|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

סוף קיץ

אירית ר. קופר פרסמה עד היום 20 ספרים, ביניהם יצירות המיועדות לבני נוער ספרה הראשון "בקצה היער" ראה אור ב-1977 ספריה, המבוססים על סיפור חייה וכתובים ברגישות רבה, מעלים את תמונת העבר הקודר והתקומה המשקמת של קהילה בת מיליוני יהודים
30/07/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

חיים, צעיר יהודי, נאה ורב תושייה, ניצול אושוויץ, נצר יחיד למשפחה ענפה שהושמדה בשואה... נצר שלא ישאיר אחריו צאצאים. חיים יוצא ממחנה הריכוז חי, אך את העיקור שעבר אי-אפשר להחזיר לאחור.

כניצולים רבים אחרים, פנה לחפש שרידים ממשפחתו, קרובים ומכרים. הוא הצטרף לקהילה היהודית החדשה שנבנתה מתוך ההריסות, תפס בה את מקומו והיא הפכה להיות משפחתו. גם אהבה מצא. אחת... ועוד אחת... ועוד אחת...

חיים עולה לישראל עם חנה, חברתו מילדות, ובונה איתה כאן את חייו מחדש... אולם עברו לא מרפה ממנו. הוא רודף נשים ונשים רודפות אחריו. ובכל פעם, שוב ושוב, האהבה הגדולה הופכת למעשה שפלות, ל״נקמה״ מעוותת באותם צוררים אשר פגעו בו...

האם בכיו הראשון של התינוק שנולד לחנה, אישתו, יביא מרפא לפצעיו, וישבור את מערבולת הבגידות, ההשפלות והנקמות? זהו סיפורו של גבר הנושא את צלקתו ועלבונו בכל צעד וצעד בחייו, וסיפורן של הנשים האהובות / שנואות המתאהבות בו ונופלות ברשתו. אירית קופר נוגעת בספרה זה, בנושא רגיש, נוגע ללב ומעורר מחשבה - בבעיה שרבים מתחמקים מלהזכירה.

"לא. הוא לא רוצה גירושים. חשוב לו הבית, ובכל מחיר ינסה לשמור על הזוגיות; בלי לוותר על ההרפתקאות הקטנות, גם אם אינו מייחס להן כל חשיבות. אז מה העניין? הוא נהנה מן ההצלחה שיש לו אצל נשים, וממראה חבריו בתחנת האוטובוס מהנהנים בראשם ורומזים לו 'בהצלחה', אבל יותר מכך הוא זקוק לשמחה לאיד על ייאושן כשהוא קם והולך.

התנהגותו הגלויה והחצופה של חיים הייתה ידועה לכל. התלחשו עליו, ורק לעיתים רחוקות טרח מישהו להגיד לחנה. התחלת רומן הפכה להרגל, דפוס קבוע. בכל פעם שעלתה נוסעת צעירה, היה נסחף מייד לחזר אחריה.

"חיים, אני מבינה מה אתה עושה", אמרה חנה בשקט שהקפיא את דמו. "אני רק רוצה שתסביר לי למה אתה נוהג כמו... כמו פושע. אתה הורס משפחות, גורם סבל לנשים ומאמלל אותן, וכל זה בכוונה תחילה. יותר מכל זה נראה לי נקמה; נקמה במי שלא פגעה בך".

אירית ר. קופר נולדה (1929) בעיר מינסק מזובצקי השוכנת כ-40 קילומטר מזרחה לווארשה. באביב 1942, בהיותה כבת 13, הוציאה אותה אִמה מהגטו, מסרה אותה לאיכר פולני, והסבירה לה כי עליה להישאר בכפר עד אשר תבוא לקחתה חזרה, בסתיו. אך לאחר שבועות אחדים, מפחד הגרמנים, אמר לה האיכר לחזור לגטו. לתומה חשבה אירית שהגטו עדיין קיים ובני-משפחתה מחכים לה בבית. בדרך נודע לה מילד יהודי בן-גילה שהגטו חוסל, ושניהם החלו לנדוד בין האיכרים. בשלב מסוים דרכיהם נפרדו, ואירית הגיעה בנדודיה למנזר, שבו שהתה בזהות בדוייה עד סוף המלחמה. איש מבני משפחתה לא שרד.

