|   15:07:40
דלג
  רועי אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים

סיכום ראשוני של רפורמות פירון

חשוב לציין כי בעוד מספר חודשים יהיה צורך לערוך בחינה מחודשת בנוגע לרפורמות כדי לראות מה נשאר מאותם מרכיבים של תוכנית הדגל של משרד החינוך: "למידה משמעותית"
01/09/2014  |   רועי אורן   |   מאמרים   |   תגובות
שי פירון. תוכנית שהצליחה או כשלה? [צילום: פלאש 90]

אמש(ב')נפתחה כסדרה שנת הלימודים תשע"ה, וזהו הזמן לבחון בחינה ראשונית את הרפורמות שהציג שר החינוך שי פירון (זאת בהנחה שהקיצוץ המתוכנן לא יפגע בהן בהמשך הדרך).

1: ביה"ס של החופש הגדול - פירוט התוכנית

כזכור, בחודש נובמבר 2013 הכריזו בבאר-שבע שר החינוך פירון, שר הרווחה כהן, ושר האוצר לפיד על תוכנית חדשה לפיה יושקו קייטנות מסובסדות של משרד החינוך בשלושת השבועות הראשונים של החופש הגדול 2014.

כאמור, תוכנית זה מהווה חלק מהתוכנית "מחנכים מסביב לשעון", במסגרתה לוקח משרד החינוך אחריות על תלמידים גם בחודשי הקיץ.
המשמעות הנוספת היא הסרת העול הכלכלי והפיזי מההורים.

התוכנית שהוצגה דיברה על קייטנות עבור תלמידי א'-ב' בכלל אזורי הארץ, ועל פיילוט של כ-30 אלף תלמידי כיתות ג'-ה', ביישובים בעלי רקע סוציו-אקונומי נמוך מאוד.

יצאה לדרך או נכשלה

התוכנית יצאה לפועל בקיץ האחרון ונחלה הצלחה אדירה. דבר זה בא לידי ביטוי בהרשמתם של 180 אלף תלמידים מכל רחבי הארץ. ניתן לראות כי ביישובים בהם הופעלה התוכנית היא זכתה להצלחה כבירה.
אפילו מבצע "צוק איתן", שגדע את קייטנת משרד החינוך בכמה ערים בדרום, לא הצליח להעיב על ממדי הצלחתה.

כך, למשל, ביישובי השפלה והמרכז, אשר המשיכו לעבוד גם בימי הלחימה, ציינו ההורים כי הם שמחים על כך שבעידן כזה של מלחמה וריצות למרחבים המוגנים, ילדיהם נמצאים עם צוות המורים שלהם, שמכיר היטב את בית הספר ויודע לתמרן במרחבו טוב יותר מאשר צוותים חיצוניים אשר אינם מכירים את התלמידים.

2: תשלומי הורים - פירוט התוכנית

שר החינוך מעוניין להוריד בהדרגה את תשלומי ההורים לבתי-הספר.
דבר זה אמור להיעשות תוך חמש שנים.

יצא לפועל או נכשל

הנתונים מראים שתשלומי ההורים גדלו, ואף עשויים לגדול בשל הקיצוץ החד שיספוג המשרד.

כמו-כן, נוספה אפשרות לגבות עד 1,500 שקלים בעבור שתי מגמות בגרות בחירה (750 שקלים לכל אחת) המוצעות לכלל התיכונים בארץ, והוגבלו מקצועות הבחירה לשני מקצועות בגרות.

כך, כל מקצוע נוסף יחויב בתשלום לפי תעריף המשרד לשעת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת), בכפוף לחוזר האחרון של מנכ"ל משרד החינוך.

וכן, ההורים יצטרכו לממן את הצהרונים (דבר שהיה אמור לרדת השנה).

3: תקצוב דפרנציאלי - פירוט התוכנית

תוכנית זו הייתה אמורה לחזק את הרשויות החלשות למול הרשויות החזקות, ומטרתה לגרום לכך שרשויות חלשות לא יופלו לעומת רשויות חזקות.

יצא לפועל או נכשל

בדיון שנערך בוועדת החינוך בחודש שעבר הודיעו נציגי משרד החינוך כי התוכנית לתקצוב דיפרנציאלי לא תחל בשנת הלימודים הקרובה.

אולם בדיון אחר של ועדת החינוך בכנסת, לפני כשבועיים, הציגו נציגי המשרד את הערכותיהם לשנת הלימודים הקרובה, וציינו כי התקצוב הדיפרנציאלי יחל כבר בשנת תשע"ה.

אך עם זאת, מעבר להתבטאות זו לא פורטה שום תוכנית בנושא, ולא יצאה הודעה רשמית מטעם משרד החינוך.

