|   15:07:40
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

התניה ושלבים

מה דינה של תוכנית בנייה שכללה זכויות מותנות אשר אושרו לאחר שהקרקע נמכרה, לעניין היטל השבחה? בית המשפט העליון קובע: מדובר באירוע מס אחד שהתמשש בשני שלבים ואין מקום לגבות היטל נוסף
21/07/2014  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה]

עמית. ניתוח מקיף [צילום: גילי קרן]

רובינשטיין. דרוש שינוי [צילום: פלאש 90]

אירוע בשני שלבים
אירוע ההשבחה המס הוא אחד (אישור התוכנית) אך מימוש הזכויות הוא דו-שלבי (בעת מכירה ובעת הוצאת היתר הבנייה) והמועד הקובע לצורך הערכת השומה הוא מועד התחלת התוכנית. אלא, שמסקנה זאת אליה הגיע בית המשפט, ולפיה הזכויות המותנות אינן בגדר פעולה תכנונית של "הקלה", אינה סותמת לדעתו את הגולל על האפשרות לחייב בהיטל השבחה "משלים" בגין אישור הזכויות בפועל

מועד החישוב
המודל שנקבע על-ידי בית המשפט העליון קרוב לזה של בית המשפט השלום והשמאי, בהבדל הנוגע לחישוב מועד ההשבחה. ההשבחה בגין הכללת הזכויות המותנות בתוכנית היא השבחה אחת כוללת המהווה את אירוע המס, אך מימושה הוא דו-שלבי. את ההשבחה בכללותה יש לחשב נכון למועד תחילת התוכנית שבמסגרתה נכללו הזכויות המותנות

בסוף השבוע (15.7.14) פרסם בית המשפט העליון פסק דין בשאלה מה דינן של זכויות מותנות בתוכנית מתאר מקומית לאחר אישורן, לצורך החיוב בהיטל השבחה. (רע"א 3002/12, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים נ' אליק רון).

הוראות בתוכנית מתאר מקומית מתנות הענקה של זכויות, כגון: ניוד שטחי בנייה בין קומות, הוספת שטחי בניה עיקריים בגין תוספת קומות וכיוצ"ב, באישור נוסף של הוועדה המקומית (להלן: "הזכויות המותנות"). הזכויות המותנות משולבות בתוכנית עם יתר הזכויות שבתוכנית.

המקרקעין שעליהם חלה התוכנית נמכרים. לאחר זמן מה מבקש הקונה לממש את הזכויות המותנות שבתוכנית ומגיש בקשה להיתר בנייה. הוועדה המקומית מאשרת את הזכויות המותנות ומוציאה לקונה היתר בנייה מתאים. כעת, מבקשת הוועדה המקומית לגבות היטל השבחה מהקונה בטענה, כי אישור הזכויות המותנות מהווה השבחה. הקונה מצידו טוען, כי היטל ההשבחה בגין הזכויות המותנות כבר שולם במועד מכירת המקרקעין. אי-לכך נדרש בית המשפט לשאלה, האם יש לחייב בהיטל השבחה נוסף עקב אישור הזכויות המותנות, ואם כן -מהו "התאריך הקובע" לחישוב ההשבחה בגינן.

במילים אחרות: מה מעמדן של זכויות בתוכנית מתאר מקומית או מפורטת שאישורן תלוי בשיקול דעת נוסף של הוועדה המקומית, לצורך החיוב בהיטל השבחה? האם כטענת הוועדה המקומית, יש לגבות את היטל ההשבחה בגין זכויות אלו רק עם מועד אישור אותן הזכויות בפועל, אישור אשר לטענתה הוא שמסיים את ההליך התכנוני לגביהן? או שמא, כטענת היזם, ההשבחה נוצרה במועד אישור התוכנית אשר כללה בתוכה את אותן הזכויות, כך שמלוא ההשבחה שולמה כבר על-ידי המוכר בעת המכירה?


