|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דרך ללא מוצא

כוהני השלום כמובן לא המציאו את "הסכסוך" או את "הבעיה". הם רק הציפו את הסכסוך אל פני השטח והוא, כבולען מהגיהנום, ינק ללועו חסר התחתית את כל התקוות הנאיביות שנכרכו במילה אומללה אחת בת ארבע אותיות
11/07/2014  |   עמוס אריכא   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
לרוצץ את ראשו של הפתן העזתי [צילום: פלאש 90]

אינני מתכוון להביע דעה על נושאים צבאיים מוגדרים, ודאי לא ברגע שבו מתקיימת המערכה. אני מבקש לבטא תקווה שלהערכתי חשיבותה בכך שהיא יכולה לחרוץ את עתיד הבית. במילים אחרות, אסור הפעם למערכה הזאת בעזה להסתיים כקודמותיה - בלא כלום, בסיכום חסר תוכן ומשמעות אמיתית.

שורות אלה נכתבות כאשר מופרחים ניצוצות של "חשיבה קבינטית", בעיקר על-ידי דוברים שונים מטעם עצמם, או עיתונאים המתנאים בקשריהם בצמרת החכמים. אלה ואלה יוצרים תהייה אם שוב אנחנו מחפשים מתווך לרדת מהעץ, שוב אנחנו מזעיקים את המצרים, ושוב יסתיים קונצרט האימה האומלל בפיאסקו, כשהקרשנדו מתחמק מידינו ממש ברגע האמת.

קוצר הרוח אינו נמצא הפעם בעם. קוצר הרוח טבוע בהססנות של ההנהגה שמתנהלת כבר שנים ללא כיוון, ללא דרך, ללא פתרונות. זוהי הנהגה חסרת תושייה כישיש כבד שמיעה, עיוור למחצה, ומטיל מימיו במשורה צורבת בכיכר העיר.

רבים הם אלה שהבינו כי ההשתוללות המתפרעת של חמאס מחייבת טיפול שורש, אפילו ידובר בעקירתו. שכן חשוב שהסיבוב הנוכחי יהיה אחרון הסיבובים לפחות במרוצת שנים ארוכות. כל פתרון אחר יתברר ככישלון מביך, ואולי גם טראגי, כיוון שמדינת ישראל תמצא את עצמה מעתה והלאה כבת ערובה בידי ארגון טרור עזתי אכול שנאה. מעתה ייחשפו כל תושבי ישראל, איש במקומו, כבני ערובה בידי מי שקבע לעצמו כיעד בלתי מתפשר את השמדתה של מדינת הלאום העברי. בינתיים הוא מוצא את עצמו בעמדת המשבש, זה המסוגל להשחית את חיינו בכל רגע שירצה בכך.

החמצת עקירת הניבים המורעלים של חמאס עלולה בעתיד קרוב להוביל לתקיפת ישראל בטילים מכל עבר, ואז ייתכן שלמגינת לב יתברר כי גם מערך חכם של כיפות ברזל מופלאות לא יצליח להעמיד חומת מגן.

אסור שכוחנו יתגלה כמשב רוח רפאים הנעלמת כנכחדת.



ההתדרדרות התחילה בימי "החזונות הגדולים"

שנים רבות, חודשים במאות, ימים באלפים, איפשרנו לחמאס לעשות בישובי "עוטף עזה" כרצון שיגיונותיה של הנהגת חמאס, העומדת למעשה בראש איגוד ארגונים קיקיונים והיא שקובעת להם ערוצי פעולה רצחניים, היא שמפעילה אותם גם בהעמדת הפנים שזה לא חמאס אלא "ההם". יש להתייחס לחמאס במלוא רצינות כאל נחש ארסי שאת ראשו יש לרוצץ מפני שאין לנו עם מי לדבר, ודווקא כעת, כשאבו-מאזן אינו מתכוון לפרק את השותפות החדשה, הופך המאבק הצבאי למסוכן יותר אם הפגיעה בו לא תהיה יסודית; במילים אחרות, יכולותיו משתפרות ומכאן תעוזתו.

