|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המחבוא

יאנק - בן כפר פולני, רגיש ונלהב, מספר אודות אירקה - נערה יהודייה שנקלעה לבית הוריו, בתקופת מלחמת העולם השנייה, כדי למצוא מסתור מהגרמנים
25/06/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

המחבוא הינו ספר מרגש ואמיתי לנוער, הבוחן את זכרון השואה מנקודת מבט יוצאת דופן - מבט של נער פולני הנקשר לילדה יהודיה ובוחן את המציאות הקשה דרך עיניו ועיניה גם יחד.

יאנק - בן כפר פולני, רגיש ונלהב, מספר אודות אירקה - נערה יהודייה שנקלעה לבית הוריו, בתקופת מלחמת העולם השנייה, כדי למצוא מסתור מהגרמנים. כאשר הסכנה שבהסתרתה גוברת, משלחים אותה הוריו מהבית. אירקה נודדת בין כפרי פולין כשהיא ממשיכה להסתיר את זהותה היהודית. כניצולה יחידה מכל משפחתה, היא מעפילה ארצה ובונה לעצמה חיים חדשים.

יאנק נוצר בליבו את זכר הנערה היפה שהאירה את ימיו וגרמה לו להתאהב בפעם הראשונה. הוא אינו חדל לחפש אחריה, רדוף רגשות אשם ובטוח שהיא כועסת עליו ועל משפחתו, ואולי כבר אינה בחיים.

"הסתיו עבר ואירקה לא חזרה. תחילה ניחמתי את עצמי שאולי תשוב מחר. אולי תבוא בעוד שבוע. יום אחד אשוב מבית-הספר והיא תשב ליד השולחן הקטן ותאכל את ארוחתה, ואני אמהר אליה כדי להראות לה את הספר החדש. אבל עכשיו ידעתי שאירקה לא תשוב. לא מחר, גם לא מחרתיים, ואף לא בעוד שבוע וחודש. העצים כבר עמדו בשלכת, והציפורים נדדו לארצות החום. השדות נחרשו לזריעת החורף, ואירקה איננה, ואין כל סימן ואות ולא כלום, ורק געגועים בלבי. ואני שואל את עצמי: ״מה תעשה אירקה בכפור, בשלג, בשמלת קיץ דקה?״

״ואצק״, אמרתי, ״כבר עברו שלושה חודשים ואירקה טרם חזרה״. ״ברור, היא לא יכולה לבוא אליכם. הרי היא מבינה את הסכנה. בכל מקום נמצאים הגרמנים עם כלבי גישוש המאומנים היטב לגלות יהודים. איך תוכל לעבור את המשמרות שלהם?״

אירית ר. קופר נולדה (1929) בעיר מינסק מזובצקי השוכנת כ-40 קילומטר מזרחה לווארשה. באביב 1942, בהיותה כבת 13, הוציאה אותה אִמה מהגטו, מסרה אותה לאיכר פולני, והסבירה לה כי עליה להישאר בכפר עד אשר תבוא לקחתה חזרה, בסתיו. אך לאחר שבועות אחדים, מפחד הגרמנים, אמר לה האיכר לחזור לגטו. לתומה חשבה אירית שהגטו עדיין קיים ובני-משפחתה מחכים לה בבית.

בדרך נודע לה מילד יהודי בן-גילה שהגטו חוסל, ושניהם החלו לנדוד בין האיכרים. בשלב מסוים דרכיהם נפרדו, ואירית הגיעה בנדודיה למנזר, שבו שהתה בזהות בדוייה עד סוף המלחמה. איש מבני משפחתה לא שרד. בשנת 1946 בהיותה בת 16, עלתה ארצה במסגרת חברת-נוער ונקלטה בקיבוץ דן שבצפון-הארץ, בו שהתה גם בתקופת מלחמת העצמאות. ב-1950 עזבה את הקיבוץ ועברה להתגורר בעיר. סיימה סמינר למורים בבן שמן ועבדה שנים רבות בתור מורה, עד צאתה לגימלאות.

