|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

המסך יורד על פואד

ניתן לומר בפרפראזה שזקנתו של זקן ח"כ פואד כבעל דירה מפוארת ביפו שדרכי מימונה לוטים עדיין בערפל מביישת את צעירותו כמי שהתגורר בצריף טחוב חסר קשרים להיחלץ ממנו. הזינוק הכספי של פואד משקף תהליך ארוך של הסתאבות מתמשכת רצופה עבירות פליליות לכאורה שהחלה לפני למעלה משלושים שנה בראשית שונות ה-80' והתנפצה כאשר ביקש לסיים את הקריירה הציבורית שלו כנשיא המדינה
04/07/2014  |   אריה אבנרי   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין בן-אליעזר. קופת השרצים נפתחה [צילום: פלאש 90]

לעג הגורל
לעג הגורל הוא שפואד נקלע למצב מביש דומה שהיה גם מנת חלקו של חברו הטוב המנוח הנשיא עזר ויצמן. שניהם קיבלו טובות הנאה מאילי הון זרים, אבל בכל זאת יש הבדל אחד ביניהם: ויצמן נאלץ לפרוש ממשכן נשיאי ישראל במהלך הקדנציה שלו כנשיא... פואד לעומתו לא הגיע למשכן ונאלץ לפרוש במהלך המרוץ לנשיאות.

אני מבקש לפתוח רשימה זו בנימה אישית שיש בה סממנים של גילוי נאות על בנימין (פואד) בן-אליעזר שהיה בעבר הרחוק חבר טוב והבעת צער על המצב הקשה שאליו שהוא נקלע בימים אלה שבהם הוא מבלה לסירוגין בחדרי חקירות של המשטרה כחשוד בביצוע מעשים פלילים ובחדרי האשפוז של בית החולים לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף לקראת ניתוח שתילת כליה.

ניתן לומר בפרפראזה שזקנתו של זקן חבר הכנסת, פואד כבעל דירה מפוארת ביפו ששוויה נאמד ב-10 מיליון שקלים ודרכי מימונה לוטים עדיין בערפל מביישת את צעירותו כמי שהתגורר בצריף טחוב חסר קשרים להיחלץ ממנו. הזינוק הכספי של פואד משקף תהליך ארוך של הסתאבות מתמשכת רצופה עבירות פליליות לכאורה שהחלה לפני למעלה משלושים שנה בראשית שונות השמונים והתנפצה כאשר ביקש לסיים את הקריירה הציבורית שלו כנשיא המדינה. זקנתו הנוכחית מביישת את צעירותו המרשימה.

הכרתי את פואד לראשונה באמצעות חבר משותף בשלהי שנות השמונים כאשר היה עדיין קצין בכיר בצה"ל בדרגת תת-אלוף וכיהן בתפקיד מפקד יו"ש. פואד נתגלה לי כאדם עממי, חם וחף מיהירות שקל להתחבר אליו אבל זיהיתי אצלו גם ערמה טבעית. בתחילת דרכו בארץ היה עדיין פואד עולה חדש תמים שעשה קריירה צבאית כמפקד קרבי מוערך והיה חף מכל עבריינות.

מאוחר יותר היה פואד הראשון של יזמת ההתקשרות עם נוצרים בדרום לבנון, ובין האחראים להקמתה ותפקודה של הגדר הטובה. ‏בעקבות מבצע ליטני מונה למושל אזור דרום לבנון והקים את אד"ל (אזור דרום לבנון). התחנה הבאה של פואד ביזמתו של ראש הממשלה בגין היה מתאם הפעולות בשטחים, ובתפקיד זה שימש כשנתיים, עד לפרישתו הסופית אל החיים הפוליטיים.

במהלך שירותו ביו"ש החלו להגיע אלי רמזים על כך שהוא מנצל את התפקיד כקרדום לחפור בו. היו אלה ניצני תהליך ההסתאבות שלו. בין השאר עלו חשדות שפואד מקבל עמלות ממכירת רכב חדש בשטחים אך הן לא הבשילו לחקירה משמעותית. במקביל נפתחה חקירה ע"י רשות המיסים בחשד שפואד ואיש עסקים רמת גני בשם דני מעוז רכשו נכס בצפון תל אביב וחמקו מתשלום מלוא המיסים. מפרשה זו יצא פואד חבוט אך המציאות הוכיחה שהוא לא למד לקח, והחל לצבור שרצים בקופה שהלכה והתמלאה.