4: ביטול בחינת הפסיכומטרי - פירוט התוכנית

אחד היעדים שהציב לעצמו שר החינוך ואף הצהיר עליו עוד בטרם כניסתו לתפקיד, הוא המעטת בחינות המדידה החיצוניות של תלמידי ישראל, המנציחים לדעתו את הפערים החברתיים.

לדעת השר פירון, הפסיכומטרי אינו מהווה כלי ניבוי להצלחה בעולם האקדמי, וכן קורסי ההכנה הינם יקרים מאוד.

יצא לפועל או נכשל

כזכור, הוצג נושא ביטול בחינת הפסיכומטרי בחגיגיות במסגרת תוכנית הדגל של פירון, במסגרתה הובטח כי בעלי הבגרות יוכלו להתקבל ללימודים אקדמאיים ללא בחינה פסיכומטרית, וכי המגמה היא לשמור על הבחינה כהזדמנות נוספת עבור תלמידים שלא מיצו את הפוטנציאל שלהם בבחינות הבגרות.

בנוסף, הוחלט כי לצורך בחינת מדיניות הקבלה הוקמה ועדה בין-אוניברסיטאית, בשיתוף המרכז הארצי לבחינות והערכה ומשרד החינוך.

על-פי הצהרות שונות של שר החינוך, מתווה הקבלה החדש אמור היה להתפרסם עד תשע"ד.

בפועל, הוועדה טרם סיימה את עבודתה, והיא צפויה להגיש את מסקנותיה ככול הנראה בחודש דצמבר הקרוב.

5: צמצום מערך הבגרויות לארבע בלבד - פירוט התוכנית

כזכור, טען שר החינוך זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד כי לפי השקפתו מספיקות רק ארבע בחינות בגרות.

לפני שנה טען השר בוועידת השלטון המקומי כי בישראל יש יותר מ-160 בחינות בגרות, לעומת ממוצע עולמי של שלושה עד שישה מבחנים.
כמוכן, קיימת מדינהנוספת אשר מקיימת מבחנים בינלאומיים לצד מבחני מיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית).

כתוצאה מכך, נוצר כאוס שבו למורה אין זמן לנהל עם התלמידים שיחה אישית, לדבר על ערכים, על אהבת מולדת, על סולידריות חברתית, על עזרה לאחר, על שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת רגילה.

יצא לפועל או נכשל

עקרון צמצום הבגרויות הוכנס תחת תוכנית הדגל של משרד החינוך: "התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית - ישראל עולה כיתה".

כזכור, במסגרת התוכנית, הוכרז על שורה של שינויים ובהם צמצום מקצועות החובה לשלושה אשכולות: אשכול עברית, הכולל את מקצועות הספרות והלשון; אשכול "ידע עם עולם", הכולל את המקצועות היסטוריה ואזרחות; ואשכול "מורשת ותרבות", הכולל את המקצועות תנ"ך, תושב"ע ומחשבת ישראל.

מעמדם של מקצועות הליבה כמו אנגלית ומתמטיקה נותר בעינו.
תוכנית זו מתחילה כבר בשנת הלימודים תשע"ה, אך לאחר התנגדותם החריפה של ארגוני המורים לביטול המקצועות נקבע כי בשנתיים הקרובות לא יחול כל צמצום במקצועות.

6: העצמת המורים - פירוט התוכנית

עם כניסתו לתפקיד, שטח פירון את משנתו בנושא השפעתו של המורה על התלמידים, והביע צער על כך שכוחו הצטמצם עד כדי הפיכתו לכלי להעברת חומרים. וכן, מאז ועד היום אמר השר בנאומים שונים כי הוא פועל בעקביות לשינוי המצב הקיים.

אך עם השקת "התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית " הוא יחזק את מעמדם של סוכני החברות אשר אמורים לחזק את התלמידים ולהוביל אותם להישגים בתחום הלמידה.

יצא לפועל או נכשל

במסגרת מתווה תוכנית הדגל, הועצם משמעותית כוחם והשפעתם של המורים. כך, למשל, בתי הספר היסודיים יעברו לניהול עצמי, שיאפשר גמישות פדגוגית וניהולית.

בתי הספר יחליטו באופן עצמאי כיצד להשתמש בתקציב העומד לרשותם בהתאם לצרכיהם, ויקבעו באופן פרטני רבע משעות הלימוד שלהם.
כך, תיתנן להם האוטונומיה להרחיב תחום לימוד אחד על פני האחר, למעט מקצועות הליבה.

כמו-כן, במסגרת התוכנית, נעשו שינויים בחטיבה העליונה: 30% מהציון הסופי בבגרות ייקבע באמצעות הערכה המורה, הכוללת עבודות חקר ומטלות ביצוע.

כמו-כן, השר מעודד את אנשי ההוראה לדון עם התלמידים בנושאי רוחב בוערים, כמו אקטואליה ופילוסופיה, תוך כדי שמירת עקרונות שיח מידתי ושווה, בו יושמעו קשת הדעות בכל נושא.