בין השנים 1975-1971 סיימה את לימודי התואר הראשון בספרות עברית והיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. אירית מרצה בנושא השואה בפני תלמידי בית-ספר, חיילים וספרנים. עבודות נכתבו בהשראת הרצאותיה, עדותה ובעקבות קריאת ספריה. במשך שנים רבות מוסרת בקביעות עדות ב"מכון משואה". סיפוריה הופיעו במוספי הספרות של העיתונות היומית, בעיתוני ילדים ובספרי לימוד. הקימה משפחה יחד עם בעלה מארק רומנו. אם לשתי בנות וסבתא לנכדים. מתגוררת בהרצליה.

אירית ר. קופר פרסמה עד היום 20 ספרים, ביניהם יצירות המיועדות לבני נוער. ספרה הראשון "בקצה היער" ראה אור ב-1977. ספריה, המבוססים על סיפור חייה וכתובים ברגישות רבה, מעלים את תמונת העבר הקודר והתקומה המשקמת של קהילה בת מיליוני יהודים.

ספריה

  • בקצה היער (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשל"ז) (קורות המחברת בזמן השואה);

  • כחלוף הכל (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תש"ם;

  • בטרם יבוא האביב (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1990) ("הספר מתאר את חיי הגיטו דרך עיניה של ילדה בת עשר");

  • שער עלייה (תל אביב: עם עובד, תשנ"א 1990);

  • התזכריני קריסטינה? (תל אביב: ספרית פועלים, תשנ"ד 1994);


  • אמא, תגידי: זה נכון? (קרית גת: דני ספרים, 1998);

  • שלום, יוסל'ה! (קרית גת: דני ספרים, 1998;

  • בלילות שבת (תל אביב: ידיעות אחרונות: ספרי חמד, 2000) (רומן);

  • נעלה בכל הדרכים (קרית גת: דני ספרים, 2000) (סיפור מסע);

  • את כועסת עליי? רומאן (הוד השרון: אסטרולוג, 2001);

  • החצר שלי: רומאן (הוד השרון: אסטרולוג, 2003);

  • הכול בגלל המלחמה (קרית גת: דני ספרים, 2004) (רומן לבני הנעורים על מסע חיפוש של בת אחר אמה שנעלמה מחייה בעקבות מלחמת העולם השנייה;

  • תרמיל וזוג נעליים (הוד השרון: אסטרולוג, 2004);

  • נשיט סירות נייר (ירושלים: כרמל, תשס"ו 2005) ("מסע ... של שלושה צעירים המלווים את סבתם" במסע לפולין);

  • בטרם בוא המבול (ירושלים: כרמל, תשס"ח 2008);

  • למחרת היום (ירושלים: כרמל, תש"ע 2010);

  • טנגו באחד במאי (ירושלים: כרמל, תשע"ב 2011);

  • בין עצי היער (קרית גת: דני ספרים, 2012);

  • 13 סיפורים (ירושלים: כרמל, תשע"ג 2013).

פרק ראשון - הרועָה החדשה

חדרי סמוך לחדר הוריי. כל ערב אני מבקש מאימא שלא תסגור את דלת חדרם. אחי הגדול, מיטק, צוחק: ״בן שתים-עשרה וחצי, וקשור לסינר של אימא כמו תינוק!״ אחותי הלנה, המבוגרת ממני בשלוש שנים, מלגלגת עליי: ״תלמיד כיתה דל״ת, ומתנהג כאילו היה בכיתה אל״ף".

אני שומע שמעליבים אותי, ושותק. שותק ולא מגלה שאני פוחד להישאר לבד בחדר, שאני אוהב את אימא וכל הזמן רוצה להיות לידה.
״שידברו״, אני אומר לעצמי, ומבקש כל לילה: ״אמא, אל תסגרי את דלת חדר-השינה שלכם״.