אחרי פרישתו מתפקיד זה השתחרר פואד מהצבא ולא הסתיר את כוונתו להשתלב בחיים הפוליטיים.

הציץ ונפגע

בדיוק באותה תקופה הקים שר הדתות לשעבר אהרון אבו-חצירה מפלגה עדתית בשם תמ"י (תנועה למסורת ישראל) והציע לפואד לכהן כמזכיר הכללי שלה. הייתה זו הפעם הראשונה שפואד עשה שימוש עדתי במוצאו - לא לתפארת מדינת ישראל. השהות במחיצת של אבו-חצירה בעל רמת המוסר הירודה לא עשה טוב לפואד שנחשף לראשונה לתופעת החיבור בין ההון לשלטון ולאפשרויות להתעשר במהלך השירות הציבורי.

אחרי שפואד הציץ ונפגע בתמ"י בגלל העדתיות הוא חבר לעזר ויצמן שהיה בעבר שר הביטחון מטעם הליכוד אחרי שסיים קריירה צבאית מפוארת כמפקד חיל-האוויר והם הקימו בסיועו של איל ההון רמי אונגר את תנועת "יחד" שהפכה למפלגה פוליטית. בבחירות לכנסת האחת עשרה ב-1984 קיבלה "יחד" שלושה מנדטים ובן-אליעזר הפך לחבר הכנסת האחת עשרה. למרבה הצער גם החיבור אל ויצמן לא עשה טוב לפואד מבחינת שמירת טוהר המידות שלא היה סעיף מרכזי באג'נדה של עזר. כך נמשך תהליך ההסתאבות של פואד.

דוגמה בולטת לשרץ פוליטי בקופה העמוסה של פואד הייתה מעורבותה של "יחד" מאחורי הקלעים בכל מיני עסקות לא כשרות לכאורה שלא נחשפו ברבים. שנים רבות אחרי שהתנועה התמזגה במחצית שנות השמונים עם מפלגת העבודה נתגלו באזור נס ציונה שטחי קרקע חקלאיים שהיו בבעלותם המשותפת של ויצמן ושל פואד. נסיבות רכישתן של הקרקעות הלו לא ברורה די צרכה. באחרונה הגיע לאומ"ץ מידע שבסיועם של אנשי ציבור מסוימים הופשרו הקרקעות הללו לבניה וערכן עלה עשרות מונים. הנושא הזה מצוי עתה בבדיקת אומ"ץ לפני שתחליט כיצד לכלכל את צעדיה הבאים.

פואד מתאהב במשרד הבינוי והשיכון

התקדמותו של פואד במפלגת העבודה הייתה מטאורית עד שהגיע לתפקיד של יו"ר המפלגה. בין השאר הוא כיהן כראש מטה ההסברה במערכת הבחירות בשנת 1992 שהביאה לעלייתו של יצחק רבין לכהונה שנייה כראש הממשלה.

רבין מינה את פואד כשר הבינוי והשיכון ובכך פתח לו פתח להיות מעורב לכאורה בשורה של מעשי שחיתות בעידן שבו הייתה הפשרה גדולה של קרקעות חקלאיות ברחבי המדינה, במקביל הוקמו ועדות לזירוז קבלת היתרי בנייה וחיסול ביורוקרטיות שונות. אחת החגיגות של פואד באותה עת הייתה קומבינה שרקח עם ראש עיריית הרצליה דאז אלי לנדאו, אדם ארכי מושחת וחשוד סידרתי בקבלת שוחד מאילי הון.

כלל בדוק קובע שמי ששוהה בקביעות בחברת כלבים משוטטים מקבל כידוע קרציות. פואד לא הבין כנראה שמי שמתרועע עם מושחתים לומד מהם כיצד לבעוט בשלטון החוק.