שלושה מודלים


השמאי המכריע שדן בשומה קבע, שאישור היתר הבנייה שניתן על-ידי הוועדה המקומית הוציא את פוטנציאל הבנייה שנקבע בתוכניות התקפות מהכוח אל הפועל - ובכך הביא לעליית שווי המקרקעין ב"דרך אחרת" שאינה הרחבה של זכויות הניצול.

בית משפט השלום קבע, כי יש לראות זכויות מותנות כזכויות משביחות וההשבחה גלומה כבר בתוכנית הקודמת. הוועדה המקומית ערערה על החלטה זו. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור וקבע, כי עצם הוספת זכויות מותנות לתוכנית, זכויות שלא נכללו בה לפני כן, היא לכשעצמה משביחה את המקרקעין. אישורה של תוכנית שכזאת יש בה הרחבתן של זכויות הניצול ועל כן היא בגדר השבחה ישירה וללא צורך בחלופה של עליית ערך "בדרך אחרת". עם אישורה של תוכנית הכוללת זכויות מותנות, יש לבחון אם אותן זכויות מותנות אכן השפיעו על שווים של המקרקעין עליהם היא חלה, לרבות בחינת אודות שיעור ההשפעה בהתחשב במהות אותן זכויות מחד-גיסא וזמינות אפשרות התקיימות התנאים מאידך-גיסא. ערכים אלו ייקבעו בדרך שמאית.

משכך, מעת שבוצעה מכירה של הזכויות במקרקעין לאחר אישורה של תוכנית שכזאת, על הוועדה המקומית לגבות את היטל ההשבחה בהתאם, ושוב לא תוכל לגבות היטל השבחה בגין אותן זכויות מותנות עם מימושן בפועל על-ידי רוכש הזכויות. על פסק דין זה הגישה הוועדה המקומית בקשת רשות לערור.

אם נסכם בתמצות את שלושת המודלים אליהם נדרש בית המשפט העליון להתייחס ולהכריע, הרי הם:

א. מודל הוועדה המקומית שנתמך בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, ולפיו אישור הזכויות בפועל מהווה אירוע מס נפרד שניתן לגבות היטל נוסף בגינו.

ב. מודל בית המשפט המחוזי, ולפיו ניתן לגבות היטל השבחה רק פעם אחת, במועד המכירה.

ג. מודל בית משפט השלום והשמאי המכריע, ולפיו ניתן לגבות היטל השבחה כתוצאה מאישור הזכויות אך בניכוי ההשבחה הקודמת הנובעת מעצם הכללת הזכויות המותנות בתוכנית.


זכויות מעין-מוקנות


בפסק דינו ניתח השופט יצחק עמית בהרחבה את הסוגיה שבאה לפתחו, לרבות סקירה של עקרונות היסוד בחיוב בהיטל השבחה הכולל אף שרטוטים לעקרונות הנ"ל, ודן בשאלות שונות כדי להגיע להכרעתו וביניהן למשל האם דין הזכויות המותנות כדין הקלה. בית המשפט העליון הגיע למסקנה, לפיה הזכויות שהוטמעו בתוכנית אינן בגדר "הקלה" ויש לראותן כזכויות מעין-מוקנות. לכן מועד ההשבחה, מועד אירוע המס, הוא עם אישור התוכנית ולא מועד אישור הזכויות בפועל.

בית המשפט העליון קבע, כי אירוע ההשבחה המס הוא אחד (אישור התוכנית) אך מימוש הזכויות הוא דו-שלבי (בעת מכירה ובעת הוצאת היתר הבנייה) והמועד הקובע לצורך הערכת השומה הוא מועד התחלת התוכנית. אלא, שמסקנה זאת אליה הגיע בית המשפט, ולפיה הזכויות המותנות אינן בגדר פעולה תכנונית של "הקלה", אינה סותמת לדעתו את הגולל על האפשרות לחייב בהיטל השבחה "משלים" בגין אישור הזכויות בפועל.