אתמול בערב שמעתי את אבא אומר לאמא: ״מחר תבוא אלינו נערה מהעיר לרעות את הפרות במשך הקיץ. לפני כמה ימים דיברתי עם אימא שלה וסיכמתי שתמורת העבודה תקבל אִמה של הנערה בסוף כל חודש שק תפוחי-אדמה, ובסוף הקיץ, שבעים זלוטי״.

אימא שאלה: ״מי הנערה? יש לה ניסיון בעבודה?״

אבא אמר שהנערה רעתה פרות בקיץ שעבר בכפר השכן ואפשר ללכת לאותו איכר ולברר אם היה מרוצה ממנה. ״שאלתי את האֵם מה שם האיכר, והיא אמרה לי. אם תרצי אשלח מחר את מיטק לשמוע עליה יותר פרטים. אנחנו נקרא לנערה אירקה״.

״מה זאת אומרת 'אנחנו'?״ התפלאה אמא, ״מדוע לא נקרא לה בשם שנתנו לה הוריה בכנסיה, ביום הטבילה?״

אבא אמר שיש בעיה, ולחש לאוזנה כל-כך בשקט שלא יכולתי לשמוע מה אמר, רק שמעתי אותה: ״בשם אלוהים! סטאניסלב! למה יהודייה?!״ היא נשמה עמוק והמשיכה, ״וכי חסרים לנו רועים פולניים? מדוע לא ניקח את הנער שהיה אצלנו לפני שנה? הוא היה רועֶה נאמן ומסור, אנחנו כבר מכירים אותו ואת עבודתו. ואילו היהודייה הזאת, שצריך לקרוא לה אירקה, מי יודע איך תהיה ומה תעשה?״

אבא אמר שאין לה צורך לדאוג. הוא בטוח שהנערה תהיה בסדר גמור. היא גדולה, בת שלוש-עשרה, ומנוסה בעבודה. הוא שיבח מאוד את אִמה, אישה הגונה, שברוח זו גידלה את ארבע בנותיה. הנערה שתבוא אלינו היא השנייה בבנות. הגדולה נשארה בבית, להשגיח על הבנות הקטנות. הרגשתי שאימא אינה שקטה, וממשיכה לחקור את אבא. הוא חזר ואמר שכבר לפני שנה הנערה עבדה בכפר, שם היו מרוצים ממנה ואין כל סיבה שלא תהיה בסדר אצלנו.

״בכל זאת״, אמרה אמא, ״אי-אפשר לדעת איך היא תתנהג. לדעתי לא צריך לקחת רועה יהודייה, מי יודע אם לא תהיינה בעיות בגללה״. אבא הרגיע אותה ואמר שאין מקום לדאגה והיא לא צריכה לחשוש וגם לא לדבר על כך בכפר, איש לא צריך לדעת שהרועה החדשה יהודייה. וכאן הנמיך את קולו: ״מריה, אני סומך עלייך שדבר יהדותה יישמר בסוד״.

