|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

פירוז רצועת עזה - כורח בל יגונה <br>

בנסיבות הנוכחיות אסור לישראל לאמץ מדיניות המשדרת מורך לב אדרבה, שומה שתפגין נחישות ליטול סיכונים ולנצל הזדמנויות לממש הישגים, אם בשדה הקרב או סביב שולחן הדיונים לפיכך, הסדרה שאינה מכילה מימוש של פירוז אפקטיבי של רצועת עזה כשלב ראשון, דינה להדחות על הסף אחר הכל, בידי ישראל מנופים אמינים ששימוש מושכל בהם יוכל להנחיל מסר משכנע בתודעת החמאס
17/08/2014  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
לא לשדר מורך לב [צילום: AP]

רבים הפרשנים מקרבנו המתאמצים לספק נימוקים ותימוכין לתובנה כי לא ניתן להכריע את החמאס. קללת המלחמות הא-סימטריות, הם קובעים, ונאחזים בהקשר זה בשורת תקדימים מן ההיסטוריה הלא רחוקה.

אכן, אין דין מלחמה א-סימטרית כדינה של מלחמה קונבנצינאלית בין צבאות סדירים, אולם, יש ככל הנראה משום כשל חשיבתי בטענה כי לעולם יוכלו ארגוני טרור לטעון לניצחון גם כאשר הם כורעים על ברכיהם.

מה שנחשף אצל הקברניטים המדיניים והביטחוניים בהקשר למבצע "צוק איתן" הוא מידה מדאיגה של קריאה כושלת את מפת האיום הניצב למולנו והערכת חסר של יכולותיו והיערכותו של החמאס לקדם את פני כוחותינו. לכך גם ניתן להוסיף את הארגומנטציה ואופן החשיבה הרציונאליים של מעצבי המבצע בכל שלביו, בשעה שהאויב פעל במאפיינים של ארגון גרילה, ובכך כמו קעקע את ההישג שנחזה על-ידי כוחותינו.

הגם שבהתמודדות הצבאית בשדה המערכה לא הוטל ספק ולו לרגע בעליונות הישראלית, בפגיעה המהותית בתשתיות חמאס וסדר הכוחות שלו, הרי שבמאזן הכולל נחלנו כשלון צורב, בראש וראשונה בדיכוי כוח האש של חמאס, ובעקיפין חיזקנו את דימויו של הארגון כגורם היכול לטעון לניצחון בסביבה הפלשתינית והערבית. לכן מנקודת המבט הישראלית יש כאן יותר מחמיצות או החמצה גרידא.

תנאים נחותים

מתוך לשמה יצא לא לשמה; חמאס שהיה בנקודת השפל שלו ערב מבצע "צוק איתן" יוצא מהמערכה במעמד משודרג ועוד עלול לממש הישגים מדיניים ואסטרטגיים שלא חלם עליהם. מוטב שלא ננחם עצמנו בנתונים סטטיסטיים של מספרי הגיחות, הבתים שנהרסו והקורבנות בצד השני. מה שברור הוא כי אנו מוצאים עצמנו נגררים למו"מ מדיני בתנאים נחותים ומצטיירים כמי שמוכנים להרחיק לכת בוויתורים בתמורה לייצוב הפסקת אש.

במקום שהצבא יעניק לדרג המדיני מרחב תמרון בלתי מוגבל במו"מ שלאחר המבצע, ברי כי ההישגים הצבאיים הצנועים עד כה הם בבחינת "אבן ריחיים" על צווארה של ישראל, באופן המשדר סוג של חולשה אסטרטגית שיש לה הקרנה על מיצובה במזה"ת ואף מעבר למרחב זה.

יהא זה נבון להדרש למחקרו של פרופ' יהושפט הרכבי (בספרו המונומטאלי "מלחמה ואסטרטגיה"), אשר בהתייחסותו לממד לוחמת הגרילה קבע בין השאר כי "מי שלוחם בגרילה צריך לחתור ליטול ממנה את היוזמה ולהקדימה ואל לו לפעול רק בתגובה ליוזמות הגרילה. חשיבות רבה בלוחמה נגד הגרילה נודעת לפיתוח מודיעין טקטי על-מנת לדעת לסכל את מאמציה ולפגוע בה. הפעלת עוצמה גדולה אך עיוורת נגד יריב חמקני הנוקט גרילה, לא רק שתהיה לשווא, אלא אף לרועץ".

אפשר שדברי פרופ' הרכבי מייצגים את תמצית הכשלים בתורת הלחימה שאומצה אל מול איום החמאס ברצועת עזה, ומאירים בזרקור רב עוצמה את התובנה כי ההתבססות על תקיפות אוויר וארטילריה, גם אם באמצעות חימוש מדויק, מובילה לנסיבות של "יצא שכרנו בהפסדנו".

