|   15:07:40
דלג
  גדי אשל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

צוק איתן - מסקנות:

חצי הנחמה שבניצחון-הלא-מוחץ

מה שברור הוא, שבכל התרחישים, אדמה שישראל מוסרת ל"פלשתינים", גם מוכיחה להם את צדקת דרכם - דרך מלחמת השמד בישראל, ובכך מתדלקת את הג'יהאד, וגם מגויסת מיד למלחמה בה
31/08/2014  |   גדי אשל   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
החזרת שטחים? מתדלקת את הג'יהאד

מלכתחילה, ברור שהיה רצוי שישראל תנחל ניצחון מוחץ ושלם במלחמה הכל-כך-צודקת מול ה"פלשתינים" למיניהם ב'צוק איתן'. ניצחון צבאי ברור. ניצחון שישחרר אותנו מ"הסדרה" מדינית מפוקפקת. אך משהניצחון המוחץ הזה בושש לבוא, דווקא ההכרה שבקושי שבהשגתו, הופכת להיות נכס אסטרטגי וחצי נחמה. הכרה, שבצוק העיתים צריך לטפח ולהעמיק.

עובדה, צה"ל, לחם 50 יום+ מול צבא זעיר ודל ממנו בהרבה. לחם "בעצימות" גבוהה. לחם במקצועיות משופרת, בגבורה עילאית וכמעט ללא אילוצים מדיניים, אך לא הצליח להכחיד את האויב לחלוטין. ואי ההצלחה הזו, דווקא לאור העוצמה שהופעלה, מנחיל לקח מכונן לכלל ישראל.

לקח, שאדמה שישראל מוסרת לידי אויב, בהכרח נהפכת לקן מרצחים נגדה, וכיבושה חזרה וטיהורה ממרצחים - לכשיידרש, קשה ומדמם. מה עוד, שהאויב שמקבל את האדמה, לוחם מלחמת דת בישראל, ועצם המסירה של אדמת מולדת יהודית לידיו, משמנת את נחישותו להלחם בה ולפגע בה. מבחינת האויב האיסלאמיסטי, ממש לא משנה באיזה תירוץ נמסר לו השטח על-ידי ישראל, כאשר הוא מטוהר מיהודים: "הינתקות" חד-צדדית, "שתי מדינות", "הסכם ביניים", או כל הונאה אחרת: כך, הואיל וסכנת מסירת הקרקע ביהודה ושומרון ל"פלשתינים" עדיין לא חלפה, והואיל ועיקר הבעיה היא דווקא בנו - ישראל, והואיל ודעה נחרצת של הציבור בישראל בסוף כן קובעת, יוצא הפסדו של אי-הנצחון-המוחץ ב'צוק איתן', בשכרו. שכר ההכרה שכל שעל אדמה בארץ ישראל המערבית, קודש הוא גם לביטחון ישראל וגם לחיי ישראל בכלל, ואין לסחור בו.

לכאורה, ובמיוחד במזרח-תיכון החדאעש-י הנוכחי, לא היה צורך לשוב ולהפנים לקח זה. הכתומים, שהתריעו בגרון ניחר נגד הזיית "אוסלו" ונגד גירוש "ההינתקות", ונמנעים עכשיו - באבירות מוגזמת - מלזעוק "אמרנו לכם", לא זקוקים לשיעור זה.

שיעור זה נחרת - בדם - מכניסת ראשוני המחבלים מתוניס לארץ ישראל. הם כזכור הובאו על-מנת לתת לנו ביטחון: "בלי בג"ץ ובלי 'בצלם'". לקח זה שב וסומרר ב'חומת מגן'. גם כלל הימין שמזהיר מאיוולת "שתי המדינות" לא זקוק לחיזוק מ'צוק איתן'. מהצד השני, הסמול הרדיקלי יודע גם הוא את ערך הקרקע, אך מטרותיו הפוכות, ולכן הוא דווקא ממרק את שנאתו לציונות המיישבת ושופך עוד ועוד הררי כסף להכפשת ישראל והמתנחלים.