אימא גיחכה: ״אצלנו בכפר יש משהו שנשמר בסוד? תמיד מישהו רואה, שומע, ומפיץ את הידיעה. היא מתפשטת כמו אש בשדה קוצים״.
״אם לא מדברים ואם לא מספרים, לא שומעים ולא יודעים״.
״גם לקירות יש אוזניים, וגם הדוממים מדברים. וחוץ מזה, הנערה עצמה?״ שאלה אימא בדאגה.
״היא יודעת שאסור לה לספר על מוצאה ושהיא חייבת לשמור את יהדותה בסוד״.
״יְזוּ מריה!!!״ התפלאה אמא, כבר כמעט בקול כעוס: ״למה?״
אבא לחש בקולו השקט: ״הרי בני-אדם אנחנו, מריה, ואת נוצריה אדוקה, ושמעת את הכומר בכנסיה דורש ביום ראשון, אחרי התפילה, ומספר על אחינו שבצרה. הוא התכוון ליהודים שצריך להושיט להם עזרה״.
״סטאניסלב, שלא נצטרך לתת את הדין. הרי זה אסור על–פי החוק!״ היא ניסתה בכל דרך להניא את אבא מלהביא אלינו את היהודייה, ״סטאניסלב, אישור עבודה יש לנערה?״
אבא לא ענה.
״אתה יודע שהשנה לא נתנו הגרמנים אישורים לפועלים שעבדו באחוזתו של מניצקי. גם לא לעבודות הבוערות בעונה״.
״נכון, אך כאן לא מדובר בקבוצת פועלים היוצאים יום–יום מהגטו ומובלים לאחוזה בליווי משמר גרמני. אני מביא נערה לכל ימות הקיץ כדי לרעות את הפרות שלנו, והיא תשוב לגטו רק בסוף הסתיו״.
ככה שיכנע את אימא שאין מקום להשוואה.
״בלי אישור הגרמנים...״ אמרה אימא בקול מזהיר.
הוא קטע את דבריה: ״העיקר לסגור את הפיות. לא צריך לדאוג. בינתיים תישאר הנערה אצלנו, ובמשך הזמן תשיג לה אימא שלה אישור עבודה מהגרמנים״.
הבנתי שאם לא מרוצה מכל העניין, וברצון הייתה מוותרת על אותה נערה יהודייה, ושוכרת את הרועה שהיה אצלנו לפני שנה. אבל אבא עמד על דעתו ואמר שכבר התחייב, הוא בטוח שאימא תהיה מרוצה, הנערה תוכל לעזור לה גם בעבודות הבית. ואם לא תהיה מרוצה ממנה, אחרי שבוע יהיה אפשר להחזיר אותה לאִמה. הרי העיר לא רחוקה מכאן.
״ואיך תצא אותה יהודייה עם בתה מהגטו? שמעתי שהגרמנים הגבירו את השמירה והם יורים בכל מי שמנסה לצאת. אם יתפסו את השתיים, יירו בהן בו–במקום״.
״אני סומן על האם, היא אישה פיקחית, אמיצה וזריזה. היא תצליח לצאת עם בתה בלא שהגרמנים יגלו אותן״.
״ואם לא תמצא דרך נסתרת מעיני הגרמנים? הרי אנחנו כבר מוציאים את הפרות למרעה?״
״לא משנה אם הפרות תעמודנה עוד יום ברפת. חוץ מזה, אין כל בעיה להשיג רועה אחר, אם צריך".
אימא נאנחה. ״טוב, אתה מבטיח לי שאם לא אהיה מרוצה מהיהודייה, אתה תחזיר אותה לעיר״.

״מריה, מריה, אל תדאגי, אם לא תהיי מרוצה אחזיר אותה״. הדברים האחרונים הרגיעו את אמא. היא הבינה שאין מקום להמשיך להתווכח עם אבא. העניין הוחלט. אבל ישנה דרך להיפטר מהנערה היהודייה.

אבא אמר: ״מריה, את צריכה פעם להגיע לעיר ולראות את היהודים הסגורים בגטו ואת האיכרים הנכנסים פנימה עם עגלות עמוסות מזון. הם אומנם מרוויחים הון בסכנם את חייהם, אבל בכך גם מצילים את היהודים הגוועים ברעב״.

אימא אמרה שאינה יכולה לראות אנשים סובלים ומתענים ולכן לא תלך לראות את היהודים הכלואים בגטו. היא זוכרת אותם מלפני המלחמה, כשהיו באים לבית הוריה, מביאים מכל טוב הארץ. הם היו סוחרים הגונים. אִמא שלה אהבה לקנות אצלם, וכאשר גדלה, קנתה גם היא אצל אותם יהודים.

״הנה את רואה, מריה, זו שתבוא מחר, היא בתה של אותה יהודייה שאת היית קונה אצלה".

