|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

היפנוזה והיפנותרפיה

"ספרו של ד"ר אברמוביץ' מביא לקורא בישראל ספר מקורי, עדכני, עשיר, מקיף, יצירתי, אחראי ומדויק, שאינו נופל באיכותו מזו של טובי הספרים שהתפרסמו בנושא בעולם בשנים האחרונות", נחי אלון
17/06/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

"היפנוזה והיפנותרפיה: מדריך למטפלים" הוא הספר המקיף הראשון בתחום ההיפנוזה הקלינית אשר נכתב בשפה העברית, ומטרתו למלא את החלל אשר קיים בתחום ההיפנותרפיה בארץ. הספר מיועד בעיקר לרופאים, לפסיכולוגים ולקהל הרחב של פסיכותרפיסטים שמתעניינים בהיפנוזה.

החלק הראשון של הספר הוא חלק תיאורטי קצר אשר מתחיל בסקירה היסטורית של התפתחות ההיפנוזה, תוך דגש על שיטות וטכניקות טיפול בהן השתמשו מייסדי התחום במאות ה-18 וה-19. בהמשך מפורטים מונחי יסוד של היפנוזה והיפנותרפיה, סוגיות קליניות מרכזיות של מבנה הטיפול, סכנות פוטנציאליות של שימוש לא-תואם בהיפנוזה ועקרונות של מבנה הסוגסטיה.

החלק השני מפרט שיטות להפקה ולהעמקה של הטראנס ההיפנוטי. עשרות שיטות של הפקת הטראנס מוסברות בצורה ברורה ודידקטית עם סקריפטים מפורטים ואיורים נלווים לטקסט. מספר ניכר משיטות הפקת הטראנס המובאות בחלק זה של הספר, הן שיטות מקוריות וייחודיות של המחבר, הנמצאות בשימוש קליני רחב על-ידו במשך שנים ארוכות, ורואות אור לראשונה בספר זה.

החלק השלישי של הספר מוקדש להתוויות ולעקרונות שימוש בטכניקות ובאסטרטגיות טיפוליות במחלות ובהפרעות שונות. הפרק עשיר בסקריפטים טיפוליים מפורטים של טיפול בכאב חריף וכרוני, הפסקת עישון, ירידה במשקל, הפרעות חרדה (פוביות, התקפי אימה ועוד), טיפול היפנוטי בתסמונת פוסט-טראומטית אצל נפגעי תגובות קרב, היפנו-אונקולוגיה, שימוש בהיפנוזה בהריון ובלידה, מחלות עור, שיטות היפנוטיות לחיזוק האגו ושילוב של היפנוזה בפסיכותרפיה דינמית.

הספר כולל טקסט מלא של מבחן להערכת היענות להיפנוזה, נוסח של חוק ההיפנוזה בישראל, רשימת ספרות ורשימת מאגרי מידע בתחום ההיפנוזה וההיפנותרפיה.

נקודות הכוח של הספר
מתוך ההקדמה של נחי אלון
▪ ▪ ▪

  • סקירה מעמיקה ומקיפה על מהות ההיפנוזה, על תופעותיה העיקריות ועל תהליכיה המרכזיים;

  • איזון נכון בין הצגת עקרונות-יסוד לבין הצגת כלים וטכניקות ליישום העקרונות;

  • שפע של דרכים וכלים, חלקם יצירות מקוריות של הכותב;

  • ראייה אינטגרטיבית;

  • מֵכלים מובחנים למסכת טיפולית כוללת;

  • עידוד ללא פזיזות, זהירות ללא הפחדה: אברמוביץ' מציג את הפוטנציאל שבהיפנוזה, אבל גם את הדרכים לעבודה אחראית וזהירה, בדגש רב על בדיקה עצמית מתמדת;

  • ירידה לפרטים קטנים אך חיוניים שמדריכים רבים שכחו לעסוק בהם: מה הדרך הטובה ביותר לסדר את הכסאות בחדר, איך ומתי ראוי למטפל לגעת במטופל? מה עושים כשהמטופל מתנהג בדרך בלתי צפויה? האם טוב שהמטפל יכנס אף הוא להיפנוזה? לאן נכון להסתכל?