כך, ציבור היעד שנותר להפנמת לקח הקרקע, הוא מה שנקרא בהכללה "המרכז". מרכז, שבמידה רבה כלול באותם 70% מאזרחי המדינה שחיים מחוץ לחוטף עזה, ושטורטרו לתפוס מחסה או ללחך את הכביש עד גמר נפילת הרסיסים מהיירוט של 'כיפת ברזל'. ציבור, שלמרות שפסח עד כה על שני הסעיפים בחיינו - ממדינה יהודית ועד לריבונות ישראל על כל ארץ ישראל המערבית, דורש עכשיו לגמור את העבודה מול החמאס ומרעיו. זו דרישה שעולה בבירור בכל משאלי דעת הקהל בישראל, עם... ולמרות... כל ההטיה המובנית בהם.

לכן, ציבור זה, שמאמין בכוחו וביכולתו של צה"ל, ושכל נכונותו לוויתורים עד כה הייתה מבוססת על ההנחה שאין לצה"ל בעיה לחזור ולהשתלט על קיני טרור, תוהה, איך הגענו לזה שארגון טרור קיקיוני, נטול כל עכבות מוסר, מקרקס את ישראל ימים רבים כל כך. תוהה, ובהכרח יחשוב האם לאמירה השמעון-פרסית ש"בעידן הננו-טכנולוגיה והטילים אין משמעות לטריטוריה".

גם ההתפרקות המואצת של מדינות האזור שמסביבנו, וקריסת בלוף הלאום עליו קמו מדינות אלו - עירק, סוריה, לוב וסודן, בהמשך לחשיפת בלוף "העם הפלשתיני", אמורה להיות בלם נוסף בפני השיטיון של מסירת "שטחים". אך בהכירנו את הישראלי המועד ללכת שבי אחר אשליות שלום, רק אירוע שייצרב בזכרון המכונן הלאומי, יעמוד כצוק איתן כנגד השיבה למנטרה המדממת "שטחים תמורת שלום". ייצרב, לכמה עשרות שנים, כי לכל צריבה בתודעה יש תאריך תפוגה. ייצרב, כמו שמחדל השאננות נצרב במלחמת יום כיפור, ובמידה רבה, כמו שמחדל הבריחה מנצחון, נצרב במלחמת לבנון השנייה. ייצרב, למרות שלא נחקק כטראומה, כי סימן השאלה הגדול והמתמשך על המלחמה, לא ייתן מנוח עוד זמן רב, ויעסיק את כולנו.

זה הצורך, ויש תנאי פתיחה לצריבה של לקח נדרש זה, אך ברור שאין עדיין הוכחה שזה מה שמלחמת 'צוק איתן' אכן צרבה, אך אם נכה בברזל החם, סיכוי טוב שנחשל את הצריבה בתבנית הרצויה.

זה שלא ניצחנו ניצחון שלם ב'צוק איתן' - ניצחון כזה שבלעדיו טרור ג'יהאדיסטי לא מודבר, זה לא צריך הוכחה. גם הסיכומים של ראשי המערכה והמדינה לא טוענים זאת. להפך, הם מדגישים שסכנת ה"טפטוף" (הקטלני!) עדיין מרחפת, ומבחינת ארגון הטרור - זו הרי כל תכלית היותו. ניצחון במלחמה הוא תמיד ניצחון מול אויב מסוים. אין דומה ניצחון על שריון מצרי בששת הימים, לניצחון מול טרור "פלשתיני" ב"אינתיפאדה" השנייה, ובוודאי לא לניצחון מול אויב איסלמיסטי שמקדש את המוות, ושמבחינתו ככל שרבים הרוגיו וגדול חורבנו, כך מתעצם הישגו.