בית המשפט הגיע למסקנה, כי כאשר המקרקעין נמכרים לאחר אישור התוכנית, הרי אף שמדובר בהשבחה אחת הכוללת את הזכויות המותנות, ניתן לומר שההשבחה התממשה בשני שלבים: בשלב הראשון עם הכללתן של הזכויות המותנות בתוכנית, ובשלב השני - עם אישורן בפועל. שני השלבים התממשו כתוצאה מאישורה של תוכנית אחת, במובן הרחב של השבחה עקב תוכנית. בכל אחד מהשלבים היה אחד מהנישומים הבעלים של המקרקעין כך שבית המשפט העליון, אינו רואה בעיה לחייב את שניהם בהתאם למידת הניצול שניצל כל אחד מהם את ההשבחה במועד מימוש הזכויות.


בין המישור העקרוני לפרטני


בית המשפט גם התייחס בפסק דינו לתמ"א 38 וקבע, כי מאחר שתוכנית זאת היא כללית וחלה על כל הארץ, מלכתחילה לא ניתן היה לגבות היטל השבחה בגינה במועד מכירת המקרקעין. לכן לדידו, אין מקום להקיש מההוראות הנוגעות לתמ"א 38 לגבי הזכויות המותנות, ולהפך: אין גם להסיק ממסקנתו בנוגע לזכויות המותנות לגביה.

לסיכום קבע בית המשפט העליון: ההשבחה נובעת מאישור התוכנית הכוללת את הזכויות המותנות וזהו אירוע המס; המועד הקובע לחישוב ההשבחה הוא יום תחילת התוכנית; על-פי סעיף 7 (ב) לתוספת ניתן לגבות היטל חלקי בעת המכירה ולחייב ב"השלמת היטל" בעת אישור הזכויות המותנות במועד הוצאת היתר הבנייה, בבחינת מימוש השלב השני של אירוע המס. ההיטל ייקבע בניכוי ההיטל שכבר שולם במועד המכירה בגין הכללת הזכויות המותנות במסגרת התוכנית.

ניתן לראות, כי המודל שנקבע על-ידי בית המשפט העליון קרוב לזה של בית המשפט השלום והשמאי, בהבדל הנוגע לחישוב מועד ההשבחה. ההשבחה בגין הכללת הזכויות המותנות בתוכנית היא השבחה אחת כוללת המהווה את אירוע המס, אך מימושה הוא דו-שלבי. את ההשבחה בכללותה יש לחשב נכון למועד תחילת התוכנית שבמסגרתה נכללו הזכויות המותנות.

ככל שיבקש הנישום לממש את ההשבחה בגין הזכויות המותנות, הוא ישלם היטל בהתאם למידה שבה מנוצלת ההשבחה בפועל. אם מכר הנישום את המקרקעין לפני שאושרו הזכויות המותנות בפועל, הוא ישלם היטל חלקי בהתאם לעליית השווי שנגרמה עקב הכללת הזכויות בתוכנית. ככל שיבקש הקונה לממש את "יתרת ההשבחה" כתוצאה מאישורן של הזכויות המותנות הלכה למעשה, יהא עליו לשלם היטל חלקי המשלים לשיעור ההשבחה הכוללת.

ומן הכלל אל הפרט. בית המשפט ציין, כי בנסיבות דנן, חישוב ההשבחה בגין אישור הזכויות המותנות לשיטה זו, היה מביא מן הסתם להפחתה בגובה ההיטל שהושת על היזם. זאת, מאחר שהשמאי קבע את גובה ההיטל בהסתמך על יום אישור הזכויות המותנות שהיה חמש שנים לאחר מועד אישור התוכנית, ומן המפורסמות שמחירי המקרקעין בשוק החופשי עלו עם השנים. אולם, מאחר שהיזם לא ערער על גובה ההיטל, התשלום שקבע השמאי ייוותר בעינו.

בסופו של דבר במישור ההלכתי-העקרוני הערעור התקבל חלקית, במובן זה שנדחה המודל שנקבע בפסק דינו של בית המשפט המחוזי. מנגד, במישור האופרטיבי, הערעור נדחה תוך שנקבע, כי אין לחייב את היזם בתשלום נוסף מעבר למה שנקבע על-ידי השמאי.