״באמת?״

עכשיו היה אבא משוכנע שאם לא תתנגד להביא את הנערה. אולי אף תתייחס אליה כאל בת של מכרים ותיקים, שפעם חיו בטוב ובאו להם היום זמנים קשים.

אימא אמרה שהייתה חוזרת לקנות אצלה אבל מאז שפרצה המלחמה היא לא מגיעה לעיר כי היא פוחדת מהשודדים בדרכים.אמנם סוחרים יהודיים עודם מסתובבים בכפרים, אבל רק מעט סחורה נותרה בידיהם.

״אחרי המלחמה ישובו היהודים לעסוק במסחר,״ אמר אבא, ״ותחזרי לקנות אצלם״.

עכשיו כבר היה צליל אחר בקולה של אמא: ״טוב תעשה האישה אם תביא אלינו את בתה בסתיו, כאשר איש מאנשי הכפר לא יראה אותה״.
״סמכי על האם שתנהל את העניינים על הצד הטוב ביותר״.
בבת-אחת שינתה אימא את דעתה. ״באמת צריך לעזור ליהודייה המסכנה. רחמנות עליהם, מה שעושים להם הגרמנים. טוב״, סיכמה את העניין לעצמה, ״נִראה מחר״.

רגילים היינו כל קיץ להביא רועֶה מהעיר, אך מעולם לא היה הדבר אפוף סודות ולחישות. ולא הבנתי את הדאגה של אימא ואת דברי ההרגעה של אבא. השתדלתי לקלוט היטב את דבריהם. בנשימה עצורה שמעתי את המילה יהודייה. בכפר לא גרו יהודים ולא ידעתי במי מדובר ומיהם היהודים, היכן הם גרים ומה הם עושים, מה הם לובשים, אוכלים, ובמה הם מאמינים. איזו שפה הם מדברים, אם יש עליהם סימנים מיוחדים, אם הם דומים לפולנים. איך הגיעו לפולין ומדוע סוגרים אותם הגרמנים ומענים בגטו. ״מחר״, אמרתי בלבי, ״מחר אראה נערה יהודייה ואדע יותר״.

למחרת היום, כאשר חזרתי מבית-הספר, ראיתי נערה עומדת ליד אמא, מקשיבה להוראותיה ומניעה בראשה לאות הסכמה והבנה. הסתכלתי בה מהצד. היא הייתה די גבוהה ביחס לנערה בת שלוש-עשרה. שערה בהיר כדבש. פניה עגולות, חיוורות מאוד, כאילו לא ראו את אור השמש ימים רבים. עיניה היו בצבע ירוק-אפור מעורב בחום, אפה סולד וסנטרה מעוגל. היא דמתה לבנות עירוניות שלמדו איתי בכיתה, רק רזה יותר, ולבושה שמלה בלוייה ודהויה. ראיתי אותה מחייכת חיוך נעים לאמא, וכל הזמן מהנהנת בראשה לאות הבנה ואינה אומרת כלום. פניה היו נעימות אך גם הביעו חשיבות עצמית. היא לא נראתה עצובה.

״אירקה", הצביעה אם לעבר ערמת כלים, הניחה לפניה קערת מים וסבון והורתה לה לשטוף. אירקה שטפה את הצלחות בשקט ולא ביקשה הסבר נוסף. אימא הסתכלה על ידיה הרזות כאומרת: ״מה אלה יכולות לעשות? אומנם בנות כפר צעירות ממנה עובדות בבית ובשדה, אבל היא עושה רושם שלא שטפה כלים אפילו בביתה״.

הסתכלתי באירקה בתמיהה ושאלתי את עצמי: ״איך אפשר לדעת שהיא יהודייה?״ חיפשתי סימנים מיוחדים, משהו יוצא-דופן המגלה את זהותה. במה היא שונה מבנות העיר והכפר? אולי סימן כלשהו על המצח, הלחי, השפתיים, סימן המוכיח שהיא יהודייה.