מבול הפרשנויות בשידור החי-ללא-הפסקה, כל ימי המלחמה/מבצע, לא רק שלא פיזר את הערפל סביב השאלה מה נדרש לניצחון שלם ומוחלט על ארגון טרור ג'יהאדיסטי, אלא אף עיבה אותו: זאת כאשר אין עוררין על כך שעצם הנצחון - הוא מטרה לעצמה, והוא כשלעצמו יוצר מציאות חדשה. האם ניצחון יושג בהכחדה של שדרת הפיקוד של החמאס ומרעיו במחילות בי"ח שיפא? או שהוא מושג בהשמדה של כל אמצעי הירי והמנהרות שלו? או שהוא יושג בכיבוש כל השטח ובשימור שליטה בו לזמן ניכר. או, מכיוון שזו מלחמת דת, אולי ניצחון מושג דרך שבירה אידיאולוגית של ארגון הג'יהאד, וזה יכול להיעשות בבנייה מחדש של גוש-קטיף (למרות שאופציה אחרונה זו, לא ממש נכללה במנעד הפרשנויות בתקשורת הישראלית).

מה שברור הוא, שבכל התרחישים, אדמה שישראל מוסרת ל"פלשתינים", גם מוכיחה להם את צדקת דרכם - דרך מלחמת השמד בישראל, ובכך מתדלקת את הג'יהאד, וגם מגויסת מיד למלחמה בה. הבינוי, המינהור והביצור שעשה הצבא הג'יהאדי בשטחים שמסרה ישראל, הם אלו שהפכו כניסה של שני ק"מ לתוך רצועת עזה, למבצע כל כך מורכב ומדמם. הם אלו שהעלו מחשבה שניה על העמקת הכניסה. הם אלו שאיפשרו את המשך ירי הרקטות והמרגמות, ולכן העלו את הצורך בנצחון ברור וסופי.

ניצחון, שלא יזדקק ל"הסדרה". הקושי בכיבוש, גם הבהיר את עומק האיוולת עליה נישא "תהליך אוסלו". כי מה אמרו עושי אוסלו, כאשר השקיטו את מיליוני תמימי ישראל? הייתה להם תשובת מחץ: "ננסה (וניסויים ביהודים הם הרי לא דבר פסול..), והיה ולא הצלחנו? אין בעיה: נכנס וניקח בחזרה את השטח". כאילו מדובר בהשבת ארגז תפוחים שנשכח. וברור שכל מה שהומחש בעזה במלחמה זו - מהמנהרות לגני הילדים, דרך הרקטות והפצמ"רים ועד לסגירת נתב"ג עקב טעות ביירוט באזור יהוד, הוא רק דוגמית זניחה, אם חו"ח, יהפכו יהודה ושומרון ל"מדינה פלשתינית".

בן-גוריון נהג להפטיר, בהמשך ל"או"ם-שמום", "לא חשוב מה יגידו הגויים; חשוב מה יעשו היהודים". זה היה בימים שדרך הציונות והאמונה בארץ ישראל היו מובנות מאליהן. כיום, ובמיוחד לאחר 30 שנות דה-לגיטימציה לציונות ולישראל מצד הסמול המשנא, ובלבול ערכים אותו מקדמת התקשורת הישראלית, חשוב להשיב את ההכרה בערך האדמה ואת האמונה בכך שביטחון ישראל וארץ ישראל הם שני צדדים של אותו מטבע: ודעת ואמונה הרי קודמים למעשה.

מבחינה זו, נעשה לנו באי-הניצחון-המוחץ ב'צוק איתן', חסד גדול. קיבלנו קריאת השכמה לזרוק סופית את ה"שטחים תמורת שלום" ולהציל בכך את ישראל. הצלה, שממשיכה את הגילוי שהרצח המתועב של שלושת הנערים - איל, נפתלי וגיל-עד פתח לנו. פתח את מלחמת 'צוק איתן', ובכך וסחף אותנו להסיר את האיום הקיומי של מנהרות הרצח. איום שהיה ידוע משהו, אך לא צרוב. אך כאמור, ניטרול מנהרות הרצח, הוא רק השלב הראשון בחצי הנחמה, ויש להפנים את החצי השני: סוף לאיוולת "שטחים תמורת שלום".