הערת מערכת


בית המשפט העליון נדרש להכריע בסוגיה עקרונית, וכפי שציין השופט אליקים רובינשטיין, המדובר ב"משחק מוחות שלא היה מבייש חכמי ישיבות המעמיקים בלימודם" ויש לברך על מלאכה מורכבת זאת. לעמדת השופט עוזי פוגלמן, הפתרון שהוצע על השופט עמית עונה על התכלית של תשלום מס אמת ומצוי בגדר הסייגים הקבועים בדין. לעומת זאת סבר השופט רובינשטיין, כי על-אף שהצטרף לדברי השופט עמית, עדיין התוצאה אליה הגיע אינה משביעת רצון, וייתכן שראוי כי במסגרת רפורמת התכנון והבנייה אכן יתוקן הדבר כראוי.

אנו מצטרפים לאמור, שכן פסק הדין מעורר בעיה לא פשוטה, הואיל ומכר אחר תוכנית הוא מימוש של כל הזכויות, היינו גם כאלה שטרם הוצא להן היתר. לא ברור האם החלוקה ל"הליך דו-שלבי" אכן תביא לתוצאה צודקת של גביית מס אמת.
רע"א 3002/12, הוועדה המקומית גבעתיים נ' אליק רון / פס"ד
בית המשפט העליון קובע שמימוש זכויות בנייה מותנות לאחר שהקרקע נמכרה לאחר, אינו אירוע המחייב תשלום נוסף של היטל השבחה

את הוועדה המקומית ייצגה עו"ד תמר לרנר, את היזם ייצג עו"ד חיים קורן, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד משה גולן.
תאריך:  21/07/2014   |   עודכן:  21/07/2014
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המקום הכי נכון לבחון את השלום העולמי הוא גן ילדים, גן אליו באים ילדים מבתים טובים, איש לא מלמד אותם שעל-מנת לשרוד הם חייבים להכות ילדים אחרים, ובכל זאת בכל גן, בכל גיל בכל מערכת, נוצרות יריבויות, נוצרים מצבי מלחמה, והנזקים הם כמיטב כלי הנשק שיש ליריבים ביד, ציפורניים והשיניים, מקלות וכיו"ב ולמורדים באוקראינה/רוסיה והחמאסניקים הנבלים יימח שמם וזכרם אלה הטילים.
20/07/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בעת כתיבת שורות אלה החלה פעולה קרקעית ברצועת עזה וחיילים יהודים בצבא הגנה לישראל מחרפים נפשם במסירות על-מנת להגן על עם ישראל היושב בציון ולבצר הקוממיות בארצנו, הארץ המובטחת.
20/07/2014  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בימים אלה של מלחמה וכאשר טילים מתעופפים מעל לראשינו, אני כותב את השורות הללו בחדר העבודה שלי, בחוץ צורחת האזעקה ומיד נשמעים קולות הנפץ של כיפת ברזל. הפלא, שהצליחה התעשיה הצבאית לייצר כדי להגן עלי בעת הכתיבה.
20/07/2014  |  יאיר דקל  |   מאמרים
כל הכבוד לרה"מ נתניהו, על ניהול המלחמה, ניהול צה"ל והנעתו לקרב, יצירת לכידות בעם ובעולם למבצע... והבאת צה"ל לרמת המקצועיות שלו של היום
20/07/2014  |  חנן וייס  |   מאמרים
עימות יצרי פרוע בין מפגיני-שמאל ישראלים התובעים להפסיק מיד את ההפצצות האוויריות ואת המלחמה הקרקעית בעזה, לבין מפגיני-ימין שמשאלתם "למגר" את הטרור החמאסי, מעלה אל מרכז הדיון הציבורי בישראל את השאלה היסודית: האם בכלל ניתן להגיע להבנות שבמסגרתן שני הצדדים של העימות האלים בין הצדדים במזרח התיכון יהיו מסוגלים להגיע להסכמה זמנית להפסקת הלחימה, באופן שיוכל להבטיח קיום מסלול תקין של חיים למשך זמן קצוב, המוגדר בשפה הדיפלומטית - "מודוס ויוונדי"1.
20/07/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il