7: שינוי במבחני המיצ"ב - פירוט התוכנית

כחלק ממלחמתו של פירון באינפלציית המבחנים ככלי מדידה לתלמידים במערכת החינוך, הודיע משרד החינוך באוגוסט 2013 כי בחינת המיצ"ב, זו שקודשה על-ידי קודמו בתפקיד סער, לא תמשיך במתכונתו הנוכחית.

הוא טוען כי ההכנה לבחינות אלו שבשו את הלמידה בבית-הספר יתר על המידה, ולכן צריך להתמקד בהעברת התכנים לתלמידים ולא לבחון את בית-הספר כל הזמן.

כזכור, במהלך שנת הלימודים הקודמת, תשע"ד, הוקפאו בחינות המיצ"ב בהוראתו של פירון, עד להגשת מסקנות הוועדה המקצועית לבדיקת היתכנות מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית.

יצא לפועל או נכשל

בחודש יוני פרסם משרד החינוך את תוצאות הוועדה, ולפיהן המתווה החדש יכנס לתוקף כבר מחר בשנת הלימודים תשע"ה. מהמסקנות עולה שבחינות המיצ"ב יערכו אחת לשלוש שנים, ולא אחת לשנתיים כפי שהיה עד כה.

כמו-כן, מבחני המיצ"ב הפנימיים יהפכו מחובה לרשות, למעט כיתות ב', אשר יעברו מבחני מיצ"ב פנימיים במיומנויות השפה.

חשוב לציין כי בעוד מספר חודשים יהיה צורך לערוך בחינה מחודשת בנוגע לרפורמות אשר הוצגו לעיל.

וזאת כדי לראות מה נשאר מאותם מרכיבים של תוכנית הדגל של משרד החינוך: "למידה משמעותית".

המחבר הינו בלוגר ומתעניין בחינוך.
תאריך:  01/09/2014   |   עודכן:  01/09/2014
רועי אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיכום ראשוני של רפורמות פירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת החינוך פתחה את שעריה לאחר חופשת קיץ שמרבית הילדים "בילו" במקלטים, ממ"דים או ביישובים אחרים. מבחינה פורמלית, המלחמה לא הסתיימה. צילה ירחף מעל מערכת החינוך כל אימת שהאיום של חמאס לא יוסר. מתי יקרה? שאלה שאין לאף אחד תשובה עליה. ובכל זאת, המערכת החינוך מתחילה את פעילותה כשגרזן הקיצוצים של כחצי מיליארד שקל הורד עליה באחת על-ידי ממשלת ישראל.
01/09/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בתביעות בגין ליקויי בנייה, הפיצויים הכספיים המוערכים על-ידי מומחה, ואחר כך הם אלה הנפסקים על-ידי בית המשפט, יכולים להיות מחושבים לפי עלויות התיקונים כפי שעלויות אלו עולות לקבלן, או לפי העלויות לדייר. כמובן שהתחשיב לפי העלויות לדייר הוא יותר גבוה, כי על הדייר להעסיק קבלן כדי לבצע את העבודות, ואילו הקבלן עצמו - בבואו לבצע העבודות - העלויות בהן הוא נושא אינן כוללות רווח קבלני.
01/09/2014  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
פתאום מתברר לנו שנשיא ארה"ב, ברק חוסיין אובמה, האיש הדעתן וזחוח הדעת, הוא די מבולבל ונראה - בכל הכבוד הראוי - שהוא אפילו לא מאופס ולא מחובר למה שקורה בשטח. למרות הדעות הנחרצות שידע אובמה להביע, במהלך מלחמת עזה, בה גילה הוא דעתו, כי יש להפסיק, לאלתר, המצור הימי על עזה, כמו-גם לאפשר פתיחת המעברים ופתיחת נמל ימי, מתגלה פתאום המפקד העליון של צבא ארצות הברית כאיש מבולבל ולא מאופס, לחלוטין, בכל הקשור להתנהלותה הצבאית, הפוליטית והמדינית של ארצות הברית, באשר למדינה האיסלאמית, המונהגת בידי ארגון דאעש.
01/09/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
"הניהול היה נכון, הפעילות הייתה אחראית (אולי מדי), אך ההתשה והמו"מ פגעו קשות בהרתעה הישראלית. צה"ל מסיים את צוק איתן בשורה התחתונה לא רע, אבל הממשלה לא הגיעה להישג מדיני.
01/09/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
מילון מושגים שאתם חייבים לדעת: אי-שוויון, שיעורים פרטיים, סרדינים, מורים, מורי קבלן, מנקה, קיצוץ רוחבי, אחיות בריאות התלמיד, הפרטה, השפה הערבית, בערות, "האחר הוא אני", תנועת נוער, למידה משמעותית, ועוד.
01/09/2014  |  שלי יחימוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
רבקה-תפארת חקק
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il