בשנת 1946 בהיותה בת 16, עלתה ארצה במסגרת חברת-נוער ונקלטה בקיבוץ דן שבצפון-הארץ, בו שהתה גם בתקופת מלחמת העצמאות. ב-1950 עזבה את הקיבוץ ועברה להתגורר בעיר. סיימה סמינר למורים בבן שמן ועבדה שנים רבות בתור מורה, עד צאתה לגימלאות. בין השנים 1975-1971 סיימה את לימודי התואר הראשון בספרות עברית והיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים.

אירית מרצה בנושא השואה בפני תלמידי בית-ספר, חיילים וספרנים. עבודות נכתבו בהשראת הרצאותיה, עדותה ובעקבות קריאת ספריה. במשך שנים רבות מוסרת בקביעות עדות ב"מכון משואה". סיפוריה הופיעו במוספי הספרות של העיתונות היומית, בעיתוני ילדים ובספרי לימוד. הקימה משפחה יחד עם בעלה מארק רומנו. אם לשתי בנות וסבתא לנכדים. מתגוררת בהרצליה.

אירית ר. קופר פרסמה עד היום 20 ספרים, ביניהם יצירות המיועדות לבני נוער. ספרה הראשון "בקצה היער" ראה אור ב-1977. ספריה, המבוססים על סיפור חייה וכתובים ברגישות רבה, מעלים את תמונת העבר הקודר והתקומה המשקמת של קהילה בת מיליוני יהודים.

ספריה

  • בקצה היער (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשל"ז) קורות המחברת בזמן השואה;

  • כחלוף הכל (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תש"ם);

  • בטרם יבוא האביב (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1990) "הספר מתאר את חיי הגיטו דרך עיניה של ילדה בת עשר";

  • שער עלייה (תל אביב: עם עובד, תשנ"א 1990);

  • התזכריני קריסטינה? (תל אביב: ספרית פועלים, תשנ"ד 1994);


  • אמא, תגידי: זה נכון? (קרית גת: דני ספרים, 1998);

  • שלום, יוסל'ה! (קרית גת: דני ספרים, 1998);

  • בלילות שבת (תל אביב: ידיעות אחרונות: ספרי חמד, 2000) רומן;

  • נעלה בכל הדרכים (קרית גת: דני ספרים, 2000) סיפור מסע;

  • את כועסת עליי?: רומאן (הוד השרון: אסטרולוג, 2001);

  • החצר שלי: רומאן (הוד השרון: אסטרולוג, 2003);

  • הכול בגלל המלחמה (קרית גת: דני ספרים, 2004) רומן לבני הנעורים על מסע חיפוש של בת אחר אמה שנעלמה מחייה בעקבות מלחמת העולם השנייה;

  • תרמיל וזוג נעליים (הוד השרון: אסטרולוג, 2004);

  • נשיט סירות נייר (ירושלים: כרמל, תשס"ו 2005) "מסע ... של שלושה צעירים המלווים את סבתם" במסע לפולין;

  • בטרם בוא המבול (ירושלים: כרמל, תשס"ח 2008);

  • למחרת היום (ירושלים: כרמל, תש"ע 2010);

  • טנגו באחד במאי (ירושלים: כרמל, תשע"ב 2011);

  • בין עצי היער (קרית גת: דני ספרים, 2012).

פרק 1

לילה קר, רוח צוננת נושבת מההרים ומקפיאה את הדם. שכבת העננים מסתירה את מראה הירח והכוכבים ברקיע. חיים שוכב על הדרגש, רעב ועייף, מחכה בחוסר סבלנות לשריקה המורה לקום, לצאת למפקד ולצעוד לעבודה כאשר האדמה הבוצית נדבקת לסוליות העץ של הנעליים. הוא שוכב כשעיניו פקוחות וחושב האם יהיה לזה פעם סוף. האם אצליח לצאת מגיהנום זה בעודי בחיים?

