|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

"מצעד הנרצחים" וריטואל הצבועים

אלימות ערבית מתגברת מול רפיון ידיים מנהיגותי ישראלי תופח והולך ודיון רציני בנושא
12/07/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   חטיפת הנערים   |   תגובות
הסברה ישראלית [צילום: פלאש 90]

תשפוכת המילים העוסקות בפרשיות הרצח הפוליטי האחרונות מחליאה. דומה שאף אחד מהשותפים לריטואל - יהודים, ערבים, פוליטיקאים, עיתונאים, מעצבני דעת קהל ועוד - אינו מתכוון ואינו מאמין לאף מילה ממה שהוא עצמו אומר. לכל אחד מטרה משלו וכל אחד מהם מנסה לנצל את המצב לקידום מטרותיו - פוליטיות, אישיות או אחרות.

בכל תשפוכת המילים הזו חסרים הבלטה של התובנה הבסיסית של מנגנון האירועים: אלימות ערבית מתגברת מול רפיון ידיים מנהיגותי ישראלי תופח והולך ודיון רציני בנושא. לשני הצדדים הנחות עבודה שגויות: הערבים סבורים שהאסימטריה הזו תמשך עוד זמן רב, והמנהיגות היהודית סבורה שהיא שולטת ברחוב היהודי עד כדי כך, שכל מחדל וחידלון יתקבלו בהבנה ובסובלנות מצד הציבור - שני הצדדים טועים.

במערכת היחסים הדו-צדדית בין ישראל לערבים, בין אם נרצה ובין אם לא נרצה, פועל "עקרון ההדדיות". כל מה שיעשו הערבים ליהודים, יחזור בסופו של דבר בדרך כזו או אחרת אליהם כבומרנג.

במיוחד חל הדבר על שימוש באלימות כאמצעי שכיח ואפילו "נורמטיבי" לניהול ויכוח פוליטי; דברים אלה הם גם צפי וגם אזהרה לכולנו.

רוצחי הנער (מוחמד אבו-חדיר) הם רוצחים. אם יוכח שהישראלים החשודים הם אכן אלה שהרגו אותו הם הרוצחים. להתייחסות אליהם ככאלה חודר במהירות ריטואל הצבועים הזול של תקשורת מתלהמת ותשפוכת מילים מיותרת של פוליטיקאים חסרי אחריות משני הצדדים, החל בראש הממשלה עצמו ומחמוד עבאס מהצד השני.

דברי ראש הממשלה בחודשים האחרונים חסרי תכלית ותוצאות מעשיות. הרושם המתקבל בשבוע האחרון הוא שאיבד שליטה על האירועים, והוא סומך על הציבור שהשכל הבריא שלו ייתר את הצורך של המנהיגות הלאומית להתמודד מול מכלול צורות האלימות שאותו חווה הציבור; הוא טועה.

הציבור היהודי ברובו עדיין מבליג, אבל השוליים הולכים ונפרמים. הציבור הערבי כבר מזמן מתפרע ומאתגר את סובלנות הציבור היהודי ואת נחישות הממשלה. הציבור היהודי ברובו עדיין מחכה לראות מהלכים משמעותיים ואפקטיביים של הממשלה, שיפתרו אותו מהתקיפות של חמאס, מההשתוללות של ערבים בישראל ובאיו"ש וממדיניות עוועים מתמשכת של שחרור רוצחים על-מנת שיוכלו לשוב ולרצוח.

מדיניות ההבלגה של ישראל בימים האחרונים עדיין אינה פוגעת בהרתעה האסטרטגית שלה, אבל פוגעת באופן חמור בהוויה היום-יומית של החיים בארץ, ומקצרת את הזמן עד אשר התגבשות חוסר הסבלנות היהודי יכה בערבים באותו אופן שבו הם מנסים לשבש את חיינו כאן.