מהלך יבשתי

יתר על כן, הסכמתה של ישראל ליוזמה המצרית להפסקת אש טרם המהלך היבשתי של צה"ל נגד מנהרות החמאס, זכתה לשפע מחמאות מפי פרשנים בכירים, ברובם אלופים במיל', תוך הדגשת המסר כי התקיפות מן האוויר עד לאותו רגע נתון, רשמו הישג משמעותי ועיגנו הרתעה חד-משמעית מול חמאס. במקביל צוטטו בכירים בחיל האוויר שלנו, באנונימיות, כי לא יהיה צורך במהלך יבשתי, שכן ניתן להשלים את יעדי המבצע באמצעים אוויריים בלבד.

בין כה וכה, אל לנו לשאוב עידוד ונחמה מן הרושם של כינון מעין ציר אסטרטגי של מדינות ערביות מתונות יחד עם ישראל שתכליתו להכשיר את הקרקע להתמודדות אל מול איום האיסלאם הרדיקאלי, בדמותו של ארגון דאעש ("המדינה האיסלאמית") המאיים על השלמות הטריטוריאלית של מדינות באזורנו ורומס כל חלקה טובה של תרבות ושפיות. יש להודות כי על-אף זהות האינטרסים במקרה דנן זהו חזיון תעתועים, שכן מאפייניו של ציר כזה בנתונים המזרח תיכוניים לעולם יהיו בעלי צביון חשאי, והסבירות כי יניבו גם פירות מדיניים ארוכי טווח היא קלושה.

גם אם למצרים עניין מובהק לדחוק את רגליו של חמאס ברצועת עזה, אין משמעות הדבר שקהיר משרתת את האינטרסים של ישראל. אדרבה, הנשיא המצרי עבד אל-פתח סיסי צובר נקודות זכות מרשימות מעצם שיקום מעמדה האזורי של ארצו, לאחר השפל שבו הייתה נתונה מאז החלו ארועי ה"אביב הערבי". העובדה שישראל נתפסת כמי שתולה מלוא יהבה בתיווך המצרי אומרת דרשני, ועלולה לסכן את יחסי שתי המדינות בנסיבות של דחיית תוכנית ההסדרה המצרית.

מבחינתה של קהיר, הנסיבות שנוצרו כתולדה של מבצע "צוק איתן", הן שעת כושר למנף את הרשות הפלשתינית בקונטקסט הישראלי-פלשתיני, לא רק כמעטפת להסדרה ברצועת עזה, אלא אף לייצר מומנטום אל עבר הסכם נרחב לפתרון הסכסוך. ממשק זה טומן בחובו פוטנציאל נפיץ הן במערכת הפנים-ישראלית והן בממד האזורי בכללותו. במילים אחרות, ישראל עלולה למצוא עצמה נדחקת לפינה, עד כדי עמידה בפני ברירה בין "הליכה לקאנוסה" והתכנסות למסגרת הסכם עם מרחב תמרון מצומצם, לבין סיכון מרקם הקשרים עם מצרים ואפילו עם ירדן. תרחיש מעין זה עלול למצב את ישראל בנקודת חולשה אסטרטגית שלא ידענו כמותה.

הכרעה צבאית

בהקשר זה מסתמן כי ישראל נתונה בסוג של מלכוד, מאחר שאקורד הסיום (לפי שעה) של מבצע "צוק איתן" מעגן מסר של תיקו במערכה, ומכאן ההתכנות כי חאמס ישאף להפיק דיבידנדים מהותיים מהישגיו ויניח כי תביעותיו במתווה הסדרה יזכו לאוזן קשבת. הסבירות למימוש מאווייו יהיו ביחס ישיר לכושר העמידה של ישראל ובכלל זה הנחישות לחדש את הלחימה במגמה להשיג הכרעה צבאית. כאמור, לצה"ל עליונות צבאית אדירה, בין אם נוצלה ובין אם לאו, אולם מעשית בהנתן הלחימה הא-סימטרית, לא הייתה משמעות דרמטית ליחסי כוחות אלה.

בנסיבות הנוכחיות, אסור לישראל לאמץ מדיניות המשדרת מורך לב; אדרבה, שומה שתפגין נחישות ליטול סיכונים ולנצל הזדמנויות לממש הישגים, אם בשדה הקרב או סביב שולחן הדיונים. לפיכך, הסדרה שאינה מכילה מימוש של פירוז אפקטיבי של רצועת עזה כשלב ראשון, דינה להדחות על הסף. אחר הכל, בידי ישראל מנופים אמינים ששימוש מושכל בהם יוכל להנחיל מסר משכנע בתודעת החמאס, ובמשתמע, יסכן את הישגיו הפוטנציאליים הנובעים מתוצאות הלחימה עד כה, במבצע "צוק איתן".