אולי לא כולם יודעים על רבים וטובים שניסו למצוא נתיב לשיח עם חמאס ושבו ריקם. זה אינו סיפור דומה לסיפור הסכריני של ההידברות החשאית שנוהלה באמצעות תמימי-דרך שוטים שלנו באוסלו שבנורווגיה, והעמידו בראשם את שמעון פרס, אופטמיסט בלתי-נלאה. חבורה זו הצליחה לגרור אל תוכה את יצחק רבין, שלא קלט את הנעשה אתו כשנעקד למזבח, ואז כבר היה מאוחר למשוך את המאכלת המונפת ממנו - ומאיתנו. אבל שם, היכן שנולדה אותה טעות היסטורית של אוסלו, נזרע זרע הפורענות של רצועת עזה וכנראה לא רק שם; כשמתחילים במסע ויתורים שאין בהם מראייה מפוכחת לעתיד, כי אז המסע הזה מסתיים בריסוק צווארה של ציפור הנפש.

כוהני השלום כמובן לא המציאו את "הסכסוך" או את "הבעיה". הם רק הציפו את הסכסוך אל פני השטח והוא, כבולען מהגיהנום, ינק ללועו חסר התחתית את כל התקוות הנאיביות שנכרכו במילה אומללה אחת בת ארבע אותיות. כוהני השלום לא קרבו שלום, ואם היה סיכוי לאירוע שכזה הוא התרחק כמוץ נישא ברוח. כאשר במקביל לתהליכים השונים, התעצם משקלו של פרס ככהן השלום הגדול מכולם, שניסה אולי בדרכו זו לצמצם את תרומתו רבת המשקל ל"'החלוציות החדשה' של ההתנחלויות בשם האל". על כפל זה של אינטרסים כה-הפוכים, התעצמה מיום ליום בשורת המתנחלים בתוכנו כרוח עיוועים. מאז נגבה מאיתנו מחיר דמים נורא שתושבי המדינה כולם משלמים אותו כחלק מתהליך בשורת-המשיחיות המכה בכולנו בלי רחמים.



מעולם לא עשינו את כל הדרך

מחירי השגיאות שלנו מתחדדים ומאמירים דווקא על-רקע המתיחות הקטלנית בין רצועת עזה לבינינו. מדינת ישראל נכשלה בהבנת המנטליות העזתית שהיא זרה כנראה למכתיבי המדיניות הישראלית. זה הזמן לבחון מחדש ואולי לברר לעצמנו כי לא תמיד ויתור מקרב לבבות, אלא להפך. אביו מולידו של הוויתור הזה הוא ראש הממשלה המנוח אריאל שרון. ברגע שכשל רעיונו ששיכנע רבים בנכונותו, כולל את כותב שורות אלו, לצאת מאותו תחום הנקרא רצועת עזה מבלי לקבל תמורה מזערית כדומה אפילו במשהו לשלום עקר, היה זה זמן לשקול צעד הפוך. דהיינו, שיבה לשטחים שהעברנו לעזתים בלא תמורה כלשהי. טעות היסטורית? אכן כך.

הזמן עשה את שלו והחמצנו תשובה בזכות החזרה לרצועה. בגלל הבושה? אולי. אולם בינתיים הפתן הרים ראש, ולשונו יורקת רעל ממית, ואיבתו אלינו הפכה שנאת-מוות יוקדת, מכסה כמעט מלוא-ארץ.

בכל מחזורי החיכוך וההתכתשות עם חמאס בעזה, נכשלנו מפני שלא הלכנו עד הסוף להשגת יעד, לסחוט את הרעל מגופו של הפתן, אותו השארנו חי וקיים מסיבוב לסיבוב, מפני ששמרנו לעצמנו "כתובת" להידברות. זו מחשבה מובסת שלא נבחנה. מי שיוצא למלחמה שלא על-מנת להביס אויב, הוא המובס. תנו דעתכם שמסיבוב אחד למשנהו התקצרו גם טווחי "זמן הרגיעה". בכל סבב לעגני ומקנטר מחדש נוכחנו בהתקדמות כלי הנשק שבידי אנשי עזה שתעוזתם גוברת והארץ מוצפת בטיליהם. גרוע מכל זה, תמיד נכנענו בנקודת הזמן הרגישה ביותר בתגובתנו, צעדים אחדים לפני השגת יעדים. כופפנו את זרוענו, את גבנו ואת ברכינו מול "לחץ העולם". על כך תמיד שילמנו מלוא-מחיר.