עקרון ההדדיות עתיד לפעול גם כאן, אם האסימטריה הנוכחית לא תיבלם במהירות ובאופן חד-משמעי. מלבד עניין איכות החיים ורמת הסיכון השוטף לאזרחי ישראל, ההתרחשויות האחרונות יוצרות להערכתי תפנית מהותית ביחסם של הישראלים לערבים, בין אם מדובר בערביי איו"ש, ובין אם בערביי ישראל. אני יודע היטב שלא כולם שם מקשה אחת, אבל אינני יכול לבור לי בעצמי את המוץ מהתבן.

אם איננו רוצים לראות כאן פיצוץ גדול, חובה על האזרחים הערבים הישראלים לבדל עצמם מנציגי חמאס, ג'יהאד ואפילו אש"ף שבינינו, ולסייע ליהודים שעדיין סבורים שיש מקום להתנסות בחיים משותפים, שהם מוכנים לחיים כאלה על בסיס היותם אזרחי מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית. שום דבר פחות מכך לא יתקבל כמספק.

שרשרת הרציחות האחרונה שהתחילה עם רציחתו של נצ"מ מזרחי (וכמעט כל משפחתו), נמשכה בחטיפה ורצח שלי דדון ושלושת הנערים בגוש עציון, ועומדת עתה על פיענוח המקרה האחרון של רצח הנער הערבי מוחמד אבו-חדיר משועפט ועל מספר לא מבוטל של ניסיונות שמסיבה כזו או אחרת נכשלו, היא נורת אזהרה חמורה. טענתי תמיד שפעולות "תג מחיר" הן מחאה ואזהרה ואני חוזר על טענתי זו שוב - מחאה על הפגיעות, אזהרה לממשלה לפעול נגדן, אזהרה לפורעים לחדול מהן ואזהרה מפני מה שיקרה אם כל אלה לא יקרו בפועל ובהקדם.

החוצפה הערבית אינה יודעת גבולות. הם גם רוצחים וגם מנסים ללמד אותנו כיצד להתנהל מול רוצחים שעה שהם עצמם אינם עושים דבר מול הרוצחים שלהם. ויש שוטים שלנו שמחרים מחזיקים אחריהם, ובמקום לבדל את האירועים, משום שכך נכון לעשות - יש תוקף ויש נתקף - מחברים אותם לכלל מערכת אחת. זו איננה מערכה אחת ולא תהיה מערכה אחת, משום שאלה שני עמים או קהילות שמנהלים ביניהם מאבק לאומי על כל הנושאים גם יחד, מטריטוריה ועד זהות.

מי שהופך רצח לכלי "סטנדרטי" בוויכוח פוליטי, אל יתפלא שמלאך המוות יפקוד גם אותו. אם יוכח סופית שרצח הנער הערבי הוא מעשה ידיהם של אזרחים ישראלים, יש להתייחס אליהם כאל רוצחים ולטפל בהם בהתאמה עם החוק הישראלי, ותוך התעלמות מוחלטת מהקולות הצבועים והאופורטוניסטים שלנו ושלהם.

אין סימטריה ואין שוויון בינם לבין רוצחי היהודים מהצד הערבי - אלה הם אויבי המדינה ולא אזרחיה. רוצחים ישראלים, ואין רוצחי הנער הערבי אבו-חדיר לצערנו הרוצחים הישראלים הראשונים, יש להעמיד לדין ולהעניש כרוצחים בכפוף לשני קריטריונים - היותם אזרחי ישראל שרק מערכת המשפט ואכיפת החוק שלה תטפל בהם; וכפיפותם לחוק הישראלי.