מאחר שטרם נאמרה המילה האחרונה בהקשר למבצע הצבאי, חשוב לוודא שמה שיעמוד לנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל יהיה השגת היעד הראשון במעלה והוא הסרת האיום הצבאי הנשקף לישראל מרצועת עזה. לא עוד מתכונת של "שקט ייענה בשקט". הפסקת האש ותחושת החזרה לשגרה בעורף משרות אשלייה של סיום פרק הלחימה ומכתיבות סוג של חוסר מוטיבציה לשוב אל מעגל ההתכתשות. אסור שדינאמיקה זו תאפיל על האינטרסים המובהקים של מדינת ישראל, שהיו ביסוד היציאה למבצע. אין ספק כי הציבור יקבל בהבנה התעקשות ישראלית על השגת היעד של פירוז הרצועה.

על כן מצופה כי הדרג הצבאי לא יתבטל בפני הקברניטים המדיניים וייטע בהם מסר של עוצמה וחיוניות באופן שיבהיר כי כאשר קובעים כי "כל האופציות מונחות על השולחן" אכן יש לכך כיסוי של ממש. ממד זה הוא קריטי כאשר נראה כי המתווה המצרי המסתמן להסדרה, רחוק מלספק מענה ריאלי לצרכי הביטחון של ישראל.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  17/08/2014   |   עודכן:  17/08/2014
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פירוז רצועת עזה - כורח בל יגונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
היום, בהפסקת האש (האחרונה?), כאשר טילים ופצמ"רים אינם מעופפים מעל ראשינו, נתגלגל לידי ספרו המעניין מאוד של אבי ולנטין, אמת אבודה, ועורר אצלי מחשבות. גם על כסת"ח. את אבי הכרתי לפני שנים רבות מאד, כשהיה כתב משטרה מצטיין של הארץ ואני סיקרתי את בית המשפט המחוזי מטעם סוכנות עתי"ם.
17/08/2014  |  יאיר דקל  |   מאמרים
מדוע ניתן לומר מבלי לחקור לעומק שאחוז אנשי השמאל מקרב אנשי הרוח והאומנים, הוא רב יותר משמעותית מאשר בקרב אנשי המדע והתעשיה?
17/08/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
מדוע החליט הממשל האמריקני להטיל אמברגו על אספקת טילים חכמים למסוקי אפאצ'י של ישראל? לפי הפילוסוף הביטחוני וההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין, במבצע צוק איתן הפעיל צה"ל צבא סדיר ברמה טקטית גבוהה וברמה אופרטיבית נמוכה מול יחידות גרילה פלשתיניות ברמה טקטית נמוכה וברמה אופרטיבית ואסטרטגית גבוהה מאוד.
17/08/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
"מבחן התוצאה" אינו מוצג כעוד קלישאה עריצה שהכניס לאחרונה השמאל, העולמי והישראלי, לשיח הציבורי. הוא מוגש לנו כ"מבחן", לא פחות ולא יותר, שעל פיו יש למדוד מוסרית את האירועים, כל האירועים, המתרחשים בחיינו הפוליטיים. תמציתו של ה"מבחן" הוא שמוסריותם של האירועים נמדדת על-פי "השורה התחתונה" שלהם, ללא התייחסות לשאלות כמו מה הביא לאותה שורה תחתונה, מה הייתה המטרה שהאירוע נועד להשיג וגם לא מי שאף להשיגה. יתר על כן, השלב שבו עוצרים את מהלך האירוע ומחליטים כי זהו שלב ה"תוצאה" שלו קובעת למעשה את טיבו הערכי של האירוע - לשבט או לחסד.
17/08/2014  |  דפנה נתניהו   |   מאמרים
זה השבוע השישי של מבצע "צוק איתן". על פניו, אחרי אלפיים הרוגים ערבים, 65 הרוגים יהודים, הרס רב ברצועת עזה, פגיעה קשה בכלכלת ישראל (לעזה אין כלכלה, יש שנוֹר), המצב מסתיים בתיקו. חילופי האש בעינם, האנטישמיות הממוסדת פועלת במרץ, וכל הצדדים תובעים הזרקת כסף רב כדי להשיב את המצב לקדמותו. הכל כמו בסבבים הקודמים.
17/08/2014  |  יובל ברנדשטטר   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
משעל מקשיח עמדות: דורשים נמל ימי  /  איציק וולף
הסכם הפסקת האש עליו ישראל וחמאס נדרשים לחתום  /  עופר וולפסון
בכיר בפרקליטות צה"ל: ועדת חקירה כבר פועלת   /  רן דגוני
קינת דוד   /  איתמר לוין
האופוזיציה הלוחמת  /  איתן קלינסקי
מדינת ישראל בפלונטר  /  עו"ד דוד סנדובסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הציבור בישראל התעורר בשבעה באוקטובר. הוא לא מוכן שימכרו לו לוקשים בסגנון "החמאס מורתע" או יפקירו את הביטחון שלו בידי רוצחים מיומנים של הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il