במקום מרכזי בהרצליה פונה באותה עת שטח רחב ידיים שעליו ממוקם בסיס צבאי של מפקדת הנ.מ ויחידת שירותים לא מבצעית. התוכנית המקורית הייתה להקים על אדמת מדינה שיכון לזוגות צעירים שבה היה מעורב משרד הבינוי והשיכון. לנדאו הצליח לשכנע את פואד לוותר על השטח רחב הידיים לצורך הקמת המרכז הבינתחומי שללנדאו היה עניין אישי בהקמתו תמורת הקצאת שטח חליפי אחר בתחומי העיר.

פואד נענה לו אך עיריית הרצליה לא עמדה בהסכם ולא הקצתה את הקרקע המובטחת. בשעתו אנשי מודיעין של המשטרה חשדו שעל פיו פואד לא עשה את העסקה לשם שמיים.

פרשה עלומה נוספת שלא נחקרה קשורה בערך המוסף לכאורה שהולידה מערכת הקשרים העסקית שנרקמה בתקופת כהונתו של פואד כשר הבינוי והשיכון בין אחד מבניו לבין בנו של ראש עירית הוד השרון לשעבר עזרא בנימיני. שני הבנים הצעירים והמבטיחים היו בעליה של חברה זרה שרכשה קרקעות חקלאיות בהיקף גדול באזור השרון. על-פי החשד באופן מפתיע הופשרו חלק מהקרקעות הללו ונמכרו ליזמים ולקבלנים בהפרשי מחיר ניכרים.

אולי בגלל האופציות שהיו טמונות במשרד הבינוי והשיכון התאהב פואד במשרד זה. עובדה: אחר שובה של מפלגת העבודה לשלטון בראשות אהוד ברק, בשנת 1999, מינה אותו ברק לתפקיד סגן ראש הממשלה ושר התקשורת. ב-11 באוקטובר 2000 מונה לשר הבינוי והשיכון, נוסף על תפקידיו הקודמים. ברק היה חייב לפואד את בחירתו לראשות הממשלה.

קבלן קולות מרכזי

פואד נחשב כקבלן קולות מרכזי במפלגה בעיקר במגזר הערבי וכל מועמד לראשות ממשלה נזקק לו. כך היה בפריימריז הפנימיים במפלגה שבהם התמודד ברק מול עמי איילון וניצח הרבה בזכות קולותיהם של בני המיעוטים חברי המפלגה. איילון התלונן במשטרה על חשד לזיופי בחירות בידיעתו של פואד אך הדבר לא הבשיל לכלל נקיטת אמצעים משפטיים פליליים.

הפעם השנייה שבה נקשר שמו של פואד לזיופים במפלגת העבודה היה כאשר הוא התמודד מול יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג וניצח בזכות תושבי הכפרים בצפון הפעם היה זה בורג שהתלונן על זיופי בחירות בקלפיות שהגיעו מהמגזר הערבי וגם במקרה זה פואד יצא יבש.

פואד הפך להיות מיני טפלון. אומ"ץ לא עמדה מן הצד ודרשה מהמשטרה לערוך חקירות יסודיות וממצות בשתי פרשות שחיתת אלה אך ללא הועיל.

פואד ידע היטב כיצד לתגמל את ציבור בוחריו באמצעות משרדי הממשלה בהם שימש כשר כל יכול. ממצאי הבדיקות של משרד מבקר המדינה הצביעו על מינהל לא תקין וחשד לפגיעה בטוהר המידות ובמנהל התקין.

אגב בפגישת אקראי שהייתה לי בשעתו בתערוכת ציוריו של ג'קי ג'קסון בראשון לציון עמד לידי באקראי פואד שלחש לי לפתע: "אני שומר חוק ולא מושחת כפי שאתה כותב עלי". לא הגבתי ולו רק משום שסביבנו החלו להתקבץ כמה אישים.

כבר אז הביוגרפיה של פואד הייתה רצופה חורים שחורים של חשדות לזיופי כמה מערכות בחירות במפלגת העבודה, קניית קולות של בוחרים מפלגתיים על חשבון הקופה הציבורית הממלכתית, קבלת טובות הנאה, העלמת מס, התחברות רבת תועלת אישית אל אילי הון ועוד כמה ספיחים.