"סגולות אלו של הספר הופכות אותו למדריך מקיף ורב-ערך הן למהפנט המתחיל והן למטפל הוותיק והמנוסה, הן לקלינאי והן לחוקר. כל אחד מאלו ימצא בספר את הנחוץ לו - זה את המבט המפורט וזה את מעוף הציפור; זה את העקרונות וזה את הכלים; זה את השאלות וזה את התשובות". נחי אלון.

ד"ר איתן אברמוביץ', פסיכיאטר מומחה, קצין בריאות הנפש בצה"ל, מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, מנהל מרכז היפנוזה והיפנו-אנליזה בבית חולים הדסה עין כרם, מייסד מכון להכשרה טיפול ומחקר בתחום ההיפנוזה "היפנו-קמפוס", יו"ר לשעבר של האגודה הישראלית להיפנוזה.

תוכן העניינים

מבוא

הקדמה מאת ד"ר נחי אלון

תודות

חלק ראשון: שורשי ועקרונות ההיפנוזה

פרק 1: "על כתפי הענקים" או היסטוריה קצרה של התפתחות ההיפנוזה
פרק 2: "איך כל זה עובד?" - חלק מהתיאוריות על פעולת היפנוזה

פרק 3: היפנותרפיה - הגדרות בסיסיות

פרק 4: היפנוטיזביליות

פרק 5: תופעות הטראנס

פרק 6: אחריות, זהירות וסכנות פוטנציאליות של שימוש לא תואם בהיפנוזה

פרק 7: לפני שמתחילים להפנט

פרק 8: עקרונות הסוגסטיה

פרק 9: עקרונות ההצלחה בטיפול ההיפנוטי

חלק שני: שיטות להפקה ולהעמקה של טראנס היפנוטי

פרק 1: סוגיות ההצלחה בהפקת הטראנס

פרק 2: שיטות ההפקה ההיפנוטית

חלק שלישי: התוויות להיפנותרפיה וסקריפטים טיפוליים

פרק 1: עקרונות העבודה ההיפנוטית עם כאב

פרק 2: סקריפטים טיפוליים מלאים: עבודה עם כאב

פרק 3: סקריפטים טיפוליים: הפרעות חרדה

פרק 4: שימוש בהיפנוזה במהלך היפנותרפיה דינאמית והיפנואנליזה

פרק 5: שימוש בהיפנוזה במצבים פוסט-טראומטיים (PTSD)

פרק 6: טיפול היפנוטי בהתמכרויות

פרק 7: היפנו-אונקולוגיה, הפרעת שינה, מחלות עור

פרק 8: שיטות היפנוטיות לחיזוק האגו

פרק 9: היפנוזה ותרגילי היפנוזה עצמית במהלך הריון

פרק 10: היפנותרפיה בהפרעות פסיכו-סומטיות

סיכום

נספחים

נספח 1: ביבליוגרפיה

נספח 2: בדיקת היפנוטיזביליות (בדיקה אישית)

הקדמה
על הספר "היפנוזה והיפנותרפיה: מדריך למטפלים", מאת ד"ר איתן אברמוביץ
▪ ▪ ▪

בעולם הגדול התפרסמו מאות רבות של ספרים העוסקים בהיפנוזה מחקרית ויישומית, על תחומיה השונים: רפואה, פסיכולוגיה, שיקום ואף יישומים רחוקים כגון שיווק ומשפטים; ומספר הפרסומים הולך וגדל. בנוסף, ישנם כמה וכמה כתבי עת מקצועיים המוקדשים כולם להיפנוזה. ואילו בישראל היה עד היום בפני הקורא מדריך מקורי אחד - המדריך המעולה של פרופסור מוריס קליינהאוז ושל ד"ר פזית סלע, שהתפרסם והופץ במהדורה מצומצמת לפני שנים רבות; כדי להעמיק בעיון וביישום נאלץ הקורא הישראלי לקרוא ספרות זרה: 'זרה' - לא רק בלשונה אלא גם בדוגמאותיה ובשפה התרבותית והטיפולית.

