|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

צהר לפרשה

אלה הדברים

נאומיו של משה והפריזמה האישית שלו מצטרפים לארבעת החומשים הראשונים בתורה - ללמדנו שהפריזמה האנושית-חברתית היא חלק בלתי נפרד מהעולם הדתי-אלוקי
31/07/2014  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
צדק חברתי כערך דתי [צילום: פלאש 90]

ספר דברים נפתח באמירה מפתיעה: "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". פתיחה זו מלמדת על העתיד להתרחש בספר זה, ספר שהוא בעיקרו מספר נאומים של משה בגוף ראשון, שבהם הוא חוזר, מרענן ומסכם את כל מה שנעשה ונאמר לבני ישראל מאז יציאת מצרים. מדוע יש צורך לחזור על כל האירועים שעברו על ישראל, ועל ציווי מצוות שכבר נאמרו?

התשובה הפשוטה והטכנית היא, כי יש בכך אזכור לדור המדבר, שלא בהכרח חווה את כל האירועים, וגם אם כן - חווה אותם בתודעת ילד או נער. ערב הכניסה לארץ, בעבר הירדן, משה מבקש ליישר קו, ולמלא את תודעת הזיכרון של דור הכניסה לארץ במה שנדרש וראוי בשביל להקים עם, ארץ ומדינה.

אולם נראה, כי לספר דברים ולנאומי משה ישנו ערך נוסף. כשבוחר הקב"ה במשה, להיות נביאו ולהביא את דברו אל ישראל ואל פרעה, מתברר לנו במעמד הסנה שכביכול "פספס" הקב"ה פרט אחד חשוב וקריטי בקורות חייו של משה: "לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשום גם מאז דברך אל עבדך, כי כבד פה וכבשד לשון אנכי" (שמות ד',י'). התכונה הבסיסית הנדרשת מנביא היא יכולת דידקטית (המשמעות האטימולוגית של נביא היא "מדבר"- לשון ניב), ולמשה חסרה תכונה זו.


מי שם פה לאדם


תשובתו של הקב"ה למשה אף היא מפתיעה: "מי שם פה לאדם או מי ישום אילם או חרש או פיקח או עיוור, אלא אנכי ה'. ועתה לך ואנכי אהיה עם פיך והוריתיך אשר תדבר" (שם, י"א-י"ב). הקב"ה אינו פותר בדרך קסם את כבדות הפה של משה, אלא רק מבטיח לו שהוא יהיה עם פיו.

מובן שהדברים אינם במקרה, ולא מדובר בטעות. הקב"ה בוחר אדם כבד פה, בכדי שיהיה ברור שהדברים שידבר משה לישראל הם לא דברי משה, כי אם דברי אלוקים ששם את הדברים בפיו של משה. תוקפם של הדברים אינו מכוחו הדידקטי או הרטורי של משה, אלא מעצם היותם דברי אלוקים חיים.

והנה בפרשתנו מגיע הרגע, שמשה כבד הפה, פותח את פיו ומדבר דברים משלו, אומנם ברוח אלוקים ואף דברי משה בספר זה הם דברי אלוקים חיים, אולם ייחודם הוא בפריזמה החדשה שמוענקת לכל סיפורי המדבר ולכל ציווי ה' - הפריזמה האנושית.

נראה שאת ההבדלים הרבים שבין התיאורים בספר דברים לבין התיאורים בשאר התורה, ניתן להסביר על-פי העיקרון הזה - ההבדל בין הפריזמה האנושית לבין הפריזמה האלוקית.

כבר בפרשתנו, אנו פוגשים מספר הבדלים ואחד מהם הוא מקור היוזמה לשליחת המרגלים. בפרשת שלח בספר במדבר היוזמה היא אלוקית: "שלח לך אנשים", בעוד שבתיאורו של משה היוזמה היא אנושית: "ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו" (דברים א', כ"ב).

ניתן להציע מספר הסברים, כיצד בסופו של דבר משתלבות במציאות הריאלית הפריזמה האנושית והאלוקית, אולם עיקרו של עניין הוא ההכרה בכך שישנן שתי פריזמות כאלו, ואחד מתפקידיו החשובים של ספר דברים הוא הגושפנקה האלוקית הניתנת לפריזמה האנושית, דרך משה רבינו וקבלת דבריו שנאמרו אף הם באופן נבואי כדברי אלוקים חיים וכחלק מחמשת חומשי התורה.


