|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ערביי השמנת מחפשים זהות

בל"ד רועה בשדות זרים עזמי בשארה מקפיד להדגיש כי בעיית "הכיבוש" אינה מצטמצמת לשטחים שעליהם השתלטה ישראל במלחמת ששת הימים אלא השטחים שישראל השתלטה עליהם ב-1948, כלומר הגליל, השרון והנגב, תל אביב, חיפה ובאר-שבע
25/08/2014  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
בשארה. גם תל אביב[צילום: פלאש 90]

מוקדי הזדהות
הציבור הערבי בישראל זכאי לייצוג טוב יותר על-ידי אנשים ראויים יותר, שיציבו את האזרחים הערבים בישראל בראש סולם ההתעניינות שלהם, ויחדלו לחפש מוקדי הזדהות וירטואליים במקומות שבהם הזהות אינה ברורה, המציאות מרה, האלימות והטרור שולטים והעתיד לוט בערפל

כשהרוב היהודי רואה את הח"כים הערביים, ובמיוחד אלה המשתייכים למפלגת בל"ד, נוסעים לקטר, רבים מתרגזים. הם רואים בחיבור הזה בין חברי הכנסת הישראלית ובין מדינה התומכת בטרור של חמאס מעין בגידה במדינה. יש הקוראים להעמידם לדין על נסיעה לארץ אויב, למרות שקטר אינה מוגדרת ככזו. עדיין לא.

כזכור, מייסד המפלגה עזמי בשארה ביקר בסוריה ובלבנון, ונפגש שם עם אנשי חיזבאללה. הוא אף עמד על כך לדין בישראל וזוכה בשל החסינות הפרלמנטרית שממנה הוא נהנה. תלמידתו וחברתו למפלגה, חנין זועבי, אף השתתפה במשט המרמרה, כצעד של הזדהות עם מדינת הטרור של חמאס בעזה.

חבר אחר במפלגה, סעיד נפאע, שהוא בן העדה הדרוזית, סירב באופן מתמיד לגיוס, והקים עמותה הפועלת, במסגרת החוק כמובן, לביטול החלות של חוק גיוס חובה על בני העדה הדרוזית. מצע בל"ד קובע (סעיף 11): "בל"ד תפעל נגד מדיניות גיוס הערבים לצבא, ונגד התעמולה המעודדת גיוס בחברה הערבית ובבתי הספר הערבים".

לא לגיטימית

מצע מפלגת בל"ד קובע (סעיף 4): "אזרחי ישראל הערבים הם חלק מהעם הפלשתיני ומהאומה הערבית בזהותם הלאומית והתרבותית." בסעיף 2 קובע המצע את היעד - ביטול האופי הציוני של מדינת ישראל: "בל"ד תיאבק למען הפיכת מדינת ישראל למדינה דמוקרטית ולכל אזרחיה - יהודים, ערבים ואחרים, כפי שמתחייב ממימוש זכויות האדם והאזרח על בסיס שוויון מלא בין כל אזרחי המדינה, ללא אפליה כלשהי על בסיס לאום, דת או מין".

בהרצאותיו בחו"ל הקפיד עזמי בשארה להדגיש כי בעיית "הכיבוש" אינה מצטמצמת לשטחים שעליהם השתלטה ישראל במלחמת ששת הימים - הגולן, יו"ש, רצועת עזה וסיני - אלא השטחים שישראל השתלטה עליהם ב-1948, כלומר הגליל, השרון והנגב, תל אביב, חיפה ובאר-שבע. כולם "כיבוש", ולכן לא לגיטימי. על-פי גישת המפלגה, כל ישותה של מדינת ישראל אינה לגיטימית, ולכן עליה להתבטל.

