|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שישה בשישי

אי-שוויון בפני החוק

"צדק שווה תחת החוק" - עיקרון שקבע השופט העליון האמריקני מלווין פולר, והחקוק על חזיתו של בית משפט זה. בעברית הוא קרוי "שוויון בפני החוק", אבל מתברר שיש יוצאים מן הכלל
08/08/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
שווים ושווים יותר


אלמנות צה"ל
עדנה סרוסי (משמאל). כמו אלמנה [צילום: פלאש 90]

גלי ניר ורס"ן בניה שראל עמדו להינשא בעוד שלושה שבועות. עדנה סרוסי וסגן הדר גולדין התארסו לפני שלושה שבועות. בניה והדר נהרגו במבצע צוק איתן. גלי ועדנה לא יוכרו כאלמנת צה"ל. את זה צריך לשנות.

החוק קובע, ובצדק, כי רק בת-זוגו - דהיינו רעיה או הידועה בציבור - של חייל תיחשב לאלמנת צה"ל. אחרת, אין לדבר סוף: האם שני דייטים יוצרים זוג? או מגורים ביחד? או משהו באמצע?
כאשר החלל ובת-זוגו מתגוררים יחדיו בלא/לפני הנישואין, וניתן להוכיח שהם ניהלו חיים כמו זוג נשוי לכל דבר (בעיקר בתחום הממוני), תהיה בת הזוג מוכרת כאלמנת צה"ל.

לעומת זאת, במקרה של מי שמטעמיהם לא מתגוררים יחדיו אבל ברור שהם עומדים להתחתן - לא תהיה הכרה כזו בבת-הזוג. זה לא הוגן, זה לא הגיוני, זה לא אנושי. אם מותר לעשות דירוג של כאב ושכול, ייתכן שהארוסה סובלת עוד יותר מאשר מי שנשואה שנים רבות. לכן יש לקבוע: אירוסין - כאשר הכל יודעים שהזוג עומד להתחתן, נקבע תאריך לחתונה והחלו ההכנות לקראתה - צריכים להיחשב כנישואין. את השינוי הזה צריך לבצע מיד ולהחיל אותו רטרואקטיבית ממלחמת לבנון השנייה; המשמעות התקציבית תהיה זניחה, והמשמעות המוסרית - כבירה.

אייל גולן
הנחת סלבריטי [צילום: פלאש 90]

הסדר הטיעון עם אייל גולן הוא אחד השערורייתיים ביותר בהם נתקלתי. הזמר הודה שחברת ליאם הפקות - שהוא הבעלים היחיד והדירקטור היחיד שלה - העלימה הכנסות בסך 5.6 מיליון שקל. והיא עשתה זאת בצורה שיטתית ומכוונת, לאורך שנים, תוך שימוש בחשבוניות פיקטיביות וביצוע העבירות החמורות ביותר שבפקודת מס הכנסה. עונשו: ארבעה חודשי עבודות שירות וקנס של 75,000 שקל.

בית המשפט העליון קבע שוב ושוב, שעל עבירות מס בהיקפים כאלו צריך לשבת בכלא. הוא גם קבע שוב ושוב, שחשבוניות פיקטיביות הן מאבות הטומאה של עבירות המס. אז למה גולן לא הלך לכלא? לפי הפרקליטות, זה משום שהוא והחברה החזירו את הכסף, ומשום שתפקידו בחברה היה פורמלי בלבד והוא לא ידע על העבירות.

שני הנימוקים לא מחזיקים מים. לא מגיע שום פרס לפושע שאחרי שנתפס, הואיל בטובו להחזיר את הגניבה. ואם גולן לא יודע מה קורה בחברה שלו - שלא ינהל אותה; חוץ מזה, לא לחינם קבע המחוקק אחריות של מנהל לעבירות מס של חברה. לכן, נותרנו עם ההסבר היחיד המתקבל על הדעת: גולן קיבל הנחת סלבריטי.

הבעיה המרכזית, מעבר לגועל שמעורר המקרה הזה כשלעצמו, היא שכעת ינופפו עבריינים אחרים באותה ענישה במקרים דומים, והמדינה תתקשה מאוד לסרב להם. ואחר כך מתפלאים שיש כאן הון שחור של עשרות מיליארדי שקלים בשנה.

עבירות בנייה
בג"ץ מורה לחבר אותם למים [צילום: פלאש 90]

"מכת מדינה", נוהג בית המשפט העליון לכנות את הבנייה הבלתי-חוקית. זה מתחיל מסגירת מרפסת או בניית פרגולה, עובר לווילות ומסתיים באלפי מ"ר מסחריים על קרקע חקלאית. רשויות האכיפה אינן מצליחות לעמוד בקצב של העבירות, בתי המשפט נותנים עוד ועוד ארכות להריסה או להסדרה, והעבריינים מצפצפים בריש גלי על כולם.

