|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

"נראות"

ג'ף וול: "הצילום כפואמה בפרוזה" <br>

תערוכת הצילום של ג'ף וול במוזאון סטדליק, מביאה בכנפיה משהו חדש ומרענן עבור הקהל בתחום הצילום. לא צילום תיעודי ולא מצבים קריטיים שמונצחים בו ברגע - אל יטעה אתכם המבט הראשון על העבודות, כאילו הכל שם פשוט וסתמי. בדיוק להפך
08/06/2014  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
ג'ף וול עבודת שטח 2003 בקופסת אור

ג'ף וול בעקבות האדם הבלתי נראה מאת ראלף אליסון הפרולוג 1999-2000 שקף בקופסת אור

אל צילומי ג'ף וול התוודעתי לראשונה בביקור בטורונטו. שם הוצגו בגלריה Ydessa ב-1986 ובמוזאון Art gallery of Ontario ב-1990. מראה צילומיו הענקיים שהם בעצם שקפים הנתונים בקופסאות אור – היה מדהים. היה זה חידוש שעד היום כמעט ואין צלמים שבחרו ללכת בנתיב זה.

האמן דק הגזרה ובעל המראה הצעיר נולד ב-1945 (לא להאמין), בוונקובר, בה הוא מתגורר עד היום, כשהוא חולק את זמנו גם עם ברלין. יצירותיו הוצגו בגדולי המוזאונים ברחבי העולם בתערוכות יחיד ורטרוספקטיבות. הציג בביאנלה בוונציה; כותב מאמרים וניחן בכושר ביטוי אינטלקטואלי להפליא.

בתערוכה מוצגים שלושה שלבים בסגנון עבודתו: שקפי הסיבכרום המוארים מאחור בניאון ונתונים בקופסאות האור, צילומי צבע, וצילומים בשחור לבן ענקיים גם הם, שהיו משאת נפשו מגיל צעיר, אך לצערו, בגלל חוסר אמצעים להיות בעל "חדר חושך", השאיר זאת לשלב מאוחר יותר בקריירה שלו.

אך בכל עבודותיו ניכר כתב ידו האישי, שחוברים בו כמה אלמנטים החוזרים ונשנים מבחינה סגנונית ומהותית: הוא לעולם אינו מצלם ברגע בו הוא מתפעם ממראה מסוים או סיטואציה מרשימה.

הוא מקבע את הזיכרון במוחו, ורק כשהוא בפעולה, לאחר תכנונים ארוכי זמן, הוא משחזר, בלי להיצמד למקור, ובונה סצינה כמו סינמטוגרף: עם אנשים שאינם שחקנים, דבר שהיה בשימוש בקולנוע הניאו-ריאליסטי האיטלקי אך לא עוד – מה שעושה את צילומיו במובן מסוים ל"אנטי קולנוע". חוסר הדיוק בשחזור מכוון למעשה להדגיש, שמה שאנו רואים זוהי התרשמותו האישית, ולא מה שבדיוק קרה. בזה הוא מתאחד עם הזרם האכספרסיבי והאימפרסיוניסטי של המודרניזם. בעוד הוא מכנה זאת "קרוב לתיעודי".

בנית המיזנסצינה, מזכירה את שיטתו של איבן אולברייט Ivan Albright, הצייר הסוריאליסטי האמריקני, שמתוך ציוריו המפחידים והמצמררים עולה בדיוק ריאלסטי מדהים עולם הזוי ומאיים. כך אצל ג'ף וול, הכנת סידור הסט אותו הוא מצלם, ובחירת האנשים המשמשים אותו כמודלים – אורכת זמן רב, עד שהוא לוחץ על הקליק.

בזה הוא יוצר הפוך מבימאי קולנוע נודעים, ומעביר לצופים את רגשותיו האישיים וזכרונו ממה שראו עיניו, פלוס הדברים שלמעשה אינם נראים בתמונה, אך דווקא משום העדרם, הרי מוחו של הצופה ממשיך בדימיונו את מה שיש בתמונה, וממשיך את החוויה גם מחוצה לה.

כך הוא מעניק חומר למחשבה לאינטלקטואליים, ומחבר אותנו בזיכרון הקולקטיבי לכל האמנים הגדולים בתולדות האמנות, שמצויים ברוחם בתוך הצילומים. הפיקטוריאליזם, הדמיון לפוטו-ריאליז, הצילומים כאילו-בסגנון תיעודי המזכירים את ווקר אוונס Walker Evance– כולם רבדים בתוך עבודותיו.

אך מה שמייחד אותו תמיד, הוא שאינו עובד ב"סדרות" כמו כל האמנים. הוא לא יוצר אימפרוביזציות של עצמו. ומכאן – העושר שביצירותיו. כך אפשר להתייחס לצילומו "בעקבות האדם הבלתי נראה"(מ-1999-2000), אותו תכנן ויצר במשך זמן רב. בו נראה אדם החבוי בחלל סגור, ללא חלון, מעין מערה, כשאת כל תקרתה וקירותיה חיפה בנורות חשמל. זוהי העבודה המורכבת ביותר מכולן בתכנון הסט שלה.

ביצירות אחרות הוא מתחבר ליצירות ספרותיות נודעות ולאנשי רוח נודעים. כך "בעקבות השלג", צילום צבע מ-2000-2005, הקשור ליוקיו מישימה. וכך אפילו הומאז' לצייר היפני האגדי הוקוסאי מצוי בין היתר בצילומיו.

בשיחה עמו בביקורו לרגל התערוכה שנערכה לו בסתיו 2013 במוזאון תל אביב, שאלתיו מה האלמנט הראשי המצוי בכל צילומיו, על מה הוא רוצה להצביע? והוא ענה "האלימות; הדחק והניכור".