תאריך:  31/08/2014   |   עודכן:  31/08/2014
ד"ר גדי אשל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חצי הנחמה שבניצחון-הלא-מוחץ
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
31/08/14 19:10
 
Gilead
31/08/14 19:55
 
יוסי שפניר
31/08/14 21:54
 
ד"ר רון בריימן
1/09/14 08:38
2
שקיפות
31/08/14 22:43
3
רמי רצון
31/08/14 22:59
4
מגיב ותיק
1/09/14 04:35
5
ד"ר רון בריימן
1/09/14 08:51
6
ר.ב.ז
1/09/14 09:24
7
אכן איוולת
1/09/14 09:41
 
רותי איזיקוביץ
1/09/14 11:04
 
לא הבנתי
1/09/14 14:52
 
קישקושים עלובים
1/09/14 11:53
8
אהוד פרלסמן
1/09/14 10:27
 
אין סכנה לקיומנו
1/09/14 15:35
9
Moshe Rosenblatt
2/09/14 21:44
10
זורי
3/09/14 17:09
11
אשל. מאמר מלא
4/09/14 09:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
איך מממנים את המיליארדים שעלה "צוק איתן"? שר האוצר מציע פתרון חלקי על-ידי קיצוץ של 1.9 מיליארד שקל (ומנין יבוא השאר?...) בתקציבי כמעט כל המשרדים. דבר זה יביא לצניחה נוספת בשירותי הבריאות, הרווחה והחינוך. נגידת בנק ישראל דורשת להעלות מיסים, שיפגעו בהכנסה הפנויה ובצמיחה. האם באמת אין דרך שלישית?
31/08/2014  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
כבר מלכתחילה למלחמה היה ברור לכל, שבכל מקרה, עד הרגע האחרון ימשיך חמאס לירות רקטות ופצמרי"ם; שבכל מקרה, תהיה תבוסתו קשה וצורבת ככל שתהיה, חמאס יכריז על ניצחון ויוציא את ההמונים לחגוג ברחובות. מדוע, אם כן, יש ישראלים, משמאל ומימין, המתעקשים לשרת את הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס ולטפח בתוכנו תודעת תבוסה? איזה מין מזוכיזם לאומי גורם לכך?
31/08/2014  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
הבוקר מת מפצעיו סמל שחר שלו, לוחם בחטיבת הצנחנים בן 20 מאלוני הבשן שברמת הגולן. שלו ז"ל נפצע ב-23 ביולי במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה במסגרת מבצע 'צוק איתן'. הוא החלל ה-65 של צה"ל במבצע.
31/08/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
ממשלת ישראל אישרה קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה. שני שרים התנגדו לקיצוץ - השרים עמיר פרץ ואורי אריאל ושלושה אחרים - שר הכלכלה נפתלי בנט, השר לענייני גימלאים אורי אורבך והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום - נמנעו.
31/08/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
אז מהי המטרה שלנו?, איזו מטרה עומדת מאחורי מדיניות הממשלה במבצע בעזה?, איזו מטרה אסטרטגית מתחבאת שם בין ההריסות? איזו מטרה הוליכה עשרות אלפי ישראלים אחר הארונות של הטובים בבנינו? איזו מטרה עמדה בפני מממשלות קודמות?
31/08/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
פיקוד העורף: חזרה מלאה לשגרה  /  איציק וולף
אבו מאזן: ספק אם האחדות עם חמאס תחזיק  /  עופר וולפסון
החלל ה-71: נתנאל ממן מת מפצעיו  /  עידן יוסף
סיכום צוף איתן  /  אהרון שחר
מגור בדנגור  /  נפתלי גוטמן
קבינט המתנצחים  /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il