מכאן שעקרונית, מפלגת בל"ד אינה מסוגלת להזדהות עם מדינת ישראל, למרות שהיא יושבת בכנסת - המוסד המבטא באופן הברור ביותר את ריבונותה של המדינה ואת היותה מדינת הלאום היהודית-דמוקרטית של העם היהודי. כתוצאה מכך נמצאים חברי המפלגה באובססיה של חיפוש זהות בסביבה הגאוגרפית המקיפה את מדינת ישראל.

הכלא הגדול בעולם

העולם האיסלאמי אינו סביבה פוטנציאלית עבור בל"ד שכן המפלגה מנסה להתרחק מהזדהות דתית איסלאמית. יש בה נוצרי (עזמי בשארה, המייסד), מוסלמים (חנין זועבי, ואצל טה) ודרוזי (סעיד נפאע). השתתפותה של חנין זועבי במשט המרמרה הייתה על-רקע הזדהותה עם "העם הפלשתיני הנצור בבית הכלא הגדול בעולם" כפי שהיא אז הסבירה.

לכן לבל"ד יש שני מחוזות הזדהות אפשריים: האומה הערבית הרחבה, והמעגל הפלשתיני הקרוב יותר. אלא ששני המעגלים הללו הם בעייתיים: "העם הפלשתיני" מפולג בין אש"ף והארגונים המסונפים לו מצד אחד, ובין חמאס שהוא ארגון טרור דתי איסלאמי המתנכל לנוצרים של עזה והשתלט על הרצועה במסע הרג ורצח נגד אנשי הביטחון של אש"ף - מצד שני. אש"ף נראה לכאורה מועמד טבעי, אך התחברות עמו עלולה להפוך את הערבים אזרחי ישראל לכפופים לאש"ף ולסדר היום שלו. עניין זה נדחה נחרצות על-ידי אזרחי ישראל הערביים, שכן אין הם מוותרים על אזרחותם הישראלית, אינם רוצים להיות חלק מהמדינה הפלשתינית שאש"ף מבקש להקים ביהודה ושומרון, ואינם מוכנים לכך שאש"ף ייצג אותם מול מדינת ישראל. בל"ד אינה מעוניינת להזדהות באופן מלא עם אש"ף, שכן אינה יכולה לעשות כן עם גוף שהיא ובוחריה אינם רוצים להיות חלק ממנו.

מחוז ההזדהות שנותר הוא האומה הערבית. בעניין זה מתעוררות בעיות: לא מעט אנשים בעולם הערבי רואים בח"כים הכנסת הערביים בוגדים באומה הערבית, שכן איך הם יכולים להיות בו-בזמן חברים בכנסת הציונית ונאמנים לאומה הערבית? הראייה הזו אינה מצומצמת לח"כים, אלא כוללת את המגזר הערבי כולו: אחד הכינויים הרווחים בעולם הערבי לערבים אזרחי ישראל הוא "ערב אלזיבדה" - "ערביי השמנת" - כי הם נהנים מחיי רווחה במדינת ישראל הדמוקרטית ואינם שואפים לחזור ולהיות חלק מהעולם הערבי.

מפגש חמים

ראשי בל"ד לא הסתירו את כוונתם להיות נחשבים חלק בלתי נפרד מהלאום הערבי. כך ניתן להסביר את ביקוריו של בשארה בסוריה ואת השתתפותו בעצרות רשמיות לזכר חאפז אלאסד. גם התחככותו עם חסן נסראללה - ה"סופר סטאר" של האומה הערבית אחרי מלחמת 2006 - נועדה ליצור לבל"ד קשר עם הערביות הלוחמת והמצליחה. ביקורם של זחאלקה וזועבי - יחד עם עוד כמה עשרות אנשי ציבור ערבים מישראל - בלוב, והמפגש החמים שהיה להם עם רוצח ההמונים מועמר קדאפי, נכנס למסגרת החיפוש שלהם אחרי "אבא" ערבי אותנטי, שיוכל לפרוש עליהם את כנפי הערביות, יכשיר אותם בעיני האומה הערבית, ויסיר מעליהם את "אשמת" דבקותם באזרחותם הישראלית ובמושביהם מרופדי המשכורת והפנסיה בכנסת ישראל.