שקט. כולם שוכבים ומחכים לשריקה. לפתע נשמעות יריות בודדות. הבזקי אור יוצאים מקני הרובים ומאירים את חשכת הלילה. כל ירייה שמה קץ לעוד תקווה. הוא נשען על אדן החלון ומשקיף החוצה. אור יום מלא שרר בחוץ, אך הדלתות לא נפתחו. הקאפו לא נראה אף הוא. מוזר, חשב חיים. ברחבה לפני הצריפים הוא רואה פתאום אנשים, בבגדי פסים כמוהו, מתרוצצים הנה והנה וצועקים בקולי קולות. ״הגרמנים ברחו! הגרמנים ברחו!״, ״מגדלי השמירה ריקים!״. המונים פרצו אל עבר השער הגדול ומיהרו החוצה ממנו.

חיים קם, רגליו נעות ללא שליטה, מיהר אל השער הגדול ומצא עצמו בחוץ. להקת ציפורים חלפה ברקיע מעליו, צפרדעים קירקרו סביבו וההרים הסוגרים יצרו טבעת של אופק סביבו. הוא מיהר להתרחק מהשער ברגע שהתעשת. אלוהים, חשב, הייתכן שזכיתי לצאת בחיים מהתופת — ממחנה ההשמדה הנורא הזה, אושוויץ? האם אני באמת חופשי? הוא מיהר ללכת לאורך הכביש בלי להביט על שער המחנה שפער את פיו ודרכו נדחקו אנשי המחנה החוצה.

"אני חי!" קרא בקול. "אני חופשי! מותר לי ללכת לאן שארצה..."
היו אלה ימי אביב בשיא לבלובם. פריחה ריחנית נפלאה. השמש חיממה פעם את פניו ופעם את גבו, ורוח קלילה ליטפה את גופו הרזה. הוא כמו ריחף באוויר. מדי פעם התפלא על השקט והשלווה שאפפו אותו. לפתע ראה גם את יופיו של העולם, לא רק את הכיעור בפרצופיהם של אנשים מרושעים. האם יוכל להתמכר לנוף הפתוח, לתחושת האושר שמילאה את לבו?

"אני חי! אני חופשי!" חזר פעם אחר פעם. "אלוהים! האומנם?"
רעש. המולה. המוני אנשים הולכים. צחוק. בכי. חיים הולך בדרך הראשית, בתוך המוני בני-אדם כמו נחלי מים זורמים, כמו נדידת עמים. אנשים סוחבים על גבם ילדים וחבילות. אחרים דוחפים עגלות-יד, רצים.

"אתה חי! אתה חי!" שמע מכל העברים.

מהר-הביתה! פקד על עצמו. ברקע תקתק טלגרף חד-גוני. הביתה. הביתה... ימי המחסור במחנה עלו בזיכרונו, ימים בלי אוכל. הוא הצטמרר גם מתחת לקרני השמש. רחמים גדולים על עצמו אפפו אותו.
בדרך ראה בתים שרופים. עיי חרבות. ועם זאת חנקו את גרונו דמעות של אושר. גופו רעד מהתרגשות. הנה לפניו בית בודד ששרד. עשן מיתמר מן הארובה. ריח בישול ממלא את האוויר. דחף בלתי ניתן לשליטה מניע את רגליו, והוא חוצה את העשב, חש כי כוחותיו אוזלים. מבלי להיות מודע למעשיו הקיש חיים על הדלת.
פתחה לו אישה צעירה, שחייכה אליו. "היכנס, היכנס," אמרה.
חדר מגורים גדול התגלה לעיניו. מפה פרושה על השולחן. אגרטל ובו פרחים.

