במגמת עלייה
כמה נעים לקבל בעיצומם של ימי לחימה בעזה חדשות טובות, והן אכן באות בצרורות, לפחות בכל הנוגע לעלייה. אז אחרי שהתבשרנו כי בשנת 2014 בלבד עלו למעלה מ-10 אלפים איש לארץ - ובתוכם כאלף איש מצרפת במהלך מבצע צוק איתן- הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספקת לנו את הנתון המעודד הבא.
מתברר שגם פני היורדים לארץ, והם שבים הביתה. בשנת 2013 שבו למעלה מ-9000 יורדים לארץ. ואם לא די בכך, הנתונים מצביעים על כך כי עלייתם של היורדים נמצאת במגמת עלייה מתמדת, וכי שיעורה זינק בשנים האחרונות בכ-50%. לעינינו מתקיים אפוא הכתוב "ובאו ציון ברינה" כבר אמרנו?
יוקר הבריאות
כזכור, מטרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי הייתה להבטיח שכל אזרח בישראל יהיה מבוטח בקופת חולים, וכן להוזיל את עלויות הבריאות למבוטחים. אולם נתוני למ"ס, שפורסמו לאחרונה, בהחלט מפריכים יעד זה וטופחים על פניו.
מתברר שמשקי הבית בשנת 2013 מימנו 40% (אתם קוראים נכון) מהוצאות הבריאות הלאומית. לא סוד הוא, שיוקר שירותי הבריאות אינו מאפשר לשכבות החלשות, ובמיוחד לקשישים חולים, ליהנות דיו מסל שירותי הקופות, ובכללן רכישת תרופות חיוניות. ועוד לא הזכרנו את תוספות הביטוחים המשלימים, במסגרת קופות החולים וחברות הביטוח, שמממנים אזרחי ישראל. אז מה הועילו חכמים – ובראשם אדריכל החוק, שר הבריאות לשעבר
חיים רמון – בתקנתם?
שיחה ממתינה?
אין ספק שבעידן המודרני מענה טלפוני מהיר הוא חלק בלתי נפרד מהשירות ללקוחות, וכל חברה, שמכבדת את עצמה, עומדת בקריטריון זה המשקף את כרטיס הביקור שלה.
אז איך זה שחברה מכובדת כמו אלקטרה (שירות פלרום) לא הבינה את זה עדיין, ונותנת ללקוחותיה להמתין זמן רב על הקו, תוך השמעה חוזרת ונשנית של הפזמון המתיש, כי "עקב עומס פניות אין באפשרות הנציגים לענות, ותודה על הסבלנות".
האם לא הגיעה השעה שהחברה תאמץ הצעת ייעול של חברות אחרות (ואפילו בזק), כי במקרה של קווים עמוסים היא תבקש מהלקוח להשאיר את מספר הטלפון שלו, והנציג יחזור אליו לכשיתפנה? כמה פשוט, כמה יעיל. מעבר לכך, הדבר מצביע על התייחסות חיובית ללקוחות ולזמנם היקר, השווה כידוע כסף, ותורם לתדמית החברה.
ראי רחל ראי
בראש ובראשונה ראוי לציין, כי מעבר לאבל הפרטי, דומה שרחל פרנקל, שרואיינה במוסף של המדינה, בדרכה הנאצלת מייצגת גם את שתי אחיותיה לצרה, האימהות שער ויפרח, שהפכו בנסיבות החטיפה הטרגיות למשפחה אחת ולקבוצת תמיכה זו בזו. שלושתן שבו את הקהל באמונתן הבלתי מתפשרת, בתעצומות הנפש שלהן בהכרת הטוב, במיזגן הנוח ובסולידריות החברתית והלאומית. לא בכדי הן הביאו את העם לאחדות לתפילה, ולעשיית מעשים טובים...
מעֵבר לכך, רחל עושה נכון שהיא לא מתמקדת בסיטואציות 'אילו', ו'מה היה קורה אם' וכך היא משחררת את עצמה מרגשי אשמה מיותרים. במקום זה היא מתרכזת בעשייה ובדרכי הרפייה הבריאים לגוף ולנפש. ובכך היא יכולה לשמש מודל לאחרים להתמודדות עם שכול בפרט, ועם מצוקות בכלל.
גם הנצחת הרגעים השמחים של הבן שנרצח נראית נכונה ותורמת לשמירת האיזון הנפשי של האם.
מתכון לאהבה
כידוע בית שני חרב בגלל שנאת חינם, והתיקון יהיה על-ידי אהבת חינם. אולם איך אפשר לצוות על רגש האהבה? אז הִנה מתכון בדוּק לאהבה, מבית מדרשו של הרב דסלר זצ"ל.
כולנו יודעים שנותנים למי שאוהבים – לרעיה, לילד, לחבר. אולם הרב מגלה לנו את הסוד ההפוך: הנתינה היא המתכון לאהבה. וזו התשובה לשאלה איך לאהוב כל אדם, גם אם אין לנו נטייה טבעית לכך? התשובה היא לתת לו - פיסית, רגשית ומעשית. די אפילו במילה טובה וחיוך לזולת כדי לחולל את המהפכה בלבנו. נַסו והיווכחו!
פסוקו
אני יהודי: אין לי לאוֹם אחר
על חוד הלשון:
למידה בצֵל הלחימה: משרד הממ"ד
קטר מוציא קיטור
חאלד משעל חלוד
מורל לאומי נמוך: נישואי מחמוד ומורל מיפו כסמל.
בהחלט לא מורלי
קופה רושמת: (תיק) תַּק מחיר