שלוש השנים האחרונות פעלו פעולה כפולה בכיוונים מנוגדים בכל הנוגע לקשר הנפשי בין הערבים בישראל והסביבה הערבית. מצד אחד, התקוות לצמיחת משטרים לגיטימיים ודמוקרטיים הקיפה את האליטה הערבית בישראל בשנים 2011- 2012, שכן אם מדינות ערב תהפוכנה דמוקרטיות, ישראל לא תוכל עוד להציג את עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, וכך ייקל עליהם להזדהות עם מדינות ערב המודרניות והדמוקרטיות. ואם כתוצאה מהדמוקרטיה שתשרור בעולם הערבי יקבלו מדינות ערב את ישראל כמדינה בעלת זכות קיום וישלימו עמה, תוסר מעל הערבים אזרחי ישראל אשמת ההשלמה עם מדינת ישראל.

אלא שהמציאות טפחה על פניהם, ובמקום אביב ערבי השתלט על המזרח התיכון חורף איסלאמי. במצרים עלו "האחים המוסלמים" לשלטון שנמשך שנה אחת, ושלטון בעל אופי דתי-איסלאמי זה לא היה לרוחה של בל"ד. בסוריה, במקום דמוקרטיה תחת אסד, קיבלו ביצה של דם, דמעות ואש בחסות סיסמאות האיסלאם הרדיקאלי של ג'בהת אלנוסרה. ואם לא די בכך, משתלטת בחודשים האחרונים על מחצית סוריה ושליש מעירק "מדינת האיסלאם" תחת שלטון הח'ליף אבו בכר אלבגדדי, וזו משליטה על כל הנכבשים את האיסלאם באופי הצרוף והקדום שלו, תוך שימוש באמצעים שהיו נהוגים באיסלאם במאות השנים הראשונות שלו: רדיפת שיעים, עריפת ראשים, איסלום כפוי, מכירת נשים בשוק העבדים והגליית המונים למוות ברעב.

אלילים שהכזיבו

עם תופעות כאלה מפלגת בל"ד אינה יכולה להזדהות, מה שמביא לכך שגם העולם הערבי "המתחדש" אינו מהווה מוקד הזדהות למפלגה המחפשת את האור והחיים מחוץ למדינת ישראל ומוצאת רק חושך, אפלה ומות. במצב זה של אובדן כללי של מוקדי הזדהות, אין לחברים ברירה אלא להגיע לקטר, המדינה הערבית היחידה המציבה אתגר אמיתי למדינת ישראל באמצעות הכסף שהיא שולחת לחמאס - כדי להיפגש בה עם המורה והמאור הגדול, עזמי בשארה, וכדי לחפש יחד איתו מחוז ההזדהות אחר, חדש ואמיתי, השונה מן האלילים שהכזיבו.

איני שותף לביקורת שהוטחה בח"כים של בל"ד עקב ביקורם בקטר. ביקור זה נולד מתחושת יתמות מעיקה, מקריסת החלום הפלשתיני, מאכזבה עמוקה ממה שחשבו שיהיה "אביב ערבי", וממצוקה קשה עקב תחושתם שיותר ויותר ערבים במדינת ישראל מעדיפים בסופו של יום להישאר אזרחי ישראל, עם כל הבעייתיות הכרוכה בכך, ועם כל הטענות על אפליה, גזענות ודחיקה לשוליים - טענות שיש בהן יותר מגרעין של אמת.

תחושת אובדן-דרך דוחפת את חברי בל"ד גם להתבטאויות אומללות: זועבי אמרה כי האנשים שחטפו ורצחו את שלושת הנערים, גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח הי"ד - אינם טרוריסטים. האם התכוונה לומר בכך שאנשים אלה התנהגו באופן ראוי ונכון? מסתבר שלדעתה של זועבי, ערבי שחוטף ורוצח נערים הוא איש נורמטיבי! נדמה שמעולם לא נאמרה אמירה שמשתמעים ממנה דברים כל כך מכתימים, מעליבים ומקוממים נגד הציבור הערבי בישראל או ביו"ש, ועוד מפי אישה המתיימרת לייצג את הציבור הערבי במדינת ישראל.