אלוהים! האם איני חולם? הייתכן שקיימת מציאות כזאת?
האישה הניחה לפניו צלחת מרק. "תאכל, תאכל," אמרה בקול רך, הניעה את ראשה הבלונדיני ורחמים בעיניה הכחולות. "אוי אוי, כמה שאתה רזה!" אמרה.

היא כבר שמעה על היהודים שיצאו מהמחנות. "תוכל להישאר אצלי כמה שתרצה," חייכה אליו. "אתה רזה, אבל בחור יפה..." מהחדר השני הביאה בגדים. "אלה היו של בעלי," אמרה. "הוא מת."
חיים הודה לה והחליף את בגדי הפסים הכחולים.

"אני שמחה שהבגדים טובים עליך. הם יהלמו אותך עוד יותר אחרי שתשמין קצת... אתה נראה עייף מאוד," סיימה ומיהרה להציע לו מיטה.

חיים התעורר לקול קריאת התרנגול. אור הלילה נמוג והבית התמלא באור אפרורי. הוא קפץ מהמיטה מבוהל, מנסה להבין היכן הוא. האישה מאתמול עמדה והביטה בו. גם כשאכל את ארוחת הבוקר לא גרעה ממנו את עיניה.

"ישנתי הרבה," אמר.

"כן," אמרה. "אם אתה רוצה, אתה יכול לחזור למיטה."
חלפו כמה ימים, והוא התחזק. עכשיו, משהתאושש והיה בכוחו לעמוד על רגליו, החלו גם הזיכרונות צפים ועולים מאי־שם, זיכרונות שלא ידע כי הם קיימים בו. ואולי הדחיק אותם בגלל החשש מפני המחשבה שהוא, אולי, הניצול היחיד. אם יפגוש קרובים, האם יכירו אותו? והוא — האם יכיר אותם?
"שמעי," אמר ביום שלמחרת, "אלך ואראה מי נשאר... מלפני המלחמה."

"חכה," אמרה לו. "תתחזק עוד קצת. הרי אמרתי לך שהמלחמה נגמרה. מי שנשאר בחיים כבר יחיה... אין לך מה למהר."
כשנפרד ממנה, בכתה. אבל הקול בתוכו לא הניח לו. המחשבה על הבית ועל המשפחה הפיחו בו רוח חיים חדשה. האדמה החלה לבעור מתחת לרגליו.

"לא," אמר בקול החלטי. "אני ממהר-הביתה, אל משפחתי."
אחרי ששב והודה לה, יצא חיים לדרך.
"שמע, בחור," קראה הפולנייה הצעירה אחריו, "אם לא תמצא מקום מגורים, תשוב אלי. אני אחכה לך."

"תודה," אמר והלך.

ככל שהתקרב לעירו גבר ההרס. בכל מקום היו מרחבים חרוכים ובתים שרופים. בשדות משני צדי הדרך היו מוטלות גופות. ריח הרקב שעלה מן החללים מילא את האוויר.
בדרך פגש גם יהודים. רובם היו כלואים במחנות שונים. שוב ושוב שאל על משפחתו. "לא יודעים, לא מכירים," ענו לו כולם. הוא הביט בבלויי הסחבות שלבשו. הם לא ידעו כלל שמות של אנשים, רק מספרים.

חיים נואש ומיהר לתחנת הרכבת.

ברציף היו המוני אנשים ובליל של שפות נישא באוויר. בבית הנתיבות עמדו נשים בסינרים לבנים ועם צלב אדום על שרוולן. הן חילקו מרק חם ופרוסות לחם לכל דורש.

הוא התמלא תקווה: הולך ומתקרב לעולם החדש שבוודאי יקום אחרי המלחמה. יש אנשים טובים, לא רק מפלצות אדם, חשב.
הרכבת שהגיעה לתחנה לא יכלה להכיל את כל הצובאים עליה. אנשים נדחקו, עלו על הקרונות, ישבו על המדרגות, נִתלו בסולמות שבין קרון לקרון...

