאל אותי הקנדי את השאלה הבאה: "מה דעתך על הסכם השלום עם ירדן"? לא היה ברור לי לחלוטין מהן עמדותיו בפוליטיקה האזורית, וכדי לא לשקוע בדיון מיותר, עניתי תשובה דיפלומטית המציינת את יחסי שיתוף הפעולה הבלתי רשמי עם המלך חוסיין, בצד אופטימיות זהירה לגבי הפוטנציאל הטמון דווקא בהסכם השלום עם ירדן. הקנדי גיחך מעט והישיר אלי מבט. "הירדנים מוסלמים, כן?". עניתי בהן. "אז אתם בצרות רציניות", אמר הקולונל ולא יסף.

בזמן שחלף מאז, עברו המזרח התיכון, אירופה, אמריקה, סין ורוסיה תהפוכות עצומות בכל הגזרות. ההתפשטות המוסלמית הפכה לגורם עולמי המאתגר את המערך הפוליטי, הדתי, הדמוגרפי והצבאי ומאיים עליו לא רק במזה"ת, אלא באירופה בפרט ובעולם בכלל. על-רקע משבר זה, נשא לא מכבר טוני בלייר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה, נאום שבו הוא קורא לעולם החופשי להתאחד למאבק באיסלאמיזם העומד להשתלט עליו. האם הבין בלייר עתה את מה שהבין אינטואיטיבית הקצין הקנדי הנ"ל לפני שני עשורים?

נראה כי דעתו של בלייר על חומרת המשבר ורצינותו דומה לזו של חירט וילדרס ההולנדי. אך בעוד שווילדרס רואה את עיקר הבעיה באיסלאם עצמו, מתרכז בלייר באיסלאמיזם. הרטוריקה שבה משתמש בלייר כדי להבדיל בין איסלאם לאיסלאמיזם נשענת על מספר הנחות שעל חולשתן עמד חוקר האיסלאם, הכומר האנגליקני פעיל זכויות אדם מארק דיורי במאמר שעיקריו מובאים כאן.



בנאומו מניח בלייר שתי הנחות

האחת היא כי "איסלאמיזם" אינו אלא עיוות ושיבוש בפרשנות תורת האיסלאם. הנחה זו תומך בלייר בשני טיעונים. האחד הוא כי קיימים מוסלמים מאמינים רבים שהם שוחרי שלום ומתנגדים לאלימות. חולשת טיעון זה היא בכך שקיום מוסלמים הדוחים את האיסלאמיזם אין בו כדי להוכיח כי האיסלאמיזם אינו פרשנות לגיטימית של האיסלאם. הטיעון השני הוא כי גם בנצרות היו בעבר תיאולוגיות חשוכות לא פחות. אלא שאמירה או הארה הנוגעת להיסטוריה של התיאולוגיה הנוצרית מהווה אך הוכחה קלושה למה שנכון לגבי האיסלאם.

ההנחה השנייה של בלייר היא כי שורש הבעיה האידיאולוגית המאתגרת את העולם הוא בני אדם המאמינים כי הצדק נמצא רק אצלם, ולשיטתם קיימת רק דת נכונה אחת ולה רק פרשנות נכונה אחת. אך הבעיה האמיתית אינה אמונתם של המוסלמים כי רק דתם היא הנכונה, שכן כל דת סוברת כי האמת היא אצלה, אלא אמונות נוספות. האֵם תרזה, למשל, לא החשיבה אמונות דתיות אחרות כאמיתיות ושוות ערך לאמונה בדוֹגמה הקתולית. אלא שבהבדל ממוסלמים, אין הקתולים נוטים להפוך לטרוריסטים, לקצוץ ידיים ולהרוג "כופרים" באשר הם.