ואכן צילום "החדר ההרוס" (לי הוא מזכיר את צילומי תוצאות ההוריקן בניו-אורלינס), מקורו דווקא בציור "מות סרדאנאפאלוס" של אז'ן דלקרואה מ-1827. במקום הגוויות של פילגשיו של המלך שציווה להרגן לאחר תבוסתו, ובמקום נחלי הדם שבציור, בחר וול לתאר רק תוצאות של אלימות, ללא האירוע עצמו. אותו אתה צריך לדמיין בעצמך. בכך הוא מדגיש את חשיבת העבודה בסטודיו, שמאידך משמש גם כחלל מופשט בזה שהרעיונות שבצילום ממשיכים להיות מוחשיים בראשו של הצופה. כמו בציור מופשט.

צילומו המרשים ביותר, בתערוכה במוזאון הסטדליק הוא "הלילה" מ-2001. בציור הכמעט שחור כולו, העין קולטת תחילה כעין שלושה חלקים רוחביים בצילום, משהו כמו מבנה ציוריו של מרק רותקו Mark Rothko. אפשר לחשוב שוול בחר לבטל כאן את הניראות לגמרי. אך לא. כי כשמתרכזים בצילום, החושך כמו מתפוגג, ולאט-לאט מתחילים לזהות מרחב עירוני מתחת לגשר, את הדמויות שבצד השמאלי, את שלולית המים, ואת העצים והבית שברקע המרוחק. רישומם של צילומי השחור-לבן האפלוליים שלו, קסם לי יותר מכולם, באיזכורם את צילומי אז'ן אטגה Eugene Atget מראשית המאה שעברה.

אפשר לכתוב על כל צילום שלו עבודה סמינריונית או דוקטורט. כדי לחסוך את זמן הקוראים, נדגיש רק את חשיבות המאמרים בספר המלווה את התערוכה, שהוא כשלעצמו נדבך חשוב ביותר וחלק בלתי נפרד ממנה. כל צילומיו מדברים אל הצופה, מקסימים בעושר הצבעוני, בנושאים המיוחדים כמו-תיעודיים, שלולא ידעתם, הייתם בטוחים שהם תוצאת סנאפ-שוט.

חוויה בלתי רגילה, כה שונה מכל שאר תערוכות הצילום שבימינו הפכו לחלק המירבי בתצוגות הגלריות, ולקהל הישראלי – האפשרות להתחבר למה שקורה בעולם, מחוץ לסצינה האמנותית הקטנה שלנו. מומלץ בכייף למי שמתעתד לבקר בקרוב באמסטרדם במוזאון המורחב והמשופץ הגדול ביותר שם לאמנות עכשווית ומודרנית - STEDELIJK.

תאריך:  08/06/2014   |   עודכן:  08/06/2014
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ג'ף וול: "הצילום כפואמה בפרוזה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את האמת אין עוד להסתיר: מסעדות פלצניות כבר היו לנו מזמן לזרא ואין פלא שקצנו בהן. מה לעשות, אבל בטננו עורגת יותר ויותר לאוכל ביתי, ללא שום יומרות - כמו זה שבישלו לנו פעם סבתא ואמא, זיכרונן לברכה.
08/06/2014  |  ראובן לייב  |   כתבות
חשיפה ב-News1: ועדת האתיקה של מחוז תל אביב מרכז (לשכת עורכי הדין) קובעת, בהחלטה שניתנה, כי יש מקום להעמיד לדין את עו"ד אליעד שרגא ב"פרשת מיתב" בגין עבירות שביצע לכאורה על כללי האתיקה, וזאת בכפוף להזדמנות נוספת למתן תגובה, הניתנת לו בהתאם לקבוע בסעיפים 1-2 לכללי לשכת עורכי הדין (בבתי הדין המשמעתיים), תשכ"ב-1962. משמעות הדבר: החלטה עקרונית להעמידו לדין משמעתי, בכפוף לשימוע, ובכתב. רק לאחר מכן תתקבל החלטה סופית.
07/06/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
מאז שנחתם הסדר הטיעון עם שולה זקן, הולכים ומתבררים יותר ויותר פרטים על הדרמה הגדולה שקדמה להחלטת פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להסדר הטיעון. ל-News1 נודעו שורה של מהלכים שנקטו בני משפחתה של שולה זקן, בידיעתה, כמובן, כדי לתמרן את ניצן להסכים להסדר האמור.
07/06/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
המיליארדר צדיק בינו מציע למכירה את כל נכסיו בישראל. בעיקר מסיבות משפחתיות. בניגוד לרושם שנוצר, כאילו הוא מקטין אחזקותיו בחברת פז ובבנק הבינלאומי הראשון בעיקר בגלל דרישות חוק הריכוזיות, נודע ל-News1, כי צדיק בינו מציע למכירה - עכשיו, את כל נכסיו, מסיבות משפחתיות, כאמור.
07/06/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
בשעת ערב מוקדמת כשהחום התל אביבי היה בשיאו, תהו כמה משכני שרבצו על הדשא בפארק הירקון, בציפייה ארוכה ומורטת זיעה למופע של הרולינג סטונס, האם האבנים הקשישות לא יתפרקו תוך כדי ההופעה. הרי בכל זאת מדובר במוצר בריטי שאינו חסין למזג אויר ים תיכוני הפכפך.
07/06/2014  |  ראובן דינור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
זלמן שובל
זלמן שובל
מדוע זה קורה לנו כל פעם?    אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il