הבעיה מחמירה משום שקיימת אפליה ברורה בטיפול בעבירות הבנייה. כאשר ארבעה מתנחלים מציבים שני קרוואנים על גבעת טרשים ביהודה ושומרון, מוזעק צה"ל לפנות אותם. אבל כאשר פלשתינים בונים בתים בלי שיהיה להם היתר אפילו לחדר - המדינה טוענת שהטיפול בזה אינו בראש סדר העדיפויות שלה, ובג"ץ מסתפק דרך קבע בהסבר הזה. כאשר בדואים מקימים יישובים שלמים על אדמות מדינה, בג"ץ מורה לספק להם מים וחשמל, וגם דורש (בשבוע שעבר) מהמדינה להסביר מדוע אין להם מיגון מפני טילים.

הטענה שלי כאן היא גם כלפי המדינה וגם כלפי בית המשפט העליון. לראשונה - על אכיפה בררנית זועקת לשמיים, הנובעת מפחדנות גרידא. לאחרון - על שהוא מאפשר למדינה לרמוס את החוק. משום מה, העיקרון הנעלה של שוויון בפני החוק נעלם כאן כלא היה.

הר-הבית
לא ליהודים [צילום: פלאש 90]

מוסלמים ונוצרים יכולים לעלות להר-הבית בכל עת ולעשות בו ככל העולה על רוחם: להתפלל, לאכול, לשחק כדורגל, לצבור אבנים ליידוי בעת רצון. יהודים יכולים לעלות להר-הבית רק בזמנים שנקבעים מראש ואסור להם לעשות דבר; מי שייתפס מניע את שפתיו וייחשד כמתפלל, יסולק מיד.

זוהי תמונת מצב אמיתית, ללא כל הגזמה. משהו מטורף לחלוטין: המדינה היחידה בעולם המגבילה זכות תפילה של יהודים, היא ישראל. בני הדת היחידים בעולם שאסור להם להתפלל בהר-הבית הם יהודים. כאן ממש מתבקשת האימרה השחוקה על "מה היינו אומרים אם זה היה קורה ב...". ישראל מתגאה בחופש הפולחן תחת שלטונה; זוהי גאווה חסרת הצדקה. וכמו בקטע הקודם - גם כאן בג"ץ נותן גיבוי משפטי למדיניות פחדנית של ממשלת ישראל לדורותיה. והשוויון? לא בבית ספרנו.

רשות המיסים
עודף כוח בלתי מאוזן [צילום: פלאש 90]

לרשות המיסים תפקיד חשוב ביותר: להבטיח שיהיה למדינה כסף לצרכים החיוניים (והפחות-חיוניים) של כולנו. לצורך כך, חיוני שיהיו לה כלים לגבייה יעילה של מס אמת. אלא שלעיתים יש לה עודף כוח בלתי מאוזן מול הנישום, והנה שלוש דוגמאות - באדיבותו של רו"ח נדב הכהן.

  • אם נישום הפחית במהלך השנה את המקדמות שהוא משלם, ובדיעבד מתברר שלא הייתה לכך הצדקה, הוא ישלם הפרשי ריבית והצמדה מאמצע השנה. לעומת זאת, רשות המיסים לא תשלם ריבית והצמדה אם מתברר בדיעבד שסירובה להפחית את המקדמות לא היה מוצדק.

  • רשות המיסים יכולה להתעלם ממה שמכונה בפקודת מס הכנסה "הפחתת מס בלתי נאותה", גם אם אינה בלתי חוקית. לעומת זאת, אין בפקודה סעיפים המאפשרים לנישום לשכנע את פקיד השומה שלא להטיל עליו "מס בלתי נאות".

  • אם לדעת מנהל מע"מ החשבונית שבידי הנישום אינה מייצגת עסקה אמיתית, בסמכותו לקבוע שלא ניתן לנכות את המע"מ הגלום בה. לעומת זאת, אם לנישום אין חשבונית מקור על עסקה אמיתית שביצע - הוא לא יוכל לנכות את המע"מ.

דני דנקנר
עשרה חודשי דחייה [צילום: פלאש 90]

"כמבוקש וכמוסכם יחל המבקש בריצוי עונש ב-22.10.2014" - כך החליט (5.8.14) בית המשפט העליון בעניינו של דני דנקנר. החלטה קצרה ביותר - פחות משורה - ללא כל נימוק.

נזכיר כמה עובדות. דנקנר נדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב לשנת מאסר בפועל על עבירות שביצע בתפקידו כיו"ר בנק הפועלים. זה היה ב-19.12.13. הוא הגיש ערעור על חומרת עונשו ובית המשפט העליון עיכב את ביצוע העונש עד להכרעה בערעור. זו ניתנה ב-17.7.14: העונש הופחת לשמונה חודשי מאסר בפועל. העליון העניק לדנקנר ארכה של חודש וקבע שייכנס לכלא ב-17.8.14. דנקנר ביקש וקיבל עוד ארכה, כאמור - עד 22.10.14.