משנדחק לאחד הקרונות לא ניסה כלל למצוא לו מקום ישיבה. הוא עמד ליד חלון הרכבת, והביט במרחבים החולפים לעיניו. עוד מעט יהיה בבית, יפגוש את יקיריו. בנוף הירוק של חודש מאי נמלטו מפניו שמות קרובי משפחתו.

הרכבת שעטה קדימה, והכול נע לנגד עיניו. לא רק קורות חייו, מאורעות שנחרתו עמוק בלבו. גם תמונות של אנשים... הוא ידע שאמו איננה בחיים. והוא ראה את אביו גוסס לעיניו. אבל אחותו? אחיו? התרגשותו גברה.

בכל תחנה חזרה אותה התמונה: המוני אדם שכל שאיפתם לחזור הביתה, כמוהו. הרכבת הייתה עמוסה עד אפס מקום, נאנחת, מתנשפת, אבל עוד ועוד אנשים התאמצו להידחק פנימה. כמו שעשה בעצמו אך לפני כמה תחנות... שוב ושוב המשיכה בדרכה, והנה הגיעה לתחנה חדשה. בעודו יורד ממנה נאלץ חיים לפלס את דרכו בין הנוסעים החדשים שהתעקשו לא להמתין אלא לעלות לקרון.

כמו בכל תחנה, גם כאן ראה חיים נשים וילדים עומדים עם תמונות בידיהם, שואלים, מבקשים אם מישהו ראה את קרוביהם. נשים חיפשו את בעליהם, אימהות את ילדיהן, ילדים את אבותיהם, את אחיהם.
עם ההמונים ירד חיים לרציף, וחיכה לרכבת הבאה שתוביל אותו הלאה. הפעם לא היה מרק. הרכבת המיוחלת הגיעה, אבל הפעם לא הצליח בשום פנים להיכנס פנימה. הוא טיפס אפוא על הגג עם כמה נוסעים נחושים כמותו.

הגג היה חלק, מעוגל. חיים נשכב עליו, אוחז בכל כוחו שלא להחליק. הרכבת הגבירה את מהירותה.
הוא עצם את עיניו, פוחד להסתכל על סביבותיו, ועצר את נשימתו. אין דבר. העיקר להתקדם, להגיע הביתה... אולי כבר ממתין לו שם מישהו. ממתין ודואג...

שוב היה עליו להחליף רכבת כדי להגיע למחוז חפצו. דמדומי בוקר ירדו על העולם כאשר עלה סוף־סוף לרכבת שתביא אותו אל עיר הולדתו. באור הקלוש ראה חורבות בכל מקום, ערמות לבנים של בתים הרוסים מילאו רחובות שלמים. אבל העצים לבלבו והעשב הטרי היה רענן, ירוק מבהיק. רוח קלילה נשבה. להקות ציפורים חגו בשמים הכחולים, נחתו על האדמה והתרוממו מעלה, צפצפו ושרו בערבוביה.

בלב פועם דרכו רגליו על מרצפות בית הנתיבות של עיר הולדתו. רגשות שמחה מעורבים בעצב רדפו אותו. זיכרונות, זיכרונות בזה אחר זה... הנה הוא ילד קטן, מאושר ועליז, מבלה את הקיץ האחרון בכפר. והנה הוא עם אמו, אחיו ואחותו הקטנה עוברים לגטו; מן הגטו הובילו אותם למחנה, ושם נפרדו דרכיהם.
חיים ירד בתחנה והחל ללכת בכיוון לביתו. הוא חצה יער. ריח עצי האורן נסך בו שיכרון. הוא הרחיב את ראותיו, נשם אויר צח נקי. הנה כך מרגיש אדם חופשי, אמר בלבו. היום פנה לערוב. קרני השמש עוד הציצו מבין העצים, אבל בקרוב יתחיל להחשיך. עליו למצוא מקום לינה ללילה, חשב.

בצלו של עץ גדול ירדה עליו שינה חטופה. כשהיום החל להאפיר מיהר חיים להמשיך בהליכתו. הדרך הביתה הייתה ארוכה מכפי שזכר. רוח בוקר הורגשה באוויר. משני עבריה של הדרך היו שדות מעובדים, ומדי פעם - בית שלא נפגע קשה כל כך בזמן המלחמה. חיים התעודד.