הימים בהם פואד ואני הינו ידידים חלפו מזמן. מאז שפואד הלך והסתאב בקצב גובר והולך והפך את תפקידיו הציבוריים דחפור להתעשרות אישית ולעשייה למען בתיו רחקתי ממנו מה גם שבינתיים הוא הפך ללקוח קבוע של אומ"ץ. לעיתים הייתה לו מנחת לוחם.

ככל הידוע בתקופה שבה כיהן פואד בממשלת שרון כשר הביטחון בראשית שנות ה-2000 הוא התרחק מהתגרות בשלטון החוק. הוא עשה זאת לא רק בגלל רגישותו המיוחדת לנושאי הביטחון בתקופה של פיגועים קשים אלא גם משום שבינתיים הוא כבר הספיק לעשות לביתו וגם דאג לבניו.

פואד מעמיק קשריו עם אילי ההון

אחרי פרישתו מתפקיד שר הביטחון הייתה הזדמנות לפואד להתחבר אל אילי הון. תפקידו המיניסטריאלי הבא של פואד היה ב-2005, בעקבות אישור תוכנית ההינתקות, הצטרפה מפלגת העבודה לקואליציה, ובן-אליעזר מונה לשר התשתיות הלאומיות. בתפקיד זה חבר פואד אל כמה אילי הון ישראלים ודאג לרצותם על חשבון הקופה הציבורית.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך הם האחים עופר. כאשר ביקשו האחים עופר לשנות כמה מסעפי ההסכם המקורי שהם חתמו עם הממשלה בעניין הקמת תחנת כוח התנגד לכך בתקיפות החשב הכללי לשעבר פרופ' ירון זליכה. אומ"ץ נכנסה אז לתמונה והביעה את התנגדותה הנחרצת לשינוי ההסכם.

רק אחרי פרישתו של זליכה מתפקידו לרווחתם של כמה משרי הממשלה ובראשם פואד ניתן היה למלא את מבוקשם של האחים עופר. מאז הלכו והעמיקו קשריו הגלויים והסמויים של פואד עם אילי הון מקומיים וזרים ונסללו מחלפים חדשים בדרך להתעשרותו במהלך שירותו הציבורי.

קשרים אלה הגיעו לשיאם כאשר פואד מונה מאוחר יותר לתפקיד שר התעשיה, המסחר והתעסוקה. בתפקידו זה עלה בידיו של פואד להרחיב את מסגרת קשריו עם אילי הון זרים שכמכה מהם סייעו לו בהלוואות אסורות או במענקים סמויים.

פרט מאלף: לשבחו של פואד ייאמר שלעולם הוא לא זנח את בני משפחתו. באופן לא מוזר תמיד עסק אחד מבניו בתחום שבו טיפל האב במשרד הממשלתי. כך אירע שבן אחר של פואד החל לעסוק בתחום האנרגיה ואף נילווה אל פואד באחת מנסיעותיו.

בין לבין הצליח פואד גם לטפח קשרים מיוחדים עם הרב יאשיהו פינטו שמשום מה לא הצליח לבלום את ההסתאבות של פואד אלא דווקא דאג לעבות אותו באמצעות הכרויות שערך לו עם אילי הון חדשים. הרב פינטו אחראי במידה בלתי מבוטלת לקשרי ההון ושלטון של פואד.

משכורת מנשיא מצרים

מי שגם גרם נזק לפואד הוא חברו הטוב נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק שחשף בשעתו בזיכרונותיו שפואד קיבל שכר חדשי קבוע בסך 25 אלף דולר כנראה כתמורה לשירותים שונים שפואד עשה עבורו או עבור ארצו. פואד הכחיש נמרצת את הגילוי המדהים.

אומ"ץ פנתה בשעתו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שנושא רגיש ומשמעותי זה ייחקר באורח יסודי, אך למרבה ההפתעה עד כה לא נחקר פואד לגבי מערכת קשריו עם מצרים.