אירקה הניחה את הכלים על הכן. אימא הורתה לה לערוך את השולחן בחדר הגדול, ליוותה את צעדיה היחפים, מתבוננת ברגליה הרזות, בוחנת היטב את מעשיה. אימא נראתה מרוצה אבל לא אמרה כלום.
רק כעת הבחינה אימא שאני עומד בפתח.

״יאנק ילדי!״ חיבקה אותי חזק בזרועותיה, נשקה ושאלה: ״איך היה בבית-הספר? לך לחדרך, שים את הילקוט ובוא לאכול משהו״.
אבל אני עמדתי והסתכלתי על אירקה, מחפש בה סימנים, אולי בכל זאת אגלה משהו משונה, מוזר, אחר, המבדיל אותה מאתנו, המוכיח את היותה יהודייה. אני מסתכל, מחפש ולא מוצא שום דבר המעיד שאירקה יהודייה. שום דבר המבדיל בינינו. אבל חשבתי שבמשך הזמן אמצא, הרי היא באה אלינו לכל הקיץ, אולי תישאר עד תחילת הסתיו, אולי גם לחורף, יהיה לי מספיק זמן להכיר אותה ובוודאי אגלה משהו שהיא מסתירה ושיש רק ליהודייה.

הנחתי את הילקוט בחדרי, הסתתרתי מאחורי הדלת והסתכלתי מבעד לחריץ לעבר אירקה - כיצד היא הולכת לדיר החזירים, נותנת אוכל ושוטפת את הסיר, מסתובבת בחצר ומשתדלת לגלות אם תרנגולת הטילה ביצה, מעמיסה על זרועותיה גזרי עצים, וחוזרת למטבח. עקבתי אחר מעשיה בדממה. לא גרעתי עין ממנה, חיפשתי אך לא מצאתי דבר. שום סימן מיוחד, כלום.

הוצאתי את הספרים והמחברות כדי להכין את שיעורי-הבית, אך לא יכולתי להתרכז. כל הזמן הייתי עסוק במחשבה איך אפשר לגלות שאירקה יהודייה. אולי היא מאומנת להסתיר זאת? אני חייב להבין מדוע היא נמצאת אצלנו בעילום שם, בהסתר, למה אסור לה לגלות את שמה האמיתי, מדוע הכול סביבה כה סודי, שמור, מסתורי. מדוע אימא צריכה להשגיח עליה?

והתגנבה מחשבה משונה לראשי, אולי אִמה הוציאה אותה מהבית בגלל התנהגות רעה? רציתי לדעת במה חטאה, למי גרמה נזק, מדוע במקום להכניס אותה למוסד חינוכי, הביאו אותה אלינו? האם כדי שאִימי תשגיח עליה ותתקן את התנהגותה? מדוע הביאה אותה ולא את אחותה הגדולה ממנה בשלוש שנים? אירקה חזרה למטבח. הלכתי אחריה. עמדתי בפתח והתבוננתי בה.

״מה אתה עושה כאן?״ הביטה בי אימא מופתעת. ״לך תגמור את שיעורי-הבית!״ פקדה עליי.
לא הלכתי. המשכתי לעמוד, מסתכל על אירקה.
״לך ילדי״.

מאחר שלא הלכתי, רמזה לי אימא שאני מפריע לאירקה בעבודתה. ״יאנק, עוד מעט יגיעו כולם ושום דבר עוד לא מוכן! לך!״ והפעם בקול רוגז על כך שאני עומד בפתח וסוגר את המעבר. לאירקה אמרה שתלך לחדר הגדול לערוך את השולחן. ושוב ציוותה עליי ללכת לחדרי מפני שאני מסתובב במטבח ומעכב את ההכנות לארוחת הצהרים. אבל אני הלכתי לחדר הגדול, עמדתי על הסף והמשכתי להסתכל באירקה, אולי אגלה פתאום משהו מיוחד שלא הבחנתי בו עד כה.