ספרו של ד"ר אברמוביץ' ממלא חלל זה, ומביא לקורא בישראל ספר מקורי, עדכני, עשיר, מקיף, יצירתי, אחראי ומדויק, שאינו נופל באיכותו מזו של טובי הספרים שהתפרסמו בנושא בעולם בשנים האחרונות. הספר הוא אפוא שחקן-חיזוק חשוב ביותר לקהל הגדל של העוסקים בהיפנוזה בישראל.

אמנה כמה מנקודות הכוח של הספר:

סקירה מעמיקה ומקיפה על מהות ההיפנוזה, על תופעותיה העיקריות ועל תהליכיה המרכזיים. סקירה זו עולה בקנה אחד עם המחקר והתיאוריה העדכניים והמדעיים, ואין בה שמץ של מיסטיקה, הבטחות-שוא, סברות-כרס ותיאוריות פסאודו-מדעיות הרווחות בספרות היותר-פופולרית, כגון ספרות העידן החדש על נושאי היפנוזה, דמיון מודרך ותחומים קרובים. אצל אברמוביץ, היכולת להיכנס - ולהכניס - להיפנוזה, להיעזר ולעזור בה, איננה כישוף, נס או כוח מאגי: היא אוניברסאלית וטבועה בכל אחד מאתנו. כאשר מצויה מוטיבציה מתאימה אצל המטופל/ת לעתיד, כאשר ציפיותיו/ה מתאימות, וכאשר המהפנט המיועד מסייע ליצירת קשר בין אישי מיטיב - תתממש היכולת ואפשר יהיה להשתמש ביכולת ההיפנוטית לשם הובלה לשינוי. הכותב מציג פנים מוכרות-פחות של ההיפנוזה, למשל כתהליך למידה או כטקס. גם הסקירה המקפת של ההיסטוריה של ההיפנוזה ודמויות המפתח בהתפתחותה מאירה עיניים. הנספחים, ובהם המבחן להיפנוטיזיביליות של הילגרד בנוסחו העברי, מהווים תוספת חשובה ומעשית.

איזון נכון בין הצגת עקרונות-יסוד לבין הצגת כלים וטכניקות ליישום העקרונות. מדריך טוב צריך להראות ללומד תמונה מאוזנת ממוקדת של "מה אנו רוצים להשיג" ולצידה תמונה רחבה של "איך עושים את זה". מדריכים רבים לוקים או בהפשטת-יתר או בהצפת-יתר של פרטים. ואילו אברמוביץ' מצליח לאזן היטב בין ראיית היער לבין ראיית העצים: בפרקים הטכניים הוא מציג, למשל, "אנטומיה של סוגסטיה"; בפרקים הקליניים הוא מציג תחילה את האסטרטגיה הטיפולית המרכזית והמסרים העיקריים בטיפול, שהם המצפן לאורו ילך המטפל. לאחר מכן הוא מציג טקסט מפורט - מפת הדרכים שמצביעה על אפשרויות רבות ליישם את האסטרטגיה המוצעת. הקורא הנבון ינוע בגמישות, הלוך ושוב, בין התמצית בתחילת הפרקים השונים, לבין היריעה הרחבה של כלים ודרכי עבודה, וכך יפיק את הטוב שבשני העולמות.