לעג הגורל הוא שפואד נקלע למצב מביש דומה שהיה גם מנת חלקו של חברו הטוב המנוח הנשיא עזר ויצמן. שניהם קיבלו טובות הנאה מאילי הון זרים, אבל בכל זאת יש הבדל אחד ביניהם - ויצמן נאלץ לפרוש ממשכן נשיאי ישראל במהלך הקדנציה שלו כנשיא אחרי שהעיתונאי יואב יצחק חשף את העובדה שהוא קיבל מענקים כספיים מאיל ההון. פואד לעומתו לא הגיע למשכן ונאלץ לפרוש במהלך המרוץ לנשיאות אחרי שנחשף שקיבל הלוואות שנויות במחלוקת.

תאריך:  04/07/2014   |   עודכן:  24/07/2022
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסך יורד על פואד
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מכולניק
4/07/14 15:02
2
קורןנאוה טבריה
4/07/14 16:01
3
דוד נ
4/07/14 17:01
4
הפלא יועץ
4/07/14 17:15
5
ורצה עוד קצת ונפל
4/07/14 18:50
6
ניצלו את המדינה
5/07/14 00:26
7
א-ת
5/07/14 07:45
8
שולם
5/07/14 09:47
9
גליל - רמות
5/07/14 11:35
10
עזרא מנצור
5/07/14 12:47
 
לתוך הבאר
6/07/14 10:24
11
אריה1
5/07/14 15:12
12
יואל קורנבלום
5/07/14 19:27
13
איציק ש.התקוה
6/07/14 00:29
14
צורי
6/07/14 17:15
15
נדב כהן
7/07/14 09:44
16
hd
23/08/14 13:48
17
צורי
16/11/14 15:12
18
שגם ילדיו לא יהנו
16/11/14 22:39
19
שלום ,חי
17/11/14 10:00
20
"מהזקנים"
29/10/15 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת ישראל היא גוף דובר שקר. אי-אפשר להאמין לאף מילה של שוטר - זוטר או בכיר. השקרים מתגלים לאורך ולרוחב, מלמעלה עד למטה. בעניינים גדולים ובעניינים קטנים. בהליכים משפטיים ובתגובות פומביות. בנושאים אישיים ובנושאים מערכתיים.
04/07/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שני מעוולים או יותר שגרמו לנזק אחד1, האם רשאי הניזוק לתבוע מכל אחד מהם את מלוא נזקו או שמא עליו לתבוע מכל אחד את חלקו היחסי? החוק הישראלי קובע שהניזוק רשאי לתבוע מכל מעוול את מלוא הנזק. וזה לשון סעיף 11 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש): "היה כל אחד משני בני-אדם או יותר חבים לפי הוראות פקודה זו, על מעשה פלוני, והמעשה הוא עוולה, יהיו חבים יחד על אותו מעשה כמעוולים יחד וניתנים להיתבע עליה יחד ולחוד2".
04/07/2014  |  עו"ד אליעזר הללה  |   מאמרים
"לא עכברא גנב אלא חורא גנב", קובעת מימרה תלמודית ידועה. לאמר: לא תמיד מי שנראה כנושא באחריות, הוא האשם האמיתי. הנה כמה דוגמאות עכשוויות לנכונותו של כלל זה
04/07/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השבת היא לא רק של החרדים והיא לא רק של הדתיים. השבת היא השבת של כולנו, היא המורשת המשותפת של כולנו, ואנחנו ביחד צריכים לצקת תכנים שסביבם צריך לגבש הסכמה רחבה, ולא בדרך שזה קרה וקורה.
03/07/2014  |  גדעון סער  |   מאמרים
הלב שותת דם. משהו קרה כאן בשבועיים וחצי האחרונים וייקח הרבה זמן עד אשר נחזור להיות קרוב למה שהיינו אם זה בכלל אפשרי. הטלטלה הרגשית העזה, היגון ושברון הלב עשו משהו ללבבות והנשמות המתחברות של כלל ישראל בארץ ובעולם נמצאות בדרגה אחרת, גבוהה יותר מקודמתה. תפילה חרישית ורמה כאחת מהדהדת בחלל עולמנו, תחינה למנוחתם השלווה בגו עדן של ילדינו שנרצחו ותפילה שיהא כוח למשפחות העוברות ייסורי גיהינום.
03/07/2014  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il