חוקרי איסלאם מרכזיים מסכימים כי האיסלאמיזם אינו מנותק מן האיסלאם. אדרבה, הוא מבוסס על הקוראן והסוּנה (תורתו של הנביא מוחמד). במאמרו מראה דיורי כי שלושה מן העיקרים שעליהן נשענת האידיאולוגיה האיסלאמיסטית מבוססים על כתבים קאנוניים אלה:

  • העדר סובלנות ואלימות. כך לדוגמה, סוּרה 9:5 כוללת את הציווי לארוב לעובדי האלילים, לכתרם ולהרוג אותם בכל אתר ואתר (אלא אם כן יתאסלמו). על-פי מסורת האיסלאם, נשלח מוחמד וחרב בידו לצוות על האמונה באללה ללא כל שותפות אמונית אחרת. ממשיך דרכו הח'ליף עוּמר דגל בהכנעת אלה שאינם מוסלמים וכפיית האיסלאם או החרב עליהם. ריבוי הציוויים האלימים נגד עובדי האלילים המצויים בקוראן ובסונה אינו מותיר הרבה מקום לספקות באשר לאופי האיסלאם כשמדובר בסובלנות דתית וכפייתו באלימות. בלייר גורס באופן כוללני מדי כי הזרם האיסלאמיסטי העכשווי מקורו במזרח התיכון, בעוד שהדברים אינם כאלה. כך למשל פרסם עבדול עלא מווּדוּדי (מהודו ולאחר מכן מפקיסטן) ב-1927 טקסטים שונים, ביניהם ספר הנקרא "הג'יהאד באיסלאם", ששימשו מקור רב השפעה להשראה רדיקלית הנובעת מעיסוקו רב השנים בקאנון המוסלמי. השפעות אלה לא הגיעו מהמזה"ת ולא נקנו בפטרודולרים סעודיים.

  • אי-ההפרדה בין דת לפוליטיקה שאותה רואה בלייר כאחד הנושאים החשובים הראויים לביקורת נגד האידיאולוגיה האיסלאמיסטית. אלא שמתחילת דרכה של התיאולוגיה המוסלמית, המיזוג בין הדת והפוליטיקה הוא חלק בלתי נפרד מן האיסלאם האורתודוקסי. אחד מגדולי חוקרי האיסלאם בימינו, ברנרד לואיס, מציין כי הוגי הדעות המוסלמיים ראו בהפרדה בין דת למדינה תרופה של הנוצרים למחלות הנצרות, ולא נושא השייך לעולם המוסלמי.

  • אי-שוויון באידיאולוגיה המוסלמית בין מוסלמים לאחרים. גם בנקודה זו מציין לואיס כי אין איש מדוברי האיסלאם המתחדש והמתעורר הסבור שזהו המצב, שכך היה בעבר וכך אמורה הדברים להיות. הזר מוגדר כאזרח מדרגה שנייה מעצם היותו שייך לדת שאינה האמונה האמיתית. בלייר אומנם שוגה בהגדרתו המאפיינת את האיסלאמיזם כבלתי איסלאמי, ונימוקיו הבאים למקם את האיסלאמיזם הרחק מן האיסלאם - בעייתיים בלשון המעטה. אין גם מקום לכך שמנהיגי המערב הם שיקבעו איזו פרשנות של האיסלאם היא לגיטימית ואיזו - מעוותת. נראה כי דעתו של בלייר על חומרת המשבר ורצינותו אינה רחוקה מזו של חירט וילדרס ההולנדי או של דיורי. אולם בניגוד אליהם בלייר נזהר מלהצטייר כ"אנטי-מוסלמי" ונמנע מהטבעת המושג "ג'יהאד רדיקלי הדוגל באלימות" על כלל המוסלמים. בלייר מבקש להימנע מעימות חזיתי עם האיסלאם עצמו, אולי גם כדי לגייס לצידו את הכוחות המתונים, שוחרי השלום והסובלנות הקיימים בקרב המוסלמים.