הציבור הערבי בישראל זכאי לייצוג טוב יותר על-ידי אנשים ראויים יותר, שיציבו את האזרחים הערבים בישראל בראש סולם ההתעניינות שלהם, ויחדלו לחפש מוקדי הזדהות וירטואליים במקומות שבהם הזהות אינה ברורה, המציאות מרה, האלימות והטרור שולטים והעתיד לוט בערפל.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם באתר "מידה".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  25/08/2014   |   עודכן:  25/08/2014
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערביי השמנת מחפשים זהות
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
25/08/14 10:46
2
הצדקנית
25/08/14 12:37
3
פלא יועץ
25/08/14 12:43
 
בבר
25/08/14 16:31
 
דאגנית
26/08/14 09:06
4
סתם אחד
25/08/14 13:27
5
יגאל הירושלמי
25/08/14 17:19
 
אהרון שחר
25/08/14 20:24
6
ריבויני של עוילם
26/08/14 00:26
 
שנכתבו כאן. לא
27/08/14 08:09
7
ריבויני של עוילם
26/08/14 00:26
8
וינטר הניה
26/08/14 14:26
9
מוטי מ.
27/08/14 21:23
10
מחמד1
28/08/14 09:20
11
רפי אשכנזי
25/09/14 08:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה נוח לשנינו שבחרת למוּת מוות אפלטוני, בלי גוף ובלי קבר. כך לא אזיע כל קיץ מעל קברך, מוחה מהמצח את הריר המלוח שמַגיר עליי יוני כדי שלאוגוסט יהיה קל יותר לטרוף אותי. ממילא לא אהבת שמש ושיזוף ופירות. "אני ישראלי מבוזבז", היית מגחך על עצמך. אז עכשיו אתה מת מבוזבז. לדמעות עליך אין אבן. יש געגוע ללא כתובת. מתאים לך. הרי כתבת פעם על צעדים ללא אדם, צעדי אביך בברלין.
24/08/2014  |  חגית כהן  |   כתבות
"הדוד וניה", יצירת המופת של המחזאי אנטון צ'כוב מבוצעת בתיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי, ברמת גן, בידי להקת שחקנים צעירה ומוכשרת המגישה לקהל הצופים טעם רענן ומהנה של המחזה הקלאסי.
24/08/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
"סיפור ישן-חדש" המועלה בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה המעניק לצופה חוויה תיאטרלית ייחודית והכול בזכותה של השחקנית המופלאה לאורה ריבלין.
24/08/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
בחודש אוקטובר 2010 נהג רועי ברכב הוריו וברשותם, כשאיתו במכונית שלוש ידידות. בשלב מסוים הוא עצר ויצא מהרכב כדי לדבר בטלפון, והשאיר אותו מונע. אחת הידידות התיישבה במושב הנהג, החלה לנהוג ברכב בפראות, ולבסוף התנגשה בעמוד חשמל בתאונה שגרמה לרכב אובדן מוחלט. הוריו של רועי פנו להראל, שביטחה את הרכב בביטוח, מקיף בדרישה לקבלת תגמולי הביטוח לפי הפוליסה. חברת הביטוח דחתה את הדרישה והם פנו בתביעה לבית המשפט.
"סיפור ישן-חדש" המועלה בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה המעניק לצופה חוויה תיאטרלית ייחודית והכול בזכותה של השחקנית המופלאה לאורה ריבלין.
24/08/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
היושבים על הר הגלידה   /  קובי קמין
למנות מבוגר אחראי   /  מנדי ספדי
יאיר - המפקד המנודה של לח"י  /  יוסף אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il