נשדדה מאתנו הזכות הבסיסית להגנה

נלקחה מאתנו הזכות הבסיסית ביותר להגן על אורח חיי תושבינו בעוטף עזה המתענים מזה כחמש-עשרה שנים. תחילת מועד הפיכתנו לבני ערובה בידי פורעי עזה באה באותו יום רחוק של כניעה, של ויתור על היעד המרכזי - רציצת יכולתו של האויב הנחוש מלהמשיך בהצקה, בזריעת מוות והרס. בלימת כוחו לקבוע את טיב זכרונותיהם של ילדינו מהיוולדם ועד התבגרותם הייתה יעד שהחמצנו פעם אחרי פעם. ילדות ונערות עברו על ילדי עוטף עזה כשבויים הנתונים לחסד הטירוף של הפצצה הבאה.

דיברנו אלף פעם ואחת שאין לאפשר טפטוף של ירי, שחובה על ישראל להגיב בעוצמה על הירי הראשון - ודבר כזה לא קרה. אנחנו משקרים לעצמנו. ממשלת ישראל היא ממשלת כזבים העוסקת בטיוח האמת. רק היום, יום רביעי בשבוע, קם שר הביטחון המומחה בזיהוי נחשים, ודיבר על הסיבות לסבב הנוכחי שלדבריו התחיל לאחר חטיפת שלושת נערינו. הוא אפילו לא מצמץ במבוכה כשסילף את המציאות, שכן הטפטוף המתגבר התחיל שבועות לפני כן (!).

כך אין מנהלים לא מדינה ולא קיוסק זעיר של מפעל הפיס.

פעם גם אני בירכתי את ראש הממשלה על זהירותו שנחשפה מאז כהססנות המאפיינת את חולשתו. אולם ההחלטה על "מלחמת עלייה בדרגה", נכונה במידה שלא ניבלם בטרם עת. גם חמאס מתרשם שעינינו פוזלות לכל עבר למצוא סולם שיוצב על-ידי מתווכים שכל ייעודם הוא למנוע את המשך כתישת העזתים, ושוב להעניק להם תמונת סלפי של המנצח הרברבן. התנהלותה של הנהגת חמאס מצמררת. אכזריותה הצינית כלפי תושבי עזה הנאנסים לשמש לה מגן, בלווית שיטת גבלס, מעוררת סלידה מחד ורחמים על משלמי המחיר.

גרוע מזה, היעד לפרוק את מטעני הארס הנמצאים בעזה התת-קרקעית, לא יושג, ואם חלילה תהיה גם כניסה קרקעית שתחסם בטרם עת, תהיה זו טרגדיה עבור כל מי שייפגע, יפצע או ייהרג, והשאלה לשם מה, לא תרפה.



לא מסיבת תה ולא קפה

אני מודה כי כאשר שמעתי את תושבי הדרום מתחננים לפני כל מיקרופון פתוח שמבצע זה יימשך עד שיושג היעד האחד והיחיד הזה של מיטוט האחראים להרס חייהם, התרשמתי מעוז רוחם; הם הסובלים בנטל האכזרי הזה, הם המשלמים במיטב שנותיהם על היותם בני ערובה, מוכנים להמשיך במסע תלאותיהם ככל שיידרשו, ובלבד שתושלם הפעולה הנוכחית. אם לאו, מה טעם בפסק זמן בלבד, כשאין מדיניות של ממש לממשלה. הרי ברור לכולנו כי אם לא נשיג את היעד הזה של פירוק זיונו של חמאס וכל יוצאי חלציו, כי אז מעתה כולנו בני ערובה, בכל שטחי ארץ-ישראל!

הנימוק הפסול שכבר נשמע פה ושם בגלוי שאין לנו חלילה כוונה למוטט את שלטון חמאס, בגלל היותו "כתובת", צריך לזעזע את כולנו, בגלל המסר שמפיק ממנו חמאס, בעוד שאנחנו לא יצאנו למסיבת תה או קפה עם הנייה וחבריו.