עם זאת, יש לעודד את העמדה הרואה באיסלאמיזם ניגוד מוחלט לערכיה של החברה המערבית. על העולם המערבי להימנע מהפגנות טקסיות סכריניות של "כיבוד" הדת המוסלמית תוך התעלמות מביטוייה הרדיקליים הרצחניים, מהאנטישמיות המצויה בספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית, מהסכמה עם כפייה דתית גסה על עובדים שאינם מוסלמים בערב הסעודית, מעצימת עין מרדיפות פרועות נגד נוצרים במצרים, ממתן גושפנקא להטלת מום באברי מין נשיים ומהסכמה לנוהג הבלתי חוקי של נישואי קטינות רכות. כל אלה משדרים חוסר הבנה וחוסר תבונה של המנהיגות המערבית המתרפסת כלפי האיסלאם.

בלייר יכול להיות האביר הראשון המכריז על האיסלאם הרדיקלי כאויב העולם. עליו לשכנע את המנהיגות של העולם החופשי לדבוק בנחישות בערכיה החיוניים של החברה המערבית ולדחות את הערכים והמנהגים של האיסלאם הקיצוני שאין המרקם החברתי והערכי של העולם החופשי יכול לקבלם.

תאריך:  30/05/2014   |   עודכן:  30/05/2014
נמרוד לירם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האיסלאם הרדיקלי - אויב העולם
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
30/05/14 21:22
2
אבי22
31/05/14 11:21
3
ראיס-פוטין-טיל400
31/05/14 11:53
4
אדם הגון
1/06/14 20:55
5
סיימון טמפלר
1/06/14 23:13
 
אביחי
11/06/14 10:33
 
אביחי
11/06/14 10:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בימים אלה מתנהל מו"מ בין עם ירדן ומצרים למכירת גז משדה תמר המפיק גז זה 8 חודשים. חברת נובל אנרג'י שותפה למו"מ בהחזיקה ב-47 מן המניות של שדה תמר.
30/05/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
וכחותם של הלוחמים הזרים בסוריה והסכנה שבחזרתם לארצות מוצאם עלולה להוות בעיה ביטחונית עבור מדינות רבות במרחב ומחוצה לו, ולו בשל מספרם הרב של הלוחמים ומספר המדינות הרב מהן הם מגיעים. קיימות עדויות על "בוגרי" סוריה המשתלבים בפעילות טרור בארצות מוצאם ובזירות לחימה במזרח התיכון, בהן פועלים ארגוני ג'יהאד עולמי, המתבססים על הניסיון הקרבי שצברו בסוריה.
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שיבח את הכוחות האמריקנים על שהכריעו את רשת הטרור אל-קאעידה ואת ההנהגה העליונה שלה, כולל את בן-לאדן, אך אמר כי אפגניסטן עדיין נשארה מקום מסוכן מאוד.
26/05/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סופר ערבי: "אם ירצו הערבים להעלות את זכר כל הנכבּות שלהם, ספק אם יספיקו לכך כל ימות השנה" משפט אולמרט, לחם ונכּבות תוצרת ערב
23/05/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
לא מכבר פורסם סקר רחב ממדים שפרסמה "הליגה נגד השמצה" על ממדי האנטישמיות בעולם. לראשונה נבחן הנושא בקרב למעלה מ-50 אלף נשאלים ב-102 מדינות בכל רחבי כדור הארץ. לנשאלים הוצגו 11 שאלות שהציגו סטריאוטיפים נפוצים על יהודים (כמו האם היהודים שולטים בתקשורת, האם הם שולטים בעולם העסקים, האם הם נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינה בה הם מתגוררים). התוצאות הצביעו על כך שכרבע מאוכלוסיית הנסקרים הם אנטישמים (ענו בחיוב על 6 מתוך 11 השאלות), כלומר רבע מאוכלוסיית העולם. לסקר ממצאים רבים שבודאי ינותחו לעומק ויוסקו מהן המסקנות המתבקשות.
21/05/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
ארגונים איסלמים בארה"ב דורשים צנזורה  /  רפאל בוכניק
פיצוץ באוטובוס תיירים במסוף טאבה  /  איציק וולף
4 הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בלבנון  /  איציק וולף
יידישקייט אוריינטלי  /  אהרון שחר
באפגניסטן נמשך הכאוס  /  עופר וולפסון
לאובמה יש אסטרטגיה   /  טוני בדראן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il