הכלל הוא שעונשים יש לרצות מיד. כל בתי המשפט אומרים זאת יום-יום. דחייה בריצוי העונש היא היוצא מן הכלל, וצריכים להיות לה טעמים טובים במיוחד. בדרך כלל, מדובר על שילוב של עונש קצר יחסית וערעור שעל פניו אינו נראה חסר סיכוי. לפי קני מידה אלו, לא היה פגם בדחיית עונשו של דנקנר עד ההכרעה בערעורו. אבל אחרי ההכרעה לתת לו עוד שלושה חודשים? במה הוא שונה מכל עבריין אחר, שמקבל במקרה הטוב שבוע-שבועיים להתארגנות?

יתרה מזו: הרי עונש המאסר לא נחת על דנקנר בהפתעה. אחרי העונש במחוזי הוא יכול היה לדעת, במידה לא קטנה של ודאות, שיישלח לכלא. היו לו שמונה חודשים להתארגן לכך. ועכשיו עוד חודשיים? דנקנר ייכנס לכלא עשרה חודשים אחרי שנגזר עונשו, כך שאפילו אם לא יקבל הפחתה של שליש - הדחייה יותר ארוכה מכל העונש. על פניו, זוהי העדפה פסולה למי שהיה בעל מעמד ולמי שנהנה משירותיהם של סניגורי צמרת.

תאריך:  08/08/2014   |   עודכן:  08/08/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אי-שוויון בפני החוק
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חזקי שנאן
8/08/14 09:49
2
ירושלמית עצובה
8/08/14 10:23
3
הפעם, הגזמת ....
8/08/14 12:19
 
אורי פ
8/08/14 13:13
 
כבר היום זה בעיה
8/08/14 14:27
 
ראה בפוסט
8/08/14 14:35
 
מלכת האמבטיה
8/08/14 15:23
 
ירון זכאי 1
8/08/14 21:54
4
בבר
8/08/14 14:31
 
מדינות אחרות
8/08/14 15:38
 
מנסה לעבור
10/08/14 10:11
5
אדם פשוט
8/08/14 19:58
6
רנאטו
9/08/14 06:46
7
מצטט י סובול
9/08/14 20:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברבות הימים ועם שינוי העתים, לא יכול היה המשפט העברי לעמוד בדרישה שכל פסק דין יבוסס רק על עדי ראייה. מתוך כך, התאפשר להרשיע אפילו ברצח על סמך ראיות נסיבתיות
08/08/2014  |  משה דרורי  |   מאמרים
אוגדה 252, שאמורה לבלום - או, לכל הפחות, לשבש משמעותית - כל התקפה של הצבא המצרי, נמצאה מראש בנחיתות מספרית ובנחיתות משמעותית וברורה באמצעים הטנקים של חטיבה 14, שהיו אמורים להיות הכוח הבלעדי, שיבלום וישבש את ההתקפה המצרית, לא נמצאו בקו. לפיכך, לא היה קו בר-לב בתחילת המלחמה וגם לא בהמשכה בשבוע הראשון למלחמה, התחלפו חמש פעמים מפקדי הגזרה הצפונית
ריבלין הוא הנשיא הנבחר אך מי שגורם לו עוולה בימים אלה הוא הנשיא הפורש שמעון פרס שנוהג כאילו נבחר לקדנציה נוספת תושבי הדרום נותרו גם במבצע הזה חסרי הגנה אחרי שלא סופקו להם גם הפעם מספיק מיגוניות על מאמצי אומ"ץ ומבקר המדינה להחזרת חושף השחיתות ניצב משנה אפרים ארליך לשורות המשטרה וגם - מדוע סירבה שרון שפורר לקבל את אות ההוקרה מתנועת אומ"ץ? מצעד העוולות (2)
07/08/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
האם זכותה של דמוקרטיה להגן על עצמה מפני אלה המנסים לחסל אותה מבפנים, בשם עקרונות דמוקרטיים כמו שוויון זכויות וחופש הביטוי, או שחובתה להיאבק כדי לחסל את הסכנה הקיומית, במסגרת פעילות שאותה ניתן להגדיר כ"דמוקרטיה מתגוננת". אני מאמין כי במקרה מן הסוג הזה אין מקום לדבר על זכות אלא על חובה להתגונן בעיקר נוכח העובדה כי בישראל הנלחמת על חייה קיים חשש משמעותי מיכולתו של מיעוט להשתמש בכלים דמוקרטים ובמימון זר כמעט בלתי מוגבל, כדי לערער את יסודות הדמוקרטיה שעליהם מושתת קיומה של המדינה.
07/08/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ניהולה של מערכה צבאית גם אם המדובר במערכה א-סימטרית, מחייב מצרף של אמצעים ושיטות הכוללות הפתעה, תחבולה ודמיון, כדי להוציא את האויב משיווי משקל. על אחת כמה וכמה כאשר שדה הקרב רווי באוכלוסייה אזרחית המשמשת מחסה ללוחמי הצד שכנגד.
07/08/2014  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il