שפע של דרכים וכלים, חלקם יצירות מקוריות של הכותב. אברמוביץ' מציג כלים רבים לאינדוקציה ולטיפול, שחלק מהם פיתח בעצמו (כגון אינדוקציה כלים אמיתיים: בקבוקי ריח, מטרונום, שעון חול ועוד; ולילדים: שטיח מעופף, "עפרון חכם"). הכלים מפורטים ומעשיים מאד, ובמקרה שיש גם הפעלה גופנית מצורפים תצלומים מעולים: איך להחזיק את בהונות הילד באינדוקציה של ג'ויסטיק וכו'. הצילומים עצמם הם תוספת מעולה - ונדירה - למדריך מעין זה. ההצגה הדידקטית הטובה כוללת שלבים מדויקים וקלים ללמידה. הקורא הנבון יוכל לבחור מתוך השפע את מה שמתאים לו, למטופל ולטיפול.

ראייה אינטגרטיבית. מקובל בהוראת ההיפנוזה ללמד את התהליך ההיפנוטי כאילו הוא מורכב משלבים נפרדים: תחילה 'הכנה', אחר כך 'אינדוקציה', ואחר כך 'טיפול'. כך עושה תחילה גם אברמוביץ'. אבל בהמשך - הפתעה: כאשר הוא ניגש לפרקים הקליניים הוא מראה כיצד אפשר לבחור באותה האינדוקציה שתתאים לבעיה הטיפולית, לטיפול המתוכנן ואפילו לחוש הדומיננטי של המטופל. כך מלמד אותנו אברמוביץ' להתעלות מעל לחלוקה הסכמטית והמטעה: הזרעים לעבודה ההיפנוטית נזרעים כבר בשיחת הטלפון, השיחה ה'מכינה' מניחה יסוד לאינדוקציה, האינדוקציה כוללת בתוכה גם צעדים טיפוליים, הדה-היפנוטיזציה ממשיכה את הטיפול על מעבר לסיום הפגישה. זוהי תרומה חשובה ומאירת עינים.

מֵכלים מובחנים למסכת טיפולית כוללת: כשרואים הדגמות טיפוליות של מורים יצירתיים חשים תלמידים רבים בפער בין הלימוד הקפדני של טכניקות ספציפיות ('את זה אוכל לעשות') לבין המעוף המבריק של הטיפול ה'אמיתי' ('לעולם לא אוכל לעשות כמו המאסטרו'). ואילו אברמוביץ' מלמד אותנו איך בנוי הקסם: תחילה הוא מתאר במפורט את התופעות ההיפנוטיות ואת דרכי האינדוקציה; לאחר מכן הוא עובר לפרקים הקליניים בהם הוא מראה את השימושים הטיפוליים במגוון של בעיות רפואיות ופסיכולוגיות, חלקן משולבות. ואז הוא מציג גם מסכתות טיפוליות מקיפות, בצורת טקסטים מקיפים וארוכים ("סקריפטים" כלשונו) המשלבים מגוון גדול של כלים טיפוליים ספציפיים. 'סקריפטים' מעולים אלו משלבים בתוכם סוגסטיות ישירות, סוגסטיות עקיפות, שימוש במטפורות, שיטות כגון בלבול ויצירת דיסוציאציה וכלים טיפוליים מגוונים.

בלא למידה מוקדמת של הכלים אי-אפשר לראות את מלוא משמעותו של הסקריפט, אבל רק ראייתו הכוללת של הסקריפט נותנת לכלים את מלוא משמעותם. לכן הלמידה הלוך-ושוב היא דרך מתבקשת. לשם השלמת התמונה מביא אברמוביץ' גם תיאורי מקרים מאירי עינים.