אם איננו רוצים להפוך את הרוצחים "שלנו" לגיבורים חדשים, הרבה יותר משמעותיים מגולדשטיין ודומיו, אין להעלות אותם למדרגת ארכי-פושעים, שעשויים להתקבל כסמל ללוחמים באויבי המדינה. בכל מקרה, מול "נערי" החמאס והג'יהאד ואפילו מול חלק מהחברים המכובדים של הפתח, הם עדיין "שיות תמימות". מול אסד, אל-קאעידה ודאעש, הם מיני-פושעים אם לא מיקרו-פושעים. אסור להניח לצעקנים ביותר ולצבועים ביותר לנהל את המדינה, כשם שאסור להניח לאזרחים ליטול את החוק לידיהם.

אם נגזים כאן בתגובה, נפגין שוב חולשה תהיה בסיס נוסף לסחטנות הערבית. אם נגזים בתגובה נעורר ראקציה של חמומי מוח או של רודפי צדק, שתוביל לתוצאות הפוכות מאלה שלהן אנו מקוים להגיע- הרתעה ומניעה. אסור לישראל לפול למלכודת שמציבים לה מתלהמים ערבים ויהודים גם יחד, של התעמרות ברוצחים שלנו רק בכדי שהדברים "יצטלמו טוב", משום שזהו מורד תלול. כל מה שנעשה הפעם יהיה תקדים ויש לשקול את הדברים שנעשה או לא נעשה ברוח זו.

ניסיון העבר מעיד שהאופי הערבי המתבטא בעשרות שנות שינאה, התלהמות פרועה, פגיעות בנפש, רצח חפים מפשע בשל עצם היותם יהודים, ועוד טרם הגיע למצב בו הם שולטים על "השדים הרצחניים" המניעים אותם לפעולה. ההתפרעויות האחרונות מחזקות הערכה זו, משום שהן אינן חוקיות, אינן פרופורציונליות למכלול אירועי התקופה האחרונה, ומתלווה להן הסתה ארסית ממושכת שבוודאי אינה יכולה להיות מוסברת ב"זעם ספונטני".

העובדה שהרשות אינה מטפלת ברוצחים "שלה" באותה דרך שהיא מנסה לדרוש מישראל להפעיל, אומרת שהפוליטיקה חזקה כאן מהמוסר. גם כאן חייב לפעול עקרון ההדדיות אם יש למישהו ציפיות ליצירת מציאות אחרת. הואיל והערבים מ"מנצחים אותנו בגדול" במאזני הרצח היזום של חפים מפשע, אסור לנו להגרר לשיח שהם מנסים לחולל ולגרור אותנו לתוכו - "מאזן הנרצחים".

בשיח זה הם הופכים מקרה חריג לשיגרה ונורמה על-ידי ייזום של התפרעויות רחוב, שכביכול מעידות על חומרת המעשה הישראלי. המספרים מדברים בעד עצמם, ומספרים אלה יש להבליט באמצעי התקשורת ובמערכת ההסברה הישראלית. הצטדקות ישראלית יתרה, רק מחזקת אותם, ובעניין זה מוכחים עצמן אפילו נשיאי ישראל - היוצא והנכנס כשוטי הכפר.

זאת ועוד; הערבים הם מחוללי גל הפיגועים האחרון, בין אם מדובר בחטיפה ורצח ובין אם בתקיפת ישובים אזרחיים באמצעות ירי מנגד. אסור להעניק להם שום פרס על כך ולא להתרשם מזעקות הקוזק הנגזל שלהם. טענת "הכיבוש" בה הם מתגדרים על כל צעד ושעל היא טענת הבל. אין כיבוש. ישראל יושבת בטריטוריות שיועדו לה עוד בתחילת המאה הקודמת, ומנהלת דיון עם הערבים על הסדרי פשרה ובכלל זה הסדרים טריטוריאליים שיהיו סבירים לשני הצדדים. כל עוד אין הסדרים כאלה, אין מקום לדבר על "כיבוש" או על הזיות אחרות ממין זה. ומכל מקום, עקרון ההדדיות קובע שאין לנהל מו"מ באמצעות אלימות, משום שאלימות גוררת אלימות...