על ראש הממשלה וחברים בקבינט לזכור כי ברגע שבו יפעילו את כניסת חיילינו לרצועת עזה, אסור יהיה לעצור בעדם עד לאותה נקודה שחמאס ירד על ברכיו. אחרת נסיגה בטרם עת תותיר טביעת דמם של הבנים בראשי כולנו. זו אולי ההזדמנות האחרונה של בנימין נתניהו להוכיח יכולת עמידה נגד לחצים ולא להירתע. היום כבר רבים מבין אזרחי מדינת ישראל תובעים את הדרישה הזאת. אם לאו, מוטב להסתפק בפעולת המכה האווירית.

גם העולם הערבי בוחן אותנו. גם אלה מבין ערביי ישראל הרחוקים מלאהוד אותנו. הפתנים הזדקפו בכל מקום ולשונותיהם מוכנות להכשה. ערך עונת שקט קצרה אינה בגדר הישג. מחובת הממשלה, ויש לה כלים לכך, לפעול בלי משחקים של "עליית מדרגות" עם "בנק מטרות". זהו משחק השוחק זמן יקר. מחיר ההחמצה הפעם יהיה כבד, מחר או מחרתיים.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  11/07/2014   |   עודכן:  11/07/2014
עמוס אריכא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרך ללא מוצא
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוא"ב
12/07/14 09:25
 
בפוילר
13/07/14 07:32
 
בפוילר
13/07/14 07:32
2
י.ש
12/07/14 11:47
 
מיכאל ב
13/07/14 01:39
3
ישע
12/07/14 14:57
4
צ.שירן
12/07/14 19:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
בימים האחרונים נלחם חמאס מרצועת עזה את המלחמה שבה נחל תבוסה ביהודה ושומרון. חטיפתם של שלושת הבחורים ורציחתם נתנה לישראל הזדמנות ולגיטימציה לפגוע קשות בתשתית של חמאס ביהודה ושומרון והסיגה את הארגון שנים אחורה, לאחר שזה עמד להשתלט על השטח באמצעות בחירות לנשיאות ולפרלמנט.
11/07/2014  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר (יום ו', 11.7.14) בתדרוך בקריה כי ישראל תמשיך במתקפה הצבאית שלה ברצועת עזה עד שהממשלה תוכל להבטיח כי כל ירי הרקטות על יישובים בישראל ייפסק לחלוטין.
11/07/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
עכשיו לאחר שקברנו את הנערים, קוננו עם אבותיהם, בכינו עם אמותיהן האצילות והמאופקות, ערכנו הפגנות אלימות,הדלקנו אלפי נרות נשמה בכיכרות, במחזוריות מחלחלת, מה הלאה.גם כשנעבור את מבצע "צוק איתן". האם תתקיים בנו נבואתו של יחזקאל: "ואעבור עלייך ואראך, מתבוססת בדמייך; ואומר לך בדמייך חיי, ואומר לך בדמייך חיי" - כפשוטה, או כפי פרוש חז"ל - דמייך משמעו הדם של לידה- החיים, ההפך ממוות.
11/07/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
במהלך השבת יופעל גל שקט במקצת תחנות הרדיו. בהוראת פיקוד העורף יופעל מכניסת השבת גל שקט בתדר ה-AM של רשת א' - 531 קילו-הרץ.
11/07/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ממשלת ישראל הנוכחית היא שאחראית לסיבוב הירי הזה עלינו, כמו שהיא אחראית לסיבוב הבא שיבוא אחריו הטכנולוגיה הצבאית נתנה לה מרחב תימרון, אבל מה שחסר הוא מסר ברור
11/07/2014  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
הבוגדנות של הארץ  /  איתמר לוין
מטחי ירי כבד לעבר אזורים נרחבים  /  איציק וולף
"אתם נגררים לאש ושורפים עצמכם"  /  עידן יוסף
זעם האל  /  משה חסדאי
מה יותר חמור?  /  אהרון שחר
גאה להיות ישראלי  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il