עידוד ללא פזיזות, זהירות ללא הפחדה. ישנם מדריכים המעודדים את קוראיהם להעזה עד כדי הסתכנות בלתי אחראית. אחרים מזהירים את קוראיהם עד כדי פחד משתק. אברמוביץ' מעודד מבלי לוותר על הזהירות, ומזהיר מבלי לוותר על ההעזה. הוא עושה זאת על-ידי כך שהוא מציג את הפוטנציאל שבהיפנוזה - אבל גם את הדרכים לעבודה אחראית וזהירה, בדגש רב על בדיקה עצמית מתמדת. מצד שני, הוא מתאר את הסיכונים ואת אמצעי הנגד. הוא מונה, למשל, את הסיכון השכיח של ביטחון-יתר של המטפל, שגיאות ופעולות לא-מתאימות בגלל השתקעות-יתר של המטפל בעולמו-שלו במקום בעולמו של המטופל, תחרות מיותרת בין מטפל עיקרי לבין המטפל ההיפנוטי ועוד ועוד. כמו-כן מתאר אברמוביץ' בפרוטרוט סיבוכים שכיחים בעבודה ההיפנוטית ודרכי ההתגברות עליהם: מה עושים כאשר מטופל נכנס לאבריאקציה בלתי צפויה? ("ראשית, אל תיבהל!") מה עושים כאשר סוגסטיה לא מצליחה? ("הגדר מחדש את מה שקרה כהצלחה"). ועוד ועוד.

ירידה לפרטים: אברמוביץ' יורד לפרטים קטנים אך חיוניים שמדריכים רבים שכחו לעסוק בהם. כל מהפנט מתחיל מתלבט בשאלות שהספרים אינם עונים עליהן: מה הדרך הטובה ביותר לסדר את הכסאות בחדר, איך ומתי ראוי למטפל לגעת במטופל? מה עושים כשהמטופל מתנהג בדרך בלתי צפויה? האם טוב שהמטפל יכנס אף הוא להיפנוזה? לאן נכון להסתכל? אברמוביץ' רואה את חשיבותן של הסוגיות הללו, עונה עליהן וחוסך לקורא התלבטויות ושגיאות מרובות.

סגולות אלו של הספר הופכות אותו למדריך מקיף ורב-ערך הן למהפנט המתחיל והן למטפל הוותיק והמנוסה, הן לקלינאי והן לחוקר.

כל אחד מאלו ימצא בספר את הנחוץ לו - זה את המבט המפורט וזה את מעוף הציפור; זה את העקרונות וזה את הכלים; זה את השאלות וזה את התשובות.

תודה לאיתן אברמוביץ' על המדריך המעולה שהעניק לנו.
נחי אלון, פסיכולוג קליני

מדריך למטפלים, מאת: ד"ר איתן אברמוביץ', הקדמה מאת נחי אלון, הוצאת ספרי מקור, 238 עמודים, 118 שקלים
תאריך:  17/06/2014   |   עודכן:  17/06/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גילי שפירא מרטנס, ילידת תל אביב (1960), בוגרת בית-ספר בליך ברמת גן ומכון אבני לאמנות, נשואה ואם לבת, חיה היום בגרמניה. גילי היא מדריכה מוסמכת להגנה עצמית לנשים, נערות, נערים וילדים (השיעורים מבוססים על פסיכולוגיה וטכניקה). מייסטרית ומורה לרייקי, בעלת ניסיון של כ-30 שנה בניתוח אופי, ייעוץ והכוונה בעזרת קריאת כף היד, פענוח חלומות, קריאה בקפה ואסטרולוגיה.
16/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
כמי שכל הזמן היה עסוק בענייני משרדו, או בעיסוקיו האישיים האחרים, דני כבר חדל להתנצל בפני תמר.
15/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
זכי היה ילד "איטי" ושונה מיום היוולדו. אחיו, א.ה.הונזה, שכואב עד היום את חייו המיוסרים והמבוזבזים, כתב, בהשראת חייו ומותו, רומן ביכורים שהמציאות והדימיון מתערבבים בו זה בזה.
12/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
"מדרגות לשעת חרום" הוא ספרו הראשון של מיקי קאופמן, שהיה מנכ"ל ובעלים של פרסום O.K (אלברט פירות, טקסטיל שמפו, סינטבון, נקה 7 ועוד).
12/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
-" השופט רבינוביץ ?"
11/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il