שבת, עבד, רגלים


לעיקרון זה ישנו תפקיד משמעותי בהווייתנו הדתית, והוא משתקף בספר דברים כולו. פעמים רבות אנו פוגשים בספר תיאור של מצווה, אחר מהתיאור בשאר הספרים, תוך מתן דגש להיבט האנושי שלה, שיכול לבוא לידי ביטוי לדוגמה בפן הסוציאלי של המצווה. כך ביחס לציווי על השבת בספר דברים המדגיש את פן המנוחה והדאגה לעבד ולבהמה, יותר מאשר הפן הדתי-אלוקי של בריאת העולם. כך ביחס לעבד עברי, שגם לגביו בספר דברים מודגשת הדאגה הסוציאלית לחלש, יותר מאשר ההנמקה הדתית הקובעת "כי עבדי הם" המופיע בויקרא. כך גם ביחס לשלושת הרגלים המתוארים גם בהיבט של הדאגה לגר, ללוי, לתושב ולכל מי שזקוק לעזרה, ועוד כהנה וכהנה.

הצטרפותו של ספר דברים לארבעת החומשים האחרים היא קביעה דרמטית ביחס למקום האנושי הנוגע בשאלות של צדק חברתי, סוציאליזם, דאגה לפרט, ואפילו חופש ביטוי, כערכים שיש להם מקום בתוך המרחב הדתי, ובעצם בהיותם חלק מן התורה. הקב"ה מבקש ללמדנו, שאל לנו להתייחס לערכים אלו, הצומחים מנקודת מבט אנושית, כערכים שהם "מחוץ" למרחב הדתי וכמתלווים אליו מן הצד.

ההפך הוא הנכון. כשנותן הקב"ה למשה להצטרף אל ארבעת הספרים בנאומיו ובנקודת מבטו האנושית, הוא מבקש לקבוע, כי הפריזמה האנושית המביאה בחיקה את כל הערכים החברתיים והאנושיים, היא עצמה חלק מהגילוי האלוקי וחלק מדבר ה' הבא לעולם. אין קיום דתי-רוחני שלם, ללא הכנסתם של הערכים הללו ונתינת משקל משמעותי להם כמעצבים גם את העולם הרוחני וגם את העולם ההלכתי.

הכותב הוא ר"מ בישיבת פתח תקוה המתחדשת אמי"ת בכפר בתיה ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  31/07/2014   |   עודכן:  31/07/2014
הרב איתמר אלדר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלה הדברים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פריזמה
31/07/14 21:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
הפסוקים האחרונים של ספר במדבר מספרים סיפור הבא לתקן עיוות שקדם לו. בפרשת פנחס מסופר, כי בנותיו של צלפחד התלוננו על הפסיקה שרק גברים יורשים נחלה. הן מצאו את עצמן במציאות בלתי נסבלת מבחינתן - אביהן מת במדבר, ובשל העובדה שלא היו לו בנים כי אם בנות, הן יהיו מנושלות מכל נחלה, וייגרע חלקן בתוך עם ישראל.
24/07/2014  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
כאשר קוראים את הפתיחה לפרשת בני גד ובני ראובן, ניתן להבין את הלגיטימיות שבבקשתם. הפסוק מדגיש את המקנה הרב שהיה ברשות. בני גד וראובן החזיקו ברשותם מקנה רב והיו זקוקים לארץ הירדן המזרחי, ששם יוכלו להחזיק את המרעה בצורה מכובדת.
17/07/2014  |  הרב מאיר נהוראי  |   מאמרים
בקרב אנשי עסקים הסוחרים ביהלומים קיים נוהג, לפיו כריתת עסקה נעשית בלחיצת יד המלווה באמירת צמד המילים: "מזל וברכה". התפתחות המנהג ושורשו אינם ברורים די הצורך, אבל התבוננות בביטוי מעלה את השאלה: מה המשמעות של ביטוי זה? מה היחס בין "מזל" ובין "ברכה"? מהו סוד הקסם של הביטוי הזה בהקשר של כריתת עסקה?
02/07/2014  |  הרב בועז גנוט  |   מאמרים
פרשת חוקת מהווה מעין פרשת מים של מסעי עם ישראל בכלל ושל ספר במדבר בפרט. ללא כל רמז ואזהרה, הפסוק הראשון בפרק כ' מהווה שער לאירועים המכוננים של שנת הארבעים למסעיהם: "ויבואו בני ישראל כל העדה מדבר צין בחודש הראשון ויישב העם בקדש ותמת שם מרים ותיקבר שם" - האזכור היחיד לדילוג של כמעט 39 שנים מאז מחלוקת קורח ועדתו שתוארה בפרשה הקודמת.
25/06/2014  |  הרב דב ברקוביץ  |   מאמרים
לפני כשלוש שנים נחשפנו למה שמכונה "המחאה החברתית". רבבות אנשים, נשים וטף יצאו לרחובה של העיר והפגינו כנגד האי-צדק שיש לטענתם בחברה הישראלית.
19/06/2014  |  הרב שובאל כהנא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
"העין רואה, הלב חומד"   /  הרב אלי קפלן
תאריך של חרות  /  הרב יוסף צבי רימון
הבדלה  /  ערן כהן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il