אף לרגע לא חדלה לפעם בו התקווה שמא, אולי, ניצל מישהו ממשפחתו. קרעי דברים ששמע על קרובים שנפגשו במפתיע, במקרה, באופן מוזר ומשונה, צפו בזיכרונו.

מאת אירית ר. קופר, הוצאת ספרי מקור, 222 עמודים, 68 שקלים
תאריך:  30/07/2014   |   עודכן:  30/07/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני אירועים גרמו לשקיעתה של תרבות יידיש האדירה שפרחה במאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים: השואה שהשמידה פיזית מיליונים מדוברי השפה, ולהבדיל - מלחמת החורמה ביידיש של קנאי השפה העברית ביישוב בארץ-ישראל. את "המלאכה" סיימו ההגירה לארצות האמנציפציה במערב. בדיעבד מדובר בטרגדיה בממדים אדירים, שכּן בשפה היידית קמו גאוני ספרות כמו שלום עליכם, שלום אש, יצחק בשביס זינגר, אברהם סוצקובר, איציק מאנגר ורבים אחרים, ואליהם יש להוסיף את הסופרים הגדולים שיצרו בשתי השפות: מנדלי מוכר ספרים, י"ל פרץ, ביאליק, אליעזר שטיינמן, יעקב שטיינברג, א"צ גרינברג, ואפילו עגנון. דוברי היידיש היום בארץ ובגולה - נער יספרם, הגם שיש ניסיונות החייאה בבתי ספר תיכוניים אחדים ובתיאטרון היידי המציג סימולטנית תרגום לעברית.
30/07/2014  |  משה גרנות  |   ספרים
אני חייב להתוודות על כך שלמרות היומרה שלי להיות בקיא בביאליק, הספר הזה של זיוה שמיר לימד אותי באמת פינות מוסתרות ביצירתו שלא הייתי מודע להן. ייתכן שאני צריך להתבייש בווידוי הזה שאני מתוודה, אבל אמת עדיפה תמיד על התהדרות בנוצות שאינן שלך. לא ידעתי כי טשרניחובסקי, הצעיר מביאליק בשנתיים (ביאליק נולד ב 1873; טשרניחובסקי ב 1875) הספיק להוציא לאור שני קובצי שירה, כאשר ביאליק עדיין התדיין עם בן אביגדור שיוציא את קובץ שיריו הראשון (עמ' 233).
30/07/2014  |  משה גרנות  |   ספרים
יותם ראובני מעיד על עצמו ששירה היא בעיקר עניין לאיש צעיר, כי שירה היא נעורים, ונעורים היא שירה. בקובץ שלפנינו מופיעים בעיקר שירים שראו אור באמת בתחילת דרכו כיוצר, אך גם שירים מאוחרים יותר, בתקופה שהפך לפרוזאיקון מוערך מאוד על-ידי הביקורת.
28/07/2014  |  משה גרנות  |   ספרים
במילה אחת "מקסים" בשתי מילים? "מקסים ומצחיק". אין מה להכביר מילים על ספר קצר, מצחיק וחמוד. פשוט לקרוא וליהנות.
24/07/2014  |  עפר דרורי  |   ספרים
המתווה של דני היה כזה: הסנגור של מרציאנו יבקש למחוק את כתב-האישום מטעמים של הגנה מן הצדק בגלל אי-תקינותו של ההליך הפלילי שננקט נגדו. זאת, בין השאר, נוכח הדרך שבה הוא נעצר והחשש שמי שהפליל אותו, ששמו לא-ידוע, או לא הובא לידיעת הסנגור, עשה זאת מטעמים לחלוטין לא-כשרים. בתגובה לבקשה, כל שעל השופט רבינוביץ לעשות הוא להיעתר לבקשה כבר למחרת בבוקר.
23/07/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il