אירקה מיהרה בעבודתה ועשתה כל מה שפקדה עליה אמא. רציתי לדעת אם אירקה יודעת פולנית. אולי היא ממלאה אחר הוראותיה של אימא על-פי תנועותיה בלבד, מנחשת את המובן לפי השפתיים?

״אירקה, לכי לחצר והביאי לי עצים! אני צריכה להגביר את האש בתנור! ותשתדלי שיהיו יבשים!״

״גברת, איפה מונחים העצים?״ הפולנית הצחה של אירקה הייתה במבטא עירוני, כשל בנות העיר שבכיתתי. אירקה יודעת פולנית. היא מבינה את השפה שלנו. אם כן, במה היא שונה?

מאת אירית ר. קופר, הוצאת ספרי מקור, 221 עמודים, 88 שקלים
תאריך:  25/06/2014   |   עודכן:  25/06/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית ברונשטיין-זוננברג, הזוכה בתחרות הסיפור הקצר, מטעם ליידי גלובס וסטימצקי, משיקה בימים אלה את ספרה הראשון "האיכר מכפר פסגה".
25/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
עוד בתחילת הערב, דני הרגיש שאי-היכולת שלו להתייעץ עם מישהו קרוב אליו, שבו הוא יכול ליתן אמון ללא-סייג, מגבירה בו את התסכול.
25/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
כשהוא לבוש בחולצת טי-שירט ובמכנסי ג'ינס אפורים, ביקש השופט רבינוביץ להראות שהוא לא הצטייד במכשיר הקלטה. רצועת כלבו המיניאטורי הוחזקה ביד-ימין. במילים קצרות דיווח לו דני, שתוך זמן-מה, בשעות-הלילה, לפי שעון מקומי, יוצאת בתו במטוס מאמסטרדם לניו-יורק; ומשם היא אמורה להמשיך לוושינגטון - כדי להיפגש שם עם מי שצריך לקבל ממנה את מה שהיא מובילה.
22/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
רון גלמן, עורך-דין מבוסס במנהטן, היה בנעוריו חניך תנועת-נוער חלוצית שבמסגרתה שהה פרק-זמן בישראל. כעבור שנים רבות אירע לו אסון, אישתו וילדיו נספו בתאונת-דרכים. בשעות דכדוך, ובצפייה מקרית בטלוויזיה - הוא נזכר בהרפתקת נעורים שאירעה לו בהיותו כבן 16, בשנה שבה שהה בסמינר החינוכי בקיבוץ - נערה הרתה לו וסירבה להפיל את העובר.
19/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
"דב שדה נעלם ב-5 לנובמבר לפני שנתיים, מהמחלקה הפתוחה של בית החולים הפסיכיאטרי בו היה מאושפז. זה היה יום קריר, שנשא ניחוח של חורף מרוחק, לא מקומי, עטוף בדוק לבנבן ומעיק. גשם דק ירד במשך כל הבוקר. אני זוכרת שקמתי מכיסאי והבטתי בחלון. מזג אוויר כזה משרה עלי תמיד תחושה של כבדות בלתי מוסברת. כאילו משהו לא טוב עומד לקרות. כשדיצה, אחות המחלקה, דפקה על דלתי שעות מאוחר יותר ואמרה לי שדובי לא הופיע בחדר האוכל בשעת הצהריים, התחדדה התחושה שליוותה אותי כל אותו בוקר; כאילו חוויתי את כל המעמד הזה בעבר לא ברור. מעין דז'ה וו. דיצה סיפרה שברגע שהבחינה שהוא לא יושב ליד השולחן שלו בחדר האוכל, היא ניגשה לחדרו. כשלא מצאה אותו שם, קראה ליורם, האח אחראי המשמרת, שהזעיק את קצין הביטחון".
19/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il