לסיכום

היוזמות הרצחניות של הערבים, שיש להבליטן ולעמוד עליהן דווקא בימים אלה כחלק מההסברה הישראלית, נזקה של החולשה הממשלתית של ישראל כפי שכבר הוסבר קודם ותחילתה של רוויה בציבור הישראלי מהאסימטריה האלימה שנכפית עליו בשל שילוב שתי מגמות אלה, אינה יכולה להתקיים לאורך זמן. היא תתפוצץ כך או אחרת אם לא תיבלם על-ידי הממונים על הביטחון והסדר.

וכדי שלא אובן לא נכון, אני מבקש להדגיש שבלימת האלימות הערבית אסור שתושג על-ידי ויתורים ישראלים מרחיקי לכת בוויכוח הלאומי ביננו לבינם; רק בדרך של השלמה, הסכמה וסיום העימות, באמצעות שיכנוע בדרכים אחרות, ובכלל זה שימוש מושכל בכוח מסוגים שונים.

תאריך:  12/07/2014   |   עודכן:  12/07/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מצעד הנרצחים" וריטואל הצבועים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ימימה זילברשטיין
12/07/14 16:03
 
רפי לאופרט
12/07/14 20:21
 
מחאסים
12/07/14 20:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חטיפת הנערים
פעם, אתם יודעים, נרצח ראש ממשלה בישראל. יצחק רבין. את הרוצח בחרה המדינה בחוכמתה לשפוט לפי כללי המשפט הפלילי ותו לא. כך יאה וכך נאה. רוצח מורשע ויושב בכלא לכל ימי חייו. מעבר לזעזוע המובן (למרות שלא היה זה הרצח הראשון ממניעים אידיאולוגיים), הרצח הנ"ל פתח תקופה חדשה במדינת ישראל - התקופה שבה כל הימיניים, הדתיים, המתנחלים היו אשמים.
12/07/2014  |  קובי קמין  |   מאמרים
"ראו מה בין בני לבן חמי", מצטטים חז"ל את לאה אמנו המצביעה על ההבדלים בין ראובן לעשו. גם בימינו קיימים הבדלים מהותיים בינינו לבין מי שניצב נגדנו, וכדאי שנטמיע אותם ונפעל לפיהם
11/07/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שוטר שתועד מכה צעיר ערבי במהלך התפרעויות בשכונת שועפט שבירושלים (3.7.14), הושעה ל-15 יום. כך הודיעה (יום ד', 9.7.14) המחלקה לחקירות שוטרים.
09/07/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
התייצבותו של הציבור הישראלי על כל שדרותיו – שומרי מצוות ושאינם, ימין ושמאל, מנער ועד זקן, טף ונשים – מאחורי משפחות יפרח, פרנקל ושאער, בימים הנוראים שעברו עליהן, ותחושות אחדות הלבבות והתפילות שהקיפו את כלל ישראל, עוררו תקוות לנפילת המחיצות בציבור הישראלי, ולפחות בקרב שומרי המצוות. ביטוי לתקווה זו ניתן גם כאן, בבלוג זה (18.6.14): "תגובותיהם הנאצלות של החרדים לחטיפה האכזרית, ביטאו אחדות ישראל אמיתית".
09/07/2014  |  מנחם רהט  |   מאמרים
ארגון בצלם פרסם (6.7.14) את הודעה רשמית תחת הכותרת: "בצלם מגנה בתקיפות את מעשה חטיפתו והריגתו של מוחמד אבו ח'דייר".
09/07/2014  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת הנערים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
נעצר חשוד במעורבות בחטיפת הנערים  /  איציק וולף
אומ"ץ פנתה לאהרונוביץ': פטר את המפכ"ל  /  איציק וולף
אומ"ץ: להדיח את דנינו  /  איתמר לוין
4:1 לטובתם  /  מרק בריל
אצלנו מסיתים עומדים לדין  /  בנימין נתניהו
ואינם  /  יוסף קנדלקר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il